Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 978601 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #760 skrivet: december 04, 2009, 17:26:49 »
Nu har jag varit ute och mätt på en av mina kolvar och stakar:

CC mått vevstake: 128mm
Diameter storända: 47.6mm
Kolvbult diameter: 20mm
Minsta tjocklek kolvtopp: ca. 8mm
Kompressionshöjd: 37.5mm

Vikt kolv+stake: 1040  +/- 1g för samtliga

Kolven flyter på kolvbulten som är pressad i lilländan på staken.

Vad jag behöver är således antingen en kolv med kompressionshöjd på ca. 34mm eller tillräckligt mycket gods i kolvtoppen för att kunna svarvas ner till 34mm, eller en ca. 126.5mm lång vevstake, eller någon kombination kolv/vevstake som sammanlagt kortar paketet ca. 3.5mm. Någon halvmillimeter hit eller dit gör inget...

Jag har kikat lite i kolvkataloger:
Renault - Min motor heter C3J, veven kommer från C2L motorn. Även Dacia 77mm kolvar bör fungera från den katalogen. Tyvärr finns varken så gamla Dacia eller C2L motorer i sverige...

Ford - Här finns bästa alternativet jag hittat hittills, man får ta upp hålet i lilländan 0.63mm bara så bör det funka, kolla på Zetec E 1.6l motorn...
« Senast ändrad: december 08, 2009, 21:31:12 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #761 skrivet: december 04, 2009, 20:15:11 »
Det finns naturligtvis Renaultkolvar som funkar, risken är väl att de är konstruerade likadant som mina befintliga kolvar - då är de olämpliga för turboåkning... Jag känner inte för att beställa en uppsättning kolvar från turkiet bara för att upptäcka att de är lika dåliga som de jag redan har, särskilt inte då de är 77mm kolvar så att jag måste borra upp fodrena för att kunnna använda dem...

Vad är det Peter tycker är så dåligt med mina kolvar då?
Jo, oljeskrapringens spår går hela vägen igenom kjolen på kolven vilket tydligen gör kolvarna benägna att gå av när man trimmar lite - jag ska försöka fixa bilder när jag plocka loss ringarna från någon kolv...
Om jag inte hittar några vettiga, billiga kolvar blir det epa-lösning; troligen blir det 3mm extra topplockspackning. Eventuellt finns det tillräckligt med gods i kolvtoppen för att man ska våga svarva ner dem några mm...

Okej! 8mm kolvtopp måste väl ändå vara rätt tjockt. Vad är minimum?

Men bäst förstås om du tvingar i en uppsättning Zetec-kolvar. Kanske hade suttit fint med andra stakar oxå? Då kan du ju ladda på rejält.. eller så länge foderna håller  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #762 skrivet: december 04, 2009, 20:59:48 »
På savarturbo säger de att 8mm är minimum för en gjuten kolv om man åker turbo, 5mm för en smidd kolv...
Originalstakarna ser stadiga ut; tror inte det finns så stora hållbarhetsvinster med att byta ut dem mot andra stakar från en originalmotor... Har aldrig hört talas om någon som krökt en stake på B14. Det finns ju dock H-profil stakar till R5 GTT, men det kostar en slant! Om man hittar tillräckligt låga kolvar skulle man dock kunna gå upp lite i vevstakslängd för at minska sidkrafterna på kolven samt ta tillvara cylidertrycket lite bättre. Original B230 har ett slag/vevstakslängd förhållande på ca. 1.9, jag kommer få 1.54 med originalstakar och strokervev där högre är bättre till vissa gränser. MC motorer har ofta över 2 tack vare att de är så kortslagiga och ska varva så mycket...
« Senast ändrad: december 04, 2009, 21:23:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #763 skrivet: december 04, 2009, 21:19:46 »
På savarturbo säger de att 8mm är minimum för en gjuten kolv om man åker turbo, 5mm för en smidd kolv...
Originalstakarna ser stadiga ut; tror inte det finns så stora hållbarhetsvinster med att byta ut dem mot andra stakar från en originalmotor... Har aldrig hört talas om någon som krökt en stake på B14. Det finns ju dock H-profil stakar till R5 GTT, men det kostar en slant! Om man hittar tillräckligt låga kolvar skulle man dock kunna gå upp lite i vevstakslängd för at minska sidkrafterna på kolven samt ta tillvara cylidertrycket lite bättre. Original B230 har ett slag/vevstakslängd förhållande på ca. 1.81, jag kommer få 1.54 med originalstakar och strokervev där högre är bättre till vissa gränser. MC motorer har ofta över 2 tack vare att de är så kortslagiga och ska varva så mycket...

