Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968556 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1480 skrivet: augusti 18, 2012, 00:22:55 »
Kungligt bra och billigt Kurre, tack för den genomgången!  :D

Blir spännande med en recension från räserbanan senare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1481 skrivet: augusti 18, 2012, 20:59:20 »
Idag föll bromsbitarna på plats!
Större delen av dagen var det bara rättfram montering av nav, hjullager, bromsskivor och bromsok. Bromsslangarna blev det lite mer än bara montering med, där var jag tvungen att fila upp hålet där bromsslangarna möter bromsrörent en aning för att det skulle passa. Inget jätteravancerat dock...
Det hela flöt på bra fram till ca. 15:00, då skulle jag bara fylla på bromsvätska, lufta, skruva tillbaka däcken och provköra. Trodde jag ja; mina jättefina begagnade ok (kolven gick att pressa in med ett lätt tumtryck och knappt mer än ytrost på utsidan) behagade inte riktigt samarbeta. Inte det vänstra i vart fall; luftnippeln gick av och ville inte komma ut. En dryg timme senare gav jag upp att försöka, då hade jag offrat en borr, två torx-bits och en grispitt - resterna av luftnippeln satt fortfarande kvar i oket...
Nåväl, en snabb sväng till Biltema för att köpa ett nytt och @599kr och så tillbaka till garaget! Nu inser jag dock att Opelns bromsok sitter framför navet, 340an bakom. Mitt splitt nya vänster-ok från Biltema var ett höger-ok för en 340! Som tur var är enda skillnaden vart luftnippeln sitter, och det går ganska hyffsat att lufta även med nippeln nedåt. Framöver lär det dock bli en vända till till Biltema för att köpa ett höger-ok också, då får jag ett till varje sida och båda är nya...
Nåväl, när allt var monterat var det bara att provköra; första 3-4 bromsningarna märktes ingen skillnad mot mina 6000mil gamla skivor, sedan började grejerna bli lite inkörda... Nu bromsar den på bra, återstår bara att se hur det fungerar på bana nästa helg!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1482 skrivet: augusti 19, 2012, 12:06:21 »
Nu har äntligen senaste månadernas bilder hittat ut ur kameran! Jag har uppdaterat en del inlägg på förra sidan med bilder på bakvagn, bromsdag, bromsbygge och liknande...

Här kommer en bild på 235mm skiva bakom en 15" fälg:


Det ser lite smådumt ut när skivan knappt syns inne i fälgen, men med original 13" plåtfälgar är frigången lite mer lagom, cirka 5mm... Om jag nu bara kunde få tillbaka mina fälgar från breddningen någon gång!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:52:14 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1483 skrivet: augusti 19, 2012, 15:01:29 »
Breddade fälgar? Det ska bli kul att se  :P

Tack för uppföljning bromsmontage!
Ser gärna en bild på färdigt montage men utan fälg men det kanske finns om jag orkar kika in på din web/ftp..

Nu hoppas vi att det bromsar många gånger på banan med!

Starkt jobbat! Kul med bilder på alla fina bakvagnsgrejer med. Är det biltema epoxy utan topplack du kör nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1484 skrivet: augusti 19, 2012, 17:17:35 »
Bild utan fälg får jag försöka komma ihåg att ta framöver; jag får inte riktigt plats att göra det i garaget när grannens bil står där...

Jag har lämnat iväg mina original plåtisar på breddning (jag fick ju inte adoptera dina vinterdäcksfälgar, så jag kopierar istället!), de ska bli 7,5" breda är det tänkt. Då kan man åka med skapligt lättillgängliga slicks och R-däck från diverse formelbilar och locosts...

Lacken är biltemas epoxyprimer (30-623) utan topplack; som jag skrev tidigare så tror jag nog polyuretanprimern (36-535) är bättre, den blev lite "segare" än epoxylacken så jag tror den tål undersidan av en bil bättre. Mina fjäderben och bärarmar är lackade med den och den ser fortfarande jättebra ut trots att jag lyfter bilen i bärarmarna med domkraften när jag ska hissa upp den...
« Senast ändrad: augusti 20, 2012, 07:44:54 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1485 skrivet: augusti 19, 2012, 21:51:12 »
Bild utan fälg får jag försöka komma ihåg att ta framöver; jag får inte riktigt plats att göra det i garaget när grannens bil står där...

