Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441939 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #520 skrivet: mars 24, 2012, 15:54:06 »
Fick en riktigt fin tavla idag;

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #521 skrivet: mars 24, 2012, 23:09:35 »
Oj vad fin tavla  :o

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #522 skrivet: mars 28, 2012, 01:28:38 »
Så fin! Fyller du år eller något? Grattis hur som helst  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #523 skrivet: april 07, 2012, 17:26:58 »
Nu börjar bilen snart närma sig körklart skick. Har satt i större spridare, svetsat om motorfästet samt skruvat dit grenröret och turbon. Bara avgasröret kvar. Samt kanske flytta lambdan närmare turbon.  :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #524 skrivet: april 09, 2012, 20:03:48 »
Nu börjar bilen snart närma sig körklart skick. Har satt i större spridare, svetsat om motorfästet samt skruvat dit grenröret och turbon. Bara avgasröret kvar. Samt kanske flytta lambdan närmare turbon.  :)

Härligt, kämpa på! Och ladda upp bilder om du knäppt några under byggets gång!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #525 skrivet: april 09, 2012, 21:03:29 »
Bilen är nog uppstartad nu, men jag fick stoppa i original spridarna igen. Jag lyckades inte få bilen att gå rent överhuvudtaget med de stora spridarna. Fast jag justerade ner req_fuel värdet i steg tills motorn stannade, så gick den aldrig bra. Stiften blev svarta och det small i avgasröret.

Får ta nya tag och se över inställningarna nästa helg.

En bild på catch-tanken och Bosch 044 pumpen och en bild på hur de nya spridarna ser ut jämfört med bosch spridare.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #526 skrivet: april 09, 2012, 22:00:59 »
Hur stor skillnad i flöde är det på nya och gamla spridarna, låg/hög ohm?

Tack för bilder :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #527 skrivet: april 10, 2012, 20:17:59 »
Original spridarna är väl ca 200cc/min och de nya är 650cc/min.. Liite större  ;) Båda är Högohmiga.
Minns inte hur jag har inställningarna, alternating/simultaneous men tror jag har 2 insprutningar per motorvarv. Måste se över dessa och prova lite olika.

Har inte provat bilen så riktigt många kilometer, men kopplingen verkar greppa riktigt bra, utan vara för knyckig. Har inte fått ett enda kärringstopp ännu.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #528 skrivet: april 10, 2012, 21:02:30 »
Okej det var ju ganska mycket större spridare än original men borde inte vara nåt bekymmer? Kanske att de har lite jobbigt på tomgång men ska det ju gå bra, testade du att gasa/belasta lite när du hade dom stora spridarna på?

Du får kolla på MS-forumen men alternating kanske är bäst när spridarna är stora så att de inte behöver öppna/stänga lika ofta som simultaneous  ???

Men bilen går bra nu med originalspridare? Vilket bränsletryck kör du och kan du ställa? Vilket tryck körde du de stora spridarna på?
Spännande att se vid vilket varvtal och ladd originalspridarna bottnar på..
På min sugis med etanol och 2,5 bar bränsletryck räckte dom bara till 4500rpm vill jag minnas.

Kul att du verkar fått till kopplingen då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #529 skrivet: april 14, 2012, 13:11:27 »
Har stoppat i de större spridarna igen nu. Den går ganska fett, AFR 10, men jämnt när man kör på last, över 2000 rpm. Under 2000rpm går den väldigt ojämnt.

På tomgång visar lambdan afr 18-22, men jag misstänker att det är oförbränt bränsle som kommer ut i avgasröret så lambdan visar fel? Några tips någon?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #530 skrivet: april 14, 2012, 18:31:21 »
Har mappat mig gråhårig med desa spridare.

Den går riktigt bra på höglast med dom, AFR ca 12, men låglasten är svajjig och lambdavärdet pendlar. Tomgång finns inte.  :(

har provat med olika alternativ med alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv. Provade ändra injector dead time mellan 0,9 till 1,2 men det hade ingen stor inverkan.



kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #531 skrivet: april 14, 2012, 21:14:04 »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #532 skrivet: april 14, 2012, 21:21:07 »

På tomgång visar lambdan afr 18-22, men jag misstänker att det är oförbränt bränsle som kommer ut i avgasröret så lambdan visar fel? Några tips någon?
Om den får tokmycket bränsle så den inte riktigt går på alla burkar på tomgång kommer det inte bara oförbränt bränsle, utan det kommer oförbränd luft med avgaserna då också så lambdan tror det går snålt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #533 skrivet: april 14, 2012, 23:29:44 »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

