Som den tok jag är så kan jag ju inte låtabli!!!
Jag satt å funderade på vad jag ska ha för fälgar till vinterdäcken..... å här nedan följer resultatet! Eller kapitel 1 i alla fall!

Fick tebax lite saker från svarvavdelningen på jobbet.

Dom är avstuckna precis i svetsen!!!

Det första att göra är att dela på navet å yttre fälgbanan. Ta fram storsläggan å en bra träkloss! BANK!

Jag har lagt upp mitt nav på 2 gammla bromsskivur som svarar fint!

Oki. När allt är delat på å renslipat å avgradat osv så är det dax att svetsa in bitar!
var noga med att klippa biten i rätt läng EFTER att ni valsat den. Valsen gör nämligen en platt yta i början av plåten som man vill ha bort! Var noga med att valsa den rakt. Använd vinkelhake! Radien behöver ite vara exakt men den bostye vara i vinkel.
Jag sätter upp ytterbanan i skrustycket å pressar inlägget emot lite lätt och ser till så att det blir 99% jämt innan jag sätter första loppan!

nu har jag loppat den hela vägen runt med ca 7cm mellanrum.

det är såhär passformen ska vara! Nogranhet resulterar i mindre obalans!

Banka tebax navet! så att det ligger kant i kant med inlägget.

Det gör inget om den ligger något innanför.... det kan man justera från andra hållet! (BANK)

Sätt upp ett gammalt nav i skrustädet så allt ligger still. Lägg på innerbanan och fixera med magneter!
Försök få det så jämt som möjligt! Loppa ihop!

4 fälgar ihoploppade breddade från 5 till 7 tum.

Helsvetsa mellan 2 punkter åt gången växelvis så att du får "jämn" värmeutväckling i fälgen så slår den sig inte.
Dvs svetsa ca 7cm snurra fälgen ett halft varv svetsa igen snurra ett kvarts varv ... svetsa osv.

2 klara sedan tog gasen slut!

Tycker själv dom blev ganska coola! Ska måla dom knallröda!
kanske ska poängtera att dom kommer vara till salu när lappmöglet är borta till våren!