Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490755 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #320 skrivet: april 27, 2009, 17:20:37 »
Fick vevstakarna idag och de är ca29,5mm beda i storändan så där blir det ett spel på bara 0,5mm, undrar om det duger som styrning för vevstaken eller om jag iallafall bör montera brickor i lilländan :-\
Jag ska mäta spelet i en motor som har vevstaksstyrningen i storändan.
Blocket blir borrat denna vecka men de hade mycket jobb på topplockssidan så jag får toppen från planing först nästa vecka så jag hinner måla, lacka och montera bottnen tills jag får toppen.
« Senast ändrad: april 27, 2009, 17:24:52 av kullke »

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #321 skrivet: april 27, 2009, 18:37:55 »
hmm om jag inte missminner mig när jag plockade isär min originalmotor nu..så var det ett jäkla glapp, iaf mer än 0.5mm!!
det där borde peter ha koll på..ta o PMa honom om han inte ser det här..

ska bli kul o se den lackad o fin =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #322 skrivet: april 27, 2009, 19:55:14 »
Blocket blir borrat denna vecka men de hade mycket jobb på topplockssidan så jag får toppen från planing först nästa vecka så jag hinner måla, lacka och montera bottnen tills jag får toppen.

Just in time..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #323 skrivet: april 27, 2009, 21:59:58 »
hmm om jag inte missminner mig när jag plockade isär min originalmotor nu..så var det ett jäkla glapp, iaf mer än 0.5mm!!
det där borde peter ha koll på..ta o PMa honom om han inte ser det här..

ska bli kul o se den lackad o fin =)
Jo på B2x0 glappar det 5mm vid storändan original för i dessa styrs vevstaken av kolven och flyter på vevaxeln, men i t.ex B19 har man flera mm glapp vid kolven för i dessa styrs vevstaken av vevaxeln och är flytande på kolvtappen, mätte i en B21 ikväll och där var det 0,3mm spel i storändan.
Vad jag förstår kan man inte ha styrning i bägge ändar av staken men nu har jag ju ett spel på 0,5 i storändan så om jag svarvar brickor till lilla ändan med ett spel på 0,2 så styrs den ju bara av kolven då.
« Senast ändrad: april 27, 2009, 22:09:33 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #324 skrivet: april 27, 2009, 22:41:55 »
Det börjar bli stake i den här tråden  ;D (Ursäkta kullke, kunde inte låta bli)

Ser stabilt och bra och väldigt snyggt och ballt ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #325 skrivet: april 27, 2009, 23:22:32 »
Det börjar bli stake i den här tråden  ;D (Ursäkta kullke, kunde inte låta bli)

Ser stabilt och bra och väldigt snyggt och ballt ut!

Jo men det skulle va roligare att visa något man gjort själv än något som man köpt :-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #326 skrivet: april 28, 2009, 09:05:01 »
Sååja, nu blir det nog inte kik-hål i blocket lika lätt  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #327 skrivet: april 28, 2009, 18:39:05 »
Ser stabilt och bra och väldigt snyggt och ballt ut!

Jo men det skulle va roligare att visa något man gjort själv än något som man köpt :-[

Sant, tex. en hållbar diff  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #328 skrivet: april 30, 2009, 15:29:04 »
Jag fick både blocket och toppen igår :D men nu vet jag inte när jag ska få tid att montera ihop motorn >:(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #329 skrivet: april 30, 2009, 19:57:34 »
Jag fick både blocket och toppen igår :D men nu vet jag inte när jag ska få tid att montera ihop motorn >:(

