Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 493772 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #520 skrivet: juli 31, 2011, 18:56:47 »
Du får ta med den gamla som reserv i helgen.  :)
Jo, men jag har en till ny i reserv, fast om den första går sönder så är ju knappast den andra bättre :-\
Var så varmt idag att jag tog en paus i garagebygget och kalibrerade bbsensorn, jag brukar göre det en gång i året för de ändrar sej nog lite, undrar hur det fungerar i bilar som har bbsensor original där det inte går att kalibrera, men kanske inte lika noga i en standardbil :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #521 skrivet: juli 31, 2011, 21:44:53 »
Idag har jag äntligen bytt den glappande drivknuten, såg tidigare i tråden att jag hade lagt ut bild på den i september 2009  :-[
Fixade samtidigt en kärvande handbromsvajer så nu ligger inte bromsarna på längre, så nu ska jag bara tvätta och se över bilen så allt är ok tills fredag :)
Hoppas bara denna eftermarknads drivknut håller för lika mycket misshandel som original :-\

Bra där! Visst går tiden väldigt fort ibland!? Tur att man har sin projekttråd som tidslinje...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #522 skrivet: juli 31, 2011, 23:16:35 »
Idag har jag äntligen bytt den glappande drivknuten, såg tidigare i tråden att jag hade lagt ut bild på den i september 2009  :-[
Fixade samtidigt en kärvande handbromsvajer så nu ligger inte bromsarna på längre, så nu ska jag bara tvätta och se över bilen så allt är ok tills fredag :)
Hoppas bara denna eftermarknads drivknut håller för lika mycket misshandel som original :-\

Bra där! Visst går tiden väldigt fort ibland!? Tur att man har sin projekttråd som tidslinje...
Jo, men är nästan pinsamt när man ser hur långsamt det går ibland :-[ men har jobbat med hus och garagebygge i 1,5år nu och det tar nog ett år till innan nästan allt är klart, hoppas bara jag hinner få upp garaget så jag kan göra klart insidan inkommande vinter, och göra klar gårdsplanen mm nästa sommar, men vintern 2013-2014 ska det bli mycket gjort på denna bil :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #523 skrivet: augusti 01, 2011, 06:15:50 »
Visst går tiden väldigt fort ibland!? Tur att man har sin projekttråd som tidslinje...
Jo, men är nästan pinsamt när man ser hur långsamt det går ibland :-[ men har jobbat med hus och garagebygge i 1,5år nu och det tar nog ett år till innan nästan allt är klart, hoppas bara jag hinner få upp garaget så jag kan göra klart insidan inkommande vinter, och göra klar gårdsplanen mm nästa sommar, men vintern 2013-2014 ska det bli mycket gjort på denna bil :)

Livet är fullt av liv.. men bra då har du en morot framme i 2013-2014 då  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #524 skrivet: augusti 01, 2011, 22:38:59 »
Blir jävligt nice att fixa i garage mm om man först får bygga allt, höjden av tillfredställelse ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #525 skrivet: augusti 06, 2011, 20:15:27 »
Kullke får fylla på med text, jag står för några bilder.  :)

« Senast ändrad: augusti 06, 2011, 20:19:48 av Bergvik »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #526 skrivet: augusti 06, 2011, 20:37:46 »
 Sweet! Första rullande bilderna jag ser på denna fina bil!
Var det lite blött på banan? Sladdar på sista bilden  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #527 skrivet: augusti 06, 2011, 21:14:10 »
Tack för bilderna Bergvik.
Igår var det torrt och lagom varmt men idag var det blött, Bergvik åkte med några varv när jag var ut och testade i regnet, men mot slutet av dagen slutade det regna så banan blev torrare, så vi i allafall kunde köra time attacken som inte blivit av tidigare på dagen pga regn och olja på banan, men när arangörerna beslöt att vi i allafall skulle köra såg det inte ut som det fanns någon annan som ville köra (var ju nästan bara driftingåkare där) men vi blev 6 bilar som tävlade om ett presentkort på 1000€, så jag sattsade lite för mycket bromsade på mej och körde av banan :-[
I övrigt har det varit en jävligt kul dag på banan, men nästa gång ska jag ha bättre däck.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #528 skrivet: augusti 06, 2011, 21:20:23 »
Sweet! Första rullande bilderna jag ser på denna fina bil!
Var det lite blött på banan? Sladdar på sista bilden  :D
Jo det var en aning blött, sista bilden är en 180grader kurva så jag kommer från höger på bilden, antagligen på det varvet jag såg Bergvik med kameran så jag tog i lite extra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #529 skrivet: augusti 07, 2011, 01:01:45 »
1000 euro inte illa!!  :o

