Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 443800 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #440 skrivet: augusti 11, 2011, 21:16:34 »
Ja, jag hoppas det räcker att spänna wiren. Vet inte vad jag ska göra annars.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #441 skrivet: augusti 11, 2011, 23:17:08 »
Ja, jag hoppas det räcker att spänna wiren. Vet inte vad jag ska göra annars.

Bäst är att titta på kopplingen att den kopplar ur innan man monterar motorn.
Men då måste man ju uppfinna en hävarm så man kan trycka in tryckplattan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #442 skrivet: augusti 14, 2011, 20:18:54 »
Här tog inspirationen att skruva slut. Får ta nya tag nästa vecka
Nu är nästa vecka nästan slut  ;) så hur går det har du fått kopplingen att fungera ???

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #443 skrivet: augusti 16, 2011, 13:47:17 »
Nej. Jag har kommit fram till att det är lamellen som går för trögt på splinesen.  :(
Den gick ju att röra med handkraft in och ut på axeln, och sådär jättestark är jag inte.

Ska försöka en gång ännu att på något vänster få den att röra på sig, annars får jag riva ner drivlinan och byta lamell.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #444 skrivet: augusti 16, 2011, 19:53:26 »
Nej. Jag har kommit fram till att det är lamellen som går för trögt på splinesen.  :(
Den gick ju att röra med handkraft in och ut på axeln, och sådär jättestark är jag inte.

Ska försöka en gång ännu att på något vänster få den att röra på sig, annars får jag riva ner drivlinan och byta lamell.

Men även om den går trögt på splinesen borde väl den koppla ur (men ligga på lite och skava mot tryckplattan) men absolut inte driva bilen?

Jag försökte ju med diamantpasta på splinesen att motionera med lamellen för att få mer spel men det gick sådär. Lite bättre blev det nog men på ytan där lamellen aldrig rört sig gick det jättetrögt och fick jag in den så långt som till det stället fick jag slita för att få bort lamellen igen!  :o
Nu snackar jag om min nya Opel Astra lamell som absolut ska ha rätt splines. Denna monterade jag tillsammans med min B230 i maj 2008.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #445 skrivet: augusti 16, 2011, 20:03:08 »
Jo lamellen kopplar nog ur, men lamellen ligger mot svänghjulet så det inte går att få i växlarna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #446 skrivet: augusti 16, 2011, 20:10:19 »
Jo lamellen kopplar nog ur, men lamellen ligger mot svänghjulet så det inte går att få i växlarna.

Aha, men bilen kör inte iväg om du startar med växel i och håller ner kopplingspedalen?
Kan du se att det blir luftspalt mellan tryckplatta och lamell då du kopplar ur helt?
Om båda ovanstående frågor = sant så håller jag med dig, då måste du få lamellen att gå lättare.

Någon direkt smörja ska man väl inte ha på splinesen. Vill ju inte ha något kladd på lamellen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #447 skrivet: augusti 16, 2011, 20:51:18 »
Man märker att bilen vill iväg lite om man startar med växel i, men den kopplar ur tillräckligt för att orka starta men inte för att det ska gå att växla.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #448 skrivet: augusti 16, 2011, 21:30:03 »
Man märker att bilen vill iväg lite om man startar med växel i, men den kopplar ur tillräckligt för att orka starta men inte för att det ska gå att växla.
Okej..
Kan man se om lamellen friläggs av tryckplattan eller är titt-hålet i sprängkåpan för långt bak? (minns inte) Kanske med spegel?
Spelar väl ingen roll.. kom just på att du provat att shimsa tryckplattan mycket så nu MÅSTE den ju frilägga lamellen..

Är väl bara att ta ut motorn och byta lamell då  >:(
Eller kan det vara så att du vänt lamellen åt fel håll? (Vet att volvons lamell är lite klurig på den biten)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #449 skrivet: augusti 16, 2011, 22:35:10 »
Nej. Jag har kommit fram till att det är lamellen som går för trögt på splinesen.  :(
Den gick ju att röra med handkraft in och ut på axeln, och sådär jättestark är jag inte.

