Författare Ämne: 360 b200F 88 startar inte  (läst 34322 gånger)

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
360 b200F 88 startar inte
« skrivet: mars 03, 2008, 17:46:10 »
var igår när tjejen skulle köra hem från jobb så ville bilen inte gå igång. den gick på starten men startade inte fören 3 försöket.
imorse när jag tog bilen startade den utan problem, men när jag skulle hem från jobb ville den inte igen.
försökte kanske 10 gånger sen gick den igång.

men nu vill den inte alls. den bara går runt på starten.

jag har haft ett problem nu en mindre tid att batterit har lyst jätte svagt. slår jag om lamp knappen till läge 2 så slutar den lyssa,

och nu när man sätter på tändningen så skall ju termometern vissa tempen, soppa mätaren skall ju börja röra sig men allt är döt på instrument bärdan.

jag har kollat säkringarna i motorrumet och dom är hela.

någon som har en anning om vad det kan vara?

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2008, 20:16:04 »
Kom igen någon måste ju kunna hjälpa mig!!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2008, 20:30:46 »
Kom igen någon måste ju kunna hjälpa mig!!!

Kan ju inte skylla på batteriet som jag först tänkte göra.. går den på startmotorn är ju inte batteriet urladdat..

Men vad är det som lyser jättesvagt, batterit skriver du men menar du laddlampan då eller?

Är det inte säkringar så är det väl jordfel eller dålig kontakt i nåt kontaktstycke.. om inte trasigt/glappt relä nånstans.

Börja med att kolla jordanslutningarna som sitter på torpedväggen ovan passagerarens fötter, den vet jag har strulat förr.

Hoppas nån annan kan ge bättre svar än jag...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2008, 20:48:11 »
Testa med startgas och kolla om den tänder!

ja => fel på bränslesystemet

nej => fel på tändsystemet

 :) /Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2008, 20:53:38 »
provat startgas?
tag med en tändstifts nyckel nästa gång. kör på startmotorn och skruva dän stiften... Blöta/luktar bensin? kolla tändning genom att sätta på tändkablen och hålla stiftet mot motorn/jord och kolla efter gnista...
Gnista och bensin? håll ner gas pedalen så stryper motorn bränslet alt. ryck bort soppa pumps rellät som sitter mellan batteriet och lmm(luftmängdsmätaren)

lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2008, 20:58:33 »
I värsta fall om det är mycket el som fallit bort på grund av kontaktproblem kan det ju till och med vara både tändning och bränsle som lagt av.. men som sagt, tänder den på startgas/ger gnista så är det ju bränslerelaterat och är det blött på stiften är det inte bränslerelaterat  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2008, 21:36:17 »
jag har kollat och det kommer ingen gnista.
men jag vet iallfall på min saab när det hände nästan lika dant så ville ikke bilen varken ge gnista eller sätta igång pumpen för att det inte vissade något på insturment panelen.

lampan som lysser är batteri lampan i insturment panelen.

vilket relä kan det vara som stular om det skall vara något?

vilka relän är till vad?
« Senast ändrad: mars 03, 2008, 22:12:17 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2008, 22:12:28 »
jag har kollat och det kommer ingen gnista.
men jag vet iallfall på min saab när det hände nästan lika dant så ville ikke bilen varken ge gnista eller sätta igång pumpen för att det inte vissade något på insturment panelen.

lampan som lysser är batteri lampan i insturment panelen.

vilket relä kan det vara som stular om det skall vara något?

vilka relän är till vad?

Då skulle du kunna fulkoppla plus och minus till Tändmodulen ("Renix":en) och kunna köra bilen utan diverse instrument.

Här på bilden av min tändmodul ser du renix anslutning inringat i blått där plus (blå kabel), minus (orange kabel) och varvräknarens signal (grå kabel) sitter (en trepolig vit kontakt som är urkopplad på bilden, du ser att jag skrivit ut vilka kablar i kontakten som är plus och minus!
(bry dig inte om de svarta kablarna på bilden för de finns inte på din bil, jag har dragit dem själv)

Troligen så går inte bränslepumpen om du inte har kabeln (grå) för varvtalssignalen ansluten.

« Senast ändrad: mars 03, 2008, 22:16:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2008, 22:15:35 »
men det hade varit rätt bra att få mätarna att funka :S

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2008, 22:21:14 »
men det hade varit rätt bra att få mätarna att funka :S

Jo, jag bara tänkte att det var brått att få bilen på rull igen.. sen kan man ju felsöka mätarna när bilen är igång. Men troligtvis är det jordfel nånstans, eller kontkaktfel.. frågan är bara var  ??? Sånt går ju inte läsa ut i elschemat eftersom det är rent "schematiskt" och inte visar vilka jordpunkter en speciell pryl jordas ifrån.

