Författare Ämne: Jyllskars - Volvo 350 GLT - Inspirationen, vart lade jag dig sist?  (läst 186029 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #320 skrivet: december 01, 2010, 11:14:25 »
Snyggt jobbat med bilen och smart med gas-slangen. Men tål den gas då så det inte händer nån olycka!
Men du stänger väl av tuben när du inte använder svetsen.. så då är det lugnt!?

Kommer bli grymt detta med en sån modern motor i en 360  :D

ja gasen är ju ingen aggresiv gas, kolsyra och argon. och tryck är det inget att prata om heller :) inte efter regulatorn iaf ;) tidigare använde jag en vanlig bensinslang mellan tub och svets och den har hållt många år :)
Och ja jag vrider av gasen när jag lämnar garaget :)

idag ska jag förhoppningsvis ha fått en tryckplatta på posten :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #321 skrivet: december 02, 2010, 20:14:35 »
skapligt! tryckplattan var inte den lättaste! 8.3kg vägde paketet och då var det lamell och tryckplatta, lamellen väger väl kanske 1kg? Tycker det låter tungt! lär nog väga skiten själv för att veta säkert. men nu har jag iaf en tryckplatta som ska hålla i en stund :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #322 skrivet: december 02, 2010, 20:41:06 »
nu har jag iaf en tryckplatta som ska hålla i en stund :)

Gött!
Tryckplatta rödblock original är inte helt lätt den heller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #323 skrivet: december 04, 2010, 13:10:20 »
har nu mätt upp tryckplattan, den ger ett tryck på ca 1000kg.
tryckte med en domkraft med diametern 30mm, 1.5*1.5*3.14=7.06cm2 x 150bar tryck vid högsta trycket. = 1050kg tryckkraft, har jag räknat rätt då?  ::)
slipper även bearbeta svänghjulet, blir perfekt hopdragning av plattan med plant hjul. behöver endast borra bultdelningen för plattan. :)
« Senast ändrad: december 04, 2010, 19:55:10 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #324 skrivet: december 04, 2010, 14:46:11 »
har nu mätt upp tryckplattan, den ger ett tryck på ca 1000kg.
tryckte med en domkraft med diametern 30mm, 15*15*3.14=7.06cm2 x 150bar tryck vid högsta trycket. = 1050kg tryckkraft, har jag räknat rätt då?  ::)
slipper även bearbeta svänghjulet, blir perfekt hopdragning av plattan med plant hjul. behöver endast borra bultdelningen för plattan. :)

Gött! (Klarar inte av din uträkning så det får nån annan svara på)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #325 skrivet: december 04, 2010, 16:05:21 »
har nu mätt upp tryckplattan, den ger ett tryck på ca 1000kg.
tryckte med en domkraft med diametern 30mm, 15*15*3.14=7.06cm2 x 150bar tryck vid högsta trycket. = 1050kg tryckkraft, har jag räknat rätt då?  ::)
slipper även bearbeta svänghjulet, blir perfekt hopdragning av plattan med plant hjul. behöver endast borra bultdelningen för plattan. :)

Gött! (Klarar inte av din uträkning så det får nån annan svara på)

radien * radien * pi är ju arean på domkraftens kolv, och 150 bar kom jag upp i hydraultryck och 1 bar = ca 1kg/cm2 ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #326 skrivet: december 06, 2010, 23:37:07 »
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #327 skrivet: december 06, 2010, 23:56:59 »
En latmask :)

http://www.pmchydraulics.se/cylinder.shtml
aha! fick fram samma sak som jag fick fram :) 1.06 ton :P bra då vet jag att jag har räknat någorlunda rätt ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #328 skrivet: december 17, 2010, 21:46:48 »
Dax för en uppdatering :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #329 skrivet: december 19, 2010, 22:43:44 »
Finns tyvärr inte så mycket att updatera med :(
Har fått tillbaka svänghjulet från bearbetning och monterat koppling samt växellåda på motorn.
Har kanske stött på ett litet bekymmer ???
Urtrampningslagret ligger ca 1mm från tryckplattan när man drar tillbaka armen,
Är det någon fara eller borde jag försöka få lite mer spel?

Annars verkar allt passa bra :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #330 skrivet: december 19, 2010, 23:15:03 »
Hade jag kunna tänkt mig att se ett par bilder på ;D

Huvudsaken är väl att urtramplagret inte ligger emot ??? men det brukar vara
4-5mm.
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #331 skrivet: december 20, 2010, 01:14:17 »
Ja det blev inte några bilder på koplingsmonteringen men har iaf en på motor+låda hängandes i luften rykande färsk bild från idag ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #332 skrivet: december 20, 2010, 17:41:21 »
Har kanske stött på ett litet bekymmer ???
Urtrampningslagret ligger ca 1mm från tryckplattan när man drar tillbaka armen,
Är det någon fara eller borde jag försöka få lite mer spel?