Ska försöka en gång ännu att på något vänster få den att röra på sig, annars får jag riva ner drivlinan och byta lamell.
Lamellen får inte gå det minsta trögt på splinesen, den ska gå att putta med ett finger och nästan glappa, brukar räcka med att det med åren blir damm och skit i splinesen så blir bilen trögväxlad.
Så blir nog tyvärr att ta ner drivlinan nu :(
När du kan röra den med handkraft finns det hopp, fast det troligen är rätt splines i Audilamellen så är din axel antagligen så sliten att splinesen blivit lite omformade, kan kanske bero på att lamellen du kört med tidigare inte haft 100% rätt form på splinesen  :-\ jag har varit med om att originallamellen från en bil gått trögt på splinesen i en annan bil.
Går att vika ett fint sandpapper och putsa till splinesen lite, för det är inte mycket som behöver slipas bort, och försök se var i splinesen det kärvar (antagligen längst ut) så du vet var du ska slipa.
Att försöka slipa in splinesen med pasta brukar inte fungera så bra, i allafall inte med ventilslippasta för den är så grov att den pressas undan från det trängsta stället och bara tar där det inte behövs, någon finare pasta kanske skulle fungera bättre.

 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #450 skrivet: augusti 16, 2011, 23:11:57 »
Det var ju konstigt att mina växlingar fungerar så bra trots lite trög lamell. Minns inte hur trögt det gick men inte gick det fingerlätt i allafall.

Men Bergvik det verkar inte finnas nån återvändo nu, ur med motorn, fixa problemet och njut av din nya motor  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #451 skrivet: augusti 18, 2011, 14:48:14 »
Åtminstone har man helgen räddad.

Lyfta ur motorn eller ta ner drivlinan?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #452 skrivet: augusti 18, 2011, 21:30:55 »
Åtminstone har man helgen räddad.

Lyfta ur motorn eller ta ner drivlinan?

Kuggfråga, spontant svar: Motorn.
Men är man flink på drivlinan kanske det är lättare? Har du avgaset på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #453 skrivet: augusti 20, 2011, 19:24:24 »
Kvällens gåta: Vad är det som går och går och låter "Vroom Pschh!"?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #454 skrivet: augusti 20, 2011, 19:44:55 »
Klockan 2 idag hängde motorn i luften.

Slipade till kopplingslamellen och axeln med en vass fil, sedan sandpapper och tillsist med ventilslippasta. Nu är passformen perfekt.  :)

Har provkört den nu ikväll och den verkar gå hyffsat med ca 0,4-0,5bar. Kopplingen slirade lite, men jag tror det beror på att wiren är feljusterad.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #455 skrivet: augusti 20, 2011, 21:46:40 »
Kul att höra att den är körbar nu :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #456 skrivet: augusti 20, 2011, 21:49:28 »
Kvällens gåta: Vad är det som går och går och låter "Vroom Pschh!"?
Ang 'Pschh!' jag ser ingen dumpventil på dina bilder  :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Nu med turbo
« Svar #457 skrivet: augusti 20, 2011, 22:16:06 »
Blir nästan samma pysande när laddtrycket trycks tillbaka mot turbon  :-\

Dump och intercooler ska monteras så småning om.
« Senast ändrad: augusti 20, 2011, 22:18:25 av Bergvik »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #458 skrivet: augusti 21, 2011, 00:03:35 »
Klockan 2 idag hängde motorn i luften.

Slipade till kopplingslamellen och axeln med en vass fil, sedan sandpapper och tillsist med ventilslippasta. Nu är passformen perfekt.  :)

Har provkört den nu ikväll och den verkar gå hyffsat med ca 0,4-0,5bar. Kopplingen slirade lite, men jag tror det beror på att wiren är feljusterad.

Wow! Då har du verkligen jobbat på bra! Var på splinesen fick du slipa.. i dalarna på lamellen mest eller?

Du har inte kvar shimsen va så det är därför den slirar!?

Dra bromspedalen "bakåt" med handen. Går det röra den är det ok men är det stumt så är vajern för spänd!

Jag hoppas för din skull att du löser det utan att behöva lyfta motorn en gång till!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Nu med turbo
« Svar #459 skrivet: augusti 21, 2011, 10:17:20 »
Blir nästan samma pysande när laddtrycket trycks tillbaka mot turbon  :-\
Ta inte livet av turbon  >:(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Nu med turbo
« Svar #460 skrivet: augusti 21, 2011, 12:35:37 »
Blir nästan samma pysande när laddtrycket trycks tillbaka mot turbon  :-\
Ta inte livet av turbon  >:(

Nejdå. Blir inte mycket kört nu förren jag fått intercooler och dump.

