Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 493701 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #600 skrivet: februari 22, 2012, 23:31:33 »
Varifrån är det smidigast att skaffa material till grenrör? Hur tjockt ska det vara?
Tryckkärlsrör och svetskrökar får du smidigast från någon vvs firma (men kanske inte billigast), grenrörs och turbo flänsarna köpte jag från Klracing.se, dp flänsen gjorde jag själv.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #601 skrivet: mars 18, 2012, 19:38:47 »
Grenröret är nästan klart nu, flänsarna är planade med fil och sandpapper :P
Ska par ha på lite zinkspray nu innan jag lindar på avgasbandaget.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #602 skrivet: mars 18, 2012, 19:41:32 »
Fick testat min växellådslyft nu, det är en mc-lyft jag hittat på soptippen, men fungerade utmärkt att lyfta ned vxllåda och diffen med.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #603 skrivet: mars 18, 2012, 19:49:34 »
Vad är det för fel på min bil  ??? sprängkåpan ryms ju inte att demonteras imellan kaross och motorbalk  :-[
Fick ta till milt våld för att få ned den.
Ser ut som motorbalken är lite böjd uppåt i bakkant antagligen för att jag brukar lyfta bilen under balken, fast det har jag alltid gjort med mina 360in och det har aldrig tidigare skadat balken, men kanske har det blivit ett lyft för mycket  :-\ Men får försöka dra ned balken innan jag försöker montera tillbaks drivlinan.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #604 skrivet: mars 18, 2012, 19:58:23 »
Lamellen hade tagit fast på axeln så jag blev tvungen att skruva loss tryckplattan igenom hålet i sprängkåpan.
Men nu får jag inte bort lamellen från axeln  :-[ har testat med avdragare samtidigt som jag värmt lamellcentrum och kylt axeln med kylspray, men den sitter fortfarande kvar.
Så imorgon blir det att kapa sönder lamellen för att få bort den, antagligen är axelns splines skadat så därför den sitter fast, men jag ska i allafall ha sprängkåpan och tryckplattan så det blir att kapa sönder skiten  8)
Och jo jag vet inte hur man får in text imellan bilder, så därför blev det fyra inlägg  :-[
« Senast ändrad: mars 18, 2012, 20:00:20 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #605 skrivet: mars 19, 2012, 17:39:09 »
Tack för actionbilder från garaget kullke!

Har den kärvande lamellen med svetsningen av centrumet att göra? Men gissar att du inte svetsade på plats och därför hade märkt detta vid monteringen.


Text mellan bilder går inte om man bifogar, då hamnar alla bifogade filer i slutet av inlägget.
De som skriver text har bilder infogade i texten, alltså bilder från andra sidor då man hänvisar med dess webbadress såhär:

[ img]http://www.påhittadadress.fi/bildensnamn.jpg[/img ]

Då kan man ju lägga in bilderna mitt i en text om man vill.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #606 skrivet: mars 19, 2012, 18:37:34 »
Hade precis samma problem som du när jag höll på med kopplingen. Sprängkåpan fick inte plats. Tror jag fick böja ner bakre kanten av framvagnsbalken för att få dit allt tillbaks.

Är det för att lamellen tagit fast som du tar ner drivlinan eller märkte du det nu när du tog ner den?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #607 skrivet: mars 19, 2012, 21:00:55 »
Är det för att lamellen tagit fast som du tar ner drivlinan eller märkte du det nu när du tog ner den?
Jag tog ner drivlinan för att byta lamell, men märkte att den tagit fast så jag har nu kapat sönder den för att få bort sprängkåpan, byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #608 skrivet: mars 19, 2012, 21:18:15 »
Har den kärvande lamellen med svetsningen av centrumet att göra? Men gissar att du inte svetsade på plats och därför hade märkt detta vid monteringen.

De som skriver text har bilder infogade i texten, alltså bilder från andra sidor då man hänvisar med dess webbadress.
Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #609 skrivet: mars 20, 2012, 23:35:17 »
byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

Okej så du kör 4-växlat och långa diffhuset nu då?

Vilken opel-lamell handlar det om?

Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

Okej, tur att du har rost där och ingen annanstans ;)

Håller med dig om bilderna  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #610 skrivet: mars 20, 2012, 23:53:19 »
byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

Okej så du kör 4-växlat och långa diffhuset nu då?

Vilken opel-lamell handlar det om?

Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

Okej, tur att du har rost där och ingen annanstans ;)

Håller med dig om bilderna  >:(
Nej nej, har bara momentröret från bil med M45, det passar till M47 men axeln till M45 har inte lika djupt spår (försvagning) efter splinesen, om du mins hur det såg ut där Peters axel gick av, så därför jag kör med den äldre axeln i hopp om att den håller lite mer nm.

Att jag skrev att det var tur att det bara var rost beror på att det är bättre än att splinesen skulle ha vridit sej eller skadats, för det skulle ju ha betytt att axlarna varit dåliga och det inte varit någon ide att montera ihop igen med likadan axel.

Ska köra med denna lamell från KL http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/opel-3/215mm-vw-golf-7_8x28-6-puck-sinterlamell-2.html
Så tydligen Opel Astra F, hur en sådan bil ser ut vet jag inte  :-\
« Senast ändrad: mars 20, 2012, 23:56:49 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #611 skrivet: mars 28, 2012, 01:40:36 »
Tack för bra svar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #612 skrivet: april 21, 2012, 20:41:02 »
Har tydligen inte uppdaterat på ett bra tag nu.
Köpte ett nytt rattaxelgummi.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #613 skrivet: april 21, 2012, 20:45:07 »
Har provmonterat allt nu och börjat göra röret från wg (tyvärr är bilden tagen innan jag gjorde wg-rör mm).
Dp flänsen plansvarvade jag efter att jag svetsat på ett ca 10cm långt rör, för den drog sej ganska konvex.
Börjar fundera hur jag fick något gjort innan jag köpte svarven :-\ den behövs ju till allt.
« Senast ändrad: april 22, 2012, 00:17:01 av kullke »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #614 skrivet: april 22, 2012, 17:45:55 »
Rattaxelgummi, det var helt nytt för mig. Det sitter antagligen någonstans på rattaxeln?

Är det två stycken nipplar för avgastemperatur?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #615 skrivet: april 22, 2012, 20:35:21 »
Rattaxelgummi, det var helt nytt för mig. Det sitter antagligen någonstans på rattaxeln?

Är det två stycken nipplar för avgastemperatur?
Rattaxelgummit sitter nere vid styrväxeln på bilar utan servo.
Ja det är två nipplar för avgastemp, är ju ett twinentry grenrör så jag har en på var sida, kommer en nippel på dp också 10cm efter turbon.
Bilen är nästan klar nu ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #616 skrivet: april 22, 2012, 21:02:12 »
Jasså den ska sitta där.  :)

Hur många temperaturingångar finns det på ditt vems? Kul att den snart är klar, akta så du inte kör sönder den till juni bara.  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #617 skrivet: april 22, 2012, 21:31:27 »
Jasså den ska sitta där.  :)

Hur många temperaturingångar finns det på ditt vems? Kul att den snart är klar, akta så du inte kör sönder den till juni bara.  ;)
Ja det sitter ett svart plastskydd på det original, men det får inte plats på min  :-\
Finns 2 ingångar för avgastemp, tänkte bara ha egt sensorer i grenröret när jag mappar, medan jag normalt bara kommer ha en efter turbon där det är lite svalare så kanske sensorerna håller lite längre :-\
Ser ju egt på displayen i bilen.
Var kanske lite optimistisk när jag skrev att den snart är klar  :-\ rörjobbet och olja till/från turbo är nästan klart.
Kvar att göra är laddtrycksstyrning, hitta ny plats för expansionskärl och ny spolarvätskebehållare,montera powerflex bussningar i framvagnen och så ska den ju mappas om lite också mm mm

