Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 755314 gånger)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #600 skrivet: juli 16, 2008, 20:22:19 »
12hk!!! jag vinner lätt!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #601 skrivet: juli 16, 2008, 23:07:21 »
hmmm 110+ och med gas 110+++++  ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T
« Svar #602 skrivet: juli 17, 2008, 22:42:49 »
Jag skulle vilja gissa på ett väldigt bestämt intervall mellan 287 och 388hk med gas, något färre utan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #603 skrivet: juli 21, 2008, 18:16:15 »
Då är man hem kommen från bromsbänken  :)

Jag lägger upp bromspapper så får ni titta lite,obs har ingen scanner  :P


Efter  lite justerande så blev det så här.Alla bromsningar är med 1,2 bars
laddtryck då det inte blev mer effekt när vi drog på mer.Gränsen av allt var
nådd då. ALL EFFEKT ÄR DRIVHJULS HÄSTAR om inget annat anges.

Först 2 repor med enbart turbo,den första stannade på 323,2 hk vid 5023 rpm.
 465nm vid 4894 rpm.

Motorn var rätt varm så vi lät den kallna lite och sen påt igen  :)

Andra repan.  344,1 hk  vid 5026 rpm/495nm  vid 4895 rpm 
och det var motor hk.


« Senast ändrad: juli 21, 2008, 20:15:27 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #604 skrivet: juli 21, 2008, 18:22:22 »
NU var det dags att använda lustgasen,först med ett så kallat 80hk
munstycke.

Första repan 404 hk vid 4776 rpm . 623 nm vid 4515 rpm.
Motorn fick kallna lite, och då vart det
435,9 hk vid 4832 rpm  :D
« Senast ändrad: juli 21, 2008, 18:25:30 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #605 skrivet: juli 21, 2008, 18:30:21 »
ett ord BRUTALT! Roligt med många pollar! :) och grattis!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #606 skrivet: juli 21, 2008, 18:37:24 »
Jag provar igen då det sista försvann  ???

NU ladda jag i det största lustgas munstycket jag hadde  8)

Första repan.. 419,6 hk vid 4810 rpm / 639 nm vid 4554 rpm.
Andra repan efter att den kallnat för 10 onde gången så.......

453 hk vid 4851 rpm /686 nm vid 4573 rpm  :o  :o  8)

OBS drivhjuls hästar!


"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #607 skrivet: juli 21, 2008, 19:36:13 »
Jag måste ge Garabedian racing ett stort tack för både trevligt bemötande
och kunnande.Jag rekomenderar honom verkligen  :D .
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #608 skrivet: juli 21, 2008, 19:46:37 »
Då är man hem kommen från bromsbänken  :)

Andra repan.  344,1 hk  vid 5026 rpm/495nm  vid 4895 rpm  8)

Ursäkta forumet men jag måste få passa på att svära..
DRA PÅ TRISSOR!!  ;D  ;D  ;D  8)

Alla här underskattade din motors effekt! Inte konstigt att transaxeln gick av  8)
När jag läste dina siffror så glömde jag hela tiden att det var mätt på hjulen!!  :o

Frågor:
Vad gjorde du för justeringar under bromsningarna? Hade ni bredbandslambda inkopplad då?
Varför ger motorn mer effekt när den är kallare, har det helt enkelt med syresättning/fyllnadsgrad att göra eller har du nåt system som reglerar efter temp eller knack?
Din effekt och vridmomentet kommer ju tidigt, finfina siffror! Är det sånt (val av kam, slaglängd osv. som gör att den inte tar emot mer ladd eller är det helt enkelt toppen/kammen som begränsar (flödet)?