Fick kopplingen att fungera genom att justera på wiren.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Nu med turbo
« Svar #461 skrivet: augusti 21, 2011, 21:54:39 »
Fick kopplingen att fungera genom att justera på wiren.  :)

BRAA!!!! Så goda nyheter!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #462 skrivet: augusti 26, 2011, 21:26:14 »
I brist på något att uppdatera med så lägger jag in en bild jag tog ikväll.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #463 skrivet: augusti 26, 2011, 21:55:50 »
I brist på något att uppdatera med så lägger jag in en bild jag tog ikväll.  :)

Oj så sportig den ser ut!
Sådana fälgar tror jag min grannes kompis har på sin Volvo 245!? Snygga i allafall! Väldigt racing  :P

Hur går bilen nu då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #464 skrivet: augusti 26, 2011, 22:04:10 »
Glömde säga: Kul att du visar upp fina foton igen! Saknat det  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #465 skrivet: augusti 28, 2011, 00:34:16 »
Hur går bilen nu då?

Den går bra enligt mitt tycke! Laddar ca 0,4 bar och den går som sugmotorn med k-kam, extraktor och ms.  :) Helt annan effekt kurva, nu drar den som mest vid ca 3000-4000 rpm, förr gick den på 5000+  ;D Ovant att köra.

Spridarna går på ca 70-80%, men spridare från 940 turbo ligger och väntar, så bara jag skaffat en intercooler och dump så blir det att höjja trycket.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #466 skrivet: augusti 28, 2011, 02:20:01 »
Hur går bilen nu då?

Den går bra enligt mitt tycke! Laddar ca 0,4 bar och den går som sugmotorn med k-kam, extraktor och ms.  :) Helt annan effekt kurva, nu drar den som mest vid ca 3000-4000 rpm, förr gick den på 5000+  ;D Ovant att köra.

Spridarna går på ca 70-80%, men spridare från 940 turbo ligger och väntar, så bara jag skaffat en intercooler och dump så blir det att höjja trycket.  :)

Kul att det går bra!

5000+? Är det B230 eller B200 du tänker på då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #467 skrivet: augusti 28, 2011, 09:52:33 »
5000+? Är det B230 eller B200 du tänker på då?

Tänker på B200an som satt i före. Den fick man varva för att komma framåt.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #468 skrivet: augusti 28, 2011, 10:14:26 »
5000+? Är det B230 eller B200 du tänker på då?

Tänker på B200an som satt i före. Den fick man varva för att komma framåt.  :)

haha okej.. jag minns inte ens hur det var att köra B200.
Inte mer än att det kändes som den var jättepotent för man behövde bara trycka lite på gasen så drog den på... men tryckte man mer hände ingenting.. och med original luftfilter (och original kam) var det trögt att varva över 5500rpm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #469 skrivet: september 18, 2011, 19:03:36 »
Har provat 940 turbo spridarna nu, dom är ju lågohm, och efter att ha läst på megamanual så ska MS kunna driva lågohmiga ända ner till 2.4ohm men andra säger att det inte kommer att fungera i längden. Fick hursomhelst inte spridarna att fungera tillfredställande.
Med spridarmotstånd så startar den inte och utan så öser den på med bensin så den surar ner sig.  ???

Har fått hem en intercooler som ska monteras denna vecka förhoppningsvis också har jag köpt ny bredbandslambda. Kände att JAW lambdakontrollern jag hade inte var pålitligt då den indikerade att den gick alldeles för varm och att förvärmningen verkade ligga på hela tiden.. Den nya är en Innovate MTX-L, monterade den och en laddtrycksmätare där stereon normalt sitter. Förslag på vad jag ska montera i sista hålet?

Btw: har ni tankat eran 360 så här full någon gång?

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #470 skrivet: september 18, 2011, 20:15:06 »
Hahaha..jag vill också ha sån soppa mätare ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #471 skrivet: september 20, 2011, 22:47:04 »
Har provat 940 turbo spridarna nu, dom är ju lågohm, och efter att ha läst på megamanual så ska MS kunna driva lågohmiga ända ner till 2.4ohm men andra säger att det inte kommer att fungera i längden. Fick hursomhelst inte spridarna att fungera tillfredställande.
Med spridarmotstånd så startar den inte och utan så öser den på med bensin så den surar ner sig.  ???

