Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 493661 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #440 skrivet: oktober 04, 2009, 21:32:32 »
Grymma bilar  8)
Tack :)
Men det blev avsiktligt arrangerad fotografering så att inte de rostiga dörrarna på den röda ska synas :-[

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #441 skrivet: oktober 04, 2009, 22:13:24 »
Snyggt :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #442 skrivet: oktober 04, 2009, 22:38:16 »
Den vita är ju så fräsch!!!

Fixa dörrarna på den röda med då så den oxå är 99,9% rostfri  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #443 skrivet: oktober 04, 2009, 22:44:43 »
Den vita är ju så fräsch!!!

Fixa dörrarna på den röda med då så den oxå är 99,9% rostfri  ;)
Tack
Det är lite mer än de ganska rostiga dörrarna som behöver fixas eller bytas, bla vänstra framskärm bör bytas.
Problemet är att jag kör den som bruksbil alla dar så det är svårt att fixa rosten samtidigt, men den är fin under så den bör bevaras :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #444 skrivet: oktober 04, 2009, 22:49:07 »
Den vita är ju så fräsch!!!

Fixa dörrarna på den röda med då så den oxå är 99,9% rostfri  ;)
Tack
Det är lite mer än de ganska rostiga dörrarna som behöver fixas eller bytas, bla vänstra framskärm bör bytas.
Problemet är att jag kör den som bruksbil alla dar så det är svårt att fixa rosten samtidigt, men den är fin under så den bör bevaras :-\

Fixa den till sommaren då.. då du kan köra runt i den vite en stund och låta den röda få en stunds uppmärksamhet  :)

Förresten, fick inget svar om nya diffen, har du gjort nåt mer arbete på den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #445 skrivet: oktober 04, 2009, 23:00:37 »
Längesen man såg nån bild på hela bilen! Den ser bra ut.  :)

Varifån köper du färgen? Det som jag köpt från en affär som blandar enligt koder stämmer inte till 100%.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #446 skrivet: oktober 05, 2009, 23:33:19 »
Den vita är ju så fräsch!!!

Fixa dörrarna på den röda med då så den oxå är 99,9% rostfri  ;)
Tack
Det är lite mer än de ganska rostiga dörrarna som behöver fixas eller bytas, bla vänstra framskärm bör bytas.
Problemet är att jag kör den som bruksbil alla dar så det är svårt att fixa rosten samtidigt, men den är fin under så den bör bevaras :-\

Fixa den till sommaren då.. då du kan köra runt i den vite en stund och låta den röda få en stunds uppmärksamhet  :)

Förresten, fick inget svar om nya diffen, har du gjort nåt mer arbete på den?

Tack för uppmuntrandet att skjuta upp problemet :) hade nog tänkt fixa det i höst men det var minusgrader ett par mornar förra veckan + vägsalt >:( så då vill jag inte köra med den vita, dessutom blir bilarna lite dammiga på mitt jobb :(
Men tror nog jag ska försöka fixa lite på den röda i vinter, för när våren och sommaren kommer brukar det finnas en hel del annat som ska göras, dessutom planerar jag husbygge.
Har inte hunnit göra så mycket med diffen, är ju så mycket annat som ska göras på hösten, t.ex tagit upp båten, tvättat den, ska bygga ett nytt tak att vinterförvara båten under osv

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #447 skrivet: oktober 05, 2009, 23:56:23 »
Längesen man såg nån bild på hela bilen! Den ser bra ut.  :)

Varifån köper du färgen? Det som jag köpt från en affär som blandar enligt koder stämmer inte till 100%.
Bilen ser ju nästan ut som förr på utsidan, förutom att bromstrummor och bromsok blivit blåa och skivorna blivit lite större :-\
Färgen jag köpt för spruta har en granne i hembyn som har värkstad tagit hem men vet inte varifrån :-\ men jag ska dit någon dag nu snart så jag kan fråga var han brukar ta färgen.
Till det lilla jag målat nu var jag för lat för att använda spruta så jag har jag använt motip sprayfärg, finns ju tre olika färger av motip på färgkoden volvo 199, har testat 45700 men den var inte riktigt rätt, så nu testa jag 45705 som nog är ganska nära.
När du har någon att blanda färg blir det bättre ju mer färg du köper, för det är svårare att blanda 1dl exakt rätt än att blanda några liter.
Men det kan inte bli så mycket fel som det blev en gång när jag målade lite i motorrummet, såg riktigt bra ut tills jag tog av maskeringen och upptäckte att jag hade använt av färgen jag hade köpt till en opel :-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #448 skrivet: oktober 06, 2009, 14:52:24 »
Längesen man såg nån bild på hela bilen! Den ser bra ut.  :)

