Författare Ämne: Lameller som passar...  (läst 78379 gånger)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #40 skrivet: mars 13, 2008, 04:41:22 »
Här syns att det blir 4.6mm glapp mellan tryckplatta och svänghjul när man stoppar i mellan en 8.8mm tjock (Opel)lamell.. hur mycket ska man dra in den tro? Behövs schims? (Hur mycket spel är det original innan tryckplattan dras åt/in mot svänghjulet!?)

På bild 2 & 3 syns det att (Opel)lamellen går fri, dock vet jag inte vilket håll den skall monteras på? Förutom att den bara passar på ett håll för annars tar lamellcentrum med de grova fjädrarna i svänghjulet. Den tjocka sidan skall alltså vara mot tryckplattan för att lamellen skall passa/funka.

Om den bara passar åt ett håll får du ju helt enkelt montera den så. Det brukar stå "flywheel", eller "this side to flywheel" på den sidan som ska va mot svänghjulet. Huvudsaken är ju att det inte tar i någonstans där det inte ska ta i å att hela splineshylsan har ingrepp med transaxeln när allt är monterat, men det lär ju knappast vara något problem när den var tunnare på opellamellen? Om du ska provtrycka kopplingen så provtryck lamellen med tryckplattans maxtryck oxå, dom brukar ge sig lite (några tiondelar). Kan vara värt att ha med i beräkningen så du inte hamnar på "fel sida" om maxtryck.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #41 skrivet: mars 13, 2008, 15:35:29 »
Här syns att det blir 4.6mm glapp mellan tryckplatta och svänghjul när man stoppar i mellan en 8.8mm tjock (Opel)lamell.. hur mycket ska man dra in den tro? Behövs schims? (Hur mycket spel är det original innan tryckplattan dras åt/in mot svänghjulet!?)

På bild 2 & 3 syns det att (Opel)lamellen går fri, dock vet jag inte vilket håll den skall monteras på? Förutom att den bara passar på ett håll för annars tar lamellcentrum med de grova fjädrarna i svänghjulet. Den tjocka sidan skall alltså vara mot tryckplattan för att lamellen skall passa/funka.

Om den bara passar åt ett håll får du ju helt enkelt montera den så. Det brukar stå "flywheel", eller "this side to flywheel" på den sidan som ska va mot svänghjulet. Huvudsaken är ju att det inte tar i någonstans där det inte ska ta i å att hela splineshylsan har ingrepp med transaxeln när allt är monterat, men det lär ju knappast vara något problem när den var tunnare på opellamellen? Om du ska provtrycka kopplingen så provtryck lamellen med tryckplattans maxtryck oxå, dom brukar ge sig lite (några tiondelar). Kan vara värt att ha med i beräkningen så du inte hamnar på "fel sida" om maxtryck.

Det står inte nån märkning om monteringsrikting på lamellen. Nej splineshylsan lär sitta på  :)

Bra tips med att trycka ihop lamellen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: mars 13, 2008, 16:56:57 »
Du har nog lamellen åt rätt håll, jag kolla i en opel verkstadshandbok nu ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: mars 13, 2008, 17:56:24 »
Du har nog lamellen åt rätt håll, jag kolla i en opel verkstadshandbok nu ;)

Härligt!
Den sidan med de små fjädrarna synliga tar minst plats och får därför sitta vänd mot svänghjulet. Andra sidan sticker ut mer men får plats i tryckplattan där det är "tomt" i centrum.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: mars 13, 2008, 21:42:05 »
Om du ska provtrycka kopplingen så provtryck lamellen med tryckplattans maxtryck oxå, dom brukar ge sig lite (några tiondelar). Kan vara värt att ha med i beräkningen så du inte hamnar på "fel sida" om maxtryck.

