Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Max

Sidor: 1 [2] 3
41
Övrigt / Diskutera: Givare
« skrivet: februari 20, 2008, 22:57:34  »
Detta är diskussions-tråden för fakta-tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3975.msg49395#new

Här är du välkommen att ställa frågor, lämna tips, eller synpunkter, mm. :) /Max

42
Klotterplank / Tatra T813 8x8
« skrivet: februari 15, 2008, 20:18:04  »
Tatra T813 8x8
Värdens "bästa", serietillverkade och massproducerade terränglastbil!
Vi talade 4x4, här om kvällen. Nu lite 8x8! Även detta "underverk" kommer från "öst"! ;D /Max

http://www.youtube.com/watch?v=2Epd4WZypvA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=WAC_jMMrlhs


http://www.youtube.com/watch?v=BLtxtbLhzjI&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E&feature=related

43
Övrigt / CV-värde för 300 bilarna?
« skrivet: februari 15, 2008, 18:27:02  »
Hejsan, är det någon som "snubblat över" 300 bilarnas cv-värde (luftmotståndsvärde). Jag behöver det för lite beräkningar, runt bränsleförbrukning och toppfart! :) /Max

44
Klotterplank / 14:e Februari, Valentines Day, Alla hjärtans dag!
« skrivet: februari 14, 2008, 17:09:08  »
Vad gav du din käraste idag! /Max

Har själv köpt rosor och "injector cleaner", vem som skall ha vad!!! ;D

45
Övrigt / Diskutera "Formler & matematik"
« skrivet: februari 12, 2008, 22:08:06  »
Här kan vi; ställa frågor, ge förslag samt rätta fel i formlerna. :) /Max

Detta är fakta-tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3769.new#new

46
Fakta/Guider / Formler & matematik
« skrivet: februari 12, 2008, 22:00:23  »
I bland behöver, även en bilbyggare, lite formler. ;)

Här har jag tänk fylla på, efter hand, med användbara formler mm. I diskussions-tråden kan man; ställa frågor, ge förslag samt rätta fel i formlerna. ;) :) /Max

Diskutera "Formler & matematik", här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3770.new#new


Med risk, att bli allt för elementär: Parenteser, räknas först [()]. Där efter multiplikation och division [*/] före addition och subtraktion [+-]


Här finns en hel formelsamling, för nedladdning: formler_motor.pdf (704 kB)
Stort tack till Kurre86, som kom med tipset och hostar filen! :)


Kompressionsförhållandets förändring:

Framöver gäller följande definitioner:
sl=slaglängd (kolvrörelsen)
sv=slagvolym, sl*kolvarean
kv=kompressionvolym, dvs förbränningsrummet (den med vätska uppmätta).
a=gjorda förändring i mm
kf1=kompressionsförhållande före ingreppet
kf2=kompressionsförhållande efter ingreppet
P=tryck
V=volym

Om kolvarna svarvas ner eller om en "tjockare" topplokspackning monteras ändras kf. Rent praktisk kan det nya förhållandet beräknas genom att  toppen vändes upp och ner. Förbränningsrummet fylls med ex fotogen, varefter mängden mättes. Denna volym jämförs med totala cylindervolymen dvs sv + kv.

kf2=(sv+kv)/kv <=> kf2=sv/kv+1 (P*V=Konstant)

Om kf1 och sl är kända kan nedanstående formel användas!

Följande samband kan härledas: kf2=sl/(sl/(kf1-1)+a)+1

Då värmeutbytet med omgivningen, är svårt att veta, fås nog bäst resultat genom att mäta trycket med en "komp.testare". ex 9 bar, betyder 9bars övertryck => kf=9... Skriv gärna om dina erfarenheter i diskussionstråden!



Sambandet: Effekt [kW], vridmoment [Nm] och varvtal [rpm]

(Vridmomentet [Nm] * Varvtal [rpm]) / (30000/PI) = Effekten [kW]

30000/PI kan bytas mot 9549. 1 hk är ca 0,735 kW.