Varifån köper du färgen? Det som jag köpt från en affär som blandar enligt koder stämmer inte till 100%.
Bilen ser ju nästan ut som förr på utsidan, förutom att bromstrummor och bromsok blivit blåa och skivorna blivit lite större :-\
Färgen jag köpt för spruta har en granne i hembyn som har värkstad tagit hem men vet inte varifrån :-\ men jag ska dit någon dag nu snart så jag kan fråga var han brukar ta färgen.
Till det lilla jag målat nu var jag för lat för att använda spruta så jag har jag använt motip sprayfärg, finns ju tre olika färger av motip på färgkoden volvo 199, har testat 45700 men den var inte riktigt rätt, så nu testa jag 45705 som nog är ganska nära.
När du har någon att blanda färg blir det bättre ju mer färg du köper, för det är svårare att blanda 1dl exakt rätt än att blanda några liter.
Men det kan inte bli så mycket fel som det blev en gång när jag målade lite i motorrummet, såg riktigt bra ut tills jag tog av maskeringen och upptäckte att jag hade använt av färgen jag hade köpt till en opel :-[

Jo du har helt rätt att det blir mera exakt på större mängder. Har hittills bara köpt på sprayburk.. Hur mycket färg är det i en sån 1dl?  ::)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #449 skrivet: oktober 13, 2009, 22:53:20 »
Kanske det finns större skivor och ok att fås som passar till opeln?
Ser ut som opelfolket byter till saab 9-3/9-5 ok och skivor när de vill ha större skivor (288mm och 308mm), så då kanske de går att få till att passa våra bilar också när opelbromsarna passa så 'bra' ;)
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=38098

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #450 skrivet: oktober 14, 2009, 00:39:03 »
Kanske det finns större skivor och ok att fås som passar till opeln?
Ser ut som opelfolket byter till saab 9-3/9-5 ok och skivor när de vill ha större skivor (288mm och 308mm), så då kanske de går att få till att passa våra bilar också när opelbromsarna passa så 'bra' ;)
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=38098

Bra tips!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #451 skrivet: oktober 30, 2009, 01:27:07 »
När du bytte skivor o satte dom utanför navet, blev de nått kvar av centrumet att styra fälgen med eller försvan de helt?

Grymmt bygge, har precis suttit o läst hela tråden (segt jobb), grymt inspirerande!

Lycka till med diffbytet, de kommer bli väldigt intressant att förja.

Mvh Erik

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #452 skrivet: oktober 30, 2009, 15:57:27 »
När du bytte skivor o satte dom utanför navet, blev de nått kvar av centrumet att styra fälgen med eller försvan de helt?

Grymmt bygge, har precis suttit o läst hela tråden (segt jobb), grymt inspirerande!

Lycka till med diffbytet, de kommer bli väldigt intressant att förja.

Mvh Erik
Jo det blev nog lite kvar av centrumstyrningen, jag har alufälgar med centreringsringar som är ganska mycket urfasade i hålet så då blev det precis på gränsen att det centrerar.
Nu vet jag att det passar med Calibra skivor och ok också (har en med V6 jag kollat på) de är ju 5bultade så man får borra om skivorna, men de är större över navet också så man behöver inte svarva ner 360naven lika mycket för att få dit skivorna.
Hm tack, jo det brukar vara segt jobb att läsa hela projekttrådar.

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #453 skrivet: oktober 30, 2009, 16:29:12 »
Ok, trevligt med bättre bromsar till våra bilar, Till calibrorna borde de ju fnnas några roligare eftermarknads skivor oxå.

Jag är hyffsat nybliven ägare till min första 360 men känner redan att väghållning, styrning o bromsar verkligen e nått som behöver förbättras.

