Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 495055 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #120 skrivet: juli 14, 2008, 15:12:20 »
Jag undrar också samma som frej. Hur ska bilen strypas?
Backad tändning och mindre laddtryck?

Kan du beskriva lite hur och vad som krävs för att få bilen godkänd med turbo?

Lycka till! :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #121 skrivet: juli 14, 2008, 17:08:24 »
Idag har jag uppdaterat till firmware 1.0.73, hade ju inte tänkt att göra det nu men jag kom ju på att jag hade firmware 1.0.36 i boxen men användt Megatune 1.0.58 i datorn:-[  kanske konstigt att det fungerat att göra så men det har troligen varit orsaken till att jag inte fått alla extra funktioner att fungera.
Men man lär ju av sina misstag ;)
Bytte ju till 16x14 lastpunkter nu, så ikväll har jag skrivit nya bränsle,lambda och tänd mappar.
Hoppas bilen startar i morgonkväll när jag laddat in mapparna.
Allt annat är klart på bilen nu så när jag fått igång den ska den köras i bromsbänk och strypas så jag får bromspappret som är nödvändigt för att få bilen godkänd.

Skrev du om mapparna för hand? När jag bytte från 8 till 12 punkter så fanns det ett program som konverterade. Men det blir ju inte helt rätt ändå så det krävs ju finmappning efteråt.

Hur ska bilen strypas?
Jo jag skrev av de gamla  för hand för de blev så konstiga när jag konverterat dom. För mej krävs nog också finmappning för jag har ju bytt turbo och ska byta spridarna så fort jag hinner.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #122 skrivet: juli 14, 2008, 17:28:06 »
Jag undrar också samma som frej. Hur ska bilen strypas?
Backad tändning och mindre laddtryck?

Kan du beskriva lite hur och vad som krävs för att få bilen godkänd med turbo?

Lycka till! :)
Jo det blir nog att backa tändningen och köra med öppen wg och släppa gasviren så det inte går att gasa fullt.
Jag vet bara att jag måst ha bromspapper och papper på hur många hästar modellen haft som mest, tror det är R-sport som hade 118hk så 20% på det bör ju bli ca 141hk.
Men jag ska fråga på flera ställen vad de kräver för intyg så de som kräver minnst papper får äran att godkänna min bil ;)
Men enligt sjs skulle det ju bara få va 138hk  ??? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1588.40
20% på 115hk blir ju 138hk så då tycker jag man borde klara sej utan intyg från volvo när bilen man har är 115hk.
Kanske skulle vara minst jobb om man bromsade bilen till 115hk 8)
Jag ska fara till bilbesiktningen och fråga i morgon.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #123 skrivet: juli 15, 2008, 00:38:55 »
Idag har jag uppdaterat till firmware 1.0.73, hade ju inte tänkt att göra det nu men jag kom ju på att jag hade firmware 1.0.36 i boxen men användt Megatune 1.0.58 i datorn:-[  kanske konstigt att det fungerat att göra så men det har troligen varit orsaken till att jag inte fått alla extra funktioner att fungera.
Men man lär ju av sina misstag ;)
Bytte ju till 16x14 lastpunkter nu, så ikväll har jag skrivit nya bränsle,lambda och tänd mappar.
Hoppas bilen startar i morgonkväll när jag laddat in mapparna.
Allt annat är klart på bilen nu så när jag fått igång den ska den köras i bromsbänk och strypas så jag får bromspappret som är nödvändigt för att få bilen godkänd.

Skrev du om mapparna för hand? När jag bytte från 8 till 12 punkter så fanns det ett program som konverterade. Men det blir ju inte helt rätt ändå så det krävs ju finmappning efteråt.