Stort tack till Kullke, som föreslog, samt hjälpte till med formeln! :) /Max




47
Foto/Film / Volvo 343 Variomatic Topspeed
« skrivet: februari 11, 2008, 18:52:07  »
Har lite svårt att avläsa mätarna, tror att det är 140 km/h @ 7000 rpm... /Max

http://www.youtube.com/watch?v=Vdo0ECie4-Y&feature=related

48
Projekt / Röd 340 B14-i
« skrivet: februari 11, 2008, 13:46:21  »
Så var det dags för en liten projekttråd! Gick runt på tomten i det fina lördagsvädret. Plötsligt stod jag framför en röd 340 av 1985 års modell! Det var min första 300-bil som jag nästan glömt bort. Jag köpte denna bil för 11 år sedan för 6000 kr, då hade den rullat 6000 mil. Nu står det 10000 på mätaren. Bilen har inte fått någon vård på länge! A.s (min särbo) förslag var att skrota bilen, men här skall inte skrotas några 300-bilar!!!

Söndag 080210
Bilen var full med vatten och mögel. Allt skall ut! Tog mig friheten att, med mattkniv skära bort mattan på kritiska ställen. A. tvättade ratt och bälten med ätika, ett bra medel mot mögel.

Motorn startade ej på första kirrningen. Hämtade en flaska k-sprit och gav den en snaps, rätt ner i förgasaren. Den startade direkt. Verkar som den gillar Etanol!

Vatten pumpen såg mycket rutten ut, stora berg av koroderad aluminium (tyvärr ingen bild), blåste den ren och besprutade med 556. Måste plocka av den senare. Alla slangar och slangklämmor är illa åtgångna, måste bytas. En rolig detalj, musen har gnagt på bromsvätskebehållaren!

Vet inte vad det skall bli av bilen! Första målet är att få den besiktigad! Många bilder utlovas!  :) /Max

49
Framvagn/Bakvagn / Bakhjulslager från Biltema!
« skrivet: februari 05, 2008, 17:35:06  »
Var i dag på Biltema, fick med mig bla 2 nya bakhjulslager (se bild). Tycker inte jag känner igen dem från, div trådar här på forumet. Är det någon som kan bekräfta att, 360 bakhjulslager, likanar mina nyinköpta! :) /Max

50
Klotterplank / Jäkligaste mekarstället!
« skrivet: februari 04, 2008, 08:41:29  »
Allas vår "loffe", inspirerade mig till denna tråd! Han skrev, någonstans följande.
Citera
kanske det vissa har juh inte ett så fint garage som du. Min pärla står under en gran för tillfället :(

Vilket är det är det uslaste, konstigast eller jäkligaste, ställe du mekat på?

Jag mekade båtmotorförgasare, en gång, mellan Sverige och Danmark. Utombordsmotorn var för tung att lyfta in i båten, så det skruvades över vattnet! Därtill vågor och kraftig vind samt stora båtar, som passerade, läskigt nära! Lyckades få igång motorn, utan att ha tappat en enda del i sjön! ;) :) /Max

51
Övrigt / Diskutera: Gängor, muttrar och skruvar
« skrivet: februari 02, 2008, 07:56:56  »
Här kan vi diskutera, fråga och komma med synpunkter. Har du tips om en gänga som borde vara med i faktatråden, skriv!!! :) /Max

Faktatråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3730.0

52
Fakta/Guider / Gängor, muttrar och skruvar
« skrivet: februari 02, 2008, 07:51:14  »
Denna tråd är tänkt att ge svar på vad det är för gänga på olika detaljer i våra bilar. Tråden, kommer efterhand, att kompletteras...:) /Max

I diskussionstråden kan man lämna tips om gängor, fråga eller komma med synpunkter!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3731.0




Växellådan M47 och M47II:

Nivåpluggen:
Gänga M18x1,5. Volvo har ersatt originalpluggen med VO 986817. Den nya pluggen har 24 mm sexkantsskalle i stället för den gamlas 13 mm. Kopparpackningen har nummer VO 947624. Det går bra att återanvända den gamla packningen, om den glödgas. Dvs upphättas, den blir lite rosa när den svalnat. Detta gör kopparn mjuk! Biltemas plugg 77-008, borde  gå att använde, till en 1/4 av priset (ej testat).