Att läsa projekt trådar ser ja inte som ett segt jobb, men jag jobbar eftermidda denna veckar o har många långa stunder över o då e de bra att ha nått underhållande o intressant att läsa.

Mvh Erik

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #454 skrivet: november 18, 2009, 23:24:32 »
Ska besiktiga denna bil i morgon så hoppas den går igenom :-\

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #455 skrivet: november 19, 2009, 00:42:12 »
Ska besiktiga denna bil i morgon så hoppas den går igenom :-\

Besikta med eller uten turbo?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #456 skrivet: november 19, 2009, 17:42:32 »
Ska besiktiga denna bil i morgon så hoppas den går igenom :-\

Besikta med eller uten turbo?
Naturligtvis besiktar man bilen med turbo  8)
I besiktningsprotokollet står nu bara:  ''Inga fel eller brister upptäktes''   :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #457 skrivet: november 19, 2009, 17:46:14 »
va bra  :D ska själv in med vinterbilen imorgon bitti  ::)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #458 skrivet: november 19, 2009, 17:54:05 »
va bra  :D ska själv in med vinterbilen imorgon bitti  ::)
Jo, jag var lite orolig att de skulle börja krångla till det när jag bytt till opel skivor och ok fram.
Lycka till, hoppas din också går igenom med blankt papper.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #459 skrivet: december 09, 2009, 00:01:11 »
Kan ju uppdatera med att bilen är avställd nu och väntar på att få komma in i värmen för att få ny turbo.
Fick igenom vinterbilen (calibran) med blankt papper idag :)
Men när jag var på väg hem från besiktningen satt jag och tänkte på mina 360in (för att försöka glömma att jag körde en opel) då kom jag tänka på att det är ju ganska trångt när man ska ha ner en motor i en 360.
När jag sänkte ner motorn i projektbilen gjorde jag det utan vattenpumpen för att kunna ha remhjulet färdigt limmat och monterat.
Jag skulle ju vilja lyfta i motorn komplett med remhjul, vattenpump, generator, servopump, remmar mm, men avståndet mellan kylarbalken och sprängkåpan är ju i kortare laget för det, och jag vill ju inte skada lacken i motorrummet i onödan eller göra en 'Zyklonare' och kapa kylarbalken.
Men det jag kom på idag då är att det går ju att lägga tryckplattan i sprängkåpan och lamellen på axeln, lyfta dit motorn komplett med allt utom kopplingspaketet då (motorn blir ju lite kortare utan tryckplatta och har man plant svänghjul blir den ju riktigt kort).
När motorn är på plats kan man ju montera tryckplatsbultarna via gummiluckan under sprängkåpan (antagligen det som luckan finns till för :-\)
Samtidigt slipper man ju fundera på att centrera lamellen.
Dumt att jag har monterat 7eller fler rödblockare i 360in och inte kommit på att testa detta tidigare :-[
Snart svarar antgligen några att 'så har vi alltid gjort'  :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #460 skrivet: december 09, 2009, 13:40:42 »
Kan ju uppdatera med att bilen är avställd nu och väntar på att få komma in i värmen för att få ny turbo.
Fick igenom vinterbilen (calibran) med blankt papper idag :)
Men när jag var på väg hem från besiktningen satt jag och tänkte på mina 360in (för att försöka glömma att jag körde en opel) då kom jag tänka på att det är ju ganska trångt när man ska ha ner en motor i en 360.
När jag sänkte ner motorn i projektbilen gjorde jag det utan vattenpumpen för att kunna ha remhjulet färdigt limmat och monterat.
Jag skulle ju vilja lyfta i motorn komplett med remhjul, vattenpump, generator, servopump, remmar mm, men avståndet mellan kylarbalken och sprängkåpan är ju i kortare laget för det, och jag vill ju inte skada lacken i motorrummet i onödan eller göra en 'Zyklonare' och kapa kylarbalken.
Men det jag kom på idag då är att det går ju att lägga tryckplattan i sprängkåpan och lamellen på axeln, lyfta dit motorn komplett med allt utom kopplingspaketet då (motorn blir ju lite kortare utan tryckplatta och har man plant svänghjul blir den ju riktigt kort).
När motorn är på plats kan man ju montera tryckplatsbultarna via gummiluckan under sprängkåpan (antagligen det som luckan finns till för :-\)
Samtidigt slipper man ju fundera på att centrera lamellen.
Dumt att jag har monterat 7eller fler rödblockare i 360in och inte kommit på att testa detta tidigare :-[
Snart svarar antgligen några att 'så har vi alltid gjort'  :-[