Har fått hem en intercooler som ska monteras denna vecka förhoppningsvis också har jag köpt ny bredbandslambda. Kände att JAW lambdakontrollern jag hade inte var pålitligt då den indikerade att den gick alldeles för varm och att förvärmningen verkade ligga på hela tiden.. Den nya är en Innovate MTX-L, monterade den och en laddtrycksmätare där stereon normalt sitter. Förslag på vad jag ska montera i sista hålet?

Jag körde högohms spridare till mitt Megasquirt i början innan jag bytte till lågohms. Men med lågohms började det strula nästan direkt. Slog ifrån på hög belastning.
Läste då på och fann ut att på mitt MS V2.2 kretskort fanns inte flybackkretsar tåliga nog för lågohmigt. Så jag fick köpa ett kort och komponenter och bygga mig ett "Flyback board" som kopplas till huvudkortet och tar hand om de elaka strömstötar som studsar tillbaka från spridarna, såkallade "flybacks".
Sedan dess inga problem.

Men jag minns inte om du har MS V2.2 eller V3.0 kretskort?

När du byter mellan spridarna, kör du med inställningar för lågohmigt utan motstånd samt inställningar för högohmigt med motstånd?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #472 skrivet: september 22, 2011, 16:17:43 »
Men jag minns inte om du har MS V2.2 eller V3.0 kretskort?

När du byter mellan spridarna, kör du med inställningar för lågohmigt utan motstånd samt inställningar för högohmigt med motstånd?

Jag har 2.2 kortet.

Ja jag hade inställningar för lågohmigt när jag testade utan motstånd och inställningar för högohm med motstånden. Var inte riktigt säker på inställningarna för lågohm bara, testade lite olika utan bra resultat.

Hur ser dina lågohms inställningar ut Frej?

Blir nog att skaffa ett Flyback kort om jag lyckas få tag på komponenterna här i finland.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #473 skrivet: september 22, 2011, 21:45:34 »
Köp högohmiga spridare istället!!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #474 skrivet: oktober 27, 2011, 20:42:37 »
Har varit tyst här för länge nu.

Har fått dit intercoolern och dumpventilen nu, äntligen. Så nu måste jag boka tid till bänkning så jag kan ändringsbesikta. Besiktningsperioden går ut på tisdag, tydligen..

Har skaffat en s.k. pys-ventil också, någon som vet hur en sån ska monteras? Är modellen med justerskruv skilt, dvs, man kan dra in den i bilen.

Ska försöka knäppa några bilder av bilen utomhus imorgon så det inte bara blir tråkiga text-updates.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #475 skrivet: oktober 27, 2011, 20:55:32 »
Bra jobbat!

Vad händer efter tisdag? Körförbud?

Kul med bänkning! Första gången den bilen är uppe på rullarna!?  :D

Pysventil borde väl alla turbodårar här kunna i sömnen. Själv gissar jag att den sätts i serie med wastegate och insug, på vakumslangen alltså. Om den nu går till insuget.. men från wastegaten i allafall, men kolla med nån annan och lita inte på mig. Jag gillar ju att gissa ;)

Ser fram emot några bilder från dig och din kamera!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #476 skrivet: oktober 28, 2011, 22:39:33 »
Provkörde intecoolern och dumpen ikväll, och det fungerade utan problem med en gång. Tänka sig.
Återstår lite mappning nu bara, för den går lite för fett på låglast.

Fick en tid till bänkningen till nästa tisdag först, dvs den 9onde.
Ska se om jag får laddtrycket nerställt till ca 0,2-0,3 bar så jag klarar mig under 136hk som besiktningen kräver.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #477 skrivet: oktober 29, 2011, 15:03:35 »
Kul att den börjar bli klar nu.
Var skall du bänka bilen?
Med 0,2-0,3 bar gissar jag på 160+hk :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #478 skrivet: oktober 30, 2011, 10:21:17 »
Kul att den börjar bli klar nu.
Var skall du bänka bilen?
Med 0,2-0,3 bar gissar jag på 160+hk :-\

Ska bänka den hos autosport kosonen.

Tror du det blir så mycket hk vid det låga laddtrycket? Tips på hur jag kan strypa den lite till då för att få ner effekten?
« Senast ändrad: oktober 30, 2011, 10:23:12 av Bergvik »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #479 skrivet: oktober 30, 2011, 16:24:15 »
Bifogar en bild över motorrummet och två bilder av fronten med intercoolern monterad.