Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 755007 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #680 skrivet: december 11, 2008, 19:11:32 »
Nu är bilen avställd för den här säsongen.Så nu är det dags att tänka ut
vad man ska göra med bilen i vinter  :)  Ny och värre motor står högt på
önske listan.Ett par nya skärmkanter bak + lite ny färg på bilen skulle ju inte
skada.Med en ny motor i så skulle inte en bur vara helt fel då den kommer att gå lite snabbare  ;D får se vad man hinner med, power and out.

Snart är det nytt år och sen går det bara utför  ;)

Hunnit lägga nån kärlek på kungen av 300 Power?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #681 skrivet: december 11, 2008, 22:06:50 »
Det har inte hänt mycket med bilen  ??? Har för övrigt letat och sparat motor delar i snart 5 mån så det blir nog en ny motor i allafall  :D sen blir det säkert
fler modifieringar  8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #682 skrivet: juni 19, 2009, 13:04:53 »
Trevlig midsommar på er alla 300 pundare  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #683 skrivet: juni 20, 2009, 08:54:59 »
Trevlig midsommar på er alla 300 pundare  ;D

Detsamma! Och äntligen dammar kungen av ett nytt block åt kungabilen, eller är det det gamla?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #684 skrivet: juni 20, 2009, 09:06:30 »
Det är ett nytt block  :)
"don't buy it if you can build it!"

Tiiiseen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #685 skrivet: juni 20, 2009, 18:26:10 »
Ska du börja bygga motorn du prata om sist när ja va i ditt garage ?:P 
Full gas spar tid men inte bränslogen

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #686 skrivet: juni 21, 2009, 10:01:01 »
Det var tur att du fick hjälp av en professionell motorbyggare igår så att du får igång maskinen med lite extra pulver :)

   

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #687 skrivet: juni 21, 2009, 10:02:26 »
wanabe vitmotor/aluminummotor  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #688 skrivet: juni 21, 2009, 10:10:44 »
Färgen skulle väl symbolisera peters oskuld? ::)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #689 skrivet: juni 21, 2009, 10:11:23 »
haha jo det var ju så det blev förklarat iallafall  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #690 skrivet: juni 21, 2009, 13:41:36 »
Nej nej nej.. det där är en FFF motor!!  ;D ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #691 skrivet: juni 21, 2009, 20:55:50 »
Nej nej nej.. det där är en FFF motor!!  ;D ;D

Fort Fortare Fortast  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #692 skrivet: juni 21, 2009, 21:48:02 »
Filip Fixar Fel... hänger du inte med i dom andra trådarna Frej? ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #693 skrivet: juni 21, 2009, 21:48:52 »
Filip Fixar Fel... hänger du inte med i dom andra trådarna Frej? ;)

Började med Kungatråden  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #694 skrivet: juli 29, 2009, 23:28:40 »
Kanske dax för uppdatering här nu när nya motorn är uppstartad och provkörd ;)


elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #695 skrivet: juli 29, 2009, 23:57:25 »
sccch kan ju inte avslöja något innan peter ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #696 skrivet: juli 31, 2009, 07:34:17 »
Kanske dax för uppdatering här nu när nya motorn är uppstartad och provkörd ;)

Ojdå! Upp med update!!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #697 skrivet: juli 31, 2009, 16:38:10 »
Japp jag har bytt botten delen  :) så nu är motorn på bara 2,3 lit..

Recept.

91ans turbo block borrat 0,6mm

Org turbo kolvar 0,6mm över dim

H-profils stakar.

För övrigt så flyttade jag över topp,turbo osv från den gammla motorn.

Kullke var här förra veckan så vi tog oss en prov tur  :D

En liten bild på botten delen.


"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #698 skrivet: juli 31, 2009, 22:20:10 »
Japp jag har bytt botten delen  :) så nu är motorn på bara 2,3 lit..

Varför 2,3 liter nu då? Behövdes decilitrarna i 2,5T16v?