Låter som det borde funka ja..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #461 skrivet: december 09, 2009, 15:11:53 »
Eller så monterar man motorn med koppling, vattenpump och hela paketet... Jag har sett Peter göra det; både jag och Zyklon stod stumma av förundran över att det gick så lätt bara man visste hur man skulle vrida motorn!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #462 skrivet: december 09, 2009, 16:23:55 »
Eller så monterar man motorn med koppling, vattenpump och hela paketet... Jag har sett Peter göra det; både jag och Zyklon stod stumma av förundran över att det gick så lätt bara man visste hur man skulle vrida motorn!
Det brukar jag också göra med originalmotorer :) men har man en motor med grenrör och turbo är det lite svårar.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #463 skrivet: december 09, 2009, 16:54:47 »
Aha... Det förändrar ju saken en smula!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #464 skrivet: januari 17, 2010, 20:05:29 »
Händer det nåt i vinter mörkret  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #465 skrivet: januari 17, 2010, 20:17:48 »
Händer det nåt i vinter mörkret  :)
Inte så mycket med detta projekt ännu tyvärr, jobbar lite på den röda 360in nu, har bla rostlagat alla 4 dörrar.
När den röda är klar ska jag börja bygga nytt grenrör till nya turbon och få dit nya diffen, kommer inte bli så mycket mer än så gjort i vinter för jag ska börja bygga nya garaget vecka12, men hoppas jag hinner köra bilen i bromsbänk innan sommaren.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #466 skrivet: januari 17, 2010, 20:33:40 »
Händer det nåt i vinter mörkret  :)
När den röda är klar ska jag börja bygga nytt grenrör till nya turbon och få dit nya diffen

Jippie! Vinterns happening nr1  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #467 skrivet: januari 17, 2010, 20:57:04 »
Händer det nåt i vinter mörkret  :)
När den röda är klar ska jag börja bygga nytt grenrör till nya turbon och få dit nya diffen

Jippie! Vinterns happening nr1  :o
Väntat att du skulle reagera när jag skrev nya diffen :D
Funderar på att byta till bättre koppling samtidigt, och så har jag börjat bekanta mej med VemsTune, det ser snyggare och profsigare ut än MT och ska vara lättare att använda men det tar förståss tid att lära sej något nytt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #468 skrivet: januari 17, 2010, 21:24:11 »
Händer det nåt i vinter mörkret  :)
När den röda är klar ska jag börja bygga nytt grenrör till nya turbon och få dit nya diffen

Jippie! Vinterns happening nr1  :o
Väntat att du skulle reagera när jag skrev nya diffen :D
Funderar på att byta till bättre koppling samtidigt, och så har jag börjat bekanta mej med VemsTune, det ser snyggare och profsigare ut än MT och ska vara lättare att använda men det tar förståss tid att lära sej något nytt.

Hehe, såklart. Ser det som ett möjligt sätt för oss alla att få bättre utbud på olika diffbromsar/spärrar. Men kräver ju en insats med svarv och dylikt så gäller ju att man har kontakter på det området.
Jo du som startar på trean kan ju behöva byta koppling ibland ;)
Blir intressant att se vad du väljer?! (minns inte vad du kör med nu)