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #618 skrivet: april 22, 2012, 21:45:34 »
Tack för update, det där styrgummit känns bra att ha ett friskt på bilen..
Fick byta mitt efter att det spruckit lite så att det blev lite "lustig" känsla när man skulle styra..
Inte för att jag tror att det skulle kunna göra att man tappar styrningen helt, men är inte övertygad heller.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #619 skrivet: april 22, 2012, 22:41:37 »
Tack för update, det där styrgummit känns bra att ha ett friskt på bilen..
Fick byta mitt efter att det spruckit lite så att det blev lite "lustig" känsla när man skulle styra..
Inte för att jag tror att det skulle kunna göra att man tappar styrningen helt, men är inte övertygad heller.
Mitt är sprucket så jag byter inför besiktningen, första gången jag köpt ett nytt, jag trodde inte de fanns att köpas.
Dessa gummin brukar förstöras om de får motorolja på sej också.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #620 skrivet: april 23, 2012, 23:10:04 »
Såhär blev röret från wg, blev tvungen att dra det ända ned innan anslutning till dp för att få till det med flexröret.
Blev lite trångt vid kupefläkten men det gick, blir att linda extra mycket avgasbandage på dp så inte fläktmotorn får för varmt.
Blir trångt att byta oljefilter också :-\
Svetsa dit en mutter för lambdan och en nippel för tempsensor och skvätta på lite zinkspray på rören nu, så imorgon blir det avgasbandage och slutlig montering.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #621 skrivet: april 27, 2012, 23:42:56 »
Bra jobbat! Kul men pilligt sådant arbete, och jag har inte ens varit i närheten av något så där grovt och trångt i avgasväg ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #622 skrivet: april 28, 2012, 00:29:56 »
Tack
Jo det är kul, men har blivit bråttom att få den klar nu, för det blir att fortsätta med garagebyggandet mm så fort det blir varmare.
Dp är 3'' men krymper till 2,5'' vid första dämparen, kommer bli 3'' hela vägen när jag får tid att fixa det, troligen nästa vinter.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #623 skrivet: maj 06, 2012, 22:55:09 »
Kan jag ta bort de fyra M6 skruvarna och vrida så typskylten hamnar nedåt?

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #624 skrivet: maj 07, 2012, 14:17:30 »
De borde du kunna, dock måste du nog vrida kompressorhuset också

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #625 skrivet: maj 07, 2012, 16:22:59 »
Jo kompressorhuset måste naturligtvis vridas tillbaks då, det jag undrar över är vad det är för typ av packning där och om det är risk för att det blir läckage.
Orsaken till att jag vill ha den nedåt så den inte syns är ju att det inte är samma turbo som bilen blivit ändringsbesiktigad med.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #626 skrivet: maj 11, 2012, 21:52:49 »
Provstartade den i söndags så nu är den nästan klar för provkörning och mapning, bara lite småsaker kvar att fixa 8)
Tändkablar hade jag kortat så många gånger vid tändhattarna att jag blev tvungen att göra nya, problemet med tändkablarna är att jag inte hittar nya bra tändhattar, jag skulle vilja ha liknande original i plåt, kommer in fukt i kablarna med bakelittändhattarna så de ärgar. Kör alla med färdiga kablar nuförtiden eller varför har det blivit så svårt att hitta tändhattar  :-\