Jo, med motorvarv menar jag 2 varv, 720 grader.
Spridarna är nog fyrhåliga. Funderar på om öppningstiden blir för kort på tomgång med så stora spridare, ca 2ms verkar den ligga på när jag kommer närmast tomgång.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #534 skrivet: april 15, 2012, 00:03:25 »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

Jo, med motorvarv menar jag 2 varv, 720 grader.
Spridarna är nog fyrhåliga. Funderar på om öppningstiden blir för kort på tomgång med så stora spridare, ca 2ms verkar den ligga på när jag kommer närmast tomgång.
Ok
Nej tror nog inte öppningstiden blir för kort, finns ju de som kör ännu större spridare.
Jag har nog <2ms på tomgång med 727cc spridare.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #535 skrivet: april 15, 2012, 01:04:13 »
Läs på internet om andra som haft problem med stora spridare och tomggångskörning och vilka öppettider gränsen går vid..

Som jag frågade innan, vilket bränsletryck kör du spridarna på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #536 skrivet: april 15, 2012, 10:16:52 »
Bränsletrycket ligger på original 2.5 bar.


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #537 skrivet: april 15, 2012, 14:02:54 »
Googlade runt lite och fann den här sidan. http://spridare.com/Spridare.html
Kan mina problem bero på dylikt? Eller är det bara jag som inte kan med sprutet.  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #538 skrivet: april 15, 2012, 20:05:11 »
Googlade runt lite och fann den här sidan. http://spridare.com/Spridare.html
Kan mina problem bero på dylikt? Eller är det bara jag som inte kan med sprutet.  ::)

Förstod inte den dåliga svenskan på sidan fullt ut men fattade jag rätt skulle inte dessa spridare funka bra varken på full gas/effekt, tomgång eller vanlig körning.
Låter konstigt tycker jag..  :-\

Och att du inte skulle klara av sprutet trog jag inte heller på  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #539 skrivet: april 22, 2012, 17:51:40 »
Har hittat åtminstone 1 'fel' nu som kan inverka på hur motorn beter sig. Efter att ha läst runt på nätet så menar folk att man ska ha spridare 1 & 4 resp 2 & 3 på samma spridarbank. Har tidigare haft 1 & 2 på samma och 3 & 4 på samma, utan problem.

Flyttade om spridarkopplingarna idag, men utan märkbar skillnad på hur motorn beter sig med de större spridarna.  :(
Den går fortfarande väldigt fett, och när man minskar ner på bränslet så börjar den gå väldigt ojämnt och lambdan hoppar från max till min och varven höjs och sänks och till sist dör den.

Kör nu på inställningarna med alternating och 4 injections / motorvarv.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #540 skrivet: maj 01, 2012, 16:12:12 »
Tog en paus i första maj firandet idag, och tryckte ihop bränsletrycksregulatorn 1mm. Ställde om bränslevärdet lite grann, men tomgången är fortfarande obefintlig.  :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #541 skrivet: maj 01, 2012, 20:28:13 »
Har du fortfarande original bränsletrycksregulator tycker jag du ska byta till en justerbar, är ju antagligen viktigare med jämnt tryck om man har större spridare.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #542 skrivet: maj 01, 2012, 20:46:09 »
Jo jag har kvar original och har funderat på en justerbar med klocka så man har lite bättre koll på trycket. Orsaken till att jag pressade ihop original var att jag tänkte ifall sprutbilden blir dålig med 'bara' 2,5 bars tryck. Kom ju inte med något datablad med spridarna så man vet vilket tryck dom ska ha.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #543 skrivet: maj 01, 2012, 21:22:01 »
Provade ändra injector dead time mellan 0,9 till 1,2 men det hade ingen stor inverkan.
Testat höja det ännu mer till t.ex 1,5?
Du har ju troligen lägre batterispänning på tomgång också, kompenserar du för det i MS?
Du kör väl inte med lambdareglering?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #544 skrivet: maj 01, 2012, 21:33:00 »
Nej jag har inte testat högre än 1,2 för det ploppade upp en ruta som sa att man måste vara expert för att ändra såpass.
Jo, det kompenserar för batterispänningen, minns inte hur mycket nu och lambdaregleringen är avstängd.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #545 skrivet: maj 01, 2012, 21:55:20 »
Nej jag har inte testat högre än 1,2 för det ploppade upp en ruta som sa att man måste vara expert för att ändra såpass.
Jo, det kompenserar för batterispänningen, minns inte hur mycket nu och lambdaregleringen är avstängd.
Men du är ju nästan expert  ;)
Hur mycket det ska kompenseras för batterispänningen är ju troligen olika för olika spridare, men är ju svårt när man aldrig har all info om spridarna, och att själv bygga en flödestestare för spridare känns ju lite överkurs.
Jag kan inget om MS för att kunna spekulera om det kan vara något med underdimensionerad flybackdiod i ditt ms för de nya spridarna, skulle behövas en Expert på ms för att klura ut det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #546 skrivet: maj 01, 2012, 23:34:27 »
Tråkigt att din bil inte fungerar, försökte hitta i tråden vilken MS hårdvara du har men utan resultat.

