SVAR FRÅN SFRO!
Hej,
I princip är dina föreslagna ändringar möjliga, beroende på årsmodell? Sedan beror det på hur det är utfört, ev. kan mer förstärkningar behöva göras, svårt att säga förrän man ser bygget i verkligheten. Ang. bur, om du vill ha baksätespassagerare kan det bli svårt. Insteg skall ej vara svårare än orginal, inga onödiga skaderisker för föreligga.
Motorn du använder skall vara i orört orginal-utförande, och orginal styrsystem för den motorn skall användas. Den skall vara avsedd för Kat, avgassystem så orginal-likt som möjligt (inga race-kattar!).
Ombyggt till 2-dörrars kan vara ok, om det är utfört på ett vettigt sätt (men kanske ännu svårare för bak-passagerare och bur...).
Byggbes skall göras när alla väsentliga ändringar är gjorda, men konstruktionerna skall vara möjliga att se, och ej slipade svetsar eller övermålat (tunn primer är ok).
Mvh,
Uno G, Sfro
MITT VIDARE SVAR TILL SFRO
Tack för svaret!
Bilen jag ska bygga om är av 88 års modell.
Är det en fördel att ha god fotodokulentation under byggets gång?
ang buren så är det nog dörrstävan som kan bli det största problemet. Får jag ha kvar baksätet och dess bälten?
Ang motorn så har jag original systemet från bilen motorn kommer ifrån. Ska bara vinkla om det lite!
Är det styrboxarna som måste vara orginal eller måste hela kabelhärvan vara orginal???
Volvo 940 årsmodell 96 där motor kommer ifrån har Bosch LH2.4, Den härvan har 16 anslutningpunkter i bilens elsystem
Volvo 240 årsmodell 92 Har också Borsch LH2.4 men bara 5 anslutningspunkter. Det är lättare att ta kabelaget från 240 och boxarna från 940. Är det ok?
Ombyggnaden till 2 dörrars har jag planerat att helt enkelt ta karosssida och dörr från en 3dörrarsbil (kombicupe) och motera på en 4 dörrars sedan. Byta en sida åt gången så att inte bilen blir skev eller liknade. 2 dörrarsbilen är inte planerat att ha något användbart baksäte. Kanske monterar ett för att det ska se snyggt ut!
Slipa svetsar är jag inte någon varm anhängare av. Det försvagar har jag för mig och jag gillar att se när det är riktigt gjort. Men du menar att även där jag skarvar karossen vill du kunna se svetsarna???
Bilen kan alltså vara ihopsatt så länge man kan se hur det är byggt med hjälp av en lyft eller att skruva av hjulen. (lyfta på mattor eller liknande) Har jag rätt?
I så fall ska jag börja bygga när temperaturen stiger över 0 i garaget!
Om jag nu bygger bil 1 och får den godkänd. och sedan bygger bil 2 på samma sätt, kan jag då räkna med att den blir godkänd också? Som du förstår så blir ju då Bil nummer 1 en testbänk.
Vill du att jag ska komma till dig för byggbesiktning? eller vill du komma ner till mig?
/Ted
Nu ska jag börja på riktigt!