Trevlig tanke! Uppskattas
Har inte glömt detta "projekt", uppdaterar när jag fått tid att testa några saker!
Antagligen 1 April...
Hur går det för FREJ?
/Max
Det går bra för mig, har inte haft tid att uppdatera pga. Påsk och annat

Har tagit med mig två tryckplattor till jobbet för provtryckning med två olika sätt att mäta fjädertrycket på!
Inga bilder tyvärr pga. fotoförbud på jobbet. Bifogar exempelbild på hydraulpress.
1. Hydraulpressen: Det smidigaste sättet var att lägga upp tryckplattorna med diverse distanser så att den låg stabilt i hydraulpressen och sen pressa ihop den tills trycket peakade på visningsinstrumentet (manometer/klocka).
Original B200F tryckplatta gav max
0,5 ton.Original B21ET tryckplatta gav max
0,7 ton.Alltså ger
Turboplattan 40% mer tryck rätt inschimsad mot rätt inschimsad original platta på 360:n. I verkligheten blir det
ännu större skillnad då det förmodligen inte är max tryck original då den inte är schimsad.
Hela mätserien för B21ET-plattan, inpressningsdjup i millimeter:
ton mm0,6 1,00
0,7 1,11
0,7 1,20
0,7 2,20
0,6 3,18
Kuriosa: Hydraulpressen var på 6 ton och hade en 65mm tjock kolv. Minsta avläsning på instrumentet var 0,1 ton och sedan gick det uppåt med 0,1 ton per steg.
Inpressningsdjupet mättes med digitalt skjutmått. Alltid på samma ställe.
2. Dornpressen: Det är en press med ett handtag som istället för hydraulik pressar med en utväxling på en kuggstång. Det är alltså en hävarm med utväxling på.
Med denna hävarm på 0.5m + utväxling gick det lagom tungt att pressa 0,7 ton för hand då vikten som behövdes blev 40kg som mest.
Längst ut på hävarmen satte jag en newton-mätare med mätområde 0-60kg. Denna spännde jag med ett spel med kätting till en travers i taket. På så vis kunde jag själv pumpa fram ett visst moment och/eller ett visst inpressningsdjup. Djupet mättes med digitalt skjutmått, alltid på samma ställe.
Pga. viss upplevd tröghet i utväxlingen i dornpressen så kanske man får ta mätnogrannheten med en liten nypa salt men jag var ganska noggrann med att få samma förutsättningar hela tiden. Dock bytte jag taktik efter ett tag och läste av när jag höll kvar med spänn på spelet utan att låta det gå tillbaka till närmaste punkt där det höll kvar sig själv. Svårt att förklara.
De lägre avvikande värdena i tabellen nedan (som är skrivna kursivt) fick jag när jag spännde så mycket jag kunde utan att lamellen "fjädrade över" och sen släppte taget om spelet och lät det gå tillbaka lite tills det "låste".
Mätte bara B21ET-plattan med denna press:
Original B21ET tryckplatta gav max
40 kilo.kilo: mm:28 0,60
35 0,71
32 0,74
37,5 0,84
38 0,98
36 1,0038 1,04
39,5 1,19
40 1,3535,5 1,4037 1,50
37,5 1,52
37 1,83
27 2,71
Kuriosa: Dornpressen är stämplad 10 000 Newton alltså kan pressa med ett tryck motsvarande en vikt på 10 ton.
Funderingar:Nu har jag mätvärden för när fjädertrycket är som högst, nu gäller det bara att räkna ut smartast inspänningsdjup med ny koppling för att få så mycket tryck som möjligt under hela livslängden på kopplingen då jag inte är sugen på att ta ner den och schimsa om den efter X antal mil.
Här syns att det blir 4.6mm glapp mellan tryckplatta och svänghjul när man stoppar i mellan en 8.8mm tjock (Opel)lamell.. hur mycket ska man dra in den tro? Behövs schims? (Hur mycket spel är det original innan tryckplattan dras åt/in mot svänghjulet!?)
Det som förbryllar mig är att om jag bultar dit den utan schims så ser det ut att frikoppla av sig självt!?
Har inte mätt så nogrannt vid vilket mått solfjädern släpper trycket helt men ett tag trodde jag att det var vid ca 2mm men jag har ju mätningar på 3.18mm och fortfarande 0,6tons fjädertryck.. men det måste vara nära gränsen då.
När lamellen slitits ner ca 2mm är den helt slut då nitarna börjar komma fram då. Så smartast verkar vara att schimsa in den till 2,5-3mm inspänningsdjup med ny koppling.. Jämför man värdet på fjädertrycket mellan mätningarna från hydraulpressen och dornpressen så ser man att hydraulpressen ger bättre och jämnare värden än dornpressen.. då dornpressens mätningar verkar ange att nästan hälften av fjädertrycket försvunnit vid 2.71mm men hydraulpressen säger att vi tappat 16,6% vid 3.18mm?

Detta inlägg kommer ändras/kompletteras var så säkra
Edit: Läste på press nr 2 idag och såg då att det heter Dornpress.