Ok, intressant information!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #764 skrivet: december 04, 2009, 22:02:49 »
Kikat vidare på nätet... Renaults E7J motor tycks ha 19mm kolvbult, K7M motor verkar har 20mm... Dock har jag inte lyckats ta reda på längden på stakarna i de motorerna... Vore ju trevlig om man hittade en lagom lång stake som passar med Fords 1397ccm Zetec kolvar; de har 19mm kolvbult och 28.3mm komp. höjd. Då behövs en stake på typ 135-136mm för att få lagom komp om jag inte räknat helt fel... Förutsatt att inte kolvbulten blivit för klen av att bli 1mm smalare å borde man då få en väldigt trevlig motor - gäller bara att hitta de där 135mm stakarna!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #765 skrivet: december 04, 2009, 22:53:55 »
Wv bubbla 1200 har 77mm  kolvar med 20mm kolvbult, i allafall de större Wv kolvarna 87-94 har komphöjderna ca35 och ca39 om jag inte minns fel.
Finns ju otroligt mycket trimdelar till bubblan, t.ex billiga smidda Mahle mm. så man kan ju hoppas det finns fina 77mm kolvar också :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #766 skrivet: december 04, 2009, 23:43:14 »
När du sa Mahle kom jag att tänka på en hemsida jag kanske borde besöka...
Hittade en trevlig finess på Mahles hemsida: http://www.motorenteile.mahle.com:8080/eLIZA/mahle/query/product/kolben/byParams
Kolvsökmotor! Hundratals olika originalkolvar som man kan söka fram genom att välja diameter, kolvbultsdimension och annat bra... Verkar tyvärr vara lite tunnsått med kolvar åt mig i Mahles sortiment, det bästa verkar vara största överdimensionen till Opel Corsa/Kadett 1.3 - de är nästan perfekta, bara 1.5mm för höga. De är i stort sett de enda kolvarna som är 76mm i diameter och har 20mm kolvbult och under 37mm komp. höjd... Om jag bara visste hur långa E7J stakarna är; det finns lite kolvar för 19mm kolvbult som kan vara intressanta...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #767 skrivet: december 05, 2009, 08:57:45 »
Fått in lite "verkstadsinredning" från Pioneer i min nystädade verkstad:





Jag försökte dessutom få ett kort där man ser hur kolvkjolen är genomskuren i spåret för oljeskrapringen; det blev tyvärr inte jättetydligt:



« Senast ändrad: april 29, 2014, 19:03:57 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #768 skrivet: december 05, 2009, 12:35:50 »
Jag har kikat i Mahles katalog; det verkar som om VW 1200 har 77mm kolvar med 20mm kolvbult och 39mm komphöjd; 1300an har 22mm kolvbult och 39.8mm komphöjd...