53
Etanol / Etanol-konvertera, blir lagligt 2008 07 01
« skrivet: januari 30, 2008, 09:10:50  »
Citera
Vägverket sammanställer de krav som kommer att gälla från och med 1 juli 2008 för att fordonsägare på laglig sätt kunna konvertera sin bil till bränslen såsom E85 och FFV. Under våren 2008 beräknas beslutet tas i Riksdagen. En lagrådsremiss har publicerats: http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/28/65/eeaa465d.pdf Det är också klart att en konverterad bil kommer betraktas som en "miljöbil" om den uppfyller kriterierna för detta. http://www.regeringen.se/sb/d/9900/a/94901

Står att läsa på följande ställa, för övrigt en bra wiki om E85: http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)

Hur lagen, exakt kommer att se ut, får vi se. Men klart en förbättring. Kommer lagen bara gälla för, typgodkända konverteringssatser. Vissa konverteringsfirmor etc. Det får vi också se... ;) :) /Max

54
Säljes / Har funnits på Blocket
« skrivet: januari 29, 2008, 21:04:33  »
Här lägger vi det, som ej längre är aktuellt, från Blocket-tråden. Men som ändå är av intresse pga diskussionen runt objektet! Fortsätt gärna diskutera! /Max

55
TIPS / Skydd för styrväxel
« skrivet: januari 28, 2008, 16:24:24  »
Detta är en liten varning. Ta inte bort stänkskyddet [se bild] för styrväxeln. Det kan komma in vatten och då kan det gå som det gick för mig. :(

Då jag för flera år sedan rotade i dessa regioner av motorrummet hittade jag en "obegriplig" klump på rattstången. Jag tog bort den, gillar inte onödiga saker! Två år senare, som tur är på uppfarten, knäcktes styrväxelns drev [se bild]. Jag hade tur att det ej hände i trafiken! Plockade genast sönder den och fann rost inne i drevet, på brottytorna [se bild]. Min slutsats var att bortagandet av "hatten" förorsakat vatten inträngning i styrväxeln. Rådet är ta inte bort denna tillsynes onödiga klump! ;) :) /Max

56
Övrigt / Diskutera: "Båtmotor"
« skrivet: januari 28, 2008, 00:17:34  »
Här kan vi diskutera, "båtmotorer" som passar i våra bilar! :) /Max

Detta är faktatråden:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3710.0

57
Fakta/Guider / Båtmotor, marinvev
« skrivet: januari 28, 2008, 00:12:03  »
Har hittat en lista över vilka bilmotorer (Volvo), som Volvo Penta konverterat för marint bruk. Är du nyfiken på; effekt, cyl.volym mm, kika i pdf-filen:)/Max

För de, som inte redan, känner till det. De marinmotorer som baseras på B2x och B2xx passar, med lite konvertering, i våra bilar. En av fördelarna är den sk "marinveven" (diskuteras här). Denna vevaxel ökar slagländen och därigenom slagvolymen...

Här kan vi diskutera ämnet! http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3711.0

Tips: Pdf-filen nedan, är mycket intressant!

58
Klotterplank / En annorlunda 360
« skrivet: januari 25, 2008, 22:29:53  »
Hittade denna "360", när jag sökte på Blocket! Priset är även annorlunda! ;) /Max

Pris:  699 000:-       Årsmodell:  2000         Visa på karta
Miltal: 5 500 - 5 999    Växellåda: Manuell    Bränsle: Bensin

Ferrari 360
Mätarställning: 5900mil
Färg: Silver met
Karosseri: Sportkupé
Info: Avstängningsbar antispinn, Antispinn, Servostyrning, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, förare & passagerare, Justerbar tiltratt, C-lås, Fjärrstyrt c-lås, Larm, Elhissar fram, Elspeglar, Elstolar, Scuderia shields -emaljemblem, CD-stereo, Skinnklädsel, Spoiler bak, Sportstolar, Stereo, Xenonstrålkastare, m.m ( OBS Ring för visning !!! ).


59
Drivlina/Växellåda / M47R och M47R2
« skrivet: januari 25, 2008, 16:17:55  »
Fom 1987 finns det, enligt Volvo, 2 varianter på vexellåda M47R och M47R2. Är det någon som vet skillnaden? /Max

60
Drivlina/Växellåda / växellådans nivåplugg, är rund!
« skrivet: januari 21, 2008, 17:31:05  »
Någon som har en "patentlösning"? Slant med nyckeln på växellådans nivåplugg, den blev skadad. Testade sedan med rörtången, så nu är den nästan helt rund! :( Inte det lättaste stället att komma åt på, tanken är i vägen! Har ni löst detta problem på något bra sätt, är jag tacksam för svar. :) /Max

Ps. skall köpa ny plugg, någon som vet dimensionen? /ds.