Hur ska bilen strypas?
Jo jag skrev av de gamla  för hand för de blev så konstiga när jag konverterat dom. För mej krävs nog också finmappning för jag har ju bytt turbo och ska byta spridarna så fort jag hinner.
Fick igång bilen med nya firmwaren och nya mapparna ikväll ;D
Nya Megatune hade lite andra inställningar än det gamla så det blev en timmes felsökning innan jag fick tändningen att fungera.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #124 skrivet: juli 15, 2008, 19:28:43 »
Idag har jag uppdaterat till firmware 1.0.73, hade ju inte tänkt att göra det nu men jag kom ju på att jag hade firmware 1.0.36 i boxen men användt Megatune 1.0.58 i datorn:-[  kanske konstigt att det fungerat att göra så men det har troligen varit orsaken till att jag inte fått alla extra funktioner att fungera.
Men man lär ju av sina misstag ;)
Bytte ju till 16x14 lastpunkter nu, så ikväll har jag skrivit nya bränsle,lambda och tänd mappar.
Hoppas bilen startar i morgonkväll när jag laddat in mapparna.
Allt annat är klart på bilen nu så när jag fått igång den ska den köras i bromsbänk och strypas så jag får bromspappret som är nödvändigt för att få bilen godkänd.

Skrev du om mapparna för hand? När jag bytte från 8 till 12 punkter så fanns det ett program som konverterade. Men det blir ju inte helt rätt ändå så det krävs ju finmappning efteråt.

Hur ska bilen strypas?
Jo jag skrev av de gamla  för hand för de blev så konstiga när jag konverterat dom. För mej krävs nog också finmappning för jag har ju bytt turbo och ska byta spridarna så fort jag hinner.
Fick igång bilen med nya firmwaren och nya mapparna ikväll ;D
Nya Megatune hade lite andra inställningar än det gamla så det blev en timmes felsökning innan jag fick tändningen att fungera.

Grattis! Försöker just nu förstå mig på firmware till MSII-processorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #125 skrivet: juli 15, 2008, 22:30:50 »
Tack Frej, det är alltid lika kul när man får det att fungera, men det var som vanligt mycket lättare än jag trodde det skulle vara att uppdatera firmwaren :) i fredags hade jag ingen aning hur man uppdaterar men nu vet jag. alltid lika kul att lära sej något nytt.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #126 skrivet: juli 20, 2008, 21:47:44 »
Hade igång bilen med nya spridarna förra veckan,i helgen har jag haft fullt upp med annat men i morgonkväll ska det finmappas.
Väntar på ett telefonsamtal från bilbesiktningen när de fått fram typuppgifter för min bil så jag hoppas att det räcker med effektuppgifter för nya motorn för att få den godkänd.

Såhär ser mitt motorrum ut nu, lite dammigt  :-[ men ska tvättas snarast.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #127 skrivet: juli 20, 2008, 21:54:08 »
Såhär trångt blev det med nya turbon, jag fick göra ett eget fäste för wgklockan, jag var ju tvungen att hamrat plåten lite mer för att få plats för denna turbo.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #128 skrivet: juli 20, 2008, 22:49:59 »
Snyggt som bara den  :o
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #129 skrivet: juli 20, 2008, 23:10:17 »
Snyggt som bara den  :o
Tack, men det finns nog detaljer som kan snyggas till ännu.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #130 skrivet: juli 20, 2008, 23:17:56 »
Snyggas till mera!  :o haha det är iallfall det snyggaste motorrummet jag har sett!  ;D Helt klart godkänt!  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #131 skrivet: juli 21, 2008, 08:11:23 »
Snyggas till mera!  :o haha det är iallfall det snyggaste motorrummet jag har sett!  ;D Helt klart godkänt!  ;)

Det måste vara forumet finaste motorrum!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #132 skrivet: juli 21, 2008, 10:05:34 »
Snyggas till mera!  :o haha det är iallfall det snyggaste motorrummet jag har sett!  ;D Helt klart godkänt!  ;)

Det måste vara forumet finaste motorrum!?

ursäkta glömde det  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #133 skrivet: juli 21, 2008, 14:52:31 »
En ide hur du kan få det ännu snyggare är kanske att göra skenan som håller huven uppe av borstad aluminium eller dylikt  ;)