Jag har lämnat iväg mina original plåtisar på breddning (jag fick ju inte adoptera dina vinterdäcksfälgar, så jag kopierar istället!), de ska bli 7,5" breda är det tänkt. Då kan man åka med skapligt lättillgängliga slicks och R-däck från diverse formelbilar och locosts...

Lacken är biltemas epoxyprimer utan topplack; som jag skrev tidigare så tror jag nog polyuretanprimern är bättre, den blev lite "segare" än epoxylacken så jag tror den tål undersidan av en bil bättre. Mina fjäderben och bärarmar är lackade med den och den ser fortfarande jättebra ut trots att jag lyfter bilen i bärarmarna med domkraften när jag ska hissa upp den...

7,5x13" det blir grejer det!
Måste bredda klart mina 3 sista inför vintern, tänkte köra 7x13" med smala vinterdäck av nån dum anledning  ;D

Bra med kommentarer till epoxy vs polyuretanen  :P

Är det förresten denna:
eller denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553/
som du testat?http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1486 skrivet: augusti 25, 2012, 15:51:31 »
Nu är hastighetsmätarvajern ditpetad, kylarvätskan påfylld och de läckande avluftningsslangarna till bränsletanken bytta - allt klart för morgondagen helt enkelt! Om bara vädret tillåter ska bilen tvättas av en smula nu i eftermiddag, sedan blir det tidig sänggång och upp med tuppen för att åka till Mantorp...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1487 skrivet: augusti 25, 2012, 23:21:39 »
Nu är hastighetsmätarvajern ditpetad, kylarvätskan påfylld och de läckande avluftningsslangarna till bränsletanken bytta - allt klart för morgondagen helt enkelt! Om bara vädret tillåter ska bilen tvättas av en smula nu i eftermiddag, sedan blir det tidig sänggång och upp med tuppen för att åka till Mantorp...

Håller tummarna för dig och bilen i morgon! Själv skall jag spendera hela eftermiddagen bredvid en fotbollsplan  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1488 skrivet: augusti 26, 2012, 20:49:05 »
Dags att avlägga rapport...
Dagen började vid 04:45, upp i god tid för att kunna åka vid 6 och vara på mantorp runt 8... Packa sista grejerna och iväg! Cirka 3 mil senare inser jag att nyckeln till tanklocket ligger i byxorna jag hade på mig igår - även om det går att tanka inifrån kupén så slipper jag gärna det när det ska tankas typ 6ggr på en dag... Sagt och gjort, bara att vända! Vid 06:45 kommer jag så slutligen iväg på en händelselös om än ganska snabb resa till Mantorp.

Väl framme var det förargenomgång, besiktning (anmärkning på bromsljus höger bak...) och sedan var det åkdags! Därefter förflöt dagen i en blandning av hamburgerätande, gasande och medåkande - jag körde nästan 23mil på bana (ca. 62l E85, 2,64l/mil), Jesper hann pröva några varv i min bil och jag fick åka med Peter i Camillas racer ett ordentligt pass. Allt höll ihop förvånansvärt bra, däcken överlevde betydligt bättre än på Kinnekulle, bromsarna visade inga tendenser till mattning trots full attack och dagens klart senaste bromspunkter (inte så svårt med 40km/h lägre slutfart på rakan än de flesta andra...). För första gången sedan jag köpte bilen kunde man parkera den utan att det blev fläckar av olika slag under, den drog minimalt med kylarvätska och motorolja och temperaturen höll sig inom normala gränser hela dagen.
De enda små missödena under dagen var att två av muttrarna mellan grenrör och turboadapter skakade loss vilket orsakade massivt avgasläckage och fullt laddtryck vid 5500rpm istället för 2500rpm samt att min nya fina startmotor smälte! Med strax över 800oC avgastemperatur i turboadaptern som går ca. 3cm från startmotorsolenoiden blev det visst lite för varmt - bakstycket på solenoiden har smält... Jag som lovade mig själv att inte montera min nya fina startmotor innan jag skaffat en ordentlig värmeplåt till den... Så går det när man slarvar!
Nu är bilen hemma i garaget igen, härnäst väntar åtgärd av sagda små missöden samt allmän översyn av bromsar och fädring för att se att allt sitter där det ska trots att jag undersökte en del curbs ganska noggrant.

