Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441798 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #360 skrivet: november 08, 2010, 21:22:46 »
Kul med action Girder! Trodde du skulle bistå mig i kampen mot turbos men icke ;)
Men det viktigaste är ju att du får fart på bilen, inte hur. Och verkar vara lättare med turbo i gatbil lagligt i Finland än i Sverige.

240 Turbo, hur många hästar är den god för?

Jag vet inte hur mycket den klarar men över 200 ska väl gå. :)

Idag/natt kom första riktiga snön, så idag ställde jag av bilen, så nu får den vila i vinter.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #361 skrivet: november 08, 2010, 22:52:34 »
Kul med action Girder! Trodde du skulle bistå mig i kampen mot turbos men icke ;)
Men det viktigaste är ju att du får fart på bilen, inte hur. Och verkar vara lättare med turbo i gatbil lagligt i Finland än i Sverige.

240 Turbo, hur många hästar är den god för?

Jag vet inte hur mycket den klarar men över 200 ska väl gå. :)

Idag/natt kom första riktiga snön, så idag ställde jag av bilen, så nu får den vila i vinter.  :)

Blir det nåt byggande i vinter då?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #362 skrivet: november 09, 2010, 08:33:26 »
Blir det nåt byggande i vinter då?  :P

Jo självklart! Ska försöka få turbomotorn klar till sommaren och Megasquirtet som sitter i ska även få styra tändningen sen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #363 skrivet: november 09, 2010, 12:52:17 »
Jo självklart! Ska försöka få turbomotorn klar till sommaren och Megasquirtet som sitter i ska även få styra tändningen sen.  :)

Låter fint!
Men ett tips kan ju vara att ta det stegvis. Först tändning och provköra så att det lirar och sen motorbyte. Eller tvärt om.
Jag är feg jag vet  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #364 skrivet: november 11, 2010, 08:33:43 »
Jo självklart! Ska försöka få turbomotorn klar till sommaren och Megasquirtet som sitter i ska även få styra tändningen sen.  :)

Låter fint!
Men ett tips kan ju vara att ta det stegvis. Först tändning och provköra så att det lirar och sen motorbyte. Eller tvärt om.
Jag är feg jag vet  ;)

Ah, de va lite fegt faktiskt :P Gör som mig. Slit ur drivlina, montera i turbomotor, annan låda, bakaxel, kardan, styrsystem för bränsle och tändning. Allting på en gång :P Vad kan gå fel? :P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #365 skrivet: november 11, 2010, 13:47:47 »
Ja vi får se hur det går.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #366 skrivet: november 14, 2010, 19:05:38 »
Är det någon som vet om turbon och grenröret passar rakt i eller om jag behöver bygga adapterrör mellan grenröret och turbon eller alternativt bygga om motorfästet?  Det är altså grejjer från 240.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #367 skrivet: december 21, 2010, 21:25:33 »
En liten update nu före julen.

Toppen har lämnats iväg på tillsnyggning. Alla ventiler och delar från toppen ligger i dieselbad så det ska bli rent. Ska försöka få vinkeln på ventilerna slipad så de stänger ordentligt.
Blocket har jag hängt upp i motorstativet så jag kan börja måla det. Ska bli rött!  :)

Fick en finfin (h)julklapp på posten igår också. Tack. Se bild.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #368 skrivet: februari 19, 2011, 15:17:53 »
Har provmonterat turbon på motorn som sitter i nu, så jag får se hur jag ska bygga motorfästet. Är ca 10mm mellan avgashuset och rambalken. Tror ni det räcker?
Väntar på ventilfjädrar nu bara så är motorn i stort sett klar. Sen är det bara spridare, oljetryck, retur, vattenrör, motorfäste, downpipe, slänga i moroten och grejja tändningen med MS. Bara.  ;D
Har också gjort plats för lite större fälgar också.  ;)

Tips på bra ställen att ta oljetryck och hur man gör retur smidigast på ett b19 block?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #369 skrivet: februari 19, 2011, 22:06:30 »
Har provmonterat turbon på motorn som sitter i nu, så jag får se hur jag ska bygga motorfästet. Är ca 10mm mellan avgashuset och rambalken. Tror ni det räcker?
Här kommer vissel och pys på andra sidan vattnet :p

Smart att sätta dit turbon för bygget av motorfästet. 10mm lär ju räcka om du bara har tillräckligt stum upphängning.
Vad ska du ha för stötdämpning och ska du bygga om båda sidor?