Men det ser ändå jävligt snyggt ut måste jag också hålla med om!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #134 skrivet: juli 21, 2008, 23:30:55 »
Tack
Blev inte färdigmappat ikväll på grund av att det regna hela kvällen :'(
Hoppas på torr väg att testa på i morgonkväll :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #135 skrivet: augusti 08, 2008, 22:17:04 »
Imorgon ska bilen upp i bromsbänken ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #136 skrivet: augusti 09, 2008, 13:08:05 »
SPÄNNANDE  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #137 skrivet: augusti 09, 2008, 14:39:45 »
SPÄNNANDE  :D
Nja men jag fick ju pappren som jag behöver för att få bilen godkänd ;)
Jag hade satt en ventil från ett cykeldäck i slangen till wgklockan och pumpat lite tryck så wg var helt öppen hela tiden och så hade jag gjort en stoppare under gaspedalen så det bara gick att gasa 70% men den laddade i allafall 0,2bar och gav 167 hjulhästar :-[
Jag får ju bara ha 138hästar så jag satte lite mer skrot under gaspedalen så det slutade med 138hp med 44%tps och 0,16bars laddtryck ;)
Allt detta testande tog så mycket tid att vi bara skulle göra ett snabbt test utan strypningar, men vi avbröt när den fick på tok för mycket soppa vid högre laddtryck :-[ och en över 1000hästars rörramsbil var på inkommande.
Så på hemvägen + några timmar till har jag mappat o loggat, loggat o mappat o testat o mappat o testat :) så nu börjar den nästan gå bra så jag ska bara äta lite nu innan jag far ut och kör lite loggar ;D
När jag fått bilen godkänd ska jag boka in några timmar till i bromsbänken, han som hade bromsbänken tyckte tändmappen såg bra ut men han har någon typ av analog knacksensor så nästa gång jag har bilen i testbänken ska vi optimera tändmappen också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #138 skrivet: augusti 09, 2008, 14:57:11 »
SPÄNNANDE  :D
Nja men jag fick ju pappren som jag behöver för att få bilen godkänd ;)
Jag hade satt en ventil från ett cykeldäck i slangen till wgklockan och pumpat lite tryck så wg var helt öppen hela tiden och så hade jag gjort en stoppare under gaspedalen så det bara gick att gasa 70% men den laddade i allafall 0,2bar och gav 167 hjulhästar :-[
Jag får ju bara ha 138hästar så jag satte lite mer skrot under gaspedalen så det slutade med 138hp med 44%tps och 0,16bars laddtryck ;)
Allt detta testande tog så mycket tid att vi bara skulle göra ett snabbt test utan strypningar, men vi avbröt när den fick på tok för mycket soppa vid högre laddtryck :-[ och en över 1000hästars rörramsbil var på inkommande.
Så på hemvägen + några timmar till har jag mappat o loggat, loggat o mappat o testat o mappat o testat :) så nu börjar den nästan gå bra så jag ska bara äta lite nu innan jag far ut och kör lite loggar ;D
När jag fått bilen godkänd ska jag boka in några timmar till i bromsbänken, han som hade bromsbänken tyckte tändmappen såg bra ut men han har någon typ av analog knacksensor så nästa gång jag har bilen i testbänken ska vi optimera tändmappen också.


Kul! 44% TPS haha det var inte mycket, inte 0.16 bar heller.. din motor verkar potent  :P
För alla som inte kör med TPS så kan jag klargöra att det är en givare som talar om för databoxen hur mycket man trycker på gasen. 100%= full gas  :P

Hur mycket snabbare går det att få till mappen med bredbandare jämfört med smalbandare?
(Nu mappar du ju under belastning & ladd samt på höga varv så då går det ju inte alls med smalbandaren).
Jag är bara nyfiken på hur bra och snabbt det mappas med en bredbandare  :P