Och 180-graders kurva det gillar väl driftingåkarna!
Är det en tight och kurvig bana i övrigt?
Svårkört i regn med potent motor och "enhjulsdrift"!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #530 skrivet: augusti 07, 2011, 12:31:36 »
1000 euro inte illa!!  :o

Och 180-graders kurva det gillar väl driftingåkarna!
Är det en tight och kurvig bana i övrigt?
Svårkört i regn med potent motor och "enhjulsdrift"!?
Jo det var ett presentkort till en Chip firma, så hade jag vunnit hade jag ju fått v70in mappad.
Kurvorna som driftingåkarna gillar blir ju extra hala när det regnar pga av allt gummi, så det blir svårare att hitta snabbaste spår.
Botniaring är både kurvig och snabb och kräver bra bromsar, ca 170 på långa rakan och bromsa ned till kanske 80, så bakbromsarna började ta för bra nu efter att de blivit riktigt varmkörda, var nog lite därför jag körde av banan med låsta bakhjul och knappt någon bromskraft fram, borde ha bytt bromsvätska  :-[ men till nästa gång ska jag nog ha race bromsklossar fram och bättre däck.
Motorn är ganska lättkörd, har också så bra vrid innan laddtrycket kommer så man knappt känner när trycket kommer.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #531 skrivet: augusti 07, 2011, 13:03:01 »
Kul med banåka  :) Är det stora guppet kvar i slutet av långa rakan ?
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #532 skrivet: augusti 07, 2011, 13:39:02 »
Kul med banåka  :) Är det stora guppet kvar i slutet av långa rakan ?
Jo jävligt kul :)
Fanns inget stort gupp där, bara lite ojämnheter som knappt kändes.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #533 skrivet: augusti 07, 2011, 13:46:47 »
När jag körde f1 där så kändes det som man skulle flyga av banan  ;D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #534 skrivet: augusti 07, 2011, 14:04:17 »
Talar vi om samma bana :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #535 skrivet: augusti 07, 2011, 14:07:54 »
Den ska göras om till 2013,så då blir den kanske bättre för F1 bilarna.
Hur de nu ska hinna få den klar så snabbt när de inte börjat än :-\

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #536 skrivet: augusti 07, 2011, 15:35:54 »
Ja det måste vara samma bana botnia ring jurva finland.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #537 skrivet: augusti 07, 2011, 16:15:22 »
Ja det måste vara samma bana botnia ring jurva finland.
Ja då är det nog samma bana.
Banan går ju medurs så slutet på långa rakan är ju till vänster på flygfotot.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #538 skrivet: augusti 07, 2011, 16:33:03 »
Klart dom hinner bygga om den även fall dom inte har börjat ;). Rudskogen körde dom väl sista körningen på i december 2010 och sen rev dom gamla banan och byggde en helt ny som invigdes första helgen i Juli ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #539 skrivet: augusti 07, 2011, 19:57:48 »
Tur i allafall att det inte slutade lika illa som för denna 300 som körde samma bana http://www.youtube.com/watch?v=idiCowaK99Q han kör av banan i slutet på långa rakan, kanske beror det på guppet som peter tala om  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #540 skrivet: augusti 07, 2011, 23:35:21 »
Ser ut att vara en fin bana!
Men som jag frågade dig i mitt förra inlägg: Hur pass dåligt driver det på i/ut ur kurvorna utan lamelldiff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #541 skrivet: augusti 08, 2011, 00:21:04 »
Ser ut att vara en fin bana!
Men som jag frågade dig i mitt förra inlägg: Hur pass dåligt driver det på i/ut ur kurvorna utan lamelldiff?
Tror faktist inte det skulle bli bättre med lamelldiff, för när det drar lika på båda och det spinner loss samtidigt på båda bakhjuen förstår jag inte varför det skulle vara bättre med lamelldiff.
Du frågade om "enhjulsdrift" och det kan jag säga inte fungerar bra för jag har hunnit köra bilar med svetsdiff när en drivaxel gått av, det är knappt att man kommer fram med enhjulsdrift.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #542 skrivet: augusti 08, 2011, 09:25:56 »
Ska man "bara" köra fort så funkar ju 360ns originaldiff utmärkt =) Det är inte ofta den bara driver på ett hjul...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #543 skrivet: augusti 08, 2011, 17:29:18 »
Största problemet för kullke verkade vara att hitta grepp.  ;D