Är det verkligen 1/10 delar av en mm, ni talar om. Är en sådan precision nödvändig? Hur stor är kraften per 1/10, i så fall? Vill veta, funderar på ett specialverktyg! ;) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: mars 13, 2008, 22:08:19 »
Om du ska provtrycka kopplingen så provtryck lamellen med tryckplattans maxtryck oxå, dom brukar ge sig lite (några tiondelar). Kan vara värt att ha med i beräkningen så du inte hamnar på "fel sida" om maxtryck.

Är det verkligen 1/10 delar av en mm, ni talar om. Är en sådan precision nödvändig? Hur stor är kraften per 1/10, i så fall? Vill veta, funderar på ett specialverktyg! ;) /Max

Jag tänkte lite under dagen och kom på att en "enorm" hävarm som man påverkar med en vanlig newtonmeter i änden skulle funka, är det nåt sånt du har på G Max? *nyfiken*  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: mars 13, 2008, 22:44:13 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

tänkte ta upp detta ämne igen har varit på det själv och nu hoppas jag du frejj snappar upp det då du ska till att montera dit din koppling. Handlar alltså om att schimsa in tryckplattan.

Shimsa så att fjäderns maxtryck sammanfaller med en "sluten"  koppling, vid en viss kopplingstjocklek. Låter vettigt, vet bara inte hur mycket det gör. Guiden anger inte tryckskillnaden på de 1,9 mm. Hur som..., detta borde gå att göra med "enklare" verktyg. Det finns inga behov av att veta trycket, enbart vart de är som störst! Konkavitet mm, kan väl mätas med bladmått under en stålskala? :) /Max

Här har du info om olika tryck vid olika inspänningsdjup!  :P http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2565&highlight=&sid=dfcf4fb7c98c557a7565866c8315eb7f

Det jag inte fattar riktigt är om de menar inspänningsdjup som de skriver eller lamelltjocklek som de oxå skriver..  ???

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: mars 13, 2008, 23:27:23 »
Här har du info om olika tryck vid olika inspänningsdjup!  :P http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2565&highlight=&sid=dfcf4fb7c98c557a7565866c8315eb7f

Varierar ganska kraftigt på bråkdelar av en mm! :-\

Jag tänkte lite under dagen och kom på att en "enorm" hävarm som man påverkar med en vanlig newtonmeter i änden skulle funka, är det nåt sånt du har på G Max? *nyfiken*  ;)

Lite samma tankebana, som jag är inne på. Min utväxling är en gängstång, där grovinställningen sköts för hand och fininställningen med en momentnyckel! Vet inte om det fungerar, då vi nu talar tiondelar! :-\

Reservplanen är, en vanlig liten pelardomkraft. Där säkerhetsventilen ersatts med en manometer (klocka). Mätningen sker genom att kopplingspakettet pressas samman mellan marken och ett tungt föremål! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: mars 14, 2008, 19:50:00 »

Varierar ganska kraftigt på bråkdelar av en mm! :-\

Lite samma tankebana, som jag är inne på. Min utväxling är en gängstång, där grovinställningen sköts för hand och fininställningen med en momentnyckel! Vet inte om det fungerar, då vi nu talar tiondelar! :-\

Reservplanen är, en vanlig liten pelardomkraft. Där säkerhetsventilen ersatts med en manometer (klocka). Mätningen sker genom att kopplingspakettet pressas samman mellan marken och ett tungt föremål! :) /Max

Gängstång? du menar som en tving då eller skruvstäd med momentnyckel istället för handtaget?

Pelardomkraft låter smart, om man har en klocka som visar rätt tryck!

Men om jag vill bygga en hävarm, hur räknar jag ut vilken längd jag behöver på den?  ???

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: mars 14, 2008, 20:11:18 »
Har börjat leta koppling, för att testa specialverktyget! ;D Valet föll på min äldsta 340. Med ett 2,5 tons wirespel har jag vänt den på sidan. Det gick mycket lätt! ;D Hoppas få loss kopplingen i morgon... :)

Vill man bygga sin egna hydrauliska-våg, dvs sätta en klocka på en liten domkraft, finns det manometrar att köpa (se länk). :) /Max

http://www.hammars.com/Hydraulik/VentilerFilter.htm

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: mars 14, 2008, 20:42:42 »
Gängstång? du menar som en tving då eller skruvstäd med momentnyckel istället för handtaget?