Det födde en idee.. om alla som meckar med lösa kabelhärvor tex. skriver upp vilken kopplingspunkt tex. tändmodulen jordas och plusmatas ifrån så skulle det underlätta enormt för framtida felsökning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2008, 22:44:55 »
jag vet att på min farmors systers bil en 360 så lyste laddlampan och då var det kontakt stycket som man stoppar in på baksidan av instrumentpanelen som glappatde tog lös och bände till plåtblecken och då vart det bra.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2008, 23:16:34 »
jag vet att på min farmors systers bil en 360 så lyste laddlampan och då var det kontakt stycket som man stoppar in på baksidan av instrumentpanelen som glappatde tog lös och bände till plåtblecken och då vart det bra.

Okej. hur får man ut insturment panelen då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #12 skrivet: mars 03, 2008, 23:35:53 »
jag vet att på min farmors systers bil en 360 så lyste laddlampan och då var det kontakt stycket som man stoppar in på baksidan av instrumentpanelen som glappatde tog lös och bände till plåtblecken och då vart det bra.

Okej. hur får man ut insturment panelen då?

Tror inte du behöver ta ut den, tror loffe menar kontakten som sitter på kablarna inte på själva instrumentpanelen och de borde du komma åt om du lossar kontakten och tar "ner" den så långt kablarna räcker..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2008, 01:55:28 »
Testa först om bilen startar på gas, för att veta om det är bränsle eller tändsystemet som felar! Därefter, om bilen ej startade på första testen, FREJs direktinkoppling av "Renix". Sen har vi, lite mer fakta, att filosofera runt! ;) :) /Max

Ps. det räcker ej att testa ett stift utanför motorn. Säger inget om timimgen eller gnistans energi! /ds
« Senast ändrad: mars 04, 2008, 03:55:04 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #14 skrivet: mars 04, 2008, 06:17:34 »
Ps. det räcker ej att testa ett stift utanför motorn. Säger inget om timimgen eller gnistans energi! /ds

Nej men det är ju en tydlig indikering på att tändsystemet arbetar!  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #15 skrivet: mars 04, 2008, 07:23:26 »
Nej men det är ju en tydlig indikering på att tändsystemet arbetar!  ???

Kan bara hålla med, och visst placerar sig timing och andra tändproblem längre ned på sannolikhetslistan! Personligen tycker jag det är enklare med startgas eller en snaps bensin än att skruva med stiftet! Jag brukar hellre inte ha några medhjälpare närvarande då jag meckar, blir problem att kirra.

Tips; om det ändå skall rotas med stiftet, använd en lång och tjock gummihandske, den skyddar oftast mot spänningen! Det är nämligen ganska rejäla stötar man kan få. Håll inte i karossen med den fria handen, det förvärrar stötarna!

Har själv inga hjärtproblem, men om man har, bör man nog inte pilla där! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #16 skrivet: mars 04, 2008, 07:52:08 »
Jo om man inte passar sig så hoppar man omkring på gräsmattan som en kastrerad kalv.  ::)

Enkelt kolla om du har gnista, bara ta ett gammstift slit lös en kabel koppla på och jorda oh se om det blir gnista, enklast att se i mörker. Prova på alla kablar.

Kollat så kamremmen är hel? får du ingen gnista kan det var denna.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #17 skrivet: mars 04, 2008, 17:18:07 »
DET ÄR INGEN GNISTA så slösa startgas orkar jag inte,

men problemet ligger ju i något med insturmentpanelen.
allt är döt där.

har kolla några relän under ratten 3 st tror jag det var.

kamremen kan det inte vara.
jag körde med bilen stängde den som vanligt 10min senare startar den inte.

något el fel är det iallfall.. kan det vara boxen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #18 skrivet: mars 04, 2008, 18:35:40 »
DET ÄR INGEN GNISTA så slösa startgas orkar jag inte,

men problemet ligger ju i något med insturmentpanelen.
allt är döt där.

har kolla några relän under ratten 3 st tror jag det var.

kamremen kan det inte vara.
jag körde med bilen stängde den som vanligt 10min senare startar den inte.

något el fel är det iallfall.. kan det vara boxen?

Jag är dålig på reläerna, under ratten finns i allafall ett för läge tre på kupeefläkten, dom andra 2 vet jag inte. Blinkersrelä kanske eftersom det låter i bilen när man blinkar! Och visst hörs även helljuset så då är det tredje det reläet.
Bränslepumpsreläet sitter på stativet till luftmängsmätaren och är ett specialrelä, kan vara fel på det. Hör du bränslepumpen?