Det var ju blött på banan när jag måste ändå säga att det var fantastiskt kul! Tack för åkturen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #544 skrivet: augusti 08, 2011, 19:14:13 »
Okej okej ursäkta att jag tjatar  ;D
Men jag bara utgår från min egen bil och dess ~120hk drar loss innerhjulet ut ur kurvor på 3:ans växel!
Det är så himla irriterande och känns som man "inte kommer framåt".
Trodde alla bilar med öppen diff gjorde så. Ändå har jag styv framvagn och original bak.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #545 skrivet: augusti 09, 2011, 01:12:52 »
Kollar du på filmen på min bil på gatebil så kör jag med öppen diff. Jag ger bara full gas i kurvan efter start/mål rakan och då kommer baken direkt =)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #546 skrivet: augusti 09, 2011, 09:57:15 »
Kollar du på filmen på min bil på gatebil så kör jag med öppen diff. Jag ger bara full gas i kurvan efter start/mål rakan och då kommer baken direkt =)
problemet är jhu att du aldrig vet om den skickar ut arslet eller enhjulspinner

det är som att spela på lotto när man kliver på gasen
Varför köra sakta när man kan köra fort?

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #547 skrivet: augusti 09, 2011, 10:03:52 »
Det beror ju helt på vad som sitter bakom ratten. Man får ju köra efter vad man har för utrustning =). Men visst säger inte att det absolut inte behövs diffbroms, men det är inte det första man behöver i en 360 faktiskt. Vet hur det var på TPC på mantorp förra året, varken Peter eller Camilla hade problem med att det "enhjulade" men det hade jag då sen ändrade jag min körstil och vips så funkar det kanon ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #548 skrivet: augusti 09, 2011, 15:46:01 »
Kollar du på filmen på min bil på gatebil så kör jag med öppen diff. Jag ger bara full gas i kurvan efter start/mål rakan och då kommer baken direkt =)
problemet är jhu att du aldrig vet om den skickar ut arslet eller enhjulspinner