Man brukar väl räkna typ 10% i drivlineförluster och det innebär ju isåfall att du i motorn har ~400hk utan gas och >500hk med gas :o

Inga bilder eller film?

och GRATTIS till resultatet!! ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #609 skrivet: juli 21, 2008, 20:05:58 »
FYYY SATAN PETER!!! =) hahah ja ..jag tyckte den gick bra! men inte att de va sånna hisklande siffor!!! haha... jävligt roligt att se!! =)

fy skruttans va slö min kommer va mot din  ::)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #610 skrivet: juli 21, 2008, 20:13:40 »
Tackar så mycket Frej  :) dock har det sett ett fel angående 3 repor som är angivna i engine power  :-[  jag får ändra lite.
"don't buy it if you can build it!"

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #611 skrivet: juli 21, 2008, 21:43:36 »
Tackar så mycket Frej  :) dock har det sett ett fel angående 3 repor som är angivna i engine power  :-[  jag får ändra lite.
satt och funderade lite på det oxå...att den vänstra delen var på driven och högra på motorn

hade nöjet att titta lite närmare på räsern i dag =)
även granska papprena på nära håll
förstår inte att du har sånt tur att du får grejerna att hålla
jag hade garanterat monterat ut en stake genom blocket redan vid 300hk =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #612 skrivet: juli 21, 2008, 22:10:27 »
herre jösses power kan man lungt säga.... ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #613 skrivet: juli 21, 2008, 22:12:38 »
Herrejävlar vad hästkrafter det blev då!!!
Härliga tider peter! Vad har du för framtidsplaner med bilen nu? Jag har hört utrycket mycket vill ha mera  ;)

_343dl_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #614 skrivet: juli 21, 2008, 22:40:04 »
fy fan va livsfarligt, den där är inte att leka med.

undrar hur ferrari folket känner nu, bra nervösa... skulle jag va :o

gratulerar till fina siffrer!!! MVH Robin.
Ställverket Racing/Fördärvet Customs

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #615 skrivet: juli 21, 2008, 23:18:20 »
Klockrena siffror. Grattis.

Det som skulle kunna kompletteras på just denna sida är en spec över motorn så man ser hyffsat bra vad som är gjort.

Skit i att det är måndag. SKÅL!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #616 skrivet: juli 21, 2008, 23:35:04 »
Oj 400hk utan gas är inte alls dåligt :o ganska billiga hästar också.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #617 skrivet: juli 21, 2008, 23:41:38 »
Inte så konstigt att transaxeln gick du!  ;D

tror peter får skaffa en egen klubb 400+power club!

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #618 skrivet: juli 26, 2008, 12:45:44 »
Grattis med bremsingen ;D Du vil vel ikke selge bilen? 8)
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #619 skrivet: juli 28, 2008, 21:53:10 »
Äntligen tillbaka efter att datorn gav upp.
Nej bilen är inte till salu,men motorn är det efter hösten  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #620 skrivet: juli 28, 2008, 21:57:08 »
Äntligen tillbaka efter att datorn gav upp.
Nej bilen är inte till salu,men motorn är det efter hösten  :D

Har du trimmat datorn med?  ;)

Asså ny motor på G? Överger du 8v rödblock för 16v rödblock eller blir det helt nytt koncept? V12 uteslutet hoppas jag  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #621 skrivet: juli 29, 2008, 08:33:04 »
Lite hemlig  ;D men det blir nog nått åt det hållet,men ingen v12a i allafall  :-*
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #622 skrivet: juli 29, 2008, 09:14:16 »
Klockrena siffror. Grattis.

Det som skulle kunna kompletteras på just denna sida är en spec över motorn så man ser hyffsat bra vad som är gjort.

Skit i att det är måndag. SKÅL!


Så här är motorn uppbyggd.

Motorblock  b 230 fk med kolvkylning .
Kolvar         b 230 fk av svarvade 3mm på grund av längre slaglängd.
Vev              marin vev -86 mm slag = 2½ lit
stakar         grova b 230 stakar

Svänghjul   Lättat org svänghjul + modifierat för 184mm koppling

koppling      2-skivig ap-racing 184mm koppling,klarar  ca 800nm

Topplock     531 stomme, portad på insug och avgas + modifierade
                   förbränings rum,större rostfria ventiler in 46mm ut 39mm.
                   Kamaxel  vx3.
                   Kompförhållande 9:3-1

Grenrör        940 turbo

Turbo           T3-04 från sierra cosworth,modifierad med större turbin
                     och uppfräst avgashus.Portad wastegate kanal +
                     360 graders axiallager.Vsr ballanserad.