61
TIPS / Svetsa grenrör
« skrivet: januari 21, 2008, 02:07:52  »
Tips!

Testade Biltemas gjutjärnselektrod (se länk), på ett grenrör, förra helgen! Väldigt bra resultat, kan rekommenderas. Billiga också!

Svetsade knappt en centimeter i taget, knakade med slagghackan under avsvalningen. Hade två hål att svetsa så när det ena svalnade svetsade jag det andra. Röret blev aldrig varmare än att jag kunde hålla det i handen. Inställningarna: 80 Amp + till "pinnen". Uppgiften var att utrota Pulsair, ej 360. Hur som helst "pinnarna" är jättebra! ;D /Max

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81939

62
Klotterplank / Eftertanke
« skrivet: december 29, 2007, 20:55:29  »
Man får sig en tankeställare, när man läser detta. http://www.kvp.se/nyheter/1.539647
Speciellt, om man själv "nästan" råkat ut för det. Jag räknade fel på markfrigången, då jag släppte ner husvagnen. Som tur var, stod garagedomkraften kvar och jag kunde röra mig tillräckligt för att pumpa upp den lite. Det är många år sedan nu, men känslan finns kvar. Var försiktiga! /Max

63
Trimning / Marinvev...
« skrivet: december 05, 2007, 20:42:30  »
Hej, alla "trimmare". :) Detta är nog en lätt fråga för er! Har på många ställen, här på forumet, läst om den sk "marinveven". Vart sitter denna vevaxel original? Är det på B18 och B20 i marint utförande? I så fall, passar dessa "axlar" verkligen på B19-B230? /Max

64
Klotterplank / Ny Volvo
« skrivet: december 02, 2007, 02:16:37  »
Har kommit en ny Volvo. Blir svår att tävla med vid rödljusen! ;D /Max

http://www.e24.se/efterborsen/bilbat/bilbattester/artikel_123391.e24

65
Klotterplank / Volvo med hästlängder
« skrivet: december 02, 2007, 00:51:50  »
Kollade statistiken November toppar inte Oktober, men klart bättre än September. Många nya medlemmar också! ;D

Vårt forum slår Volvo med hästlängder, support 24 timmar per dygn! Det är inga dåligt grejer! ;D.

Boys, Keep Up The Good Work! Nu är det, en ny månad... ;D  /Max

66
Övrigt / Diskutera: "Avgasreningssystem"
« skrivet: november 28, 2007, 01:00:46  »
Här kan vi diskutera faktatråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.0

/Max

67
Fakta/Guider / Avgasreningssystem
« skrivet: november 28, 2007, 00:56:27  »
Här tänker jag skriva lite om våra bilars avgasreningssystem (miljösystem), fyller på lite efter hand.

I denna tråd kan ni komma med synpunkter och förslag: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3533.0


"Pulse Air": Är ett avgasreningssystem som, via två backventiler, förser grenröret med luft. Den syrerika luften som sugs in genom ventilerna, förbränner kolväten (beståndsdelarna i bensin) som ej antänds i förbränningsrummet. Finns bilar som har en kompressor för att uppnå samma resultat. Grenröret skulle kunna kallas "efterbrännkammaren" i detta system. Kan inte se att en pluggning skulle kunna ge någon effektökning...

"EGR" (Exhaust Gas Recirculation): Systemet låter avgaser från grenröret, gå tillbaka till insuget. Detta för att reducera förbränningstemperaturen till under 2500 grader. Vid temperaturer över 2500 grader bildas NOx (kväveoxider). Då systemet stör förbränningen, kan det nog finnas effektvinster att hämta genom att plugga.

Kännetecken:
"EGR" har en "vakuumklocka" (vakuumstyrd ventil).
"Pulse Air" har backventiler eller en remdriven kompressor (luftpump).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har pluggat EGR på B14 [Se bilden, längre ner på sidan], genom att komplettera packningen med en tunn aluminiumplåt (uppklippt "Red Bull" burk). Fick mycket bättre gång på motorn. Pluggningen syns ej och SBP säger bara att EGR är dålig och måste kanske bytas snart. Ganska skojigt då den inte fungerar alls. ;)   /Max


68
Övrigt / Diskutera: "Underlätta, luftning av bromssystemet"
« skrivet: november 26, 2007, 21:13:18  »
I denna tråd kan vi diskutera "luftningsslangen" som beskrivs i fakta, se länk: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3394.0
Här kan vi komma med förslag på varianter av slangen. "Prisa" eller "såga" den.