Ja, skall bli spännand att se vilken precision det går att få! ;)

Men om jag vill bygga en hävarm, hur räknar jag ut vilken längd jag behöver på den?  ???

Kraften * hävarmen = vridmomentet

vridmomentet / hävarmen = kraften (på en viss längd)

Tänk dig en lång stång! 500 kg dvs ca 5000 N angriper 0,5 meter in på stången, detta ger 2500 Nm (vridmoment) i vridningspunkten! För att pressa ner dessa 500 kg med en kraft ex handen, 5 m in på stången, behövs 2500/5=500 N dvs ca 50 kg.

Du lägger säker märke till relationen: 5m/0,5m=10 <=> 500kg/50Kg=10  Mao att först räkna ut vridmomentet är onödig! Endast i pedagogiskt syfte! Hävarmsrelationen ger kraftrelationen! ;) :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: mars 14, 2008, 21:11:58 »

Ja, skall bli spännand att se vilken precision det går att få! ;)

Kraften * hävarmen = vridmomentet

vridmomentet / hävarmen = kraften (på en viss längd)

Tänk dig en lång stång! 500 kg dvs ca 5000 N angriper 0,5 meter in på stången, detta ger 2500 Nm (vridmoment) i vridningspunkten! För att pressa ner dessa 500 kg med en kraft ex handen, 5 m in på stången, behövs 2500/5=500 N dvs ca 50 kg.

Du lägger säker märke till relationen: 5m/0,5m=10 <=> 500kg/50Kg=10  Mao att först räkna ut vridmomentet är onödig! Endast i pedagogiskt syfte! Hävarmsrelationen ger kraftrelationen! ;) :) /Max

Hmm, nån storartad matematiker  blir jag nog aldrig, tack för att du förklarar!
Nu får jag försöka utöva lite praktik på detta och se om jag kan bygga nåt på verkstadsbänken som håller för att tygla krafterna som behövs.
Hur stor blir kraften på hävarmens mothåll alltså 0m in på hävarmen om vi följer ditt exempel med vridningspunkten på 0,5m och 500N på 5 meter (eller 1000N på 2,5m vilket blir lättare i praktiken).

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: mars 14, 2008, 22:05:23 »
Hur stor blir kraften på hävarmens mothåll alltså 0m in på hävarmen om vi följer ditt exempel med vridningspunkten på 0,5m och 500N på 5 meter (eller 1000N på 2,5m vilket blir lättare i praktiken).

Du tolkade mitt exempel som en "gungbräda" och det kan man nog göra, med lite god vilja. Svårt att vara 100% tydlig utan bilder! Det är "nötknäppar" principen du skall använda. Den blir enklare, kopplingspaketet är nöten! Krafterna på stödet (vridningspunkten) minskar också!

Stången vet faktiskt inte vad som är stöd, koppling eller hand, rent momentant! Allt går att beräkna med de enkla sambanden, i mitt förra inlägg!

Ex. vridningspunkten ligger på "0" och kallas stöd. Nöten (kopplingen) ligger på "0,5" och handen, eller vad det nu är som skall trycka, ligger på "2,5". Detta ger att vi har 2,5/0,5=5 mao 5 gångers utväxling. Som du vet "det man vinner i väg förlorar man i kraft" dvs rörelsen blir 5 gånger längre vid handen än vid nöten. Det samma gäller kraften dvs 5 gånger mindre 500/5=100.

Stödet: Vi tänker oss att nöten är vridningspunkt (gungbräda) och får då. Avstånd nöt till hand = 2, stöd till  nöt = 0,5 => 2/0,5=4 mao, stödet upplever en kraft 4 gånger större än handen! 4*100=400.

