Kan ju uppdatera med att bilen är avställd nu och väntar på att få komma in i värmen för att få ny turbo.
Fick igenom vinterbilen (calibran) med blankt papper idag
Men när jag var på väg hem från besiktningen satt jag och tänkte på mina 360in (för att försöka glömma att jag körde en opel) då kom jag tänka på att det är ju ganska trångt när man ska ha ner en motor i en 360.
När jag sänkte ner motorn i projektbilen gjorde jag det utan vattenpumpen för att kunna ha remhjulet färdigt limmat och monterat.
Jag skulle ju vilja lyfta i motorn komplett med remhjul, vattenpump, generator, servopump, remmar mm, men avståndet mellan kylarbalken och sprängkåpan är ju i kortare laget för det, och jag vill ju inte skada lacken i motorrummet i onödan eller göra en 'Zyklonare' och kapa kylarbalken.
Men det jag kom på idag då är att det går ju att lägga tryckplattan i sprängkåpan och lamellen på axeln, lyfta dit motorn komplett med allt utom kopplingspaketet då (motorn blir ju lite kortare utan tryckplatta och har man plant svänghjul blir den ju riktigt kort).
När motorn är på plats kan man ju montera tryckplatsbultarna via gummiluckan under sprängkåpan (antagligen det som luckan finns till för
)
Samtidigt slipper man ju fundera på att centrera lamellen.
Dumt att jag har monterat 7eller fler rödblockare i 360in och inte kommit på att testa detta tidigare
Snart svarar antgligen några att 'så har vi alltid gjort'