Annars verkar allt passa bra :)
Det kan nog bli bekymmer i framtiden, för när kopplingen slits blir spelet mindre.
Så jag tycker du ska försöka få mer spel.
Bra att det passar bra annars.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #333 skrivet: december 20, 2010, 19:51:10 »
Har kanske stött på ett litet bekymmer ???
Urtrampningslagret ligger ca 1mm från tryckplattan när man drar tillbaka armen,
Är det någon fara eller borde jag försöka få lite mer spel?

Annars verkar allt passa bra :)
Det kan nog bli bekymmer i framtiden, för när kopplingen slits blir spelet mindre.
Så jag tycker du ska försöka få mer spel.
Bra att det passar bra annars.

då ska jag åtgärda det :) tack !
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #334 skrivet: december 22, 2010, 20:41:38 »
så nu vet jag nog hur jag ska justera spelet på urtrampningslagret :)
sitter en liten plastpryl på ena sidan om hävarmen till kopplingen, den ska jag plocka bort och gänga så jag kan stoppa i en skruv istället och för hoppningsvis kunna justera till lite mera spel :)
kommer nog kunna få ca 5mm iallafall. annars lär jag kapa och svetsa om hävarmen för att få mer endå.
Ni som vet, behöver jag mer än 5mm? ;)

Kommer lite bilder imorgon från nattens projekt på jobbet ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #335 skrivet: december 22, 2010, 21:12:00 »
Kommer lite bilder imorgon från nattens projekt på jobbet ;)

Efterlängtat  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #336 skrivet: december 23, 2010, 19:34:03 »
Såja nu finns det en justerskruv för att ändra spelet på urtrampningslagret.
nu är det ca 5mm mellan lager och tryckplatta iaf :)
Såhär gick jag tillväga. Bort med plastplupp borra upp hålet till 8.5 mm, gänga m10, slipa en liten rundning på en skruv, på med låsmutter, slipa ur lite i hävarm. vips hade jag 5mm till i spel :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #337 skrivet: december 23, 2010, 19:36:09 »
.....
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #338 skrivet: december 24, 2010, 00:28:59 »
nästa vecka så ska motorn få åka i för sista gången hoppas jag :) nu när koppling å allt är klart så är det växellänkage kvar på attgöralistan på drivlinan. Sen blir det att plundra spargrisen å beställa ett vems sprut :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #339 skrivet: december 24, 2010, 11:06:06 »
Vill bara varna för vems sprut ! Det finns bättre och mer användar vänligare grejor ,prata med knotan han vet och kan rek ett bra sprut.
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #340 skrivet: december 24, 2010, 21:10:55 »
okej ??? vad är det som inte är nå bra med vems? de har ju alla funktioner som alla dyrare sprut har fast för halva priset. Jag är iufs inte insatt i hur användarvänligt de spruten är men på vilket sätt menar du att de är mer användarvänligt? Jag är inte negativ mot dig, vill bara veta skillnaderna ;)
Förut körde ju Vems med megatune men nu har de fått ett eget program "vemstune" och vad jag tycker är det mer användarvänligt än megatune :)
Har inte så skitstor budget att köpa ett link eller vipec för annars hade jag gjort det..  :-\
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #341 skrivet: december 24, 2010, 22:06:21 »
Såhär gick jag tillväga. Bort med plastplupp borra upp hålet till 8.5 mm, gänga m10, slipa en liten rundning på en skruv, på med låsmutter, slipa ur lite i hävarm. vips hade jag 5mm till i spel :)

Smart!  :)
En liknande lösning gjorde jag när jag var rädd att spelet var för stort på original urtrampningslager med 240-turbo platta och folkrace skelettsvänghjul från ett 215mm:s plana 240 svänghjul.



Jag var inte så ball att jag gängade i sprängkåpan utan jag satte ett plattjärn i en fästbult till transaxelröret som sedan tryckte in bulten till kopplingsarmen efter att låsmuttern på utsidan avlägsnats.. detta gick ju göra utan att hänga ur motorn igen vilket jag inte var sugen på. Senare togs lösningen bort då det visade sig inte behövas/vara rätt lösning. Fick ta ur motorn och shimsa tryckplattan istället. Den låg för tight på lamellen så det inte gick att koppla ur helt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #342 skrivet: december 25, 2010, 20:41:03 »
nästa vecka så ska motorn få åka i för sista gången hoppas jag :) nu när koppling å allt är klart så är det växellänkage kvar på attgöralistan på drivlinan. Sen blir det att plundra spargrisen å beställa ett vems sprut :)

Du är en grym problemlösare :) Har du nåt mål när den ska vara uppstart?
 