Enklast är väl att köra i bromsbänken och justera manuellt på dem delarna av mappen där man får svårt att göra det på gatan med för mycket hästkrafter..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #139 skrivet: augusti 09, 2008, 20:42:23 »
Det vet  jag inte Frej, jag tycker det tar oändligt med tid att få till mappen och jag gör bara manuella justeringar, har inte testat auto-tune.
Jag hade lyckats få till bränslemappen ganska bra vid 0bar men allt över det så fick den för mycket soppa :-[ jag har minskat på bränslet ganska mycket på en mappunkt i gången nu men den får fortfarande lite för mycket soppa på en del lastpunkter.
Ska byta tändstift i morgon igen innan jag fortsätter mappandet.
Har vid dagens mappande och testande förbrukat över 50liter soppa :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #140 skrivet: augusti 09, 2008, 22:03:01 »
Det vet  jag inte Frej, jag tycker det tar oändligt med tid att få till mappen och jag gör bara manuella justeringar, har inte testat auto-tune.
Jag hade lyckats få till bränslemappen ganska bra vid 0bar men allt över det så fick den för mycket soppa :-[ jag har minskat på bränslet ganska mycket på en mappunkt i gången nu men den får fortfarande lite för mycket soppa på en del lastpunkter.
Ska byta tändstift i morgon igen innan jag fortsätter mappandet.
Har vid dagens mappande och testande förbrukat över 50liter soppa :D

Autotune är ett alternativ. Det jag körde med innan Autotune kom var loggfiler och MS Tweak 3000. Nu finns ju även [ur=http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/veAnalysis.htmll]Mega Log Viewer[/url] som säkert gör ett minst lika bra jobb. Och fantastiskt bra att kolla loggarna med. Antar att de programmen även fungerar med VEMS..

Och förresten. Kör du med en AFR Target Map?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #141 skrivet: augusti 10, 2008, 22:33:03 »
Det vet  jag inte Frej, jag tycker det tar oändligt med tid att få till mappen och jag gör bara manuella justeringar, har inte testat auto-tune.
Jag hade lyckats få till bränslemappen ganska bra vid 0bar men allt över det så fick den för mycket soppa :-[ jag har minskat på bränslet ganska mycket på en mappunkt i gången nu men den får fortfarande lite för mycket soppa på en del lastpunkter.
Ska byta tändstift i morgon igen innan jag fortsätter mappandet.
Har vid dagens mappande och testande förbrukat över 50liter soppa :D

Autotune är ett alternativ. Det jag körde med innan Autotune kom var loggfiler och MS Tweak 3000. Nu finns ju även [ur=http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/veAnalysis.htmll]Mega Log Viewer[/url] som säkert gör ett minst lika bra jobb. Och fantastiskt bra att kolla loggarna med. Antar att de programmen även fungerar med VEMS..

Och förresten. Kör du med en AFR Target Map?

Jag kollar loggarna med MegaLogViewer och gör ändringar manuellt i MT.
Finns ju en massa olika funktioner i MegaLogViewer som jag inte satt mej in i och därför inte förstår hur jag kan använda de  :-[
Bla lyckas jag inte få MegaLogViewer att visa lambda som graph :-\
AFR Target Map är nog motsvarande Target Lambda Table, alltså för lambdakontrollen som jag har avstängd när jag mappar och bara kommer använda på låg och dellast.
Det blev inte mycket mappat idag när jag inte fick tag på nya tändstift så idag har jag bara tvättat bilarna.
Bilen börjar ju nog gå riktigt bra nu men ska nog mappas lite ännu innan den ska upp i bromsbänk och finmappas.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #142 skrivet: augusti 10, 2008, 22:41:25 »
Låter bra att du fått "besiktningspapper"  :)

Jag ska flytta till vasa nu i veckorna och börja studera där så någongång måste jag komma till dig på studiebesök  :)

Var bänkade du bilen föresten?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #143 skrivet: augusti 10, 2008, 23:00:00 »
Låter bra att du fått "besiktningspapper"  :)

Jag ska flytta till vasa nu i veckorna och börja studera där så någongång måste jag komma till dig på studiebesök  :)