Hur gick det för övriga närvarande? Peter och Camilla gjorde av med ca. 100l E85 och svarvade runt banan minst lika mycket som jag, Zyklon gasade runt så gott han kunde, han hade lite problem med att en silikonslang mellan ett tryckrör och intercoolern sprack (!) samt att hans nya splitter i fronten kanske var lite väl låg och skrapade i backen med jämna mellanrum. Stackars Magnus med Peters gamla 16V turbomotor hade en mindre lyckad bandag, kylaren gav upp tämligen direkt och det blev lastning utan att särskilt många varv avklarats. Summa summarum så var 340/360 de flitigaste banbesökarna på träffen, det var i stort sett alltid minst en bil på banan!
« Senast ändrad: augusti 26, 2012, 20:51:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1489 skrivet: augusti 29, 2012, 20:45:31 »
Grymt kul att höra att det gick så bra för dig med endast små missöden i sammanhanget!
Kul att bromsarna  gav resultat och att du slapp drälla olja eller vatten!

Bra med att ni var så flitiga 300-generaler  :D

Hur känns det nu mellan dig och bilen? Är ni sammanfogade till en grym körmaskin med totalt välbehag eller är det något du vill uppgradera/ändra på nu?

Tack för rapporten och usch för att det bara är jag som kommenterar i denna helroliga mysiga trimma/fixa/rejsa-tråd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1490 skrivet: augusti 29, 2012, 22:16:30 »
Tack för rapporten och usch för att det bara är jag som kommenterar i denna helroliga mysiga trimma/fixa/rejsa-tråd!

Jag läser oftast bara denna tråd, vet inte riktigt vad jag ska skriva så då skriver jag inget heller (samma som att om man inte har nåt vettigt att säga så säger man inget heller ::)).
Men det är alltid kul när det ploppar upp i mailen att det skrivits en ny kommentar för då vet man att det är stor chans att det är något intressant att läsa :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1491 skrivet: augusti 30, 2012, 07:48:15 »
Alltid kul att veta att det man skriver inte bara försvinner ut i cyberspace!

Sammanfogade till en grym körmaskin med totalt välbehag? Nja, lite till finns det nog att fixa! Dels skulle jag behöva lite mer stötdämpning fram för att matcha fjädrarna (eller mjukare fjädrar...), dessutom finns det fortfarande en del att fixa i bakvagnen - dämpare och bussningar ska bytas framöver... I övrigt står en uppsättning bredare fälgar så att jag kan montera lite roligare däck på att-göra listan och naturligtvis bygga klart mitt nya insug och få dit den matchande toppen med nytt avgasgrenrör och lite större turbo... När väl det är avklarat så är det nog mest finish och puts kvar; den här bilen ska inte bli en ren banbil utan den ska förbli en småbusig gatbil! Hamnar jag på rätt sida om 150hk, matchar ihop de olika ändarna av chassit lite bättre och ser till att allt blir rent, snyggt och rostfritt - då bör jag vara ganska nöjd med bilen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1492 skrivet: augusti 31, 2012, 01:10:53 »
Jag gillar din plan för bilen :D
Tack för genomgången!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1493 skrivet: september 01, 2012, 15:42:27 »
Här kommer lite bilder från Mantorp!


Kränger en smula i kurvorna - fram är den redan för styv för att vara en gatbil, däremot skulle det inte vara helt fel med lite styvare bakvagn och kanske lite mer krängningshämmare fram...


Den sätter sig ganska hårt på ytterhjulet bak - utan diffspärr så skadar det ju inte att ha den lite mjuk bak när man ska ut ur böjarna, men den blir en smula understyrd...