Citera
Väntar på ventilfjädrar nu bara så är motorn i stort sett klar. Sen är det bara spridare, oljetryck, retur, vattenrör, motorfäste, downpipe, slänga i moroten och grejja tändningen med MS. Bara.  ;D
Haha, hoppas du inte har för lite tid så du hinner njuta av alla de där roliga detaljerna du ska pynta ditt kära motorrum med :)

Citera
Har också gjort plats för lite större fälgar också.  ;)
Jag noterade fälgarna! Snygga och bekanta men kan inte minnas vad eller var de kommer ifrån?
Bilder på arbetet för att få dem att passa in?  :P

Keep it up, ser fram emot nästa update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #370 skrivet: mars 25, 2011, 22:16:04 »
Väntar du fortfarande på ventilfjädrar ???

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #371 skrivet: mars 26, 2011, 09:50:20 »
Väntar du fortfarande på ventilfjädrar ???

Jo, borde få dem i april.   :) ???

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #372 skrivet: mars 29, 2011, 16:17:09 »
Idag har jag äntligen fått mina ventilfjädrar.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #373 skrivet: mars 29, 2011, 20:01:53 »
Idag har jag äntligen fått mina ventilfjädrar.  :)

Grattis! Hoppas du uppdaterar lite när du sätter igång. Har varit ledsamt tyst i den här tråden nu  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #374 skrivet: maj 14, 2011, 22:05:44 »
Nu kan du börja uppdatera lite här ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #375 skrivet: maj 15, 2011, 18:23:55 »
Slänger in en bild på motorn. Delarna ligger bara löst påskruvade ännu. Toppen är helt klar, ventilspelet ställt till ca. 0.35. Stort tack till kullke som i princip byggt toppen åt mig!  :)
På andra bilden ser man nya motorfästet bättre. Är gjort av 6mm tjockt stål och en lite moddad 240 motorkudde.
Siktar på att lyfta ur motorn som sitter i bilen nu i veckan och försöka färdigställa nya motorn så snart som möjligt. Lite oljetryck och retur osv.  :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #376 skrivet: maj 15, 2011, 19:02:59 »
Snyggt byggt! Särskilt kul med eget motorfäste! Ett till att lägga till i min lista :)

Och roligt att du får uppgraderad effekt till denna säsong  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #377 skrivet: maj 16, 2011, 21:55:42 »
Ser bra ut, blir det uppstart till helgen ;)
Kanske blir detta forumets tuffaste Bxx ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #378 skrivet: maj 17, 2011, 21:35:45 »
Snyggt byggt! Särskilt kul med eget motorfäste! Ett till att lägga till i min lista :)

Och roligt att du får uppgraderad effekt till denna säsong  :D

Ja det är väl alltid kul med mera effekt?  ;D Bra att du håller koll på när folk bygger om och bokför i informationstrådarna, plus i kanten åt dig Frej. :)

Ser bra ut, blir det uppstart till helgen ;)
Kanske blir detta forumets tuffaste Bxx ;)

Uppstart i helgen låter kanske liiiite väl optimistiskt. Har inte hunnit skaffa oljeslangar, vattenpump, tryckrör eller koppling ännu.   ???

Frej: Du kör väl med en kopplingslamell från nån Opel? Är den större än 360ins lamell?

Borde man ha en tryckplatta från 740 turbo eller hur var det? Någon som kan kopplingar bra?
Vad kör du med för koppling kullke?
« Senast ändrad: maj 17, 2011, 21:41:54 av Bergvik »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #379 skrivet: maj 18, 2011, 22:20:54 »
Vad kör du med för koppling kullke?
Jag kör med tryckplatta och lamell från 940 med B230FT, jag har bytt centrumet i lamellen till ett 360 centum.
Men turboplatta + opel lamell borde ju fungera :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #380 skrivet: maj 19, 2011, 19:39:32 »
Frej: Du kör väl med en kopplingslamell från nån Opel? Är den större än 360ins lamell?

