Författare Ämne: Quinnan's Streetraceprojekt (Uppstartsfilm s.9)  (läst 216662 gånger)

Quinnan Motorsport

• Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
Quinnan's Streetraceprojekt (Uppstartsfilm s.9)
« skrivet: juli 17, 2009, 13:54:22 »
Hej alla glada.

Jag är spritt språngande ny här på forumet så jag börjar med att presentera mig. Jag heter Christian men går under forum-nicket Quinna. Anledningen till detta va att jag körde framhjulsdrivet i skoltiden vilket ansågs vara lite kvinnligt av mina polare med BMW och Volvo :P Sen att min kompressormatade Corrado smiskade allt dom hade att komma med spelade ingen roll :D

Nog om det... jag har precis gjort något som jag lovat mig själv att aldrig göra. Jag har haft många Volvobilar, men alltid 2-7-9serierna och tillochmed en Amazon, men jag har alltid svurit på att aldrig äga eller ens synas i en Volvo 360. Denna fula ankunge i Volvofamiljen har upplevts som värdelös i mina ögon fram till nu. Fram till idag. Och varför då? JO! För att mina vänner som kört dragrace ett par år med en 945 Turbo har beslutat sig för att gå vidare, och jag har blivit lovad att köpa loss hela den slutkörda dragracebilen billigt. Alltså... Jag har blivit ägare till en riktigt rapp turbomotor, en ordentlig bakaxel, en försstärkt M90-låda, fuelcell, Racingstol med fyrpunktsbälte, tokstor intercooler, soppapumpar, kardan mm och allt sitter i en rostig, blytung gammal kombi. Kuggarna innan för pannan på mig började snurra och jag kom fram till att allt detta vore roligt att kasta ihop i en fräschare, lättare kaross.

Så här står jag... men en i princip rostfri, välskött vit 360 GL från 88 och en jäkla massa roliga delar som bara väntar på att få användas. Tanken är att använda 360n som vinterbil till att börja med och åtgärda dom små felen som finns, medan motorn står i stativ och får sig en genomgång med nya lager, packningar, ringar osv. Jag har dessutom planer på bygga vidare lite på motorn och uppgradera med smidda kolvar, smida ett eget grenrör, byta till 531-topp istället för orginalet som sitter nu, och dessutom modda med större spjäll och kanske tillome köra med programmerbar insprutning. 945an har smiskat Skylines och turbokonverterade BMW E30s som den står idag, och bör ligga i runda slängar 350 hästar och jag hoppas på att kunna vrida ur dryga 400 innan det är klart. Och tillsammans med ordentlig lättning, 940ins låda och bakaxel så kan det nog bli riktigt roligt.

Vad tror ni? Har jag förlorat förståndet, eller kan det bli bra?

Mvh// Christian

P.S Bilder kommer...
« Senast ändrad: januari 18, 2011, 21:40:52 av Quinnan Motorsport »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2009, 14:34:57 »
Jag håller med dina kompisar, lite feminint är det med FWD (vilket tyvärr jag har nu, men men)

Tycker det är intressant hur många som VET att 300-serien är skit, fast dom inte ens har tagit i dörrhandtaget. Välkommen in i klubben och nu är du förmodligen fast :)
Huruvida du har förlorat förståndet eller inte yttrar jag mig inte om, men om det är så, behöver det verkligen vara negativt? ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2009, 20:35:56 »
Det är nu det börjar bli bra, nu har du hittat rätt haha, jag började oxå med de större volvobilarna, aldrig trimmat men ändå..
Minns inte längre hur de var att köra men minns glädjen i att finna den ystra körglädjen i min nyinköpta 360  8)

För (oss) trimdårar är drivlinan i 360 den sämsta punkten men den har du ju redan lösningen på!

Är tanken att köra rakt fram med rattlås eller ska du svänga lite ibland? (När du fått i dragrace945-delarna.)