Nytvättad dagen till ära... Det syns dock på framfälgarna att vi redan har åkt ett par varv!


Stackars Magnus hade inte något vidare flyt - här är strax innan (har jag för mig) kylaren dog...


Zyklon spenderade en stor del av depåtiden krypandes under bilen - mycket att pilla med om man ska sortera ut ett nybyggt chassi med en massa ny aerodynamik!


Knotans växellåda hade ingen bra dag...


Ännu en växellåda som inte hade en bra dag... Den här var lite snabbare än min 1.2l Lupo TDI innan den gav upp!


Carina ville inte följa med med sin Leon - här är bevis på att det faktiskt fungerar på bana med Leon... Kanske lite mer mos än i Carinas Leon Stella 1.6.


En sådan här tycker jag min svärmor ska köpa nu när alla barn är utflyttade och de inte behöver en stor 120D touring... :)


När Zyklon inte mekade sköt bilen på ganska bra... Här bromsar han sig förbi mig på långa rakan, 150m innan jag ens börjat bromsa! Lite effektskillnad mellan bilarna; min gick ca. 150km/h vid 100m markeringen där jag började bromsa innan grenrörsläckaget, Zyklon hade ett övertag på ca. 50km/h trots att han bromsade något tidigare!


Den här Alfan var en av de roligare bilarna att få i rumpan - den var inte så fruktansvärt mycket snabbare än jag. Han tog sig om för egen maskin vid ett par tillfällen, andra gånger släppte jag förbi honom när han legat och stressat mig i ett par tre varv. Klart väl utsorterad bil verkade det som, bättre kurvhastigheter och något mer mos på rakan än min bil.


Knappast någon match för Zyklon - V70an må ha varit snabbare än min bil på rakorna, men på ett helt varv blev den ändå frånåkt de flesta gångerna!


Camilla viker inte en tum, de andra är dock snabbare...


Ingen vidare bild, men Cooper S:n var en av få bilar som faktiskt blev ifrånåkta även rakt fram av min bil. Inte mycket, men ändå! Där ser man vad vikt kan göra...


En annan bil som fick kämpa lite för att ta sig om min 340 var den här RX8an. Hans kompis i en röd RX8a var klart snabbare, den svarta var inte så fruktansvärt snabb på rakan och fick dessutom inte alltid med sig farten genom böjarna...


"Stämningsbild" från eftermiddagen - efter den stora regnskuren vid lunch var det många som packade ihop; det var inte direkt trångt på banan på slutet av dagen!


Lastat och klart för hemfärd!


Vem behöver rejsbuss när man har 340? Jag har ju inte ens fällt baksätet ännu!


Ett av Zyklons små missöden - 4(?)-lagers silikonslang klarade visst inte riktigt trycket!

Det var allt för den här gången, om ni vill se ännu fler bilder är det bara att klicka på någon av dem. Totalt blev det runt 160 bilder med min kamera, tyvärr ingen film... Finns säkert både filmer och bilder på andra ställen på nätet också om man letar lite, det var många kameror där den dagen!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:53:31 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1494 skrivet: september 02, 2012, 11:07:34 »
Härliga bilder i mängder från banan! Mums!

Tack och bock!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1495 skrivet: september 02, 2012, 18:49:19 »
Jag måste verkligen testa att köra bana, verkar sjukt roligt.

Nästa år kanske 360 är redo för några varv.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1496 skrivet: september 02, 2012, 20:32:32 »
Klart du ska ut och åka bana! Det är verkligen sjukt roligt och Volvo 300 går riktigt bra på bana med relativt enkla modifieringar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1497 skrivet: oktober 06, 2012, 17:16:45 »
Idag började meksäsongen på allvar; valet stod mellan att spendera en dag på att demontera grenrör och startmotor för att laga haverierna från Mantorp för att kanske hinna köra en dag till innan vintern eller att helt enkelt börja med vinterns projekt direkt.