Borde man ha en tryckplatta från 740 turbo eller hur var det? Någon som kan kopplingar bra?

Jag kör Volvos B21/B23 lätta svänghjul som bara är 215mm så därför kör jag även 215mm lamell. Lamellen jag hittade billigt och utan tryckplatta var en Opel Astra lamell med samma mått som 360 original. Tryckplattan är från B21ET och trycker ca 750kg tror jag det var. Fick shimsa mellan tryckplatta och svänghjul med en M8 planbricka på varje bult annars var det bolt on mot 360 sprängkåpa med original urtrampningslager. Utan brickorna på svänghjulet frikopplade tryckplattan inte helt när man tryckte pedalen i botten.

740 turbo är den tryckplattan för det djupa svänghjulet men med samma högre fjädertryck som 240-turbons platta?
Hur är det med 850(T5)R plattor passar dom och trycker hårt? Körs ju med på 740 mfl storvolvos när det trimmas lite?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #381 skrivet: maj 26, 2011, 10:06:38 »
Kullke vilket svänghjul använder du då med 940 kopplingen?

Jag har fått för mig att 740 och 940 tryckplatta  ska passa bra men jag hittar ingen passlig lamell att använda. Svänghjulet borde vara 228mm, men jag ska mäta upp det bara jag hinner.



Kommer precis från besiktningsstationen. Fick klartecken att besikta med turbo så länge jag kommer med bänkpapper med max effekt på 98kw.  :)
Bara att börja bygga med andra ord.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #382 skrivet: maj 26, 2011, 20:22:57 »
Kullke vilket svänghjul använder du då med 940 kopplingen?

Jag har fått för mig att 740 och 940 tryckplatta  ska passa bra men jag hittar ingen passlig lamell att använda. Svänghjulet borde vara 228mm, men jag ska mäta upp det bara jag hinner.



Kommer precis från besiktningsstationen. Fick klartecken att besikta med turbo så länge jag kommer med bänkpapper med max effekt på 98kw.  :)
Bara att börja bygga med andra ord.

Grattis till framgång med turbobygget :D


Original svänghjul är 228mm men själva lamellen på en 360 är 215mm. 740/940 har 228mm lamell så en sådan med bytt nav fungerar ju.
Alternativt en lamell till VW eller annat märke med samma centrum och 228mm lamell.

Huvudsaken är att du får en tryckplatta som står pall för ditt turbomoment sen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #383 skrivet: maj 26, 2011, 23:10:43 »
Kullke vilket svänghjul använder du då med 940 kopplingen?

Jag har fått för mig att 740 och 940 tryckplatta  ska passa bra men jag hittar ingen passlig lamell att använda. Svänghjulet borde vara 228mm, men jag ska mäta upp det bara jag hinner.



Kommer precis från besiktningsstationen. Fick klartecken att besikta med turbo så länge jag kommer med bänkpapper med max effekt på 98kw.  :)
Bara att börja bygga med andra ord.
Jag kör med 940 svänghjul, så 940 tryckplattan passar vad jag minns inte 360 svänghjulet, så ska du köra renix och 940 tryckplatta måste du borra nya hål i 360 svänghjulet för tyckplattan :-\
En bra original 360 koppling bör ju räcka ganska långt också.
Villken besiktningsstation var du till?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #384 skrivet: maj 27, 2011, 19:10:42 »
Kullke vilket svänghjul använder du då med 940 kopplingen?

Jag har fått för mig att 740 och 940 tryckplatta  ska passa bra men jag hittar ingen passlig lamell att använda. Svänghjulet borde vara 228mm, men jag ska mäta upp det bara jag hinner.



Kommer precis från besiktningsstationen. Fick klartecken att besikta med turbo så länge jag kommer med bänkpapper med max effekt på 98kw.  :)
Bara att börja bygga med andra ord.
Jag kör med 940 svänghjul, så 940 tryckplattan passar vad jag minns inte 360 svänghjulet
Jasså?
Vad körde Performance med tro i sin strippenräser. Han kanske hade allt komplett för han lyfte ju i en b230..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #385 skrivet: maj 28, 2011, 18:23:56 »
Jag körde med 740 Tic platta förra året och den slirade efter ett tag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #386 skrivet: maj 28, 2011, 19:40:03 »
Jag körde med 740 Tic platta förra året och den slirade efter ett tag.