Gött att den är igång hursomhelst!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T
« Svar #699 skrivet: augusti 01, 2009, 10:12:18 »
Kanske är lite lättare att få de enstaka originaldelarna i drivlinan med "bara" 2.3l istället för 2.5...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #700 skrivet: augusti 02, 2009, 18:57:27 »
ELLER så har man ett nyborrat 2,3block med nya kolvar som ligger, och jag vet att fallet är så!  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #701 skrivet: augusti 02, 2009, 19:11:48 »
Japp jag har bytt botten delen  :) så nu är motorn på bara 2,3 lit..

Varför 2,3 liter nu då? Behövdes decilitrarna i 2,5T16v?

Gött att den är igång hursomhelst!

Jag sparar 86mm veven till en värre motor  8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #702 skrivet: augusti 02, 2009, 19:16:35 »
Tänkte bara nämna att motorn är till salu i höst. Helt komplett med allt inkl bränsle boxar kabelhärva intercooler,dump osv injusterat och klart, bara att lyfta i  :D

Säljes endast på grund av att jag ska bygga en värre motor  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #703 skrivet: augusti 02, 2009, 21:00:31 »
Tänkte bara nämna att motorn är till salu i höst. Helt komplett med allt inkl bränsle boxar kabelhärva intercooler,dump osv injusterat och klart, bara att lyfta i  :D

Säljes endast på grund av att jag ska bygga en värre motor  ;D

Korta säsonger...  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #704 skrivet: augusti 02, 2009, 21:03:38 »
Motorn är ju inte såld ännu  :-*
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #705 skrivet: augusti 02, 2009, 22:33:15 »

Kullke var här förra veckan så vi tog oss en prov tur  :D
Jo tack för turen, fick mer inspiration att få min klar de närmaste dagarna, kom ju hem 2 inatt så ännu har jag inte hunnit gör något.
Blev så mycket på en gång när jag var dit så jag glömde fråga hur tändningssänkargrunkan är inkopplad till och fungerar ihop med Renix?


Ps.Hittat någon wastegate?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #706 skrivet: augusti 02, 2009, 22:49:29 »
Man kopplar in sänkarboxen på - på tändspolen bara att löda dit en kabel.sen har jag en justerbar tryckkontakt på insuget som jag ställt in så den sluter vid 1bar,Sen tar boxen över.

Nu börjar vevhusventilationen göra sej på mind, måste fixa lite mer
ventilation på motorn och fixa olje läckaget på returröret från turbon.
Sen är det åka igen.

Klart tjejen får köra hon är ju delägare i bilen.Hon ska ha bilen till o från
jobbet i 2-3 månader snart när hennes andra 360 går ur bes och troligtvis
blir reservdels bil då den börjar bli lite häckig.

Här kullke.

ps ska leta fram en wasttegate åt dej.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #707 skrivet: augusti 02, 2009, 23:06:56 »
Man kopplar in sänkarboxen på - på tändspolen bara att löda dit en kabel.sen har jag en justerbar tryckkontakt på insuget som jag ställt in så den sluter vid 1bar,Sen tar boxen över.

Nu börjar vevhusventilationen göra sej på mind, måste fixa lite mer
ventilation på motorn och fixa olje läckaget på returröret från turbon.
Sen är det åka igen.

Klart tjejen får köra hon är ju delägare i bilen.Hon ska ha bilen till o från
jobbet i 2-3 månader snart när hennes andra 360 går ur bes och troligtvis
blir reservdels bil då den börjar bli lite häckig.

Här kullke.

ps ska leta fram en wasttegate åt dej.
Ok tack.