Såhär ser det ut i motorrummet nu

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #627 skrivet: maj 12, 2012, 21:50:29 »
Snyggt motorrum!  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #628 skrivet: maj 12, 2012, 22:44:51 »
Snyggt motorrum!  :)
Tack, men det kan bli snyggare, och det ska det bli i framtiden  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #629 skrivet: maj 30, 2012, 17:50:04 »
Denna biljävel fungerar inte bra nu  >:(
Går inte alltid på alla cylindrar, ska testa byta tändspole mm ikväll.
Var och monterade 4 nya däck idag så nu måste bilfan börja fungera, annars är däcken till salu och köparen får bilen på köpet.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #630 skrivet: maj 31, 2012, 16:49:18 »
Hoppas du får den att fungera, det är bara 8 dagar kvar till Carnia.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #631 skrivet: maj 31, 2012, 21:26:23 »
Jo den fungerar ganska bra nu 8)
I höstas när jag skulle flytta den gick den illa, men trodde jag fixat felet när jag bytt mina ärgade säkringshållare och gjort komptest bytt tändkablar, tänstift mm, men den gick illa när jag startade upp den nu i vår, men det var bara en spridarkontakt som var lite ärgad så den bara gick på 3 burkar, så det var ett litet billigt fel som tog tid att hitta.
Jag har murat och rappat garagegrunden nästan klar nu, så imorgon kväll ska jag fixa lite på bilen, måste ändra lite i bränslemappen också men bara lite, enligt en logg jag körde igår visar lambdan riktigt bra upp till 6000rpm men över det får den en aning för mycket.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #632 skrivet: maj 31, 2012, 21:42:54 »
Skönt att det var så litet och lättfixat fel, om än svårlokaliserat.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #633 skrivet: maj 31, 2012, 22:53:24 »
Grattis till lyckad felsökning! Blir lite orolig när DU skojar om att göra dig av med bilen, din ögonsten och pärla!
Är ju aldrig kul när the dream machine inte går som en dröm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #634 skrivet: maj 31, 2012, 23:07:51 »
Tack Frej men jag borde ha hittat felet tidigare  :-[ hade ju loss kontakterna i höstas när bilen inte startade och mätte fram att det var glappkontakt vid säkringen, men det var så lite ärgat vid spridarna att det knappt gick att se så jag missade det.

Orolig  :o trodde du faktist jag skulle sälja en familjemedlem  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #635 skrivet: juni 01, 2012, 15:02:12 »
Orolig  :o trodde du faktist jag skulle sälja en familjemedlem  ;)

Tänkte väl det  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #636 skrivet: juni 03, 2012, 21:48:18 »
Nu är pärlan helt klar för körning på botniaring nästa helg  8)
Nytvättad, vaxad och mögelsanerad  ;)
Går ganska bra med nya turbon, har det riktigt bra mappat nu också.
Får ladd innan 3000rpm och från ca 4000 till över 7000 har jag stadigt laddtryck på 1,45bar trotts att jag inte haft tid att fixa riktig laddtrycksstyrning, kommer köra så på fredag och hoppas drivlinan håller, och så höjer jag laddet lite till söndag med risk att något i drivlinan går sönder :-\
Jag har något som räknar varven i drivlinan när bilen står på tomgång, troligen ett lager i momentröret men det skiter jag i för med tur kan det kanske hålla länge  8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #637 skrivet: juni 08, 2012, 23:21:25 »
Blivit många varv på banan idag  8)
Men bilen går inte så bra, den är lat innan laddtrycket kommer riktigt vid 4000rpm vilket gör att i kurvor där jag tidigare kunde köra på 3an måste jag nu ned i 2an, och då är 2an för låg så jag måste upp i 3an precis när jag kommer ur kurvan.
Ska se över tändmappen lite imorgon och höja laddtrycket till 2bar eller mer tills på söndag då det blir en låååång dag på banan ;D
Jag körde många varv idag och försökte hitta idealspåret och gränsen för däcken, för på söndag ska det köras timeattack.
Styvare krängningshämmare är med i framtidsplanen nu också, för när jag ligger precis på gränsen kränger bilen lite.
« Senast ändrad: juni 08, 2012, 23:23:23 av kullke »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #638 skrivet: juni 09, 2012, 16:25:15 »
Här kommer en spionbild  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #639 skrivet: juni 09, 2012, 22:26:32 »
Oj är den så hög framtill, ladda ju bara 1 bar där så du får ta en ny bild i morgon och se om det syns skillnad  :)
Idag har jag tvättat, felsökt, modifierat, testat och mappat  :)
Ladda ju som mest 1,2bar igår, mistände om jag försökte på mer, har ökat uppladdningstiden för tändspolen och knackat ihop tändstiften lite, så nu laddar jag 2,1 bar, men vilken skillnad, knappt man vågar gasa nu  :)
Den klippte av på högre varv, men jag hade tydligen satt ett varvstopp på 7700rpm så jag höjde det till 8000rpm.
Satt in en till regleringsratt för laddtrycket i bilen nu, så kan smidigt testa höja laddet imorgon.
Överläver original drivlinan morgondagen är det onödigt att jag uppdaterar till annan drivlina i framtiden  ;D