Författare Ämne: Länkarmsbussning Volvo 340gl -88  (läst 14394 gånger)

Marre

• Gäst
Länkarmsbussning Volvo 340gl -88
« skrivet: december 17, 2008, 15:51:11 »
Har som sagt börjat stöta på lite problem med bettan. Vänster framhjul låser sig direkt när man bromsar lite och hissar man upp den på en domkraft och trycker fram vänster hjul så rör det sig fram och tillbaka vilket det inte borde. Min första gissning är att länkarmsbussningarna är helt utslitna vilket de också verkade vara.
Min fråga är då finns det någon här på forumet som bytt dessa och kan dela med sig info samt bilder, det skulle verkligen uppskattas. Bussningarna finns på mekonomen för 98kr styck och jag TROR att jag behöver 2?

Mvh marre

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Länkarmsbussning Volvo 340gl -88
« Svar #1 skrivet: december 17, 2008, 16:02:02 »
Den som söker, skall finna en tråd (se länk)! ;) Vore det inte skoj för dig, att bli medlem? :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Marre

• Gäst
« Svar #2 skrivet: december 17, 2008, 16:24:19 »
Jo nu är det dags för mig att bli medlem tycker jag.

I mitt fall är det bara bussningen som är trasig TROR jag. Tur att volvo säljer billigare än mekonomen. Dom ska nämligen ha 98kr styck.

Mvh marre

Marre

• Gäst
« Svar #3 skrivet: december 17, 2008, 18:23:25 »
FAN var ute o kollade nyss, fästet i framaxelbalken till länkarmen har lossnat och därav att hjulet åker fram och tillbaka samt att andra länkarmens bussningar är dåliga. Frågan är om det håller om man svetsar? Samt finns det billiga begagnade framaxelbalkar som är hela?

marre

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 17, 2008, 18:27:00 »
Det borde nog hålla om man svetsar. Beror ju förstås lite på hur den är i skick annars. Är ju inte riktigt populärt att svetsa i rost, utan det ska ju helst finnas frisk plåt att svetsa i  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 17, 2008, 18:42:11 »
FAN var ute o kollade nyss, fästet i framaxelbalken till länkarmen har lossnat och därav att hjulet åker fram och tillbaka samt att andra länkarmens bussningar är dåliga. Frågan är om det håller om man svetsar? Samt finns det billiga begagnade framaxelbalkar som är hela?

marre

Aj aj aj.. lagade min framaxelbalk i vintras.
Men då hade Zlobban en som kunde säljas. En fin pulverlackad en för hyfsad peng. Spana i min tråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg45619#msg45619
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Marre

• Gäst
« Svar #6 skrivet: december 17, 2008, 18:45:29 »
Ska försöka ge mig på problemet imorgon och svetsa samt byta bussningarna som var relativt billiga på volvo (61kr) Frågan är bara om det håller, är det bäst om man plockar ner hela framaxelbalken eller är det för svårt/onödigt?

Marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 17, 2008, 20:52:51 »
Ska försöka ge mig på problemet imorgon och svetsa samt byta bussningarna som var relativt billiga på volvo (61kr) Frågan är bara om det håller, är det bäst om man plockar ner hela framaxelbalken eller är det för svårt/onödigt?

Marre

Om du läser igenom min reparation i min tråd så får du nog svar på det mesta.

Men absolut lättas toch bäst blir det ju om du tar ner framaxelbalken. När jag lagade upp min gjorde jag det så snyggt som möjligt för att alla här på forumet skrämde upp mig med att SBP inte skulle godkänna bilen om de såg att jag varit på och svetsat i en så viktig del på bilen som framaxelbalken. Samma sak gäller om man svetsar i fjäderskålar tex.

Så.. det är onödigt att ta ner balken om du kan göra ett bra jobb med balken kvar. Men om du ska ta ner den så räkna med en del bök och tid. Styrväxelns skruvar sitter jobbigt trångt till och kräver en del svordomar och smarta kombinationer av verktyg (liten hylsnyckelsats med insexbits) för att lossna från balken. Sen kan bultarna sitta ganska bra som håller balken i rambenen. De kräver fräsch hylsa och långt skaft på handtaget för att du ska få loss dem. Jag drog loss dem utan problem och körde sen bort dom med mutterknacken för de är ganska långa de där bultarna. Och är limmade från fabrik så de går inte lätt fast man lossat lite på dem.

Sen en annan jobbig grej, bromsrör och hastighetsmätarwire går igenom ändarna på balken. Men jag kapade loss dem och svetsade tillbaka dem sen istället för att dela på bromsrör och böka.