 :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #330 skrivet: april 30, 2009, 20:34:28 »
Du är inne på rätt väg,man brukar svarva alu brickor och sätta på kolvbulten så
du får ett glapp på 0,5mm.Det räcker med styrning antingen på kolvbulten eller på veven  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #331 skrivet: april 30, 2009, 21:04:18 »
Du är inne på rätt väg,man brukar svarva alu brickor och sätta på kolvbulten så
du får ett glapp på 0,5mm.Det räcker med styrning antingen på kolvbulten eller på veven  :)
Jo, jag har ju styrning i storändan nu med ett glapp på 0,5, jag viste inte före jag fick stakarna att de var brädare än original, och LGsa nu att det går att köra utan kolvstyrning med hans stakar. Så jag monterar det som det är nu och jag tror det är bättre att ha styrning i storändan än i lilländan :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #332 skrivet: maj 20, 2009, 23:22:54 »
Skadade en undre kolvring när jag skulle montera kolv nr2 :-[
Jag har två likadana Sthalwille kolvringskompressorer, den ena fungerar riktigt bra men den andra är nog skadad (lite oval) och jävlas alltid, och när jag inte viste villken som var vilken tog jag naturligtvis den dåliga och skadade en kolvring >:(
Någon som vet var jag snabbast får tag i en ny kolvring?
Kolvringsatsen är Wiseco 9650XX, den skadade kolvringen är 96,5mm x 1,2mm
« Senast ändrad: maj 20, 2009, 23:51:26 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #333 skrivet: maj 21, 2009, 01:04:01 »
Uusch, lider med dig Kullke!  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #334 skrivet: maj 21, 2009, 12:22:17 »
Inte skojsigt, knäckte en ring jag med, men mitt bygge är ju inte så seriöst, så jag återanvände en beg ring ::)
Hoppas att du minst har märkt på kompressorn, men helst slängt den!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #335 skrivet: maj 21, 2009, 23:41:25 »
Tack för medlidandet Frej :) men det är inte så farligt för ny kolvringssats till en kolv blir postade till mej i morgon så jag har nog den på måndag eller tisdag :D

Stormen: Jag har ingen beg ring som passar :-\ det är första kolvringen som gått sönder för mej, och den gick inte av utan den sprack bara lite i kanten så det var nog tur i oturen att jag upptäckte skadan, och jo kolvringskompressorn är märkt nu,jag kastar den inte för den kan va bra att ha ifall att någon vill låna den så jag inte behöver lånaut den bättre  ;)  jag förstod ju nog när jag monterat första kolven att jag använde fel kompressor men jag var lite lat så jag orkade inte byta efter att jag tvättat dammet av den dåliga och den bättre fortfarande låg inoljad och lite dammig i ett skåp :-[

Men jag borde ju svarvat till en kolvringskon för det är ju knappast sista gången jag monterar kolvar i en B230.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #336 skrivet: juni 05, 2009, 22:41:24 »
Har inte haft så mycket tid med projektet nu men har ihop bottnen.
Monterade ventilerna i toppen igår kväll och justerade ventilspelet.
Blev tvungen att ta ur lite i oljetråget för den större oljepumpen (se bild).
Om inget kommer ivägen nu så monterar jag ihop motorn på söndag :-\
Ska lätta svängjulet och göra lite andra små ändringar, men förhoppningsvis lyfter jag motorn i bilen nästa helg.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #337 skrivet: juni 05, 2009, 22:54:42 »
Ser galet bra ut :D Vart har du fått tag i saker för att justera ventilspelet själv och vad är det som behövs?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #338 skrivet: juni 05, 2009, 22:57:28 »
Ser bra ut!

Var tänker du lätta svänghjulet? Själv eller någon firma?
Vilken kam kommer du att köra med?  :)




kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #339 skrivet: juni 05, 2009, 23:17:38 »
Ser galet bra ut :D Vart har du fått tag i saker för att justera ventilspelet själv och vad är det som behövs?
Tack. Brickorna har jag samlat ur mina reservtoppar och så har jag köpt brickor när det varit någon jag inte haft så nu har jag över 120st.
Några specialverktyg använder jag inte utan jag lyfter bort kammen. Nu när jag monterade denna topp började jag med att montera 4,00 brickor på alla ventiler, monterade kammen och kolla ventilspelet och lyfta ur kammen igen och mäta brickorn och räknade ut hur mycket tjockare/tunnare brickor det skulle vara och montera och igen kolla spelet, bara på en ventil det blev lite för litet spel så jag fick lyfta kammen igen och byta till tunnare bricka och igen montera och mäta spelet på alla, när jag var nöjd med alla lyfte jag igen kammen och lyftarna för att först nu montera dämpgummina (tycker det går smidigare att mäta spelet utan gummin).