det är som att spela på lotto när man kliver på gasen
Det är som 'Pest eller Kolera' man vill inte ha något av dem.
Varför ska man behöva gasa så mycket i en kurva att den skickar ut arslet eller enhjulspinner ??? då har man kanske kommit för långsamt in i böjen :-\ det jag menar är att ligger man nära gränsen till hur fort det går att köra igenom en kurva håller man nog jämn gas.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #549 skrivet: augusti 09, 2011, 15:51:48 »
Men visst säger inte att det absolut inte behövs diffbroms, men det är inte det första man behöver i en 360 faktiskt.
De som kör drifting har nog kanske större behov av diffbroms än vad jag har :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #550 skrivet: augusti 10, 2011, 23:07:50 »
Är det stora guppet kvar i slutet av långa rakan ?
Sambon filmade första varvet runt banan när hon åkte med, och det ser nog ut att vara två gupp i slutet på långa rakan, i allafall hoppa kameran fast det gjorde den ju annars också ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6Z3GMl4Dz6Y
Känns nog kanske mer i en F1 bil som inte har lika bra komfort som en 360 ;)
Kom annars på att när man har käringen med på en bana är det inte så smart att efter några varv runt banan säga att 'nu tar inte bromsar längre för de är varma' följande varv runt banan var det ett jävla rop att man inte ska åka så fort om man inte har bromsar ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #551 skrivet: augusti 23, 2011, 19:44:17 »
Så har man tagit livet av en EGTsensor igen :-[
Hann för första gången i år se på lcdn vad jag hade för avgastemp vid full gas (1,5bar) när jag drog förbi en bilkö, 1150C en kort stund för att sjunka snabbt till 4C = död sensor, kan jag ha haft så hög avgastemp eller visade den fel när sensorn gick sönder :-\ eller gick sensorn sönder pga hög avgastemp :-\
Sensorn ska överleva 1100C men kabeln bara 350C.
Har ju vad jag minns aldrig haft egt över 1000C tidigare år, jag kollade snabbt tryckslangarna men ska nog också kolla så jag inte har någon läcka vid icn, för en tryckläcka kan ju orsaka höjd avgastemp :-\
Körde ju inget med bilen ifjol men tycker nog annars att den iår svarar mycket sämre på gasen än 2009, alltså den är inte lika rapp som jag vill minnas att den var 2009 :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #552 skrivet: augusti 24, 2011, 20:36:26 »
Så har man tagit livet av en EGTsensor igen :-[

Körde ju inget med bilen ifjol men tycker nog annars att den iår svarar mycket sämre på gasen än 2009, alltså den är inte lika rapp som jag vill minnas att den var 2009 :-\

Tråkiga nyheter, trist att höra. Aldrig kul när man "får för sig" att bilen börjar gå sämre/bli sjuk.
Vad kostar en EGT? Billigare än en lambdasensor? (WB)

Apropå filmen.. tyckte minsann mig höra lite enhjulsspinn i några kurvor  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #553 skrivet: augusti 24, 2011, 20:37:48 »
Inte kul med en söndrig sensor utan att veta orsaken till varför den går sönder.

Går det att mäta upp kabeln för att utesluta att den tagit åt sig av värmen?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #554 skrivet: augusti 24, 2011, 22:12:06 »
Tråkiga nyheter, trist att höra. Aldrig kul när man "får för sig" att bilen börjar gå sämre/bli sjuk.
Vad kostar en EGT? Billigare än en lambdasensor? (WB)

Apropå filmen.. tyckte minsann mig höra lite enhjulsspinn i några kurvor  ;)
Nä men jag tror jag vet varför den går sämre i år också ;) ska testa ändra en sak när jag får tid.
En EGTsensor kostar 65€ (585kr) så den är lite billigare än en bblambdasensor.
Jag kunde inte känna eller höra enhjulsspinn, däremot fick man släppa gasen för att inte dra ut röven.
Annars är det ett lååååångsamt varv på filmen, första varvet så har kalla däck, kunde inte banan och första varvet käringen åkte med så jag tog det lugnare, när jag ökade lite försvann kameran ;)
Borde ha haft Bergvik att hålla kameran när han åkte med.
« Senast ändrad: augusti 24, 2011, 22:14:02 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #555 skrivet: augusti 24, 2011, 22:30:43 »
Inte kul med en söndrig sensor utan att veta orsaken till varför den går sönder.

Går det att mäta upp kabeln för att utesluta att den tagit åt sig av värmen?
Sensorn skulle jag klara mej utan om jag viste säkert att inte avgastempen blir för hög nu, jag borde ha stannat och kollat färgen på turbo och grenrör när sensorn gick sönder :-[
Jag har möjlighet att ansluta två EGT sensorer till sprutet, så jag funderar på att ha en före och en efter turbon, och ha den före turbon monterad bara när jag loggar, och ha den efter turbon bara för att kolla så det inte visar något onormalt när man kör :-\
Svårt att mäta kabeln utan att ha sönder den när den är stålomspunnen,men den förra var kortsluten där den går in i sensorn om jag inte minns fel.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #556 skrivet: augusti 25, 2011, 20:52:20 »
Apropå filmen.. tyckte minsann mig höra lite enhjulsspinn i några kurvor  ;)
Jag kunde inte känna eller höra enhjulsspinn, däremot fick man släppa gasen för att inte dra ut röven.
Annars är det ett lååååångsamt varv på filmen, första varvet så har kalla däck, kunde inte banan och första varvet käringen åkte med så jag tog det lugnare, när jag ökade lite försvann kameran ;)
Borde ha haft Bergvik att hålla kameran när han åkte med.