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #343 skrivet: december 25, 2010, 21:13:00 »
nästa vecka så ska motorn få åka i för sista gången hoppas jag :) nu när koppling å allt är klart så är det växellänkage kvar på attgöralistan på drivlinan. Sen blir det att plundra spargrisen å beställa ett vems sprut :)

Du är en grym problemlösare :) Har du nåt mål när den ska vara uppstart?
 

jag vill ha den igång lagom till vägarna torkar upp iallafall :) så det är väl 3-4 månader kvar?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #344 skrivet: december 25, 2010, 23:16:05 »
Vill bara varna för vems sprut ! Det finns bättre och mer användar vänligare grejor ,prata med knotan han vet och kan rek ett bra sprut.
Vad är det du tycker inte är användarvänlighet med Vems? Jag har inte haft några större problem med Vems.
Nya Vemstune har jag inte hunnit byta till ännu men det ser ännu användarvänligare ut.
Vi pris jämförde MS med Vems en gång här på forumet, och kom fram till att ett MS blir nästan lika dyrt som Vems om man ska ha samma funktioner, och då är ju Vems ett färdigt välbyggt sprut med bra kontakter mm, garanti och bra suport (beroende på vem man köper av) jag har ännu inte hört talas om att något Vems gått sönder. Bra också att ha allt i samma box, bblambdastyrning mm.
VemsTune kan man ju ladda ner och se vad man tycker om användarvänligheten innan man köper sprutet, skulle va bra om man kunde göra det till alla dyrare sprut också så man kunde jämföra lite innan man bestämmer sej (eller uttalar sej).
MS har jag ju ingen erfarenhet av så jag kan inte uttala mej, men jag tror att om någon har problem att få det att fungera beror det ofta på att man använt gammal tps och tempgivare mm som man plockat på skroten, tror inget sprut fungerar med trasiga givare.
En fördel med att lära sej använda och mappa ett billigt sprut som Vems är ju att man kan köpa fler och använda i bruksbilen, vinterbilen osv, blir ju kanske lite onödigt dyrt att ha t.ex Nira i alla bilar man har.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #345 skrivet: december 28, 2010, 12:00:16 »
nu är det försent  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #346 skrivet: december 28, 2010, 14:32:19 »
Kullke då är du den ända jag känner som är nöjd med sprutet  :-\ Alla andra har blivit besvikna och sålt vemset och
köpt link eller vipec. Priserna har gått ner på dom så det finns ingen direkt enorm pris skillnad längre.
För övrigt så finns det riktig support , handbok, hemsida osv till link/vipec . Knotan kan fylla i om han vill,
han kan mer om sprutet än jag.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #347 skrivet: december 28, 2010, 17:55:22 »
Kullke då är du den ända jag känner som är nöjd med sprutet  :-\ Alla andra har blivit besvikna och sålt vemset och
köpt link eller vipec. Priserna har gått ner på dom så det finns ingen direkt enorm pris skillnad längre.
För övrigt så finns det riktig support , handbok, hemsida osv till link/vipec . Knotan kan fylla i om han vill,
han kan mer om sprutet än jag.
Nöjdast mins jag att jag var när den starta på första försöket ;)
Jag har inte hört om någon som varit helt missnöjd, har det varit någon som inte fått det att fungera direkt har det visat sej att dom gjort något fel själva eller att någon sensor varit trasig eller någon hemmagjord trigger som inte fungerar. Man ska ju nog fundera två gånger när man kopplar in ett sprut första gången oberoende vad det är för sprut.
Vad jag förstått är det ganska lika att mappa olika sprut.
Priserna på de riktiga spruten har gått ner men man ska ju se vad som ingår också, hur många tänd spridarutgångar som finns,och alla har ju inte inbyggd bblambdastyrning mm, vad jag fattat måste man köpa till programeringskablar, kablage, programuppdateringar mm till endel sprut, och allt extra = dyrt.
Knotan :o han har ju talat för MS och Vems här på forumet tidigare.
Hur som lär man sej en hel del intressant av att mappa sprut, att mappa är nog halva nöjet med att bygga en ny motor :)
Finns ju så mycket olika sprut men Klracing har ju DTA S80 Pro för 12850kr och det klarar att köra 5 cylindriga motorer med Direct fire och Fullt seqventiellt insprut.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #348 skrivet: december 28, 2010, 21:26:43 »
nu sitter motorn och lådan i bilen :) var betydligt tyngre att få i en komplett motor än en "dummy" ;) men det gick väldigt smidigt endå för att vara själv i garaget :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #349 skrivet: december 28, 2010, 21:31:25 »
Topfuel: på 3e bilden ser du varför ett 960 tråg inte skulle funka :)