740 TIC-platta + original B200 lamell och svänghjul? (Frågar innan Girder hinner före  :P )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #387 skrivet: maj 31, 2011, 16:29:18 »
Jag körde med 740 Tic platta förra året och den slirade efter ett tag.

Funderar på en 740 tic tryckplatta men jag får nog lov att leta upp en bättre lamell än original, även om den är fräsch.

Det finns väl 228mm golf eftermarknadslameller som passar eller hur var det?


Jag kör med 940 svänghjul, så 940 tryckplattan passar vad jag minns inte 360 svänghjulet, så ska du köra renix och 940 tryckplatta måste du borra nya hål i 360 svänghjulet för tyckplattan :-\
En bra original 360 koppling bör ju räcka ganska långt också.
Villken besiktningsstation var du till?


Jag ska inte köra renix utan megasquirt tändning och trigga på hallgivare i fördelaren så jag är inte bunden till originalsvänghjul heller.

Jag var in på besiktningen i Kristinestad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #388 skrivet: maj 31, 2011, 22:38:56 »
Jag körde med 740 Tic platta förra året och den slirade efter ett tag.

Funderar på en 740 tic tryckplatta men jag får nog lov att leta upp en bättre lamell än original, även om den är fräsch.

Det finns väl 228mm golf eftermarknadslameller som passar eller hur var det?

Ville bara tipsa om vad sjs tipsat om tidigare:

konstaterade att felet var i den sprängda kopplings-skivan som jag själv byggt av en 215mm orginal 360 lamellcentrum och en rostfri 1mm bärplatta med 240mm organiska belägg från V40T4, hade inte nitat samman, utan bultat samman plattan, och förstås glömt att varken svetsa bultarna+muttrarna eller sätta låsmuttrar... :)

Audi 200Quattro kopplingsskivor är förresten BOLT-ON på 360, UTAN turbo 2,2L radfemmans skiva är 228mm, så den passar in direkt med djupa svänhjulet (orginal är ju 215mm) och 200TurboQuattro har 240mm skiva, så den passar rakt till mitt plana svänhjul modifierat åt 240mm M5 förstärkt Sachs SRE765 tryckplatta.

Kopplingen måste jag kanske börja göra något ytterligare åt, för den klarade som sagt 720Nm med momentnyckel, och 664Nm på pappret med för liten turbo = slirande koppling med större turbo. Dock är nuvarande kopplingen med organiska belägg...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #389 skrivet: juni 01, 2011, 22:51:06 »

Jag ska inte köra renix utan megasquirt tändning och trigga på hallgivare i fördelaren så jag är inte bunden till originalsvänghjul heller.

Tycker du ska köra renix till att börja med så du hinner köra lite i sommar också, megasquirt tändning hinner du fixa till nästa sommar samtidigt som du byter till större turbo mm  ;)
har du hunnit göra oljereturen?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #390 skrivet: juni 02, 2011, 15:39:55 »
Tack för den frej! Hade totalt missat att audi också har en passande lamell.
Så vad tror ni om en 228mm lamell från audi 200 quattro och en tryckplatta från en 740turbo?

Har inte hunnit göra oljeretur ännu  :-[  Får bli nästa veckas projekt.  Ha däremot hämtat hem bilens ursprungliga motor som ska få donera oljetråg och oljepump och svänghjul så det bara är att byta motor sen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #391 skrivet: juni 02, 2011, 21:16:04 »
Ja med 228mm får du ju maximal yta mot originalsvänghjulet.

Nån annan får svara för om 740-turboplattan pressar tillräckligt hårt för att det ska vara värt att satsa på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #392 skrivet: juni 05, 2011, 17:35:36 »
Tror jag ska köra med audi lamellen och 740 tryckplattan så får vi se om det funkar.

Verkar som att det finns 2 olika audi 200 quattro-utan-turbo lameller. Undrar vad som skiljer dem åt?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #393 skrivet: juni 07, 2011, 16:55:33 »
Har börjat på med oljetryck och retur till turbon. Dök upp en fråga om oljetrycksgivaren då.