Ingen brådska ännu men när jag fått igång bilen ska jag börja bygga ett grenrör till nya turbon, så jag hinner uppdatera till den ännu i höst innan snön kommer :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #708 skrivet: december 10, 2009, 16:46:47 »
Här var det ett tag sen man skrev  :-[  Det som hänt är att motorn är såld till en 300 power medlem  :)

Dock så är en ny under upp byggnad  :D som vanligt blir det mer och värre  8) en knotan killer  ;D

Jag kommer att visa motorn ,delar på träffen så det finns lite nytt att titta på. Ni som inte kommer får vänta på mer info :-*
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #709 skrivet: december 10, 2009, 17:45:03 »
Här var det ett tag sen man skrev  :-[  Det som hänt är att motorn är såld till en 300 power medlem  :)

Dock så är en ny under upp byggnad  :D som vanligt blir det mer och värre  8) en knotan killer  ;D

Jag kommer att visa motorn ,delar på träffen så det finns lite nytt att titta på. Ni som inte kommer får vänta på mer info :-*

Kuligt! Knotan har ju stuckit ut hakan nu så kul att nån nappar  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T
« Svar #710 skrivet: december 10, 2009, 21:00:20 »
knotan killer  ::)

jag utmanar dej på malmby den 8de maj , vi kan köra både drifting, hastighet och acctest...

brukar vara ganska safe att utmana folk på forum-    för 99 av 100 ggr så är min bil klar i tid medans utmanarna fortfarande står på pallbockar elller kommer med nån annan lam ursäkt att dem inte kan dyka upp,

men detta kan ju vara de 100de gången , den gången när jag får smisk???? :P ;D.

vore ju kul att för en gångs skull blir fövrånad.


(PS jag har fått smisk EN  gång å det hamnade tyvär/som tur var på film..

finns här.
http://www.garaget.org/video/m8wjsrezhhwl

dem killarna är de enda jag vet som klarar av att leverea sånna bilar 2-3 per säsong,    den bilen har bottnat bägge bänkarna dem testat, dvs 1000hp+ och 1400nm + på drivhjulen  ;D   han tog mej med en halv billängd men då hade vi båda hjulspinn över mållinjen så det hade mest å görta med att hans däck va bättre grepp i  :P

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #711 skrivet: december 10, 2009, 22:08:42 »
Du utmanar nog fel kille knotan!  :-* så vitt jag vet så har peter både fått klart sin R-sport och camillas 360R detta år?  8) plus att han byggt sin bruksbil som nästan är klar!
samt byggt en motor till denna 2½T plus att han hjälpt mig och zyklon med många flera detta år!

All heder åt peter alltså! sen är det rätt stor skillnad på finisch och kvalité  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T
« Svar #712 skrivet: december 10, 2009, 22:54:32 »
låter snarare som jag utmanar rätt snubbe isåfall, är ju bara kul med rejs  8)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #713 skrivet: december 10, 2009, 23:17:38 »
Du utmanar nog rätt snubbe om du vill ha ett fairrace :D
Fredde..se till o få ihop din skorv så kommer jag oxå! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #714 skrivet: december 10, 2009, 23:18:41 »
De kommer de kommer  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #715 skrivet: december 10, 2009, 23:21:35 »
Vi får se vad som händer, jag har ju många projekt i luften. Kommer jag ut med den här bilen så blir det senare på sommaren .
Men motorn ska ihop inom några veckor  :D


"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T
« Svar #716 skrivet: december 10, 2009, 23:36:28 »
går många tåg under sommaren, är ju körning på mantorp bla 1-2ggr per månad,
360 passar ju bra på sviesta med å där är ju med körning ett par ggr per månad hela säsongen.

finns gott om tider att försöka slå mej  ;)

ni anndra är klara då till maj hoppas jag  :-*

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16v T
« Svar #717 skrivet: december 20, 2009, 09:39:18 »
Ny motor på gång  :D Den här gången blir det en 2,75 lit 16v  8) Skickar in lite bilder senare idag  :-*
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16v T
« Svar #718 skrivet: december 20, 2009, 12:14:24 »
Ny motor på gång  :D Den här gången blir det en 2,75 lit 16v  8) Skickar in lite bilder senare idag  :-*

OJOJOJ den vill ja ha (utan turbo)!
Nu blir jag avundsjuk  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #719 skrivet: december 20, 2009, 17:34:09 »
Det är lugnt, du köper den av Peter om ett år när han har tröttnat; bara att plana toppen en smula för att få upp kompet och smacka på ditt extraktorgrenrör istället för turbogrejerna, sedan är det bara att gasa!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82