Lycka till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 17, 2008, 23:13:22 »

marre

Är det själva framvagnsbalken som rostat sönder, eller är det fästet för reaktionsstaget? Reaktionsstagets fäste går att skruva loss från balken så det är ju inte så jobbigt att byta eller reparera. Om det är själva framvagnsbalken som rostat sönder blir det nog enklast (och bäst) att göra som Frej, riv loss hela skiten å laga ordentligt. Eller byt.
Det är ändå relativt enkelt att skruva loss framvagnsbalken på dom här bilarna. Lossa bärarmarna och bromsrören (och hastighetsmätarwiren?) från balken å sedan är det "bara" att vålda ur skruvarna som håller den.
Om det håller ifall man svetsar? Självklart - om man gör det ordentligt.

Marre90

• Gäst
« Svar #9 skrivet: december 18, 2008, 10:25:28 »
I mitt fall är det inte skålen som är trasig utan den här

det borde väl gå att svetsa?

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 18, 2008, 19:47:22 »
Japp om du kollar tidigare i min tråd så ser du att jag bockade och svetsade just den biten fast på vänstersidan där den var sämst.
Har din lossnat helt?

Marre

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 18, 2008, 22:46:51 »
Har redan fixat den nu, svetsad, slipad, grundad, lackad och rostskyddsbehandlad. Nu till mitt nya problem HAHA problemen bara växer med den här skitbilen. Nu fungerar varken bromsarna fram (kom nog åt med svetsen på något bromsrör ser att det pyser ur ett när jag bromsar) samt att hastighetsmätaren fungerar inte, det har jag ingen aning om varför.

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 19, 2008, 00:09:24 »
Har redan fixat den nu, svetsad, slipad, grundad, lackad och rostskyddsbehandlad. Nu till mitt nya problem HAHA problemen bara växer med den här skitbilen. Nu fungerar varken bromsarna fram (kom nog åt med svetsen på något bromsrör ser att det pyser ur ett när jag bromsar) samt att hastighetsmätaren fungerar inte, det har jag ingen aning om varför.

Mvh marre

Snabbt jobbat!

Lite för snabbt då kanske.. blir att byta bromsrör om du inte klarar att löda en bit uppfläkt kopparrör utanpå.

Du var inte mot hastighetsmätarwiren med svetsen med månne?
Du får ta isär navet från utsidan på vänster framhjul och kolla lite

Edit: Så här såg hastightsmätarwiren (och dess fel) ut på min bil: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 19, 2008, 00:31:30 »
Tack! Jo har man garage med rätt verktyg går det ganska fort. Har dock meckat från 16.00 till 22.00 idag konstant.
Tänkte på det här med hastighetsmätaren som är ur funktion. Jag "råkade"nämligen banka på navet med en hammare när jag försökte
få länkarmen att hamna rätt. Hur stor skada är skedd tror du? Och måste jag köpa reservdelar eller kan det vara något som är lösbart utan att
betala?

mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 19, 2008, 01:12:31 »
Tack! Jo har man garage med rätt verktyg går det ganska fort. Har dock meckat från 16.00 till 22.00 idag konstant.
Tänkte på det här med hastighetsmätaren som är ur funktion. Jag "råkade"nämligen banka på navet med en hammare när jag försökte
få länkarmen att hamna rätt. Hur stor skada är skedd tror du? Och måste jag köpa reservdelar eller kan det vara något som är lösbart utan att
betala?

mvh marre
Som sagt, lyft på täcklocket och kolla vad som hänt. Reservdelar till det skulle förvåna mig mycket om det fanns nån annanstans än på skroten  :-\

Edit: Har du typen utan låsmutter utifrån så kan det vara så att du bara råkat slita ur wiren på baksidan av navet. Då är det bara att trycka in den igen så ska det funka!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 19, 2008, 04:34:43 »
Nu till mitt nya problem HAHA problemen bara växer med den här skitbilen.

Bilmodellen har mycket charm! ;) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 19, 2008, 16:46:23 »
Bromsröret och bromsslangen bytt samt luftad så nu har jag perfekt bromsverkan. Samt hastighetsmätarvajern hade bara hoppat ur själva skålen så det är också fixat. Nu till min förvåning så glappar fortfarande skålen som reaktionsstaget sitter i, själva länkarmen sitter fast och glappar inte något alls vilket är skönt! Så svetsningen höll ialafall. Bilen drar lite till vänster hela tiden samt när man bromsar vilket är lite irriterande. Även hjulet glappar lite när man bromsar men betydligt mindre än förr. Min fråga är om det kan vara så att bussningarna jag köpte var fel? Den ena jag köpte var mindre än den andra men dom som satt i reaktionsstaget var lika stora båda två. Även hålet i skålen var lite deformerat.