Annars finns det ju snorbilliga cylindersatser till dem; typ 2000kr för komplett sats kolvar, ringar, kolvbultar och cylindrar är ju typ gratis!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #769 skrivet: december 05, 2009, 18:46:19 »
Finns ju många som åker med Bubbla kolvar på B20! bland annat jens gustavsson på savar som åker bra tider med sin 140!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #770 skrivet: december 05, 2009, 20:01:30 »
Jag försökte dessutom få ett kort där man ser hur kolvkjolen är genomskuren i spåret för oljeskrapringen; det blev tyvärr inte jättetydligt:

Syns bäst på andra bilden. Du skulle haft lite motljus genom spåret på första så hade det nog synts bättre.
Men varför är det genomskuret? För att oljan ska gå ut den vägen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #771 skrivet: december 06, 2009, 10:01:46 »
Hade jag hittat billiga VW kolvar med under 35mm i komphöjd så hade det varit perfekt, tyvärr har jag inte sett några sådana...

Det var inte helt lätt att ta bilder så att man såg spåret, jag var tvungen att använda blixt för att det skulle bli några bilder alls så då går ju motljus iden bort ganska omedelbart... Huvudsaken är att det går att se lite i vart fall!
Jag skulle gissa att det ser ut så för att oljan ska gå ut den vägen, men jag vet inte... Det får nog Peter eller någon annan klok människa svara på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #772 skrivet: december 06, 2009, 17:47:39 »
Den här helgen har det inte blivit mycket gjort på balkongen; däremot har det varit julfest med klassen och pepparkaksrace på köksbordet...
Imorgon har jag blivit lovad att min vev ska komma, så förhoppningsvis händer det lite i veckan som kommer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #773 skrivet: december 08, 2009, 13:27:57 »
Då det inte dök upp någon vev igår så ringde jag till TNT idag... De saknade tydligen komplett adress till mig, så de ska försöka imorgon igen med ny information! Hoppas det lyckas den här gången!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #774 skrivet: december 09, 2009, 15:01:25 »
Nu har veven kommit! Det verkar inte vara några skador på den och den var väl förpackad, så jag är helnöjd! Jag kan nu bekräfta att det är en 8-motvikters vev - den är något tyngre än originalveven, men det kompenseras nog mer än väl av längre slag och betydligt lättare svänghjul!
Nu ska jag beställa lager!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #775 skrivet: december 09, 2009, 18:32:17 »
Nu har veven kommit! Det verkar inte vara några skador på den och den var väl förpackad, så jag är helnöjd! Jag kan nu bekräfta att det är en 8-motvikters vev - den är något tyngre än originalveven, men det kompenseras nog mer än väl av längre slag och betydligt lättare svänghjul!
Nu ska jag beställa lager!

Grattis! Är lager billigt till B14 va?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #776 skrivet: december 09, 2009, 18:36:27 »
Billigt är ju ett relativt begrepp... Jämfört med rödblockslager från folkraceshop är det inte direkt billigt, men annars så... Vevlagersats 440kr, ramlagersats 900kr; går att hitta betydligt billigare utomlands, men väl hemma i sverige är nästan hela prisskillnade borta... Då känns det roligare att handla lokalt så att man kan gå tillbaka till affären om något lager skulle visa sig vara skadat eller så!

För tillfället räknar jag med en budget på 11000-12000kr för att få ihop en fräsch bottendel; vill jag göra i ordning toppen dessutom hoppar det upp ytterligare typ 3000kr i delar...
« Senast ändrad: december 09, 2009, 18:42:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #777 skrivet: december 09, 2009, 18:51:18 »
Ok, ja allt är ju relativt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #778 skrivet: december 09, 2009, 19:18:52 »
Får man se nån bild på skapelsen?  :D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #779 skrivet: december 09, 2009, 20:59:36 »
Ska slänga upp bilder, kommer nog till helgen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #780 skrivet: december 11, 2009, 08:44:24 »
Nu har jag beställt lite delar; sotningssats + kompletteringssats + kamkedja från bildelsnetto... Tyvärr hade sträckaren och dreven till kamkedjan utgåt, så de får jag klara mig utan. I eftermiddag ska jag cykla förbi Meca och beställa lager!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #781 skrivet: december 11, 2009, 10:03:05 »
Härligt! kommer bli finfint!  :D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #782 skrivet: december 11, 2009, 16:16:09 »
Nu är även ram och vevlager beställda, så efter träffen borde jag kunna börja bygga ihop motorn!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #783 skrivet: december 11, 2009, 16:18:21 »
har du löst kolvarna ännu då?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #784 skrivet: december 11, 2009, 18:35:20 »
Jag ska till skroten imorgon och se om jag kan skaka fram en uppsättning Ford Zetec 1.6 kolvar; de har komphöjd på 32.5, diameter på 76mm och 20.63mm kolvbult, så bara man brotschar upp lilländan på stakarna en smula så bör de funka. Det borde dessutom inte vara några problem att få tag på, 1.6l 16V Escorter borde det ju finnas ett par av... Dessutom är det billigare med kolvringar till den (L1E) motorn än till B14!
Om inte det går vägen blir det att köra med originalkolvar och försöka fuska ihop det med tjockare topplockspackning, upptagna förbränningsrum och nersvarvade originalkolvar...

