Ibland önskar man att man kunde skylla alla tokiga trimplaner på Peter, men lite då och då kommer man faktiskt på dem helt själv...
För någon vecka sedan ramlade jag över en lista på Renaultmotorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines#CJag klickade mig vidare till Cleon motorn; det är den motorn som sitter i R5 och Volvo 340:
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Cl%C3%A9on_engine#C2LJag fastnade snart för C2L motorn; 1565ccm ur en Cleon motor? Spännande!
Än mer spännande blev det när det visade sig att volymen kommer från 84mm slag och 77mm borr jämfört med 77mm slag och 76mm borr i 1397ccm motorerna... Att kunna få över 1.5l utan att behöva gå upp i borr låter lockande, särskilt som fodrena är det första som pajar när man skruvar upp laddtrycket - även med 76mm i borr!
Jakten hade börjat - jag upptäckte snart att även Dacia hade byggt en strokervariant på Cleon motorn; den hade 83.6mm slag och 77mm borr för 1557ccm och satt i bl.a. Dacia Nova GT och GTI under andra hälften av 90-talet...
Nu gällde det att ta reda på vad det kan kosta att få tag på en strokervev - tyvärr har Renaulthandlarna lite svårt att hitta reservdelar till bilar om man inte har chassinummer eller regnummer som de kan knappa in i datorn. Daciadelar är ännu värre - så gamla bilar finns inte ens med i deras system... Jag har i vart fall kontaktat Renault för att se om de kan hitta priser och artikelnummer på Daciaveven, jag har dessutom laddat hem Dialogys, Renaults datorprogram, och letat reda på
veven till C2L motorn. Nästa vecka ska jag kontakta Renault och se vad veven kostar...
Annars finns det ju eftermarknadsvevar för 84mm slag:
http://reichhard-motorsport.com/catalog/product_info.php?cPath=25_148_36_65_2006&products_id=17527Lagom prisnivå i vart fall!
Jag har också kontaktat killen som säljer de här kitten:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=23865Jag misstänker att det är Daciadelar eftersom killen är från Rumänien och slaglängden stämmer med Daciabilarna... Dessutom har han fått klagomål eftersom kitten ska vara osannolikt billiga; folk tror inte att han faktiskt ska leverera det han lovar för de pengarna. Det låter som om det kunde stämma med de reservdelspriser jag hittat till Daciabilar på nätet! Än så länge har jag dock inte fått något pris från honom, så vi får se.
Förhoppningsvis har jag fått svar på mina frågor till nästa helg, då ska jag börja beställa delar till min motor. Vem vet, det kanske blir Sveriges sannolikt enda stroker B14...