Välkommen hit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2009, 20:53:05 »
det är alltid lika kul när det går till överdrift och spårar ur ordentligt ;)

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2009, 21:07:34 »
Det är nu det börjar bli bra, nu har du hittat rätt haha, jag började oxå med de större volvobilarna, aldrig trimmat men ändå..
Minns inte längre hur de var att köra men minns glädjen i att finna den ystra körglädjen i min nyinköpta 360  8)

För (oss) trimdårar är drivlinan i 360 den sämsta punkten men den har du ju redan lösningen på!

Är tanken att köra rakt fram med rattlås eller ska du svänga lite ibland? (När du fått i dragrace945-delarna.)

Välkommen hit!

Tanken är att framförallt köra rakt fram. Det är det som jag tycker ger störst kick, och sen håller alla polare på med det också. Idag fick dom hem sin ursinniga rörramsbil... mäktigt. Helt klart inspirerande.

Jag lovar att uppdatera tråden så ofta jag får möjlighet med mängder av bilder. Och Munken... det har inte ens börjat spåra ur än ;)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2009, 01:04:13 »
haha välkomen hit verkar lovande har själv haft dom större volvo bilarna men vill man åka fort gäller det att spara på vikten och 360n är ju lite lättare en 7/940  ;D 

det är roligt med fort rakt fram de är det men 360 ska användas till
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Svegglan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2009, 16:28:26 »
Välkommen, asså jag brukar bli galen på alla projekttrådar, de e så j**ävla kul o läsa allt o man lär sig alltid något nytt, men nu flyger fanimej datorn ut genom fönstret av nån konstig anledning jag inte vet, jag längtar o dör efter denna projekttråd, De e erat fel här på 300 att jag inte har tid att grejja med min egen bil ;)= haha

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2009, 16:30:37 »
Såja... nu är projektet officiellt igång. Har handlat på mig skärmbreddare, nya bromsbackar, vajrar och div servicegrejer så bilen håller ihop riktigt under vintern, och jag har dessutom börjat plocka i dom delarna som kommer tas från 945an. Jag har hämtat min skumfyllda fuelcell bland annat :P Känns rejsigt att ha såna grejer liggandes i lägenheten ;) Tänkte försöka ta lite bilder på pärlan här snart.

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2009, 19:09:47 »
Så... nu kommer projektets första update.

Bilen har inte rörts så mycke än, utan kommer börja fixas under kommande veckorna. Detta för att jag har haft fullt upp med att riva donatorbilen som motorn satt i. I nuläget har allt godis kommit hem till lägenheten och jag har börjat pilla på motorn.Det mesta har plockats isär och börjatt göras iordning, men allt eftersom budgeten tillåter ska motorn återigen monteras ihop. Bilder kommer komma på detta med, men just nu får ni bara se det som hänt än så länge.

Börjar med nån bild på själva bilen

Nylackade blocket som ska i

Kom på att vi har ultraljudsbad på jobbet = många blanka rena delar :P

En låda med delar som ska badas i veckan

Eftersom jag inte har nåt garage så skruvas de i lägenheten, vilket innebär att andra saker får flytta på sig :P

I garderoben ligger bla. denna :P

Fler bilder kommer allt eftersom bygget fortskrider.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2009, 19:39:40 »
Härligt med ultraljudsbad!  8)

hade vanlig motortvätt på förra jobbet men numera får jag diska för hand   :'(
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2009, 19:54:14 »
Ser fint ut, ultraljudsbad verkar göra underverk!

Kul att se att nån inte ger upp för det inte finns tillgång till garage  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2009, 08:04:30 »
Jo, vissa saker blir riktigt snygga efter en stund i badet. Sen är de lite roligt att kunna plocka ihop en fräsch motor UTAN att ha lackat alla detaljer för att få dom snygga, utan bara rena orginaldelar.

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 18, 2009, 09:03:07 »
Hej igen alla glada.