Var bänkade du bilen föresten?
Jo måste bara göra ett avgastest nu i övrigt bör den vara klart för besiktning.
Ja du är välkommen :)
http://www.suntechmotorsport.com/index.htm riktigt bra att ha att göra med och han har nog mycket erfarenhet av volvomotorer.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #144 skrivet: augusti 11, 2008, 11:16:38 »
Autotune är ett alternativ. Det jag körde med innan Autotune kom var loggfiler och MS Tweak 3000. Nu finns ju även [ur=http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/veAnalysis.htmll]Mega Log Viewer[/url] som säkert gör ett minst lika bra jobb. Och fantastiskt bra att kolla loggarna med. Antar att de programmen även fungerar med VEMS..

Och förresten. Kör du med en AFR Target Map?

Jag kollar loggarna med MegaLogViewer och gör ändringar manuellt i MT.
Finns ju en massa olika funktioner i MegaLogViewer som jag inte satt mej in i och därför inte förstår hur jag kan använda de  :-[
Bla lyckas jag inte få MegaLogViewer att visa lambda som graph :-\
AFR Target Map är nog motsvarande Target Lambda Table, alltså för lambdakontrollen som jag har avstängd när jag mappar och bara kommer använda på låg och dellast.
Det blev inte mycket mappat idag när jag inte fick tag på nya tändstift så idag har jag bara tvättat bilarna.
Bilen börjar ju nog gå riktigt bra nu men ska nog mappas lite ännu innan den ska upp i bromsbänk och finmappas.

Okej. Inget fel i att göra det manuellt. Men jag har så bråttom/ont om tid så jag tar gärna hjälp av programmen.

Anledningen till att du inte kommer köra Target Lambda på belastning är för att undvika ras ifall lambdan skulle balla ur eller?
Eftersom du kommer mappa i bänk lär mappen bli så bra att du inte behöver sonden sen. Förutom för att få kontrolll på bränsleekonomin på låg och dellast kanske.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #145 skrivet: augusti 11, 2008, 14:30:30 »
Autotune är ett alternativ. Det jag körde med innan Autotune kom var loggfiler och MS Tweak 3000. Nu finns ju även [ur=http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/veAnalysis.htmll]Mega Log Viewer[/url] som säkert gör ett minst lika bra jobb. Och fantastiskt bra att kolla loggarna med. Antar att de programmen även fungerar med VEMS..

Och förresten. Kör du med en AFR Target Map?

Jag kollar loggarna med MegaLogViewer och gör ändringar manuellt i MT.
Finns ju en massa olika funktioner i MegaLogViewer som jag inte satt mej in i och därför inte förstår hur jag kan använda de  :-[
Bla lyckas jag inte få MegaLogViewer att visa lambda som graph :-\
AFR Target Map är nog motsvarande Target Lambda Table, alltså för lambdakontrollen som jag har avstängd när jag mappar och bara kommer använda på låg och dellast.
Det blev inte mycket mappat idag när jag inte fick tag på nya tändstift så idag har jag bara tvättat bilarna.
Bilen börjar ju nog gå riktigt bra nu men ska nog mappas lite ännu innan den ska upp i bromsbänk och finmappas.

Okej. Inget fel i att göra det manuellt. Men jag har så bråttom/ont om tid så jag tar gärna hjälp av programmen.