Ska oljetrycksgivaren sitta på samma ställe på b19 och b200 blocket? Gängorna är nämligen olika. Och storleken på hålet.. Antar att givaren inte är likadan.
Bifogar en bild så jag kan visa hur jag menar:

Pil 1: Kan man ta kylvatten till turbon här eller bör man ta det rakt från kylarslangen? Vad är hålet till egentligen?
Pil 2: Är det här som oljetrycksgivaren ska sitta?
Pil 3: Här tänker jag ta oljetrycket till turbon.

Vad tror ni om dessa ideér? Funkar det eller är jag helt snurrig?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #394 skrivet: juni 07, 2011, 17:22:36 »
Jo det är olika gängor på Bxx och B2xx.
oljetrycksgivaren ska sitta på nr 2 ja.
Nr 3 är ett bra ställe att ta oljetrycket till turbon (det är ju samma oljekanal som oljetrycksgivaren).
Antagligen kan du nog ta vatten till turbon där, jag har tagit från toppen men du får lite kallare vatten där närmare pumpen så det är kanske bättre  :-\ , men hur som bör du ta vatten till turbon från motorn för att få det från pumpens trycksida, vatten från turbon kan du dra till slangen som går från expansionskärlet till kylaren eller till undre kylarslangen.


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #395 skrivet: juni 07, 2011, 17:33:33 »
Aha, måste få tag på en givare till en bxx då.

Tack för de andra tipsen också.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #396 skrivet: juni 21, 2011, 13:21:29 »
Nu har det varit dött i denna tråd i 2 veckor så kanske dax att uppdatera :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #397 skrivet: juni 22, 2011, 21:10:32 »
Jo, det är dags att börja uppdatera  :-[ Kommer en bildupdate efter midsommar, har så tusans mycket att göra nu före helgen.

Borde få oljetråget från svetsning imorgon och då ska det förhoppningsvis sitta en oljeretur anslutning där.

Har fått hem kopplingen också. Kan meddela att 740 turbo tryckplatta och audi 200 lamellen verkar passa bra ihop. Audi-lamellen är några mm tjockare än original 360 lamell, men det gör nog inget.
Ny vattenpump har också skaffats

Har skaffat oljetrycksslang till turbon också, blev en stålomspunnen som borde klara värmen som utvecklas vid turbon. Kanske ska klä in den i en brandfilt eller något.

Angående oljetrycksgivaren så köpte jag en sprillans ny som kostade hela 3,00€  :)

Kommer med bilder efter helgen då hela motorn ska ihop.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #398 skrivet: juni 22, 2011, 22:15:52 »
Bra där!

Ett tips med kopplingen. Mätte du lamellen ihoppressad eller? För en ny lamell verkar vara lite "fluffig" och tjockare om man inte pressar ihop den med skjutmåttet när man mäter. Åtminstone var min Opel Astra-lamell så när jag köpte den.

Sen kan du testa kopplingen på motorn innan du skruvar i den i bilen vilket är mycket smart ifall det skulle visa sig att tjockleken ställer till det.
Ta ett järnrör eller liknande och pressa ihop tryckplattan med och känn så att lamellen blir helt lös.
Bild och beskrivning finns i följande inlägg i min projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51552#msg51552
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #399 skrivet: juni 27, 2011, 20:43:28 »
Tack för tipset med kopplingen. Kom inte ihåg att mäte nu när jag var ner till garaget men jag fick en del annat gjort istället.
Drog hela bottendelen med momentnyckel och smorde in lagerytorna så nu ska det vara i skick. Fick också oljepumpen och oljetråget monterat. Passade på att byta ut vevhusventilations-slangen till en som är i bättre skick samtidigt. Så nu är hela bottendelen granskad, spänd och nästan klar.

Sen försökte jag mig på att montera en frostplugg där det saknades en, men nejdå förstod mig inte på den. Är det någon som vet hur en sånhär plugg ska monteras:
Ska den ligga med botten in mot blocket för att sedan knackas i mitten så den låses fast?

Lägger in några bilder på oljereturen. Den är 15mm på minsta stället så jag hoppas det räcker.