Jag fick lite tråkigt på jobbet igår så jag TIG-ade ihop en catchtank i rostfritt. Kan säkert va bra till nånting, t.ex. vevhusventilation istället för cola-flaskan som satt där innan :P Invändigt kylrör och utvändigt nivårör fick den iaf. :P

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 30, 2009, 21:48:37 »

Återigen kommer en liten update på motorn i gästrummet.

Bilen står fortfarande och väntar på översyn, och allt tas i den tid man har. Denna helg har jag jobbat 29 timmar övertid, och det är såna saker som gör att bygget går lite långsamt just nu :P

Det som har hänt sen sist, är att jag har hållt på att sälja undan massa delar från 945an som motor och allt kommer ifrån. Och när jag skulle lämna över svänghjulet till dess nya ägare, började vi prata och det hela slutade med att jag bytte svänghjulet mot en annat svänghjul (ett sånt jag har letat efter), en oljekylare med sandwich adapter och allt + en 531-turbotopp(!!!) komplett med natrium ventiler och hela köret, som efter inspektion verkar vara riktigt fräsch. Det visade sig att han höll på med en båtmotor och hade en massa donatormotorer ståendes som jag fritt fick plocka delar ifrån.

Motorn är ihophängdd för tillfället, för att få undan alla delar från golvet, och lite smådelar har kommit till.

Eftersom jag förmodligen kommer köra utan kamkåpa, och därav ingenting att ljustera tändning efter, så byggde jag denna istället för att ha nåt att ljuster emot

Bilen är tänkt att kunna köras på gata och ska förhoppningsvis reggas som ombyggt fordon, men för att slippa allt för mycke polispådrag när man är ute och leker
så har jag tänkt köra med ett 360-orginal avgassystem, men samtidigt ha ett rakt rör ut under typ höger framskärm, med ett spjäll så man man täppa till om man vill.
Smidde ihop detta efter jobbet en eftermiddag i veckan. Självklart i rostfritt ;)

Så ser det ut idag, och arbete rullar vidare. utöver det på bilderna har jag dessutom skissat på ett linelock-system och byggt en ventil för att kunna lås bromstrycket på framdäcken alternativt strypa trycket på bakdäcken.

Kommer  fler bilder så fort det händer något.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 30, 2009, 22:12:52 »
Ojdå, ser riktigt bra ut i denna tråden med :) Nu är det väldigt många som är i farten med lovande byggen :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 30, 2009, 22:23:31 »
Spännande med egen linelock och avgasventil, sen ser motorn väldigt snygg ut oxå!

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 31, 2009, 10:04:03 »
Mmm, jaga tycker det är skitkul att komma med egna lösningar. Sen får vi väl i slutändan se om dom kommer fungera också, men :P Om allt lirar så kan det bli en riktigt rolig bil att köra.

Jag har tänkt jag ska börja fila ur toppen nu i veckan :P

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 31, 2009, 11:05:04 »
ser väldigt fint ut änsålänge :)
Tänkte höra med dig om du vet vad det är för medel i ultran ni har på jobbet? Insuget blev ju jävulskt porrigt rent ;)

Keep up!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 31, 2009, 20:52:05 »
ser väldigt fint ut änsålänge :)
Tänkte höra med dig om du vet vad det är för medel i ultran ni har på jobbet? Insuget blev ju jävulskt porrigt rent ;)

Keep up!

Vi har 2. Ett som loctite säljer, men det som jag har kört allting med heter Ticopur 27. Dock så gick inte mer än nåt hörn av insuget ner i ultraljudsbadet (det är väldigt litet), så finishen på det står avfettning och varmvattenshögtryck för ;)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 02, 2009, 12:11:35 »
okej! då ska jag hör med förrådet på jobbet om vi kan tänkas ha det där :) Ja man skulle haft en hetvatten högtryck :) gärna en sån pryl som går över 100-sträcket ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #20 skrivet: september 02, 2009, 14:52:41 »
kan du göra fler såna spjäll  :D
Bra, bättre, bredast

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 02, 2009, 23:29:43 »
Mycket trevligt bygge! Skall med nöjje följa denna tråd!
Lite offtopic, kan man prenumerera på trådar här på 300power club? :)
/360 GL -88

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 03, 2009, 10:04:00 »
kan du göra fler såna spjäll  :D

Självklart kan jag :P Men frågan är om jag vill :P Vill nån skicka materialet och några hundringar för att svetsa ihop ett, så kanske :P

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: september 04, 2009, 17:02:32 »
Återigen en liiiiten update.