Anledningen till att du inte kommer köra Target Lambda på belastning är för att undvika ras ifall lambdan skulle balla ur eller?
Eftersom du kommer mappa i bänk lär mappen bli så bra att du inte behöver sonden sen. Förutom för att få kontrolll på bränsleekonomin på låg och dellast kanske.
Det går nog fortare att göra manuellt än att försöka lära sej något annat nu.
Jag har fått för mej att lambdan jobbar för långsamt och så har jag sett att många kör lambdakorrigeringen upp till 90%TPS, men jag är så nära med bränslemappen nu så den får bara lite för mycket bränsle på höglast så jag kan testa att köra lambdakorrigering om det slutar regna :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #146 skrivet: augusti 11, 2008, 23:37:47 »
Det slutade regna och vägen torkade så jag kunde testa lite ikväll ;D
Jag testade köra med lambdareglering men den hann nog inte riktigt korrigera för lambda låg i allafall på 0,70-0.74 på fullast  :-\
Jag ska inte försöka mappa mycket mer nu och riskera att ha sönder något innan ändringsbesiktningen är klar, som jag kommer göra först om tre veckor för skulle jag göra besiktningen nu skulle jag bli tvungen att göra årsbesiktningen i höst i allafall, men väntar jag till september så behöver jag bara göra en besiktning ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #147 skrivet: augusti 12, 2008, 09:50:43 »
Det slutade regna och vägen torkade så jag kunde testa lite ikväll ;D
Jag testade köra med lambdareglering men den hann nog inte riktigt korrigera för lambda låg i allafall på 0,70-0.74 på fullast  :-\
Jag ska inte försöka mappa mycket mer nu och riskera att ha sönder något innan ändringsbesiktningen är klar, som jag kommer göra först om tre veckor för skulle jag göra besiktningen nu skulle jag bli tvungen att göra årsbesiktningen i höst i allafall, men väntar jag till september så behöver jag bara göra en besiktning ;)

Hur snabba påverkningar lambdan ska göra ställer du ju in i Megatune. Men det låter klokt att mappa fullast för hand och fintrimma i bromsbänken. Låg och dellast kan du ju med fördel mappa med Autotune eller loggar men du var väl ganska klar med mappen i det området om jag förstod rätt.

Låter som en smart planering! Då väntar vi med spänning på ändringsbesiktningen, har du gjort avgasprovet än?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #148 skrivet: augusti 12, 2008, 17:43:53 »
Det slutade regna och vägen torkade så jag kunde testa lite ikväll ;D
Jag testade köra med lambdareglering men den hann nog inte riktigt korrigera för lambda låg i allafall på 0,70-0.74 på fullast  :-\
Jag ska inte försöka mappa mycket mer nu och riskera att ha sönder något innan ändringsbesiktningen är klar, som jag kommer göra först om tre veckor för skulle jag göra besiktningen nu skulle jag bli tvungen att göra årsbesiktningen i höst i allafall, men väntar jag till september så behöver jag bara göra en besiktning ;)

Hur snabba påverkningar lambdan ska göra ställer du ju in i Megatune. Men det låter klokt att mappa fullast för hand och fintrimma i bromsbänken. Låg och dellast kan du ju med fördel mappa med Autotune eller loggar men du var väl ganska klar med mappen i det området om jag förstod rätt.

Låter som en smart planering! Då väntar vi med spänning på ändringsbesiktningen, har du gjort avgasprovet än?
Går det att få det snabbare än 1 Engine cycles ??? tror det är lambdasonden som är långsam, tar ju också en liten men kanske obetydlig tid innan nya avgaser från  motorn når lambdasonden också.
Angående lambdainställningarna i Megatune är det mycket jag inte riktigt förstår, tex Lean limit[%] och Rich limit[%] är det procent av Lambda, LambdaTarget, AFR, VE eller PW ???
Vad är Step size[%] procent av? korrigeringen som önskas, önskat eller uppmätt lambda :-[ är det procent av önskad korrigering borde det ju jobba snabbast med 100%
Det som gör mej fundersam över detta är att jag sett någon ha högre värde på Step size[%] än på Lean limit[%] och Rich limit[%] det känns ju lika omöjligt som att gå 0,5meter med 1 meter långa steg.
Nej jag har inte gjort avgasprovet än men ska nog göra avgasprovet någon kväll, det borde ju inte vara något problem. Har bokat tid för ändringsbesiktning måndagen 1 September kl16 ;D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #149 skrivet: augusti 13, 2008, 10:13:55 »
Spännande! Hoppas det går bra!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #150 skrivet: augusti 13, 2008, 11:36:11 »
Hur snabba påverkningar lambdan ska göra ställer du ju in i Megatune. Men det låter klokt att mappa fullast för hand och fintrimma i bromsbänken. Låg och dellast kan du ju med fördel mappa med Autotune eller loggar men du var väl ganska klar med mappen i det området om jag förstod rätt.