Hittade istället denna underbara bild som kanske kan inspirera till att få i ordning på bilen till sommaren:


Måste samtidigt berömma dig för bilden, helt otroligt vacker!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #547 skrivet: maj 03, 2012, 20:07:02 »
Har kämpat vidare ikväll. Började om helt från början med en mapp, hela bränslekartan är helt plan, värde 30. Reqfuel värdet är justerat till 1.8 nu.
Nu går den rent AFR 13-14 med laddtryck.
Utan laddtryck känns det som att bränset rinner rakt genom motorn. Justerar jag ner bränslet i kartan så börjar motorn gå riktigt ojämnt samt att det smäller i avgasröret och slår eldflammor(häftigt.. not).  Fortfarande för mycket bränsle ? Justerar jag ner bränslet ännu mera så dör den. Jag blir inte klok.

Om jag däremot ställer på mera bränsle så kan jag få den att gå nästan rent på tomgång, AFR 10-10,5. Då är tomgångsskruven på insuget max utskruvad.
Provade ställa upp Injector dead time stegvis till 1.8 där jag tyckte att det blev bäst resultat.

Tack för den fina bilden och berömmelsen Frej, det var den som fick mig ut och mappa ikväll.  :)
Har MS1 V2.2.

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #548 skrivet: maj 03, 2012, 22:44:14 »

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.
Nej knappast, men jag tänkt mest på induktansen.
Undrar om det är större risk att spridarnålen studdsar ifall att man har lågt bränsletryck  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #549 skrivet: maj 04, 2012, 00:16:21 »
Har kämpat vidare ikväll. Började om helt från början med en mapp, hela bränslekartan är helt plan, värde 30. Reqfuel värdet är justerat till 1.8 nu.
Nu går den rent AFR 13-14 med laddtryck.
Utan laddtryck känns det som att bränset rinner rakt genom motorn. Justerar jag ner bränslet i kartan så börjar motorn gå riktigt ojämnt samt att det smäller i avgasröret och slår eldflammor(häftigt.. not).  Fortfarande för mycket bränsle ? Justerar jag ner bränslet ännu mera så dör den. Jag blir inte klok.

Om jag däremot ställer på mera bränsle så kan jag få den att gå nästan rent på tomgång, AFR 10-10,5. Då är tomgångsskruven på insuget max utskruvad.
Provade ställa upp Injector dead time stegvis till 1.8 där jag tyckte att det blev bäst resultat.

Tack för den fina bilden och berömmelsen Frej, det var den som fick mig ut och mappa ikväll.  :)
Har MS1 V2.2.

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.

Kul att berömmet kunde ge dig lite inspiration!
Har du verkligen Reqfuel på 1.8??

Med mina 337cc spridare och 2.9 bars tryck kör jag på Reqfuel = ~20 och VE på full effekt är ganska nära 100 i VE-tabellen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #550 skrivet: maj 04, 2012, 20:37:10 »
Hurdan VE har du på tomgång då Frej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #551 skrivet: maj 05, 2012, 09:40:00 »
Skulle tro att den ligger mellan 15-25, kan inte säga exakt då jag inte har datorn framför mig eller kommer ihåg mappen riktigt.
Kan kolla upp det till kvällen-
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #552 skrivet: maj 15, 2012, 20:24:59 »
Original spridarna i igen. Nu går spridarna som mest på 69%, så bränsletrycket ökade nog en hel del av 1mm pressad regulator. Förr gick spridarna som mest på 100%.