och sista bilden är på fästet för generator, servopump, ac mm. fick kapa bort "ac delen" på fästet fär att få plats med motorfästet :)
« Senast ändrad: december 28, 2010, 21:37:42 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #350 skrivet: december 28, 2010, 21:36:17 »
hahaahahahhaha  ;D vad fel det ser ut med ett turboaggregat sittande åt "fel håll"  men jag tror det får bli så, göra ett "U" till downpipen. går inte att "bara vända på aggregatet heller, får inte plats med skruvarna då. Men jag tror att grejerna gör sitt jobb endå :) och sedan så blir besiktningen kanske glad över att det är orginal :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #351 skrivet: december 28, 2010, 22:21:53 »
Starkt jobbat!

Den där gaveln i oljetråget hade du mätt ut bra, lagom spel så som motorn hänger i nu!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #352 skrivet: december 28, 2010, 22:25:11 »
Ser riktigt bra ut det här :) :) Nu fattar tom jag att det skulle bli lurigt
med 960 tråg :)

Tippar på att min motor sitter 20cm längre bak och styrningen 20cm
längre fram :P

Nu skenar motivationen igen ;D Nu blir det en natt i garaget igen ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #353 skrivet: december 28, 2010, 22:47:49 »
Nu skenar motivationen igen ;D Nu blir det en natt i garaget igen ;D

härligt att man kan motivera någon med det som händer i garaget ibland :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #354 skrivet: december 28, 2010, 22:48:49 »
Starkt jobbat!

Den där gaveln i oljetråget hade du mätt ut bra, lagom spel så som motorn hänger i nu!  :)

ja det är lite marginal iaf :) men motorkuddarna kan inte röra sig nå mycket heller så det är stort spel :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #355 skrivet: december 30, 2010, 00:29:37 »
Du vet att det är helt godkänt idag med egenbyggt grenrör sbp :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #356 skrivet: december 30, 2010, 01:18:43 »
Du vet att det är helt godkänt idag med egenbyggt grenrör sbp :)

även vid sfro bes?, då allt som kan ska vara original på motorn. har läst att i värsta fall får man bygga om insug/avgas OM inte originalet får plats  :-\ sprut får man byta om man reggar som miljöfordon på sprit ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #357 skrivet: december 30, 2010, 01:25:26 »
Du vet att det är helt godkänt idag med egenbyggt grenrör sbp :)

även vid sfro bes?, då allt som kan ska vara original på motorn. har läst att i värsta fall får man bygga om insug/avgas OM inte originalet får plats  :-\ sprut får man byta om man reggar som miljöfordon på sprit ::)
Frågade Gustaf Ulander för några år sen och han svarade såhär:
Hej

Det är OK att bygga eget grenrör.

Reggningen bör inte vara något problem, men du måste ha motorns originalsprut. Eftermarknadssprut är inte okej, inte heller konvertering till e85.

Hälsningar

Gustaf

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #358 skrivet: december 30, 2010, 01:37:43 »
Du vet att det är helt godkänt idag med egenbyggt grenrör sbp :)

även vid sfro bes?, då allt som kan ska vara original på motorn. har läst att i värsta fall får man bygga om insug/avgas OM inte originalet får plats  :-\ sprut får man byta om man reggar som miljöfordon på sprit ::)
Reggningen bör inte vara något problem, men du måste ha motorns originalsprut. Eftermarknadssprut är inte okej, inte heller konvertering till e85.

okej! låter ju bra :), men det blev en ändring nu förra året eller om det tom var iår att man får konvertera sprutet :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #359 skrivet: december 30, 2010, 01:49:16 »
Du vet att det är helt godkänt idag med egenbyggt grenrör sbp :)

även vid sfro bes?, då allt som kan ska vara original på motorn. har läst att i värsta fall får man bygga om insug/avgas OM inte originalet får plats  :-\ sprut får man byta om man reggar som miljöfordon på sprit ::)
Frågade Gustaf Ulander för några år sen och han svarade såhär:
Hej

Det är OK att bygga eget grenrör.

Reggningen bör inte vara något problem, men du måste ha motorns originalsprut. Eftermarknadssprut är inte okej, inte heller konvertering till e85.

Hälsningar

Gustaf


De som står i reglerna är att man får bygga ett eget grenrör om original inte platsar/funkar tolka hur ni vill, men dom flästa SFRO besiktningsmänn e snälla, men prate me din personliga sfro snubbe först så du inte får bakslag pga nått som står på ett forum.

mvh Erik