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #340 skrivet: juni 05, 2009, 23:19:49 »
Ser bra ut!

Var tänker du lätta svänghjulet? Själv eller någon firma?
Vilken kam kommer du att köra med?  :)




Tack
Jag lättar själv, blir VX3 kammen nu för den låg närmast ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #341 skrivet: juni 06, 2009, 07:47:21 »
Kul med progress  :P

Lite nyfiken, diffen, ligger den i dvala för tillfället eller? (Den är ju trots allt ett väldigt intressant projekt)  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #342 skrivet: juni 06, 2009, 22:52:10 »
Kul med progress  :P

Lite nyfiken, diffen, ligger den i dvala för tillfället eller? (Den är ju trots allt ett väldigt intressant projekt)  ???

Man har ju så mycket att fixa på våren, men träbåten är i sjön och husvagnen är nästan klar inför semestern men diffen ligger tyvärr i en blå plastlåda :-[ men jag ska återuppta jobbet med diffen så fort motorn är i bilen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #343 skrivet: juni 06, 2009, 23:46:41 »
Kul med progress  :P

Lite nyfiken, diffen, ligger den i dvala för tillfället eller? (Den är ju trots allt ett väldigt intressant projekt)  ???

Man har ju så mycket att fixa på våren, men träbåten är i sjön och husvagnen är nästan klar inför semestern men diffen ligger tyvärr i en blå plastlåda :-[ men jag ska återuppta jobbet med diffen så fort motorn är i bilen.

Jag vet, jag känner likadant. Hinner inte mer än köra bilen till och från jobbet.

Så länge du tänker fullfölja diffombyggnaden är jag nöjd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #344 skrivet: juni 13, 2009, 21:06:34 »
Kan ju göra en liten mini uppdatering nu.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #345 skrivet: juni 13, 2009, 21:48:50 »
Mycket snygg motor  :D  8) ps är det min gamla 531 topp som sitter på nu  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #346 skrivet: juni 13, 2009, 22:04:14 »
Mycket snygg motor  :D  8) ps är det min gamla 531 topp som sitter på nu  :)
Tack. Jo det är 531 toppen som jag köpte av dej, den skall sitta på tills jag uppdaterar till 16V.
Troligen blir motorn klar i morgon då jag bla ska göra nya oljerör till turbon, lätta och balansera svänghjulet mm

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #347 skrivet: juni 13, 2009, 22:18:41 »
mmmmotor porr :o
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #348 skrivet: juni 13, 2009, 22:54:50 »
Fan vilken snygg färgkombo på den motorn, blankt och snyggt. Kul att se  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #349 skrivet: juni 14, 2009, 23:38:46 »
Hann ju inte göra lika mycket som planerat idag, för det kom annat ivägen och som vanligt tar ju allt mycket mer tid än man tror, det var bla ett jävla jobb att få dit grenröret för det har blivit modifierat och svetsat så många gånger nu att det inte längre passade mot toppen.
Men jag fortsätter i morgon kväll :)
Avgasbandage börjar bli ganska slitet men jag ska ju snart byta turbo och bygga nytt grenrör så detta får duga nu.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #350 skrivet: juni 15, 2009, 15:53:10 »
ruggit snygg motor!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #351 skrivet: juni 15, 2009, 16:19:42 »
ruggit snygg motor!! =)
Tack, den är nog ganska lik den förra motorn på utsidan.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #352 skrivet: juni 15, 2009, 21:33:12 »
Snyggt kullke!

När är beräknat uppstartningsdatum?  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #353 skrivet: juni 15, 2009, 22:56:27 »
Snyggt kullke!