Du märker väl sambandet! Handen 100 + stödet 400 = nöten 500. Om du använder gungbräda i stället för nötknäppare, byter stödet och nöten plats. detta medför att kraften på stödet blir 600 i stället för de 400, i vårt ex! :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: mars 14, 2008, 22:24:05 »

Du tolkade mitt exempel som en "gungbräda" och det kan man nog göra, med lite god vilja. Svårt att vara 100% tydlig utan bilder! Det är "nötknäppar" principen du skall använda. Den blir enklare, kopplingspaketet är nöten! Krafterna på stödet (vridningspunkten) minskar också!

Stången vet faktiskt inte vad som är stöd, koppling eller hand, rent momentant! Allt går att beräkna med de enkla sambanden, i mitt förra inlägg!

Ex. vridningspunkten ligger på "0" och kallas stöd. Nöten (kopplingen) ligger på "0,5" och handen, eller vad det nu är som skall trycka, ligger på "2,5". Detta ger att vi har 2,5/0,5=5 mao 5 gångers utväxling. Som du vet "det man vinner i väg förlorar man i kraft" dvs rörelsen blir 5 gånger längre vid handen än vid nöten. Det samma gäller kraften dvs 5 gånger mindre 500/5=100.

Stödet: Vi tänker oss att nöten är vridningspunkt (gungbräda) och får då. Avstånd nöt till hand = 2, stöd till  nöt = 0,5 => 2/0,5=4 mao, stödet upplever en kraft 4 gånger större än handen! 4*100=400.

Du märker väl sambandet! Handen 100 + stödet 400 = nöten 500. Om du använder gungbräda i stället för nötknäppare, byter stödet och nöten plats. detta medför att kraften på stödet blir 600 i stället för de 400, i vårt ex! :) /Max

Tack återigen för din stora vishet Max! Tror jag fattar det sista med skillnaden mellan nötknäckare och gungbräda! Först tänkte jag att det kan väl inte vara nån skillnad  :)

Det är nötknäckare jag tänkt på hela tiden! Frågan är bara om jag kan få till nåt som håller här hemma  :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: mars 14, 2008, 23:28:38 »
Det svåra för min del verkar vara att hitta stöd som håller! Tänkte på skruvstädet först men det är ju bara att glömma..

Får nog fixa nåt i pressen på jobbet. Den håller ju för 100 ton  8)

Annars ligger bilens vikt närmast till hands.. en bil med dragkrok på mer än 5-600kg i den änden sen så  ;)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: mars 15, 2008, 00:25:59 »
Det svåra för min del verkar vara att hitta stöd som håller! Tänkte på skruvstädet först men det är ju bara att glömma..

En tång eller nötknäppare, behöver ingen tyngd! Underskatta inte hålfastheten på trä! Är nyfiken  på din dynamometer! Är det en köttvåg? :) /Max

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: mars 15, 2008, 02:16:48 »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan

Aha, min nya opel-lamell var 8.8mm med mitt digitala skjutmått. Men säljaren sa 9mm.

ja det borde väl funka?
Vad var det till för opel? har den samma diameter eller är den större?
/Johan

Ja det verkar stämma kanon! Diametern är samma, 215mm. Finns såklart större oxå, nästa steg är nog 228mm.
Den uppgift jag fick var Opel Ascona & Kadett, 2,0 1982-86.

Det jag läst mig till här är att Astra GTE 8v 1,8 & 2,0 1984-1991 ska ha 215mm med rätt splines.
samt att Astra GSI 16v, Kadett GSI 16v & Calibra 16v 1988-1992 ska ha 228mm med rätt splines.
nämen! vilken tur att man har en kompis som är Opel frälst då! :P
Han bygger Corsa med 16V snurra och kompressor i! ;) gick som sugis i somras.. Om det är OK att länka till ett annat forum så, annars får någon redigera :)
http://forum.gavleracing.se/viewtopic.php?f=11&t=150
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: mars 15, 2008, 10:05:05 »

En tång eller nötknäppare, behöver ingen tyngd! Underskatta inte hålfastheten på trä! Är nyfiken  på din dynamometer! Är det en köttvåg? :) /Max

Aha.. jag tänkte mig en halv tång. Och andra halvan skulle vara verkstadsbänken!