Håll tummarna!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #785 skrivet: december 11, 2009, 19:13:44 »
håller tummarna för att du hittar en rostig Ford Escort på skroten som rostade bort innan den var inkörd  så den är som ny invändigt ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #786 skrivet: december 11, 2009, 19:24:12 »
Rostiga Fordar har väl aldrig hamnat på skroten heller?  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #787 skrivet: december 12, 2009, 01:04:15 »
uch en annan ryser bara man hör ford dom har alltid en ståndes plats på skroten ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #788 skrivet: december 12, 2009, 14:19:15 »
Nu har jag varit på skroten och skruvat - rostiga Fordar var det gott om! Den jag fastnade för såg riktigt bra ut till dess man stoppade in domkraften under - det saknades ett antal kvadratdecimeter plåt i golvet innanför trösklarna...

Tyvärr var motorn inte så samarbetsvillig som jag hade önskat mig, 2.5 timmars skruvande senare satt fortfarande både oljetråg och topplock på plats - det lutar åt återbesök nästa vecka!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #789 skrivet: december 12, 2009, 18:25:06 »
Nu har jag varit på skroten och skruvat - rostiga Fordar var det gott om! Den jag fastnade för såg riktigt bra ut till dess man stoppade in domkraften under - det saknades ett antal kvadratdecimeter plåt i golvet innanför trösklarna...

Tyvärr var motorn inte så samarbetsvillig som jag hade önskat mig, 2.5 timmars skruvande senare satt fortfarande både oljetråg och topplock på plats - det lutar åt återbesök nästa vecka!

Hoppsan och hoppsan!
Hade varit smidigare att lyfta ur motorn kanske men inte på skroten och inte betala för skrotet?!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #790 skrivet: december 12, 2009, 23:56:47 »
Jo, det hade onekligen varit smidigare att får loss kolvar och liknande om motorn varit lös, men att demontera en motor i +2oC utan någonting att lyfta den med känns inte så lockande... Att få loss kolvarna ska inte vara något större problem med motorn kvar i bilen, gäller mest att få loss toppen. Det sitter mycket skit under huven på de där bilarna, går ju knappt att hitta en utan AC! Tacksamt nog sitter motorn gott och väl framför framvagnsbalken, så det såg inte ut att vara några större problem att komma åt att få loss oljetråget utan att behöva plock loss allt för mycket skrot.