Jag har suttit här och småpysslat med min oljekylning. Eftersom det kommer bli trångt i fronten med min snuskiga intercooler, så kom jag fram till att det blir svårt att få till en bra placering för oljekylaren. Så jag kom fram till den här lösningen.

Fläktarna är vanliga datorfläktar som går på 12volt och flödar 164 kubikmeter i timmen (låter hyfsat iaf) och efter att ha provat blåsa lite med dom så verkar det fungera.
Kylaren blir riktigt kall riktigt fort.

Sandwichadapter som följde med kylaren och 531-toppen som jag bytte mot mitt svänghjul :P Inbyggd termostat.

Det börjar bli många roliga delar på hyllan nu. Ska ta en bild på allt nån dag :P
« Senast ändrad: september 04, 2009, 17:05:09 av Quinna »

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: september 09, 2009, 21:21:48 »

Återigen en liten miniupdate.

Dammade av intercoolern idag och satte min logga på den.

Skönt med svart cellpaket. Kommer knappt synas genom grillen att nåt är ändrat där bakom :)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #25 skrivet: september 09, 2009, 21:54:24 »
kylningen lär funka bra.
men vad du gör så sätt inte vanlig slang å ABA klämma till oljekylningen :P

det går att göra så, men det är inte så rekomenderat, dem har en tenens at kunna släppa med tiden. lägg några tior extra på å få pressade kopplingar där. du vet ju större diametern är på slangen desto större "kraft" blir det på oljan även fast du har samma tryck.
på en 4-6 eller tom en 8mm slang så funkar det "hyffsat" med slangkläma, men uppåt 10-2mm å större är det ingen bra ide... ::)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: september 09, 2009, 22:05:02 »
Snygg Intercooler och snygg motor också! Sånt gillas  :)

Hur är det med fläktarna på oljekylaren. Ska dom blåsa eller suga? Kan rekommendera att sätta på filter på dom, då det är mycket damm i luften utomhus som inte är så bra för fläktmotorerna.  :)

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: september 10, 2009, 07:07:46 »
kylningen lär funka bra.
men vad du gör så sätt inte vanlig slang å ABA klämma till oljekylningen :P

det går att göra så, men det är inte så rekomenderat, dem har en tenens at kunna släppa med tiden. lägg några tior extra på å få pressade kopplingar där. du vet ju större diametern är på slangen desto större "kraft" blir det på oljan även fast du har samma tryck.
på en 4-6 eller tom en 8mm slang så funkar det "hyffsat" med slangkläma, men uppåt 10-2mm å större är det ingen bra ide... ::)

Enligt hydrascand som sålde dom där slangnipplarna till mig så ska bara en vanlig rostfri slangklämma tillsammans en vettig slang hålla för närmare 20 bar, och så högt oljetryck har jag inte tänkt ha :P

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #28 skrivet: september 10, 2009, 12:55:00 »
jess, det "ska" göra det, men efter att du lyckats skjuta slangen en gång så vågar du inte chansa igen det lovar jag  ::)

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: september 10, 2009, 16:57:57 »
jess, det "ska" göra det, men efter att du lyckats skjuta slangen en gång så vågar du inte chansa igen det lovar jag  ::)

Jag har kört med den här lösningen på div bruksbilar förut och aldrig haft nåt problem, och lägger hellre pengarna på nåt annat roligt.