Dynamometer? Heter det så?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: mars 15, 2008, 13:19:40 »
Newton-mätare = Dynamometer, hade för mig att du använde ordet, kollade och hade fel! :) Vi kan kalla den köttvåg, brevvåg etc. Det är en fjädervåg, mao den ger samma resultat även på månen! En balansvåg är ingen dynamometer!

En liten tanke: Går det inte att trycka, på bara en av fjädrarna i "solfjädern"? Kanske till och med från urtrampningslager-sidan, skulle reducera kraften avsevärt! :-\ :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: mars 15, 2008, 17:06:43 »
Newton-mätare = Dynamometer, hade för mig att du använde ordet, kollade och hade fel! :) Vi kan kalla den köttvåg, brevvåg etc. Det är en fjädervåg, mao den ger samma resultat även på månen! En balansvåg är ingen dynamometer!

En liten tanke: Går det inte att trycka, på bara en av fjädrarna i "solfjädern"? Kanske till och med från urtrampningslager-sidan, skulle reducera kraften avsevärt! :-\ :) /Max

Aha, men dynamometer verkar vara nåt som skall rotera?
Newton-mätare verkar vara rätt utryck dock, newton-meter är ju en måttenhet inte ett instrument.

Nja, fjädrarna är nog inte tillräckligt jämna för att det ska bli tillförlitligt.. eller menar du att ta en och en och ta ut medel eller addera kraften i alla fjädrarna?

Angående nötknäpparen, skulle det funka med två järnrör som är ledade i varandra i änden så de bildar en nötknäppare, dock med en liten bockning på ena så man får rören mer eller mindre parallella i rätt höjd för att passa tryckplattan..?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: mars 15, 2008, 20:32:09 »
Newton-mätare verkar vara rätt utryck dock, newton-meter är ju en måttenhet inte ett instrument.

Man kan så tro, associerar kanske till cykels dynamo (kraftomvandlare)! En kraft-mätare kallas dynamometer! :) Här säljer de en: http://shop.mawik.se/alega/default.asp?cat=121

Allt som mäter kraft verkar ha detta namn, även en som mäter på, tex en roterande axel!

Nja, fjädrarna är nog inte tillräckligt jämna för att det ska bli tillförlitligt.. eller menar du att ta en och en och ta ut medel eller addera kraften i alla fjädrarna?

Behövs det räknas, vi vill väl bara hitta toppen!

Angående nötknäpparen, skulle det funka med två järnrör som är ledade i varandra i änden så de bildar en nötknäppare, dock med en liten bockning på ena så man får rören mer eller mindre parallella i rätt höjd för att passa tryckplattan..?

Kommer lite mer, senare i kväll. Har experimenterat lite... Det kanske kan inspirera! :-\ :) /Max

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: mars 15, 2008, 23:23:40 »
Mitt lilla experiment! Skriver mer här, senare! Tills dess, läs om det i projekttråden. :) /Max

Projekttråd:  http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg47971#msg47971

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: mars 16, 2008, 19:02:06 »
Har nu, kommit på varför fjäder har sin speciella karaktär, med en krafttopp. Det är en tallriksfjäder, vars profil ändras då den utsätts för tryck! Detta förklarar varför fjäder plötsligt blir mjukare! ;D :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: mars 16, 2008, 20:12:48 »

Man kan så tro, associerar kanske till cykels dynamo (kraftomvandlare)! En kraft-mätare kallas dynamometer! :) Här säljer de en: http://shop.mawik.se/alega/default.asp?cat=121

Allt som mäter kraft verkar ha detta namn, även en som mäter på, tex en roterande axel!