Det var lite spännande att hissa bilen, den hade inga hjul, så det var lite småsvårt att få in en domkraft under. När jag väl lyckats med det fick jag upp bilen typ 1 dm innan hela tröskeln kolapsade - lite smårostigt! Eftersom det inte fanns något golv och bilen låg på balkarna var det lite ont om saker kvar att lyfta i - det slutade med att jag lyfte bilen i remskivan till fläktremmen så att jag kunde få in ett däck under... När jag väl fått upp den så långt var det inga problem att få in domkraften under balkarna, och de höll att lyfta i. ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #791 skrivet: december 13, 2009, 12:41:10 »
Det var lite spännande att hissa bilen, den hade inga hjul, så det var lite småsvårt att få in en domkraft under. När jag väl lyckats med det fick jag upp bilen typ 1 dm innan hela tröskeln kolapsade - lite smårostigt! Eftersom det inte fanns något golv och bilen låg på balkarna var det lite ont om saker kvar att lyfta i - det slutade med att jag lyfte bilen i remskivan till fläktremmen så att jag kunde få in ett däck under... När jag väl fått upp den så långt var det inga problem att få in domkraften under balkarna, och de höll att lyfta i. ;D

Hehe tur att man slipper vara rädd om grejerna i allafall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #792 skrivet: december 13, 2009, 15:20:14 »
Jo, helt klart...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #793 skrivet: december 15, 2009, 17:38:37 »
Nu är terminens tentor avklarade, nu är det bara de sista små detaljerna på ett projektarbete sedan är det jul!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #794 skrivet: december 15, 2009, 18:05:45 »
Jippi sen blir det motor bygge  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #795 skrivet: december 15, 2009, 18:15:15 »
Nu är terminens tentor avklarade, nu är det bara de sista små detaljerna på ett projektarbete sedan är det jul!

God Jul-ledighet på dig då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #796 skrivet: december 16, 2009, 18:25:19 »
Vid lunch idag blev det sista skolarbetet klart; väl hemma var det full fart mot garaget! Fram med verktyg, liggunderlag och snöskyffel och mot skroten. Trodde jag i vart fall... Batteriet hade laddat ur av någon anledning, så det blev till att cykla upp till lägenheten och hämta alla MC-batterier jag hade. Med 2 MC-batterier orkade bilen hoppa igång, om än motvilligt!

Väl på skroten skottade jag fram forden och började skruva; 3.5h senare hade jag fyra oljiga kolvar i en plastpåse... 500kr tog de för dem, och de var mycket imponerade över att jag orkat skruva loss kolvarna i -2oC och nästan en decimeter snö... För er som funderar på att ha utomhus mek på vintern som hobby kan jag säga som så - det är kallt! ;D

Därefter bar det av mot Meca för att hämta upp mina lager och till Mekonomen för att köpa lite färg - nu skall det bara beställas lite kolvringar och hämtas lite packningar så har jag allt som behövs!

Bilder dyker kanske upp imorgon, nu ska jag tina!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #797 skrivet: december 16, 2009, 18:47:16 »
Bra jobbat! Inte kul att skruva ute i kylan fingrarna brukar bli helt förstörda efter bara ett litet tag så 3,5h är värt en eloge (stavning?)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #798 skrivet: december 16, 2009, 19:58:40 »
Jag hade jättebra handskar, så fingrarna klarade sig de först 2,5 timmarna... Sedan var det dags att börja med oljetråget, då hjälpte det inte längre - oljedränkta vantar avtorkade i snö är inte varma!
Jag är väldigt glad att jag hade liggunderlag med mig dock - det var nästan behagligare att ligga i lä under bilen och meka än att stå upp i blåsten!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #799 skrivet: december 16, 2009, 20:55:53 »
Jag hade jättebra handskar, så fingrarna klarade sig de först 2,5 timmarna... Sedan var det dags att börja med oljetråget, då hjälpte det inte längre - oljedränkta vantar avtorkade i snö är inte varma!
Jag är väldigt glad att jag hade liggunderlag med mig dock - det var nästan behagligare att ligga i lä under bilen och meka än att stå upp i blåsten!

Låter som du hade en mysig stund där under F#RD#N   ;)

Ja imponerande vad vi biltokar kan göra för ett gäng aluminiumklumpar marinerade i olja som aldrig nånsin varit tilltänkta en mini-volvo designad i holland samt försedd med fransk motor. Nu dessutom turkisk vev  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.