Vinterns projekt vann; planen nu är att lyfta ur motorn och ge den en snabb genomgång med nya lager, ringar och eventuellt en uppsättning foder. Under tiden den står på garagegolvet lyfter jag i ett tomt block att ha som mock-up för mitt nya insug/avgasgrenrörspaket.
Nästa säsong ska mitt nya insug med separata spjäll sitta på, tillsammans med ett nytt avgasgrenrör och en R5 topp (ingen här som råkar ha ett topplock till en 1.4l R5 liggandes???). Den tid som blir över i vinter (haha!) tänkte jag försöka fixa en ordentlig vevhusventilationsburk, en renoverad startmotor samt diverse nya slangar och kablar.

Dagens mekande var steg ett - lyft ur befintlig motor. Det gick förvånansvärt smidigt, allt är lossat och motorn är redo att lyftas. En sväng till Biltema för att köpa ett par lyftblock till så ska det inte vara några problem att hala upp motorn ur motorrummet och rulla ut bilen.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1498 skrivet: oktober 06, 2012, 18:10:24 »
Härligt! Nästan bara roligt arbete då. Har du ordentlig garageplats med värme nu?

Den tid som blir över i vinter (haha!)

Haha  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1499 skrivet: oktober 06, 2012, 20:14:28 »
Verkar som du kommer att ha vintern full du med. Vad blir det för effekt i motorn till nästa sommar? Vad finns det för kopplingsdelar som passar 340ins svänghjul och splines som håller för trim?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1500 skrivet: oktober 09, 2012, 20:10:41 »
Jodå, vintern blir det nog fullt upp... Förhoppningsvis hinner jag meka lite också! ::)

Effektmålet för nästa sommar är typ 150hk, det borde inte vara ouppnåeligt med vettig körbarhet. Vi får se om grejerna håller ihop när jag börjar skruva upp laddtrycket!
Kopplingen borde hålla, den är byggd på ett R5 svänghjul som är avsevärt mycket lättare än B14 original. Kopplingen i sig består av en 7,25" Quartermaster tryckplatta för treskivig koppling, en stycken matchande "floater-disk" samt en organisk VW typ 1 lamell med utbytta splines. Om jag har alldeles för mycket tid över tänkte jag skaffa mig ett Twingo-svänghjul (ännu lättare...) och ytterligare en VW typ 1 lamell och bygga tvåskivig, organisk koppling. Nuvarande koppling håller för 199hk i Peters 2,5l R-sport, så den borde klara min lilla motor... Med ytterligare en lamell kommer nog allt annat i drivlinan rasa innan kopplingen slirar! Tack vare att det är organisk lamell är kopplingen dessutom väldigt lättkörd, den känns typ som en extremt tungtrampad originalkoppling...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1501 skrivet: oktober 21, 2012, 14:49:11 »
Nu är motorn urlyft och ett tomt block ilyft, en skapligt smärtfri operation trots att motorn lyftes ur komplett med startmotor, generator, sprängkåpa och grenrör. En och annan lackskada i motorrummet blev det dock; det är tungt att hissa motorn med ena handen och styra med andra! Lyfta i det tomma blocket gick betydligt enklare - hälften så tungt och betydligt mindre skrymmande...

Efter mekande åkte jag till Peter och lämnade av mina hemgjutna insugsrör för svetsning, sedan blev det lite flipperspel och skitsnack innan det var dags att dra sig hemåt i regnet. Jag fick mig en provtur i Peters nya bruksbil i en lucka i regnet också - 2.5l 16V turbo skjuter på ruskigt bra i en en 360!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1502 skrivet: oktober 24, 2012, 21:29:42 »
nu är det fritt fram för grenrörsbygge då?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1503 skrivet: december 02, 2012, 18:25:05 »
Nu har det äntligen blivit ett litet myrsteg framåt igen! Igår drog jag på mig skoteroverallen och gav mig ut på skroten ett par timmar - resultatet? En C3J-700 motor med 10700mil på mätaren landade i bakluckan på Lupon... Nu har jag ett R5 topplock att hänga på bilen under vintern för att måtta in det nya grenröret och dessutom en förhoppningsvis fräsch bottendel att plocka reservdelar från när jag kör sönder i sommar... Nästa steg är att börja mäta, fundera, kapa och fila för att få ihop ett grenrör!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1504 skrivet: december 02, 2012, 22:45:38 »
Nu har det äntligen blivit ett litet myrsteg framåt igen! Igår drog jag på mig skoteroverallen och gav mig ut på skroten ett par timmar - resultatet? En C3J-700 motor med 10700mil på mätaren landade i bakluckan på Lupon... Nu har jag ett R5 topplock att hänga på bilen under vintern för att måtta in det nya grenröret och dessutom en förhoppningsvis fräsch bottendel att plocka reservdelar från när jag kör sönder i sommar... Nästa steg är att börja mäta, fundera, kapa och fila för att få ihop ett grenrör!