Boxen är det sällan fel på men visst kan det ha hänt nåt kanske.. eller givaren på svänghjulet. Du borde mäta i kontakten jag visade bild på så du vet om det finns spänning till boxen. Eftersom det är svart i instrumentpanelen är det ju stor risk att det o-finns spänning till tändboxen med. Och eftersom det sällan är två fel så är det nog inte fel på boxen vid närmare eftertanke. Helt enkelt ett relä-säkrings(jag vet du har kollat)-kabel eller kontakt-fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #19 skrivet: mars 04, 2008, 18:45:35 »
jag kollade lite extra under intreument panelen. där sitter en jävla massa relän alla förutom ett ser likadant ut.

men bilden du skickade. skulle jag bara mäta om där e ström?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #20 skrivet: mars 04, 2008, 19:47:37 »
jag kollade lite extra under intreument panelen. där sitter en jävla massa relän alla förutom ett ser likadant ut.

men bilden du skickade. skulle jag bara mäta om där e ström?

Ja är det ingen spänning fram till tändmodulen/boxen förklarar det ju varför tändningen inte fungerar!

Den tändboxen lever sitt eget liv, behöver bara plus och minus samt sin triggergivare på svänghjulet för att fungera. Samt fördelare såklart.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #21 skrivet: mars 04, 2008, 20:00:46 »
okej.
det skall vara störm på när tängningen är på då?

men vi säger att det inte är ström till den, vad kan vara felet då?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #22 skrivet: mars 04, 2008, 21:59:00 »
men vi säger att det inte är ström till den, vad kan vara felet då?

Är det spänning på Renix eller ej? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #23 skrivet: mars 04, 2008, 22:22:26 »
men vi säger att det inte är ström till den, vad kan vara felet då?

Är det spänning på Renix eller ej? :) /Max

ingen spänning utan ström ;) hehe. :P jag vet jag menade spänning men jag tänkte inte på det.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #24 skrivet: mars 04, 2008, 22:32:12 »
ingen spänning utan ström ;) hehe. :P jag vet jag menade spänning men jag tänkte inte på det.

Där tog du fel ;), det var ingen anmärkning på begreppet spänning kontra ström! Det var en fråga! Har du spänningsmatning till tändmodulen (Renix), då tändningslåset är tillslaget? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #25 skrivet: mars 05, 2008, 16:56:57 »
har kollat nu och det är ingen spänning på dom kablarna jag skulle mäta på..

jag hittade ett relä under ratten som inte var kopplat till något. det finns 3 olika sorters relän. ett med rätt många stift. ett med bara 3 stift och massa med 4 stift.

det med 3 stift hade ingen kontakt. Jag hittar ingen som den skall vara inkopplad på heller.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #26 skrivet: mars 05, 2008, 17:24:39 »
har kollat nu och det är ingen spänning på dom kablarna jag skulle mäta på..

jag hittade ett relä under ratten som inte var kopplat till något. det finns 3 olika sorters relän. ett med rätt många stift. ett med bara 3 stift och massa med 4 stift.

det med 3 stift hade ingen kontakt. Jag hittar ingen som den skall vara inkopplad på heller.

Har du börjat leta relän? Kolla denna fakta-tråd! :) /Max http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3849.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #27 skrivet: mars 05, 2008, 17:32:30 »
jag har bytat alla relän. det sitter en del fler i en med b200f.

men det relät som är till huvudströmen. var ger det spänning till mer?

men jag har ett relä som jag skrev tidigare som inte är ansluten till något.



cigutag klocka? för det funkar.


Det vänstar
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 17:41:39 av rgolsson »

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #28 skrivet: mars 05, 2008, 17:48:04 »
jag har bytat alla relän. det sitter en del fler i en med b200f.
men det relät som är till huvudströmen. var ger det spänning till mer?

Till allt, som normalt fungerar, först då nyckeln vridits ett snäpp. Reläet matar säkringsboxen!

Har du några foto på dina relän. Är speciellt intresserad av de som "finns på en b200f". Om så är fallet skriv några rader i denna tråd (se länk)! :)  /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3850.0
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 17:50:23 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #29 skrivet: mars 05, 2008, 17:59:04 »
men vad är det då som är fel?

kan det vara boxen då?

hur kan jag testa det?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #30 skrivet: mars 05, 2008, 18:27:39 »
Har du kollat, mellan +12v och jord, på FREJs bild? Har du kollat relät för huvudström? Boxen kollar du genom att mata den, direkt från batteriet, enligt FREJs bild. Drar inte huvudströms-relät och det är ett nytt relä, är det troligen fel på dess matning. Mao tändningslåset, som faktiskt kan gå sönder. Går att ersätta med en vanlig strömbrytare och en tryck dito för startfunktionen! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #31 skrivet: mars 05, 2008, 18:55:23 »
Jag har kolla som på FREJs bild. det är ingen spänning alls.
jag har bytat huvudströms relät.

men mata boxen vissas väll inte på FREJs bil?

hur ska jag kolla om det är fel på matningen till tändningslåset?

hur skall jag göra för att koppla om till vanlig strömbrytare?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #32 skrivet: mars 05, 2008, 19:27:44 »
men mata boxen vissas väll inte på FREJs bil?