Kommer vi fram till något bra, publicerar jag det i faktatråden.


Kurre86, skrev följande i en tråd:


"Istället för en bult som man borrar hål i skulle man kunna köpa en ventilstock (ventilen till bil/mc däck) på en däckverkstad. Då kan man få tryck med en vanlig fotpump, och eftersom det sitter en ventil där kommer den hållar trycket när man krälar under bilen och skruvar utan att man behöver tryckluft. Och vill man använda tryckluft går ju det lika bra, bara använda samma munstycke som när man fyller på luft i däcken..."

Jag tycker att detta är en ide, väl värd att testa. "Verktyget" måste vara testat, med gott resultat, för att hamna under fakta (annser jag). Inte för att slangen under fakta fungerar dåligt, tvärt om, den är "underbar" och kan tillverkas med enkla medel! Men det vore bra om det finns en variant som kan användas, av de som inte har kompressor!

Den sk "ventilstocken" [se bild] kräver ett hål på13 mm i bromsvätskelocket, då den monterats är den nästan omöjlig att få ut igen! Var noga så du vänder den rätt. ;)

Att tänka på: Var ytterst sparsam, när du fyller på luft. Mao lufttrycket får inte bli för stort, på en kompressor finns en regulator som håller konstant tryck! Lyftutrymmet i bromsvätskebehållaren är inte stort, så den är dålig på att ackumulera tryck. Mao du får, då och då pumpa. Om behållaren läcker i locket kommer det inte att fungera, du hinner inte lufta!

Den som känner sig hågad att testa, publicerar resultatet här (hoppas jag) :)

En annan variant som jag tänkt på; är att i stället för den genomborrade skruven använda en liten bordgenomföring. För de som har problem, att borra hål i skruven. Är ej testat!



Fins att köpa i båtaffärer och skeppshandlar. Ex art# 14020-6 på: www.watski.se

/Max



69
Teknik / Varmstartsproblem
« skrivet: november 25, 2007, 11:26:36  »
Hej, detta ämne påbörjades, av Crisse, i denna "UNIVERSAL-TRÅD": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3426.msg42784#msg42784
Jag misstänker att flera har problem med detta, bla jag själv.  Gjorde en sökning på "varm" och "start", det gav inga relevanta träffar. Så här har vi en tråd att diskutera detta ämne i. :)

Har varmstartsproblem på min 360 med B200F. När motorn är varm, är det fullgas som gäller, vid motor start. Har kollat kalstartsanordningen, den är ok. Antar att min, ändå får för mycket bränsle. Är nog något fel på insprutningen. Drar ca 0.95 vid blandad körning.

Vid kalstart, är allt perfekt, startar alltid efter några sekunder.

Är det någon som lyckats lösa detta eller som har samma problem?

/Max

70
Foto/Film / EVO-bilder
« skrivet: november 22, 2007, 19:51:44  »
Lite EVO-bilder, från Eslöv i Skåne. En motor är till salu. Kanske något att önska sig i julklapp! ;)
http://www.bengansracing.se/html/motorgalleri.htm

/Max

71
Övrigt / Diskutera: "Hittade lite kul info om våra bilar.."
« skrivet: november 19, 2007, 02:27:50  »
Hej, jag kollade sidan du hittade. "Dålig fakta" ex hur har dom fått fram "ny priset"? Antar att det är någon form av nuvärdesberäkning, verkar väldigt höga.

300 från och med 1986?

Min 360 GL 87 anges till 102 Hk, jag har 111. Ok det finns olika motoralternativ, men det framgår ej.

Förlåt mig peyote, jag tycker sidan är kuriosa och passar på klotterplanket, ej under Fakta. :)

Mvh /Max

72
Trimning / Topplock?
« skrivet: november 11, 2007, 06:55:37  »
Hej, Någon som vet om det finns en sammanställning av Volvos toppar här på forumet? Har förstått att det finns några olika. Passar dessa mellan blocken? Passar insug och grenrör mellan de olika? Är det motorerna B19, B21, B23, B200 och B230 som kan byta "delar", framförallt toppar,  med varandra? Är topparna märkta och i så fall var? Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika? Passar de olika bra i hop med olika kammar? Vilka är bäst att porta?