Härligt, hoppas du hinner slänga upp nån uppdatering då och då under arbetets gång!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1505 skrivet: februari 13, 2013, 19:40:03 »
Som vanligt har jag insett att jag inte kommer hinna med ens hälften av det jag planerat under vintern  :'( så nu är det nya tag med det jag faktiskt kan hinna med istället...
En ny startmotor ropades in från Tradera för 200kr och nya lager och ringar är beställda från Autoexperten. Planen nu är "service" med lager och ringar och dylikt, ny startmotor med ordentliga värmesköldar, fixa den trasiga grenrörsbulten och lite annat småplock - nya insuget och avgasgrenrör m.m. får vänta ännu en säsong. En banträff på Anderstorp är redan inbokad och jag räknar med åtminstone Gelleråsen och Mantorp utöver det - gäller bara att få ihop bilen till dess!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1506 skrivet: februari 13, 2013, 20:20:03 »
Du är inte ensam om att inte hinna med allt som planerats, jag kanske hinner med 5% av det jag planerat, tycker vintern är på tok för kort.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1507 skrivet: februari 14, 2013, 20:47:28 »
Jag tycker också att vintern är för kort. (Frugan håller iiinte med.)

Kul att du gör det bästa av situationen i allafall Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1508 skrivet: februari 16, 2013, 22:36:21 »
Längden på vintern är ju klart relativ... När man ska ha tid att meka med bilen är den alltid alldeles för kort, när man längtar efter att få köra bilen igen är den alldeles för lång! I slutändan kanske den är precis lagom lång, vem vet?!  ::)
Hur som helst så har alla lager och ringar kommit nu, lokala Autoexperten-agenten gav mig 10% rabatt rakt av (han tyckte väl synd om mig som spenderade så mycket tid och pengar på en 340...), bara att tacka och ta emot! Nu väntar jag mest på startmotorn som borde dyka upp inom några dagar, sedan ska jag försöka göra ett ryck och skruva isär (och ihop) allt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1509 skrivet: februari 17, 2013, 11:47:53 »
Längden på vintern är ju klart relativ... När man ska ha tid att meka med bilen är den alltid alldeles för kort, när man längtar efter att få köra bilen igen är den alldeles för lång! I slutändan kanske den är precis lagom lång, vem vet?!  ::)
Hur som helst så har alla lager och ringar kommit nu, lokala Autoexperten-agenten gav mig 10% rabatt rakt av (han tyckte väl synd om mig som spenderade så mycket tid och pengar på en 340...), bara att tacka och ta emot! Nu väntar jag mest på startmotorn som borde dyka upp inom några dagar, sedan ska jag försöka göra ett ryck och skruva isär (och ihop) allt!

Snällt med rabatt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1510 skrivet: februari 20, 2013, 07:32:34 »
I ett ögonblick av tillfällig sinnesförvirring (eller???) råkade det flyga iväg en liten beställning till ClassicSwede - förhoppningsvis ska det ramla ner en uppsättning bakvagnsbussningar, bakstötdämpare med hjälpfjädrar samt diverse "bra-att-ha" motordelar framåt våren... Förhoppningsvis blir det väl lite skillnad i uppförande till sommaren; då kommer trots allt alla chassidelar vara nya!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1511 skrivet: februari 20, 2013, 08:08:07 »
Häftigt, har själv sneglat lite på dom där dämparna. Är priset 255pund per styck eller för ett par? Vet du något om leveranstiden, står att dom är slut just nu.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1512 skrivet: februari 20, 2013, 08:09:14 »
Du har inte ett diffhus 3:82 till som är till salu?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1513 skrivet: februari 20, 2013, 10:09:03 »
I ett ögonblick av tillfällig sinnesförvirring (eller???) råkade det flyga iväg en liten beställning till ClassicSwede - förhoppningsvis ska det ramla ner en uppsättning bakvagnsbussningar, bakstötdämpare med hjälpfjädrar samt diverse "bra-att-ha" motordelar framåt våren... Förhoppningsvis blir det väl lite skillnad i uppförande till sommaren; då kommer trots allt alla chassidelar vara nya!