Citera
Då skulle du kunna fulkoppla plus och minus till Tändmodulen ("Renix":en) och kunna köra bilen utan diverse instrument.

Är precis det han beskriver! :)

hur ska jag kolla om det är fel på matningen till tändningslåset?

Fet-gul är +12V, direkt från batteriet! (se bild)

hur skall jag göra för att koppla om till vanlig strömbrytare?

Återkommer vi till, om det skulle behövas! ;D

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #33 skrivet: mars 05, 2008, 19:48:29 »
har kollat nu och det är ingen spänning på dom kablarna jag skulle mäta på..

jag hittade ett relä under ratten som inte var kopplat till något. det finns 3 olika sorters relän. ett med rätt många stift. ett med bara 3 stift och massa med 4 stift.

det med 3 stift hade ingen kontakt. Jag hittar ingen som den skall vara inkopplad på heller.

Ingen spänning i kontakten till tändboxen "Renix" med tändningen på? Då är det inte fel på boxen utan på nåt relä eller tändningslåset eller så
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #34 skrivet: mars 05, 2008, 21:03:04 »
jag skäms lite. jag mätte på den röda och den vita :/ det skulle jag inte göra ?

skulle vara den andra kontakt?
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 21:20:21 av rgolsson »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #35 skrivet: mars 05, 2008, 22:34:29 »
jag skäms lite. jag mätte på den röda och den vita :/ det skulle jag inte göra ?

skulle vara den andra kontakt?

Skäms på dig  ;)
Blå ska du mäta på, där ska du ha +12V när tändningen är på..

Den röda och vita går till givaren på svänghjulet.

Edit: Här ser du att det är den blåa du ska mäta på, dessutom syns det att samma ledning drar bränslepumpsreläet (om du har tändpulser annars drar det inte).
Syns inte på bilden men den blåa plusmatningen kommer från relä "E8" och det är huvudreläet/tändningsreläet som dras av en Vit/Grön kabel från anslutning 15 på tändningslåset.
Den matande kabeln till E8 är gul och anländer på anslutning 30 och går vidare ut på 87 och är där oxå gul. Så nånstans finns en kopplingspunkt där den gula tjocka kabeln blir klen och blå innan den når tändboxen..

Bilden:
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 22:53:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #36 skrivet: mars 07, 2008, 16:48:50 »
nu har jag mätt.

Kom inte in på forumet igår :S internet klyddade verkadet som.

jag har ingen spänning på den blåa.

men jag har spänning på en av dom gula som sitter på tändningslåset.

men var skall den gula mata spänning när man vrider på tändninge?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #37 skrivet: mars 07, 2008, 17:36:49 »
nu har jag mätt.

Kom inte in på forumet igår :S internet klyddade verkadet som.

jag har ingen spänning på den blåa.

men jag har spänning på en av dom gula som sitter på tändningslåset.

men var skall den gula mata spänning när man vrider på tändninge?

Som jag tidigare skrev:
Fet-Gul matar tändningslåset, direkt från batteriet!

Blå => Matar, något för mig okänt.(läge 2) :-\

Vit-Grön => Triggar huvudströmsrelät, som i sin tur matar säkringsboxen! (läge 2)

Blå-Gul => Startmotor (läge 3)

 :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #38 skrivet: mars 07, 2008, 18:15:56 »
nu har jag mätt.

Kom inte in på forumet igår :S internet klyddade verkadet som.

Som jag tidigare skrev: [/b]Fet-Gul matar tändningslåset, direkt från batteriet!

Blå => Matar, något för mig okänt.(läge 2) :-\

Vit-Grön => Triggar huvudströmsrelät, som i sin tur matar säkringsboxen! (läge 2)

Blå-Gul => Startmotor (läge 3)

 :) /Max
jag har ingen spänning på den blåa.

men jag har spänning på en av dom gula som sitter på tändningslåset.

men var skall den gula mata spänning när man vrider på tändninge?


jag testade att brygga FET GUL och Vit Grön men det hände ingen ting det bara klickade, men det gör det även om den sitter på tändnings låset och jag vrider om.

Vet inte varför texten är tjock :S

men hur kan jag kolla om det är boxen som har pajat?
« Senast ändrad: mars 07, 2008, 20:49:17 av rgolsson »

rgolsson

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
SV: 360 b200F 88 startar inte
« Svar #39 skrivet: mars 07, 2008, 21:53:37 »
up