Låter som en smart planering! Då väntar vi med spänning på ändringsbesiktningen, har du gjort avgasprovet än?
Går det att få det snabbare än 1 Engine cycles ??? tror det är lambdasonden som är långsam, tar ju också en liten men kanske obetydlig tid innan nya avgaser från  motorn når lambdasonden också.
Angående lambdainställningarna i Megatune är det mycket jag inte riktigt förstår, tex Lean limit[%] och Rich limit[%] är det procent av Lambda, LambdaTarget, AFR, VE eller PW ???
Vad är Step size[%] procent av? korrigeringen som önskas, önskat eller uppmätt lambda :-[ är det procent av önskad korrigering borde det ju jobba snabbast med 100%
Det som gör mej fundersam över detta är att jag sett någon ha högre värde på Step size[%] än på Lean limit[%] och Rich limit[%] det känns ju lika omöjligt som att gå 0,5meter med 1 meter långa steg.
Nej jag har inte gjort avgasprovet än men ska nog göra avgasprovet någon kväll, det borde ju inte vara något problem. Har bokat tid för ändringsbesiktning måndagen 1 September kl16 ;D

I min version av Megatune 2.25 jag har på denna datorn kan man välja mellan Ignition events eller msec per Step. Vet inte hur få msec det går att ställa in dock. Kanske finns nån gräns.

Måste det gå så snabbt?

Lean limit[%] och Rich limit[%] har jag inte stött på innan men det är väl för att jag inte kör Bredbands..

Då håller vi tummarna för att ändringsbesiktningen går vägen!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #151 skrivet: augusti 21, 2008, 21:42:08 »
Ikväll har jag gjort avgasprovet utan problem :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #152 skrivet: augusti 21, 2008, 22:43:04 »
Ikväll har jag gjort avgasprovet utan problem :)

Grattis!! Var gjorde du det?

Vilket bränsle kör du på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #153 skrivet: augusti 21, 2008, 22:59:48 »
Ikväll har jag gjort avgasprovet utan problem :)

Grattis!! Var gjorde du det?

Vilket bränsle kör du på?

Tack.
Hos grannen som har bilverkstad.

Blyfri 98E i brist på bättre :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #154 skrivet: augusti 21, 2008, 23:04:52 »
Ikväll har jag gjort avgasprovet utan problem :)

Grattis!! Var gjorde du det?

Vilket bränsle kör du på?

Tack.
Hos grannen som har bilverkstad.

Blyfri 98E i brist på bättre :(

Aha
Vad står E för i blyfri 98E?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #155 skrivet: augusti 21, 2008, 23:20:18 »
Ikväll har jag gjort avgasprovet utan problem :)

Grattis!! Var gjorde du det?

Vilket bränsle kör du på?

Tack.
Hos grannen som har bilverkstad.

Blyfri 98E i brist på bättre :(

Aha
Vad står E för i blyfri 98E?

Tror det betyder att den innehåller 5% etanol.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #156 skrivet: augusti 21, 2008, 23:21:28 »
bara 5% mindre än vad det är i vanliga pumparna alltså?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #157 skrivet: augusti 21, 2008, 23:30:23 »
bara 5% mindre än vad det är i vanliga pumparna alltså?
Det kan va mer än 5% jag minns inte :-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #158 skrivet: augusti 27, 2008, 22:33:01 »
Kullke: Är inte 98E blyad och 95E utan bly?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #159 skrivet: augusti 27, 2008, 22:39:37 »
Kullke: Är inte 98E blyad och 95E utan bly?
Nej båda kommer ur grön slang och går att tanka i bil med katalysator så båda är blyfria. Tror inte det finns blybensin längre.