Sen fick bilen ny olja och nytt oljefilter efter allt kladdande med alltför rik blandning. En tvätt av bilen blev det också, och en liten kvällstur i kvällsolen.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #553 skrivet: maj 17, 2012, 22:07:22 »
När jag skruvade i turbomotorn ifjol fick luftfiltret plats längst ner i motorrummet, bredvid generatorn. Bra med kall luft underifrån men dåligt pga. sprut från framhjulet. Byggde en skyddsplåt och skruvade dit ett nytt filter.

Första bilden: Gamla filtret vs nya.
Andra bilden: Skyddsplåten i hjulhuset.
Tredje bilden: En bild underifrån.

Drog tillsist på lite stenskottsmassa innuti hjulhuset.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #554 skrivet: maj 17, 2012, 23:26:04 »
Hej Bergvik och grattis till 69% Dutycycle! Då är du ju "safe" så länge du inte trimmar/laddar mera  :)

Fint med nytt filter, skyddsplåt och ny olja+filter! Samt kvällstur!

Läste nu att jag skulle ge dig info om min VE vid tomgång, ber om ursäkt för att det aldrig blev av. Har inte hunnit med forumet på sistone.
Här kommer i allafall värdena, både E85 och Blyfri 95 för jag vet inte vad du kör på för bränsle.

BF95:
Bränsletryck ca 2.9 bar
ReqFuel: 20
VE vid tomgångsvarv: ca 25-34%
Max VE (vid full last och vridmomentspuckeln 3500rpm: 95%


E85:
Bränsletryck ca 2.9 bar
ReqFuel: 30
VE vid tomgångsvarv: 25%
Max VE (vid full last och vridmomentspuckeln 3500rpm: 95%


Angående din bränsletrycksregulator så gav min egen 0,5 bar högre tryck när jag pressat ca 0.5mm enligt detta gamla dokument:  Höja bränsletrycket - Trycka ihop original regulator

Så om det stämmer och allt är linjärt borde du ha ca 3.5 bars tryck nu  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #555 skrivet: maj 31, 2012, 21:32:12 »
Är allt klart för Carnia här då?
Provkört något?

Ha do snabbast Volvon i stadin no?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #556 skrivet: maj 31, 2012, 21:42:17 »
Jo, den går ganska stabilt nu, har varit på några kvällsturer. Blir fin-mappning och fix halva nästa vecka då jag har ledigt från jobbet. Torsdagkväll ska jag å se på Mötley Crue i Helsingfors så på onsdag måste allt vara tiptop.  :)

Snabbaste volvon i stan tror jag inte.. än..  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #557 skrivet: maj 31, 2012, 22:04:58 »
Snabbaste volvon i stan tror jag inte.. än..  ;)
Ok, men troligen har du snabbaste 360in och det är inte illa :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #558 skrivet: juni 04, 2012, 15:14:06 »
Styrningen har börjat bråka lite.. När man ska svänga till höger är det som om det hugger emot lite vid ett visst läge. Det orsakar panik varje gång man svänger höger..

Någon som har några tips om var man ska börja leta fel?
Hittar jag inte felet före onsdag så skruvar jag tillbaka icke-servo styrväxelnså jag kan köra i helgen.

I övrigt:

Skruvade i gröna bosch -968 spridar idag, och har mappat om bilen och ställt upp laddtrycket, så nu går den som en raket.  ;D
Ända tills tryckslangen hoppar av och grenrörspackningen på 4ans cylinder börja läcka.. igen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #559 skrivet: juni 04, 2012, 16:21:27 »
Du kanske kör för nära trottoarkanten då  ;)
Tar ju tid att fixa ifall det är fel på servo styrväxeln, så kanske bäst att montera en vanlig så länge, servo tar ju effekt från motorn så det går kanske snabbare att köra utan ;)
Tycker faktist min vita är riktigt lättastyrd utan servo nu, tycker nästan den röda med servo är tyngre att styra men den har antagligen fel på topplagringarna.
Bra om den går som en raket  ;D
Vad kör du med för grenrörspackningar? jag köpte original från Volvo de var inte billiga men jag har tröttnat på läckande packningar så nu hoppas jag de håller bättre.

Testkör inte sönder bilen innan carnia nu bara, min står i garaget och vilar törs inte köra med den så den går sönder innan helgen, ska bara köra den på trailern på torsdag, hoppas den håller för det :-\