VemsTune har jag varken sett eller hört om. Du får gärna skriva lite om det här när/om du går över till det. Kan du bara MT så borde väl det vara lätt att förstå sig på ett annat program. Men finns ju lite funktioner att hitta bland förstås så det är väl en inlärningsperiod för att hitta runt i det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #469 skrivet: januari 19, 2010, 00:00:37 »
Frej: det blir öppen men förhoppningsvis hållbarare diff. finns ju förståss möjlighet att montera aussielocker.
Jag brukar starta på tvåan men bara när jag har brottom upp till 100  ;)
Vet inte ännu vad det blir för koppling.
VemsTune är ganska nytt, bla behövs det om man stoppar en liten modul med flashminne in i boxen då autologgar den allt blir en ny fil varje gång man startar motorn, så man behöver inte ha datorn för att logga.
Ska vara lättare att kalibrera BB i VT, men det tycker jag är lätt i MT också :-\
Ska också va lättare att välja utgångar, gå snabbare och smidigare att jobba i tabellerna flytta lastpunkter mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #470 skrivet: januari 19, 2010, 20:51:09 »
Ja det är väl inget som hindrar att du stoppar in vilken 240/740-kompatibel diff som helst sen va?

Kul med flashminne i boxen.. vore bra som sagt att slippa datorn när man som jag mappar till/från jobbet mm.  ;)

Låter som om du får gå över till VT tycker jag.. även om du kanske inte behöver mappa så mycket framöver?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #471 skrivet: januari 19, 2010, 22:27:16 »
Ja det är väl inget som hindrar att du stoppar in vilken 240/740-kompatibel diff som helst sen va?

Kul med flashminne i boxen.. vore bra som sagt att slippa datorn när man som jag mappar till/från jobbet mm.  ;)

Låter som om du får gå över till VT tycker jag.. även om du kanske inte behöver mappa så mycket framöver?
Jo det är nog tyvärr hinder att stoppa i något annat än aussilocker, ska jag ha i en annan 240/740 diff skall ju den också modifieras och det finns risk för att t.ex en lamelldiff inte får plats :-[
Har motorn ganska bra mappad nu men turbobyte, kamaxelbyte mm gör ju att det kommer behövas lite modifieringar av mapparna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #472 skrivet: januari 19, 2010, 22:55:57 »
Aha, men aussilocker duger ju, hur är det med torsen?

Ja då blir det lite finmappning framöver då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #473 skrivet: januari 19, 2010, 23:09:19 »
Aha, men aussilocker duger ju, hur är det med torsen?
Duger med en öppen diff bara den håller ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #474 skrivet: januari 19, 2010, 23:37:17 »
Jag har kört sönder 2st vxl men aldrig nån diff  ???
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #475 skrivet: januari 20, 2010, 00:02:58 »
Jag har kört sönder 2st vxl men aldrig nån diff  ???
Jag har varken kört sönder diff, vxl eller drivaxlar och det är nog ganska otroligt med tanke på att jag växlar ganska våldsamt, men jag har ju förståss bytt utslitna diffar och drivknutar innan de gått sönder.
Ganska överdimensionerade drivlinor i 360 original när de klarar nästan 3gånger original effekt :)
En tanke jag haft med att montera denna diff i originalhuset är nog att montera en annan låda framför, så ifall att den nya diffen skulle gå sönder i början av sommaren så passar det att tillfälligt köra med en originaldiff ihop med nya lådan tills man byggt en ny diff, eller ifall vxlådan går sönder går det att köra med en original ihop med nya diffen tills man modifierat en ny vxlåda.
Men kommande sommar kommer jag att köra med originalvxlåda ihop med modifierad diff.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #476 skrivet: februari 15, 2010, 18:22:44 »
Nu måste det hänt nånting här ?  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #477 skrivet: februari 15, 2010, 19:26:35 »
Nu måste det hänt nånting här ?  :)
Jo jag har beställt en del delar som aldrig kommer  :-\
Alla andra garageprojekt är klara bla den röda 360in är 99,9% rostfri nu 8) så så fort jag får flänsar wg mm så ska jag bygga ett nytt grenrör.
Men nu ligger jag hemma och är sjuk så det blir inget gjort.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #478 skrivet: februari 27, 2010, 21:26:04 »
Vad fan ska man ha de extra delarna till som följde med wgn ???
Fjädern förstår jag att det är en extra mjukare eller hårdare än den som sitter i wgn.
Men vad ska man ha den gängade axeln med kilspår till?
Den mutterliknande saken har motsvarande kilspår i hålet och den pyttelilla saken är en kil, finns en liten hylsa och en pitt också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #479 skrivet: februari 27, 2010, 22:40:32 »
Hehe så spännande! Hoppas nån kommer med ett svar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.