Okej jag ger mig, hittade nu en svensk Wikipedia-sida som bekräftar det du säger.
Min grundinställning kom härifrån och jag kanske tolkade fel eller så är källan felaktig: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer

Behövs det räknas, vi vill väl bara hitta toppen!

Det glömde jag bort, men fortfarande, ska vi förlita oss på att de är lika eller mäta "djupet" på alla och ta ut medel?

Kommer lite mer, senare i kväll. Har experimenterat lite... Det kanske kan inspirera! :-\ :) /Max

Har sett din inspirationskälla, ser mycket bra ut! Kommentaren kommer i nästa inlägg.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: mars 16, 2008, 20:23:18 »
Mitt lilla experiment! Skriver mer här, senare! Tills dess, läs om det i projekttråden. :) /Max

Projekttråd:  http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg47971#msg47971

Mycket bra gjort Max!

Två frågor:
Varför bytte du ut lamellen? Eller rättare sagt varför öka tjockleken, var det för att din mätmetod skulle funka?

På din visare, gick det inte där att se ett område där momentet var som störst och sen ta ut "centrum på det området" för att hamna rätt, samma sak borde väl fungera när du känner moment-toppen med handen? Kanske för okänsligt?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: mars 16, 2008, 21:36:05 »
Varför bytte du ut lamellen? Eller rättare sagt varför öka tjockleken, var det för att din mätmetod skulle funka?

Verkar ligga på rätt sida om toppen, med lamellen. Ville hamna på fel sida, då packetet är helt sammanpressat. Vill känna toppen! Som jag skrev, brickorna ökade den simulerade lamellens tjocklek, med 2mm. Sen vill jag också vara lite rädd om lamellen! ;)

På din visare, gick det inte där att se ett område där momentet var som störst och sen ta ut "centrum på det området" för att hamna rätt, samma sak borde väl fungera när du känner moment-toppen med handen? Kanske för okänsligt?

Måste testa lite till, för att kunna svara. Men som sagt, det finns en kännbar topp. Kanske ett varv på skruven, det är inga 1/10 delar det!

Okej jag ger mig, hittade nu en svensk Wikipedia-sida som bekräftar det du säger.
Min grundinställning kom härifrån och jag kanske tolkade fel eller så är källan felaktig: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer

Inget att orda om, vi hade båda, lite rätt! :)

Det glömde jag bort, men fortfarande, ska vi förlita oss på att de är lika eller mäta "djupet" på alla och ta ut medel?

Fungerar inte,  jag har inte glömt att det var min ide! ;D Det är en tallriksfjäder!

:) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: mars 16, 2008, 21:43:59 »

Verkar ligga på rätt sida om toppen, med lamellen. Ville hamna på fel sida, då packetet är helt sammanpressat. Vill känna toppen! Som jag skrev, brickorna ökade den simulerade lamellens tjocklek, med 2mm. Sen vill jag också vara lite rädd om lamellen! ;)

Okej nu fattar jag  :)

Måste testa lite till, för att kunna svara. Men som sagt, det finns en kännbar topp. Kanske ett varv på skruven, det är inga 1/10 delar det!

Okej, men om vi antar att toppen ligger prick på ett halvt varv då?  :)
Alltså halvvägs från det att du börjar känna motstånd tills det ger med sig igen och sen från "andra hållet" och tillbaka för att få större nogrannhet..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: mars 16, 2008, 21:54:39 »
Alltså halvvägs från det att du börjar känna motstånd tills det ger med sig igen och sen från "andra hållet" och tillbaka för att få större nogrannhet..

