Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 751844 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1240 skrivet: september 14, 2011, 23:16:12 »
Gissar att denna bilen (med pedalställ och allt) blir ren racerbil från och med nu!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1241 skrivet: september 15, 2011, 08:41:46 »
Japp det blir en ren time attack / track day bil nu  8) men lite gatåka blir det nog också  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1242 skrivet: september 15, 2011, 15:55:50 »
Men Peter, den ser ju fortfarande ganska precis lika ut som när jag titta på den i juni  ;)
Kanske kardanaxeln är på plats nu?
Alltså denna bil måste jag bara se på banan nästa sommar, antagligen den grymmaste motorn som suttit i en gubbblå 300 hittills.
 

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1243 skrivet: september 15, 2011, 22:41:07 »
den här gången ska det bli klart till våren med hoppas vi  8) :-*

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1244 skrivet: september 15, 2011, 23:35:29 »
Annars kan väl hela klubben hjälpa till att skruva ihop den på julträffen :D Det ska bli riktigt kul att se den på bana nästa år!

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1245 skrivet: september 16, 2011, 11:26:47 »
Sweet peter :D

Du klår filip med hästlängder denna gången ;)

när kommer du hem på ONsdag?
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1246 skrivet: september 17, 2011, 00:51:30 »
antagligen den grymmaste motorn som suttit i en gubbblå 300 hittills.

"Antagligen"  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1247 skrivet: september 19, 2011, 23:02:37 »
antagligen den grymmaste motorn som suttit i en gubbblå 300 hittills.

"Antagligen"  8)
Ja och nog en av de tuffaste rödblockare som suttit i någon Volvo, för jag har inte sett eller hört om någon annan 16v rödblockare med både turbo och kompressor.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1248 skrivet: september 20, 2011, 09:56:49 »

Ja och nog en av de tuffaste rödblockare som suttit i någon Volvo, för jag har inte sett eller hört om någon annan 16v rödblockare med både turbo och kompressor.
[/quote]

Men motorn är ju Gubbablå??? ;D
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1249 skrivet: oktober 07, 2011, 14:23:41 »
Gubbablått är det senaste  8)

Fixat en swirlpot + hydraflowklämmor och rör till kylningen istället för ut tjatade siliconslangar .
Även ett expansionkärl från en f1a har jag hunnit modifiera och fått dit.
« Senast ändrad: oktober 07, 2011, 14:25:19 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1250 skrivet: oktober 07, 2011, 14:26:30 »
Mycke grejor blir det ! och då har jag inte fått dit allt  :o
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1251 skrivet: oktober 07, 2011, 14:27:51 »
Rör till luftfilter + alla anslutningar till turbo å wastegate är fixat  :)
"don't buy it if you can build it!"

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1252 skrivet: oktober 07, 2011, 16:11:14 »
Sykt.
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1253 skrivet: oktober 07, 2011, 17:57:11 »
Sjukt ja ! synd att inte fler är det  :'(
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1254 skrivet: oktober 07, 2011, 18:13:54 »
Gött att du bygger på din gubbablå räser  8) 8)

Nu till lite sjuka frågor  ;D

Vad är en swirlpot?
Vad är det som det står Moroso på? Gissar på vevhusvent men ska den sticka upp ur huven?
Vad är det som det står Stant på? Ser ut som nåt bränsletjofräs..

Allt är säkert jävligt nödvändigt det förstår jag  ;D

Keep up the good work med updates och allt!

Edit: Glömde berömma dig för ditt grenrör i R/F! Särskilt kollektorn är porr!
Utan knullputs och allt!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1255 skrivet: oktober 07, 2011, 18:47:44 »
Gött att du bygger på din gubbablå räser  8) 8)

Nu till lite sjuka frågor  ;D

Vad är en swirlpot?= Är en vattencentrifugerare som skiljer på vatten/luft
Vad är det som det står Moroso på? Gissar på vevhusvent men ska den sticka upp ur huven? =Vevhus vent som inte ska sticka upp genom huven
Vad är det som det står Stant på? Ser ut som nåt bränsletjofräs.. =Expansionskärl

Allt är säkert jävligt nödvändigt det förstår jag  ;D Absolut

Keep up the good work med updates och allt!