Haha okej då ;)

Jag har möjlighet att ansluta två EGT sensorer till sprutet, så jag funderar på att ha en före och en efter turbon, och ha den före turbon monterad bara när jag loggar, och ha den efter turbon bara för att kolla så det inte visar något onormalt när man kör :-\
Svårt att mäta kabeln utan att ha sönder den när den är stålomspunnen,men den förra var kortsluten där den går in i sensorn om jag inte minns fel.

Att ha EGT att titta på när man mappar turbobil är väl ett stort plus i jakten på hästkrafterna!?

Har du värmeskyddande slang/strumpa trädd på kabeln till givaren?
Eller kommer den skadliga värmen genom givaren och ut i början på kabeln?  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #557 skrivet: augusti 25, 2011, 21:44:16 »
Att ha EGT att titta på när man mappar turbobil är väl ett stort plus i jakten på hästkrafterna!?
Har du värmeskyddande slang/strumpa trädd på kabeln till givaren?
Eller kommer den skadliga värmen genom givaren och ut i början på kabeln?  :-\
Egt är ju bra att ha när man inte mappar också för att se att allt är som det brukar va, t.ex ett läckage på trycksidan gör ju att turbon måste jobba mer för att hålla upp trycket = stängd WG = mer mottryck = mer värme.
Nej, jag har avgasbandage på grenröret + en avskärmning över turbo och grenrör, kabeln är stålomspunnen och man kan ta i den efter att man kört med bilen, så den blir inte utsatt för värme utifrån, så den skadliga värmen kommer nog genom givaren.
Skulle kanske vara bättre med mindre instick alltså ha sensorn längre ut, men jag vill ha den mitt i kollektorn så jag har ganska mycket instick :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #558 skrivet: december 26, 2011, 20:33:47 »
Så har man tagit livet av en EGTsensor igen :-[
Hann för första gången i år se på lcdn vad jag hade för avgastemp vid full gas (1,5bar) när jag drog förbi en bilkö, 1150C en kort stund för att sjunka snabbt till 4C = död sensor, kan jag ha haft så hög avgastemp eller visade den fel när sensorn gick sönder :-\ eller gick sensorn sönder pga hög avgastemp :-\
Det var inte pga för hög avgastemp sensorn gick sönder, vet jag för den har ibland visat 1150c fast jag inte haft igång bilen, så det är nog mekaniskt slitage som förstört kabeln till sensorn, någon som vet någon avgastempsensor som är hållbar? Kl har en som inte är så dyr http://shop.klracing.se/sv/artiklar/matare-instrument/givare/avgastempmatare-reservgivare.html vad tror ni om den?
Klracing har ett insug nu också, tror ni jag får det att rymmas i en 300 http://shop.klracing.se/sv/artiklar/insug-_-plenum/volvo-16/volvo-8v-insug-ii-sortering.html
Bytte en ihopbränd relä till kylfläktarna idag,och så har jag demontera turbo, grenrör, slangar mm, är ju ledig denna vecka så jag ska ha byggt ett nytt grenrör och monterat större turbon och gjort ny downpipe innan veckan är slut  8)
Ska hinna besiktiga röda 360in denna vecka också.
Jag vet att ingen av er tror att jag hinner allt detta på några dar, det tror jag inte själv att jag gör heller men ska försöka så gott jag kan ;)
« Senast ändrad: december 26, 2011, 20:35:42 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #559 skrivet: december 26, 2011, 22:04:26 »
Lycka till med arbetet i veckan då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.