Många frågor, har du bara svar på en av dessa blir jag glad. :)

Mvh /Max

73
Klotterplank / Hur mycket kan man ändra, på sin bil?
« skrivet: november 08, 2007, 17:33:15  »
Jag tycker att delar från andra volvomodeller är ok. Karossen, kanske något litet, men gillar om den är helt original Kanske för jag älskar tanken på en sleeper och då skall ingen ana, vad bilen har under huven... ;)

/Max


74
Trimning / Spridare, verkar listan vara ok?
« skrivet: november 07, 2007, 03:29:07  »
Hittade en intressant lista över olika "spridare" på nätet. Kan någon avgöra om informationen verkar korrekt? Volvo finns, gäller bara att leta. Är spridaranslutningen till insugningsröret standard för Bosch-spridare? I så fall finns det massor att välja bland! :)

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

/Max

75
Trimning / Ventiltider?
« skrivet: november 06, 2007, 20:29:50  »
Hej, är det någon som har koll på ventiltiderna, för de olika kamaxlarna till B200. Det är, speciellt de lite "vassare" varianterna jag menar.

/Max

76
Hej, hittade ett dokument som jag tycker hör hemma här, under Fakta!!! ;D
Filen är på 69 MB, tar alltså en liten stund att ladda ner. Väl värt besväret om du behöver den...

Ladda ner filen


Nedan, index över innehållet i pdf-filen.

/Max

77
Förslagslådan / FAQ contra Fakta
« skrivet: november 06, 2007, 05:25:28  »
Hej, jag undrar om någon tänkt på detta. Jag har faktiskt problem med det.  ;)

FAQ är för mig en term från datorvärlden (Frequently Asked Questions). Där någon insatt, administratör eller tekniker svarar på "vanligt förekommande frågor". Där har vi problemet, vi har "vanliga frågor" också! Jag föreslår att FAQ och Fakta separeras. I FAQ skriver moderatorer och möjligtvis vissa medlemar. FAQ är inte så stor kanske 20 poster, dess uppgift är att avlasta forumet från vanliga frågor. Vilka är då dessa frågor, det kan de som läst det mesta i forumet svara på. Till en början kan FAQ bara vara länkar till trådar eller sök resultat (om man vill göra det lätt för sig). I Fakta skriver medlemmar sina arbetsbeskrivningar och fakta-trådar, gärna med många bilder. Det är bra att ha en faktadiskussions sida där det skapas en tråd samtidigt som en i fakta skapas, där kan medlemmar komma med synpunkter och tillägg till fakta-tråden. "Det finns nog alltid något att tilläga" men det är synd att belasta trådarna i Fakta med detta, I Fakta måste skaparen kunna lägg många bilder, så begränsningen på 100kB måste bort, föreslår 30 kB/bild max 15-20 st. Fakta-tråden skall vara låsta med redigeringsbehörighet av skaparen (verkar inte vara så idag, har du låst tråden, så har du låst dig ute). Vill vi  i framtiden ha en "nästan komplett faktabank" måste nog något göras åt dessa trådar... :)

Vanliga frågor förstår jag inte, är det meningen att det skall ställas vanliga frågor där? Hur skall frågeställaren veta om det är en vanlig fråga. Då måste han först leta igenom forumet, hittar han då många svar på sin fråga, är det då en vanlig fråga? Då behöver han inte ställa den. Eller är det meningen att medlemmar skall ge svar på vanliga frågor, i så fall skall inga frågor ställas där. Det blir en typ av FAQ... Förslag ta bort denna post :)

Annars ett mycket trevligt forum med mycket liv, medlemmar med mycket kunskap och fin respekt för varandra...

/Max

78
Foto/Film / Hemskt öde
« skrivet: oktober 30, 2007, 01:00:51  »
Hemskt öde, 300 blir våldtagen. Av en grävare! :( /Max
http://www.youtube.com/v/peeYwxHlLtY

79
MS / Kopplingsschema mm
« skrivet: oktober 29, 2007, 12:22:38  »
"Allt börjar med ett kopplingsschema"  ;D

Fann att länken till schemat ej längre fungerade. Här kommer ett nytt för MegaSquirt-II, samt lite annat "smått o gott".