Ja, så blir det kanske, till sist. Vi får se, tanken är att alla ska kunna bygga och använda det! :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: mars 17, 2008, 17:04:01 »

Vi får se, tanken är att alla ska kunna bygga och använda det! :) /Max

Trevlig tanke! Uppskattas  :P

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: mars 26, 2008, 21:19:54 »

Har inte glömt detta "projekt", uppdaterar när jag fått tid att testa några saker! ;) Antagligen 1 April... ;D Hur går det för FREJ?:) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: mars 26, 2008, 22:20:56 »

Har inte glömt detta "projekt", uppdaterar när jag fått tid att testa några saker! ;) Antagligen 1 April... ;D Hur går det för FREJ?:) /Max

Det går bra för mig, har inte haft tid att uppdatera pga. Påsk och annat  :P

Har tagit med mig två tryckplattor till jobbet för provtryckning med två olika sätt att mäta fjädertrycket på!

Inga bilder tyvärr pga. fotoförbud på jobbet. Bifogar exempelbild på hydraulpress.

1. Hydraulpressen: Det smidigaste sättet var att lägga upp tryckplattorna med diverse distanser så att den låg stabilt i hydraulpressen och sen pressa ihop den tills trycket peakade på visningsinstrumentet (manometer/klocka).

Original B200F tryckplatta gav max 0,5 ton.
Original B21ET tryckplatta gav max 0,7 ton.

Alltså ger Turboplattan 40% mer tryck rätt inschimsad mot rätt inschimsad original platta på 360:n. I verkligheten blir det ännu större skillnad då det förmodligen inte är max tryck original då den inte är schimsad.

Hela mätserien för B21ET-plattan, inpressningsdjup i millimeter:

ton   mm

0,6   1,00
0,7   1,11
0,7   1,20
0,7   2,20
0,6   3,18

Kuriosa: Hydraulpressen var på 6 ton och hade en 65mm tjock kolv. Minsta avläsning på instrumentet var 0,1 ton och sedan gick det uppåt med 0,1 ton per steg.
Inpressningsdjupet mättes med digitalt skjutmått. Alltid på samma ställe.

2. Dornpressen: Det är en press med ett handtag som istället för hydraulik pressar med en utväxling på en kuggstång. Det är alltså en hävarm med utväxling på.
Med denna hävarm på 0.5m + utväxling gick det lagom tungt att pressa 0,7 ton för hand då vikten som behövdes blev 40kg som mest.

Längst ut på hävarmen satte jag en newton-mätare med mätområde 0-60kg. Denna spännde jag med ett spel med kätting till en travers i taket. På så vis kunde jag själv pumpa fram ett visst moment och/eller ett visst inpressningsdjup. Djupet mättes med digitalt skjutmått, alltid på samma ställe.

Pga. viss upplevd tröghet i utväxlingen i dornpressen så kanske man får ta mätnogrannheten med en liten nypa salt men jag var ganska noggrann med att få samma förutsättningar hela tiden. Dock bytte jag taktik efter ett tag och läste av när jag höll kvar med spänn på spelet utan att låta det gå tillbaka till närmaste punkt där det höll kvar sig själv. Svårt att förklara.
De lägre avvikande värdena i tabellen nedan (som är skrivna kursivt) fick jag när jag spännde så mycket jag kunde utan att lamellen "fjädrade över" och sen släppte taget om spelet och lät det gå tillbaka lite tills det "låste".
Mätte bara B21ET-plattan med denna press:

Original B21ET tryckplatta gav max 40 kilo.

kilo:      mm:
28         0,60
35         0,71
32         0,74
37,5      0,84
38         0,98
36         1,00
38         1,04
39,5      1,19
40         1,35
35,5      1,40
37         1,50
37,5      1,52
37         1,83
27         2,71

Kuriosa: Dornpressen är stämplad 10 000 Newton alltså kan pressa med ett tryck motsvarande en vikt på 10 ton.

Funderingar:

Nu har jag mätvärden för när fjädertrycket är som högst, nu gäller det bara att räkna ut smartast inspänningsdjup med ny koppling för att få så mycket tryck som möjligt under hela livslängden på kopplingen då jag inte är sugen på att ta ner den och schimsa om den efter X antal mil.