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #30 skrivet: september 10, 2009, 19:42:58 »
ok dåså.  ;)
men oftast på banträffar å strippkörningar så kan dem vara kinkiga vid besiktning med ABA klämmor på bensin å oljan (på trycksida dvs).
träligt om man får 2a på det , då blir det ingen körning den dagen   :-[

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: september 13, 2009, 09:58:34 »
ok dåså.  ;)
men oftast på banträffar å strippkörningar så kan dem vara kinkiga vid besiktning med ABA klämmor på bensin å oljan (på trycksida dvs).
träligt om man får 2a på det , då blir det ingen körning den dagen   :-[

Återigen, har aldrig haft några problem med det förut på banträffar och kollar man dessutom på majoriteten av dom kylare som säljs så skickas det alltid med en banjo-koppling med slangnippel på. Om man lyckas få slangen att skjutas loss med under 5 bars tryck, då har man bara varit klantig i sitt val av klämmor.

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: oktober 15, 2009, 11:56:09 »
Ytterligare en liten liten update.

Arbetet rullar på och till veckan ska bilen besiktigas. Utöver det så har bakaxeln blivit klar, bromsarna bak är iordninggjorda och klara för montering.

En pysventil har tillverkats också av en gammal gastrycksregulator = exakt reglering

Dessutom har jag snickrat ihop en instrumentpanel med det nödvändigaste.

Utöver den panelen så kommer det bli en fristående varvräknare, en fristående laddtrycksmätare och en LCD-display med grenrörstemp före turbo och lufttempmätare efter intercooler. Sen känns det som att  man har det man behöver faktiskt.

Fler bilder kommer när det finns mer att ta bilder på.

Over and out!

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #33 skrivet: oktober 15, 2009, 12:38:34 »
den blev riktigt snygg jue!!

hoppas du kommer igång me bygget i bilen snart! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: oktober 15, 2009, 19:56:56 »
Snygg tavla men synd att du inte har nån ring att sätta runt hastighetsmätaren. Kanske nån snäll stolle med tid över kan svarva en åt dig ;)

Låter bra med avgastemp och IC-temp. För mycket mätvärden kan man knappt få..

Bjöffa

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: oktober 15, 2009, 23:07:26 »
Vilka motorer sitter sandwich adaptern på orginal?

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: oktober 16, 2009, 13:01:16 »
Snygg tavla men synd att du inte har nån ring att sätta runt hastighetsmätaren. Kanske nån snäll stolle med tid över kan svarva en åt dig ;)

Låter bra med avgastemp och IC-temp. För mycket mätvärden kan man knappt få..

Jag har svarv på jobbet förvisso, men man måste komma ihåg att det är fortfarande ett rent busbygge. Att jag ens orkade snygga till aluplåten som mätarna sitter i är nästan överkurs :P

Vilka motorer sitter sandwich adaptern på orginal?

Själva sandwichadaptern sitter från början på B230ET, men sen har jag förlängningsarmen också från B230FT, så sandwichen sitter inte direkt mot blocket. Jag kan försöka fixa bild på den färdiga monteringen under dagen kanske, för att förklarar hur jag har gjort.

Bjöffa

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: oktober 16, 2009, 15:03:48 »
Okej.

Jag viste inte att fördlängningen och adaptern var delbara, trodde dom var gjutna i en bit

Quinnan Motorsport

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: oktober 16, 2009, 15:08:42 »
Va tvungen att lägga upp ett par bilder till när jag ändå var igång med kameran i handen. Jag kladdade ihop mätartavlan med mätarhuset och tyckte det blev skitbra. Nu ska det bara lödas ett multikontaktstycke så det bara är att plugga ihop med resten av kabelstammen när allt ska monteras i bilen.

Sen passade jag på att ta en bild på den färdiga olje-"anläggningen", med tryckvakt, tryckgivare, tempgivare, termostat för oljekylning och oljefilterhållare :P

Mer kommer ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: oktober 17, 2009, 16:09:56 »
Nice oljekyl & övervakningsanläggning  :P