Edit: Glömde berömma dig för ditt grenrör i R/F! Särskilt kollektorn är porr!
Utan knullputs och allt!  :D =Race finish
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1256 skrivet: oktober 07, 2011, 18:49:25 »
Hoppas du fick svar Frej  :)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1257 skrivet: oktober 07, 2011, 21:19:00 »
Du vet vad jag tycker farbror.. FÖR LITE PUTS! :D  :-* ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1258 skrivet: oktober 07, 2011, 21:21:35 »
Sjukt ja ! synd att inte fler är det  :'(
trenger maskinist for å få ferdig motoren først! sendte deg en PM for litt siden. ::) ::)
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1259 skrivet: oktober 08, 2011, 21:43:29 »
Hoppas du fick svar Frej  :)

Ja tackar!
Och Race finish är hårdare än knullputs, och så slipper man se sin egen spegelbild om man inte är lika söt som Zyklon  ;D  ;D  ;D
Nu syftar jag alltså på min egen spegelbild så det inte blir några missförstånd här  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1260 skrivet: oktober 09, 2011, 21:37:49 »
Ser bra ut de där :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1261 skrivet: oktober 09, 2011, 23:03:40 »
Hur ser en hydraflowklämma ut ? flexar de tillräkligt? fast du har ju troligen motorn stumt monterad.
Vad har du för kylare, ser ut som original :-\
Ser bra ut med Race finish.

 

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1262 skrivet: oktober 10, 2011, 18:47:33 »
Klammorna klarar flex på + - 5grader. Motorn sitter stum monterad.
Alukylaren kommer från en nascarbil så den hoppas jag räcker till  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1263 skrivet: oktober 10, 2011, 22:26:01 »
Alukylaren kommer från en nascarbil så den hoppas jag räcker till  :)
Så det är så stor kylare, så det är alltså den som syns framför balken också  :-\ det trodde jag var icn, men var ska du få plats för icn  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1264 skrivet: oktober 10, 2011, 22:55:09 »
IC:n hamnar väl bakom kylaren då, gott om plats ser det ut som men brukar man inte ha den framför kylaren?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1265 skrivet: oktober 11, 2011, 08:08:19 »
Icn får plats framför kylet men den sitter lite längre ner bara  :)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1266 skrivet: oktober 12, 2011, 21:04:26 »
Hur går de för Guppen?  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1267 skrivet: oktober 13, 2011, 18:16:26 »
Det rullar på, Jag håller på med en massa små pill som inte syns men tar en himla tid  ::)
Har skaffat matrial till gjutform så jag kan göra  motorhuvar i glasfiber/kolfiber.
Zyklon det är bara att komma hit och hjälpa till med gjutformen  ;D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1268 skrivet: oktober 13, 2011, 22:16:44 »
I knoooow :D
haha jaa jag kanske får kolla upp nästa vecka o plasta lite   ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1269 skrivet: oktober 14, 2011, 19:07:48 »
Inte så mycket att visa men här kommer några bilder  :)

Har tillverkat stag som håller upp turbon då grenröret är byggt i väldigt tunt gods.

Självklart länklager överallt  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1270 skrivet: oktober 14, 2011, 22:27:08 »
Bra där Peter med en liten fredagsupdate! Vi vill se allt smått med! Detaljer is sexy :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1271 skrivet: oktober 14, 2011, 22:45:01 »
Fräänt  :D
MEEEEN PEEETEER!!! DET ÄR DAMMIT!!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1272 skrivet: oktober 14, 2011, 23:11:35 »
Klart det är skitigt när man bygger  ;) Det blir motortvätt innan man ens har startat den  ::)  ;D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1273 skrivet: oktober 21, 2011, 22:33:44 »
Nu har ja o gammelguppen plastat lite huvform iaf..  :D

Kommer spruta ut kolfiberhuvar o glasfiberskit i mängder sen  ;D
hojta om ni vill köpa!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1274 skrivet: oktober 21, 2011, 22:36:10 »
Blankt o snyggt eller  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1275 skrivet: oktober 21, 2011, 23:10:44 »
Blankt o snyggt eller  8)

Oj va fint! Blir bra det där!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1276 skrivet: oktober 25, 2011, 18:52:33 »
Skulle kunna tänka mig en sån häringa, min räcker ju inte riktigt änna fram, hur många pengar har teamet tänk sig :)
Det är i motvind en drake lyfter.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1277 skrivet: oktober 26, 2011, 17:42:09 »
Låt mej gjuta en först så återkommer jag med pris till dej  :)
"don't buy it if you can build it!"

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1278 skrivet: oktober 28, 2011, 19:31:37 »
Låt mej gjuta en först så återkommer jag med pris till dej  :)

Jag har ingen bråska, bara jag får en innan snön kommer så ska det inte bli några problem ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1279 skrivet: oktober 29, 2011, 13:35:43 »
Ifull gång och gjuter kolfiber  :)
"don't buy it if you can build it!"