Det som förbryllar mig är att om jag bultar dit den utan schims så ser det ut att frikoppla av sig självt!?
Har inte mätt så nogrannt vid vilket mått solfjädern släpper trycket helt men ett tag trodde jag att det var vid ca 2mm men jag har ju mätningar på 3.18mm och fortfarande 0,6tons fjädertryck.. men det måste vara nära gränsen då.

När lamellen slitits ner ca 2mm är den helt slut då nitarna börjar komma fram då. Så smartast verkar vara att schimsa in den till 2,5-3mm inspänningsdjup med ny koppling.. Jämför man värdet på fjädertrycket mellan mätningarna från hydraulpressen och dornpressen så ser man att hydraulpressen ger bättre och jämnare värden än dornpressen.. då dornpressens mätningar verkar ange att nästan hälften av fjädertrycket försvunnit vid 2.71mm men hydraulpressen säger att vi tappat 16,6% vid 3.18mm?  ???

Detta inlägg kommer ändras/kompletteras var så säkra
Edit: Läste på press nr 2 idag och såg då att det heter Dornpress.
« Senast ändrad: mars 27, 2008, 17:17:52 av FREJ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: mars 26, 2008, 22:26:18 »
Vilken uppdatering, du bjuder oss på! ;D Proffsigt FREJ... :) /M

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: mars 27, 2008, 17:19:24 »
Vilken uppdatering, du bjuder oss på! ;D Proffsigt FREJ... :) /M

Tack  :)
Skulle varit ännu mer ordentligt om jag haft obegränsat med tid.
Uppdaterade lite idag om press 2. Dornpress heter den och kan pressa med 10 ton. Dock får man nog vara stark+tung då  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: juni 06, 2008, 21:08:08 »

Bara så ni vet så klarar inte en tic platta sinter lamell  :'(

varför gör den inte det?

Av egen erfarenhet så svarvar sinter lamellen ner tryckplattan....
allså lamellen är hårdare än tryckplattan  >:(

vad ska jag ha för tryckplatta då? tips?

Med sinter  ??? vet ej..... efter ca 100 mil sen fattas ca 1mm på plattan  :P

Kände mig tvungen att citera peters inlägg i denna tråden. Så att vi får diskutera påståendet här istället för i en projekttråd.
Ös på! Sinter är ju allmänt brukat så nån borde ju ha en kombination som håller!?
« Senast ändrad: juni 06, 2008, 21:13:48 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: juni 12, 2008, 23:50:21 »
Hittade en PDF-fil från Sachs som låg och skräpade i datorn.

En komplett lista med alla deras lameller & tryckplattor mm. Tex. till alla olika modeller av Volvo 340 & 360 men även alla bilmodeller från världens alla hörn ink. några man aldrig hört talas om.

Ska lägga upp den på mitt hemsideutrymme så ni andra kan ta del av den, hittade den inte på nätet igen när jag googlade.

Här är ett smakprov:

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: november 05, 2008, 20:47:57 »
Go kväll Gott folk! idag kan jag även medela att Vw Transporter lamell passar  ;) Fick en av en polare och den passade perfekt! kan även medela att det finns olika storlekar av den med

200mm
220mm
225mm tror jag det va

Lamellen är från en Vw transporter Bensinare från sent 80tal (87 för att vara exat)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: november 05, 2008, 22:17:12 »
Vad sitter en sån transporter på för effekt måntro?

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: november 06, 2008, 16:15:57 »
Tippar väll på en 115 kanske  ???

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: november 06, 2008, 17:02:16 »
Är det samma lamell som på de nyare 2.4 tdi ?  :)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: november 06, 2008, 17:15:42 »
Är det samma lamell som på de nyare 2.4 tdi ?  :)

det har jag ingenaning om :-[