Sidan kommer att kompletteras, efter hand! ;D

/Max




Den viktigaste sidan
, om du är intressera av MS: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html


Kopplingschema mm ("web-sida"): http://www.megamanual.com/ms2/hardware.htm

Datablad, för processorn (986 KB): MC9S12C64 Datasheet pdf - 16-Bit Microcontroller - Motorola

Monteringsanvisning ("web-sida"): http://megasquirt.se/index.php?page=montera-komponenter-och-loda

Vad behöver man ("web-sida"): http://megasquirt.se/index.php?page=vad-behover-man


EFI332, en parallell till MS!

http://www.diy-efi.org/efi332/software/software.htm

http://www.diy-efi.org/efi332/equations/algorith.htm


En hel lärobok om bränsleinsprutning!

http://innovexpo.itee.uq.edu.au/2000/341482969/Thesis.PDF


Bra inköpställe, om man vill ha MS komplett. Tillika inom EU, du slipper tullar mm! Kanske inte det billigaste men killen verkar mycket kunnig och innovativ samt hjälpsam!

http://www.extraefi.co.uk/products.htm

Här finns, en hel samling hjälpfiler, samma kille! Detta är bara ett ex, det finns mycket mer!

http://www.extraefi.co.uk/drawings.htm

MS1 eller MS2? :-\ Läs texten!

http://www.extraefi.co.uk/ms1_or_ms2.htm


Svenska distributörer / försäljare! Tipsa gärna! Om du vet en bra...

"M" på Forum.MegaSquirt.se, Byggar & lagar MSI MSII V2.2,V3...

"M" @ http://forum.megasquirt.se


Seqvensiellt ;D

Router Board: http://www.megamanual.com/router/index.htm

Sequencer: http://www.megamanual.com/seq/indexright.htm



MS III: http://www.ms3efi.com/viewtopic.php?f=5&t=4



Bränn din egen
68HC908 till en MS1 MCU: http://www.megamanual.com/WillProg.htm

Lite problem att få tag på mjukvaran, har mailat en förfrågan. Vi får se! :-\



Något att ha!? :-\  PALMTUNE2 - For MS2 och PALMTUNE - For MS1 även  PALMLOG

Se även: http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9180



MS1-Extra: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Manual_Index.htm

Varning!!! Mycket hög informationsdensitet! ;D



Megatunix (Linux): http://megatunix.sourceforge.net/



Länksida @ diyautotune: http://www.diyautotune.com/softwarelinks.htm



Wikipedia om MS, bilden nedan kommer därifrån: http://en.wikipedia.org/wiki/MegaSquirt



Bredbandslambda: funktion, styrning och mycket mer beskrivs i denna avhandling! Länk

MS bredbandslambda! Länk



80
Fakta/Guider / Underredsbehandla bilen
« skrivet: oktober 28, 2007, 01:09:07  »
Det är en bra ide att underredsbehandla bilen innan vintern! Det finns proffsiga firmor som gör detta och då kallas det "program". Jag brukar göra det själv, med gott resultat.

Nedanstående lista beskriver tillvägagångssättet. Helst skall det vara över 15 grader ute men det fungerar även vid lägre temp, torktiden ökar dock då. Hur som helst, spruta överalt du kan komma på, det är bättre att glömma något ställe än att som de flest inte spruta alls. Du behöver: Ca 3-4 l. tunnflytande, 1 l. tjockare och 1 l "linolje baserat medel".

  • Avlägsna gammal flagnad underredsbehandling. Detta görs med kniv, stålborste och spackel etc

  • Något som underlättar arbetet avsevärt är en tryckluftsdriven spruta ex. Biltema (15-457)

  • Använda (tunnflytande, ej vax) ex Dinitrol ML till alla ihåligheter ex. balkar och tröskellådor. Ta bort alla svarta pluttar och spruta där, det finns nya att köpa om de går sönder. Glöm inte spruta inne i dörrarna

  • Även motorrummet, motorhuv och bagagelucka skall behandlas. Till detta använder jag ett linolje baserat medel Biltema (36-2422). Mindre svart-kletigt

  • Använd sedan någon tjockare variant i hjulhusen, en riktigt tjock variant kallas underredsmassa. Spruta med tunt först så fäster det bättre!

Varning, upptäcker du större rostangrepp, var beredd på att det som ser litet ut kan bli stort om du börjar rota i det. Med andra ord, var beredd på att du måste svetsa i ny plåt. Har du inte möjlighet till detta just nu, rota inte i större rostansamlingar.

Om någon har frågor eller synpunkter, skriv gärna några rader... :)

/Max

Sidor: 1 [2] 3