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 21, 2008, 00:01:44 »
Bromsröret och bromsslangen bytt samt luftad så nu har jag perfekt bromsverkan. Samt hastighetsmätarvajern hade bara hoppat ur själva skålen så det är också fixat. Nu till min förvåning så glappar fortfarande skålen som reaktionsstaget sitter i, själva länkarmen sitter fast och glappar inte något alls vilket är skönt! Så svetsningen höll ialafall. Bilen drar lite till vänster hela tiden samt när man bromsar vilket är lite irriterande. Även hjulet glappar lite när man bromsar men betydligt mindre än förr. Min fråga är om det kan vara så att bussningarna jag köpte var fel? Den ena jag köpte var mindre än den andra men dom som satt i reaktionsstaget var lika stora båda två. Även hålet i skålen var lite deformerat.

Mvh marre

Grattis till väl utfört arbete.
Jag hoppas att du tittat på min guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0
Där ser du att även en liten skada på hålet i pottan kan få läskiga konsekvenser när man ska bromsa hårt för att stanna bilen. Bussningarna smiter igenom på nått sätt. Observera att det ska sitta fast punktsvetsade ringar oxå som håller bussningarna och reaktionsstaget i centrum av hålet i pottan. Annars skulle reaktionsstaget ligga och gnaga på hålet i pottan.

Eftersom din bil drar snett och hjulet rör sig så är det ju solklart nåt knas med din bakre infästning av reaktionsstaget. Nu vet vi ju att länkarmen är fräsch.

Lägg i handbromsen, be nån rulla på hjulet, kanske med ett långt skaft och hylsa på en hjulbult. Lägg dig under och kolla på vad som händer med bussningarna!
På´t igen bara. Lösningen är nära nu!

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 21, 2008, 00:19:06 »
Har redan testat för att konstatera att det inte var länkarmsinfästningen. Problemet är nu att när jag har bilen upphissad och samtidigt som jag rör på hjulet med ett långt spärrskaft så rör sig bussningarna i reaktionsstaget TROTS att jag har skruvat hårt och bytt båda bussningarna. Min fråga är nu har jag satt dit dom rätt? Det var en större och en mindre. Den som är mindre satt närmast själva staget och den stora satt där muttern skruvas på har jag satt dom fel? Hela skiten rör sig när jag gör som jag beskrev tidigare.

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 21, 2008, 01:11:24 »
Har redan testat för att konstatera att det inte var länkarmsinfästningen. Problemet är nu att när jag har bilen upphissad och samtidigt som jag rör på hjulet med ett långt spärrskaft så rör sig bussningarna i reaktionsstaget TROTS att jag har skruvat hårt och bytt båda bussningarna. Min fråga är nu har jag satt dit dom rätt? Det var en större och en mindre. Den som är mindre satt närmast själva staget och den stora satt där muttern skruvas på har jag satt dom fel? Hela skiten rör sig när jag gör som jag beskrev tidigare.

Mvh marre

Bra att du testat.
Att dom rör sig är ju normalt. Frågan är bara hur mycket dom ska röra sig!

Av brickornas storlek att döma från den här bilden

så skulle jag gissa på att du ska ha den stora bussningen innerst och den lilla vid muttern.. men det är bara en gissning.

Vad var det som var deformerat i din potta då? Ser du om bussningarna vill följa med genom hålet eller om de bara flexar?

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 21, 2008, 11:14:53 »
Jag tror faktist att den lilla bussningen åker igenom hålet när jag testat, förmodligen har jag bara satt bussningarna fel. Får testa åtgärda det idag, återkommer med svar.

Mvh marre

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: december 27, 2008, 21:35:34 »
Så nu var volvon fixad :) Fick svetsa om skålen för att den var helt trasig. Tidigare ägare hade som sagt svetsat på rost och det hade lossnat. Dessutom hade han svetsat med pinnsvets och riktigt dåligt gjort var det. Nu är allt åtgärdat och bilen går som den ska. En fråga bara låser sig era bakdäck före framdäcken vid halt väglag och full bromsning? I mitt fall är det så, bakhjulen låser sig först, kan det vara så att jag luftat bromssystemet för lite?

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: december 28, 2008, 01:05:06 »
Så nu var volvon fixad :) Fick svetsa om skålen för att den var helt trasig. Tidigare ägare hade som sagt svetsat på rost och det hade lossnat. Dessutom hade han svetsat med pinnsvets och riktigt dåligt gjort var det. Nu är allt åtgärdat och bilen går som den ska. En fråga bara låser sig era bakdäck före framdäcken vid halt väglag och full bromsning? I mitt fall är det så, bakhjulen låser sig först, kan det vara så att jag luftat bromssystemet för lite?

Mvh marre

Härligt att det löste sig!

Angående bromsarna så tar det ju ganska bra/tidigt på en 360 men inte så att det låser bak först.. inte på min i allafall.