Insprut          Orginal 360.Med 360cc spridare och 1,4-1 regulator.


Tillskotts
sprut             Hemmabyggt. Driver 3 st 800cc spridare.
                     Justerbart efter varv o tryck.

Lustgas         Nx lustgas system med en nozzel.Justerbart med munstycken.
                      25-100hk,brukar använda 80hk.


Intercooler     Kina model i alu.

dump-
ventil              Återcirkulerande model i alu.


Tändsystem    Org Renix + Ems 6 täningsänkar box.
                 
Tändstift          Ngk br8es

Bränsle           E85


Jag tror att jag fått med det mesta  :D
                     
« Senast ändrad: juli 29, 2008, 13:30:03 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #623 skrivet: juli 29, 2008, 10:19:33 »
Ja nu har jag äntligen fått svar på hur bra Renix-systemet är  :D har alltid undrat hur länge det hänger med och det verkar ju vara hur bra som helst ända upp till 500 hk !!  :o


Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: 360 2½T
« Svar #624 skrivet: juli 30, 2008, 15:43:55 »
Helt sjukt brutalt! :D
En gång 300, alltid 300!

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 2½T
« Svar #625 skrivet: augusti 02, 2008, 11:53:21 »
imponerande siffror helt klart
Bra, bättre, bredast

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #626 skrivet: augusti 03, 2008, 17:27:50 »
ojojoj, kul fakta :)

men när ekonomin tillåter kan du väll börja med v12:an för den här bilen verkar ju klar nu enligt mig ;) men jag förstår att du jagar den där 10:an på strippen så jag ska inte sinka dig :-*

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #627 skrivet: augusti 07, 2008, 18:43:55 »
Jag jagar för tillfället en 11 inte en 10  ;)

Och äntligen efter 7månaders leverans tid  ???  så kom min 27mm
white line krängare  :D
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #628 skrivet: augusti 07, 2008, 18:50:27 »
Den såg tung ut. trodde du ville åka fortare inte långsammare.  :-*


peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #629 skrivet: augusti 07, 2008, 19:30:52 »
Haha  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #630 skrivet: augusti 07, 2008, 20:03:04 »
Jag jagar för tillfället en 11 inte en 10  ;)

Och äntligen efter 7månaders leverans tid  ???  så kom min 27mm
white line krängare  :D

Härligt, vad blev kostnaden totalt med krängare + tillbehör?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #631 skrivet: augusti 07, 2008, 20:12:29 »
Total pris  krängare,bussningar+stag med bussningar inkl frakt  2197:-.
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #632 skrivet: augusti 08, 2008, 08:00:26 »
fin fint =) men behöver den där bilen bli styvare?? ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #633 skrivet: augusti 08, 2008, 08:17:08 »
Inte just nu  ;) men jag kommer att sätta dit mjukare framfjädrar i vinter och
då kommer en hårdare krängare behövas  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #634 skrivet: augusti 08, 2008, 14:32:26 »
I see =) som mina?  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #635 skrivet: augusti 08, 2008, 14:33:53 »
Japp  ;D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #636 skrivet: augusti 08, 2008, 15:59:41 »
bra skit! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #637 skrivet: augusti 16, 2008, 18:51:21 »
Finns det några videoklipp tillgängliga?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #638 skrivet: augusti 16, 2008, 20:06:01 »
Finns det några videoklipp tillgängliga?

Sök och du skall finna (ruskigt snabba klipp)  8)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.msg53860#msg53860
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #639 skrivet: augusti 17, 2008, 12:09:24 »
Manliga häst hehe, Rätt kul att renixen hänger med såppas oxå
även fall du har ems:et  ;)
Overpressure is the shit