När är beräknat uppstartningsdatum?  :)
Tack
Jag ska inte uttala mej om uppstartningsdatum nu för jag hade planerat att ha den klar i maj :-[
Imorgon jobbar jag över och onsdag och torsdag kvällar bör jag nog klippa gräs och jag kommer vara borta hela midsommarhelgen men jag hoppas få motorn i bilen nästa vecka för följande helg har jag också annat program, och är den inte uppstartad helgen 4-5 juli blir uppstarten först i augusti för jag kommer vara borta nästan hela juli :-\ Men förhoppningsvis ska bilen rulla från augusti tills snön kommer så det blir dax att bygga mer på bilen;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #354 skrivet: augusti 06, 2009, 23:40:51 »
Nu har jag äntligen lyft motorn i bilen :)
Men det är ju alltid trångt när man ska ha ner motorn i en 360 >:(
Blev tvungen att demontera vattenpumpen för att få dit motorn, det brukar gå att få dit motorn med vattenpumpen monterad annars men jag hade grenrör och turbo på motorn när jag lyfte den i bilen så det gick inte att vrida motorn så vattenpumpen skulle gå förbi balken.
Vet inte om jag hinner göra något mer på bilen nu innan söndag :-\
« Senast ändrad: augusti 06, 2009, 23:58:01 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #355 skrivet: augusti 07, 2009, 00:23:28 »
Finfin motorlyft  :D

Och motorn lika snygg som alltid, verkar inte som du skavt den alltför mycket när du lyfte i den.
Jag vill inte försöka få i en motor utan att gå emot med en massa grejer överallt..

Trevligt med update, tack så mycket, ser fram emot nästa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #356 skrivet: augusti 07, 2009, 00:27:42 »
Ser extremt fint ut, skulle kanske bytat min oljesvartsmutsiga mot ngn lite trevligare färg nästa gång man lyfter upp den.

 :D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #357 skrivet: augusti 07, 2009, 00:43:49 »
Tack tack

Jo man måste vara lite försiktig så man inte skaver lacken ;) jag hade kartongbitar imellan där det fanns risk att det kunde skava.
Hoppas på uppstart så fort som möjligt nu, hämtade en ny turbo av Peter så jag ska bygga ett nytt grenrör i höst så jag hoppas hinna testa nya turbon innan snön kommer.
Avgasbandaget ser riktigt slarvigt ut och förfular miljön i motorrummet nu, har köpt nytt men spar det till nya grenröret.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #358 skrivet: augusti 09, 2009, 02:32:03 »
du har inte lust att dela med dig av kunskapen om ditt grenrör? :)
Skulle behövt ha reda på hur många böjar o i vilka grader som behövs då ja ska beställa lite rör snart...

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #359 skrivet: augusti 09, 2009, 11:05:31 »
du har inte lust att dela med dig av kunskapen om ditt grenrör? :)
Skulle behövt ha reda på hur många böjar o i vilka grader som behövs då ja ska beställa lite rör snart...
Du ska nog bara köpa 90graders böjar för de går ju att dela på dom och antalet böjar beror ju lite på hurudant grenrör du tänkt bygga, om du har ett eller två inlopp på turbon och om du ska ha alla rör lika långa osv.
Grenröret jag nu kör med är för turbo med ett inlopp och består av 6st 90 graders böjar varav två är kapade, så det blev 4st ca 45graders böjar som blev rör från cyl 2 o 3, rören från cyl 1 o 4 är ju 2 x 2st 90', vill minnas att jag har ca 25 mm rakt rör mellan böjarna i rören från ettan och fyran.
Ett problem med mitt gamla rör är att turbon sitter lite lågt så det är ganska trångt, skulle kanske varit bättre om man också skulle ha rören från cyl 2 och 3 av 2+2 90' och ha dessa nertill mot turbon alltså under rören från cyl 1 o 4, då skulle turbon sitta lite högre samtidigt som alla rör skulle bli lika långa :-\
Grenröret till nya turbon med dubbla inlopp kommer nog turboplaseringen att bli liknande  Zyklons fast med extern wg