Najs :D
Riktigt fin beställning :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1514 skrivet: februari 20, 2013, 17:36:07 »
Tyvärr har jag slut på överblivna diffhus...

I texten till stötdämparna står:
Citera
Supplied as a Pair with light springs inteneded for fitment in conjunction with original springs

Det låter som att det ska vara ett par... Förhoppningsvis får jag väl leveransen innan racesäsongen drar igång, men för min del är det egentligen ingen panik...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1515 skrivet: februari 21, 2013, 07:12:48 »
Tyvärr har jag slut på överblivna diffhus...

I texten till stötdämparna står:
Citera
Supplied as a Pair with light springs inteneded for fitment in conjunction with original springs

Det låter som att det ska vara ett par... Förhoppningsvis får jag väl leveransen innan racesäsongen drar igång, men för min del är det egentligen ingen panik...

Jo jag såg det men ibland så brukar brukar priset vara per styck även fast det endast går att köpa ett helt par. Men vi hoppas naturligtvis på det bästa, du kan väl återkomma när du vet bestämt.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1516 skrivet: mars 03, 2013, 18:07:20 »
I fredags kom besked från UPS att mina bakstötdämpare och bussningar är påväg från England och beräknas anlända på tisdag - hög tid att börja meka lite alltså!
Sagt och gjort, så snart frambromsarna på bruksvolvon var bytta bar det iväg till garaget. En stund senare var motorn lite lagom isärplockad för att jag skulle orka flytta den själv, toppen var avplockad och alla delar var redo att lastas i bilen för en tur till Peter nästa helg. Nästa steg var frambromsarna, skivorna ska svarvas ner en millimeter till, förra året tog de i oken när de expanderade av värmen... Det var aldrig några problem att åka, det mest skrapade lite ocharmigt!
Innan demontering passade jag på att provmontera de breddade plåtfälgar jag köpt av Gothicteo, de är den gamla sortens originalfälgar som breddats ett par tum utåt. Tyvärr är de inte riktigt lika rymliga som de nyare originalplåtisarna, så bromsarna fick inte plats! Blir till att försöka hitta andra fälgar eller få mina originalplåtisar breddade... Suck!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1517 skrivet: mars 05, 2013, 20:12:29 »
Idag damp det ner ett 9kg paket från England! 2st GAS-stötdämpare med hjälpfjäder (coil over), en uppsättning bakvagnsbussningar, matchande främre motorfästen, ett par fördelarlock, en sotningssats, några grenrörspackningar och en sats ramlager. Till helgen bär det av till Peter för att bygga värmesköld till startmotorn, svarva bromsskivor, hona cylindrar m.m. Förhoppningsvis blir det väl tid över till lite mat och gott sällskap också...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1518 skrivet: mars 05, 2013, 20:15:35 »
Jävlar vilket roligt paket :D

Köpte du alla bussningarna?
Även dessa? Undrar för jag är inte säker på var dem ska sitta, jag antar att det är på "svängarmen" till bladfjädrarna men jag är osäker med tanke på hur långa PU-bussningarna ser ut att vara.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1519 skrivet: mars 06, 2013, 07:18:42 »
Japp, jag köpte alla bussningar till bakvagnen, även de du länkade till... Jag misstänker att de ska sitta i infästningen mot karossen i bak, till "svängarmen" som du kallar den. Jag har dock inte kollat hur det faktiskt sitter ihop på bilen ännu, men det finns inte så många andra ställen de kan sitta på!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82