Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2170387 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1440 skrivet: november 06, 2008, 00:26:36 »
Du får gärna skriva en utförlig guide, kommer att behöva byta på min pärla sen jag med :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1441 skrivet: november 06, 2008, 19:55:33 »
Du får gärna skriva en utförlig guide, kommer att behöva byta på min pärla sen jag med :)

Det ska jag nog kunna fixa. Hojta igen ifall jag glömt det efter att detta projekt är över!

Här kommer utlovade bilder, ser faktiskt bättre ut än på högersidan. Kan tex spara biten från skarven under dörren och bak till själva hjulhuset. Och så var det mer innerskärm att fästa mot här. Fast får fylla i den lite med lite färsk plåt bitvis.. mer om det när det kommer så långt. Nu ska mekas, och drickas öl. Haft jour=vit vecka sen förra torsdagen  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1442 skrivet: november 06, 2008, 19:56:20 »
mer rost eller o-rost
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1443 skrivet: november 06, 2008, 21:07:50 »
Hjälp så mycket rost!
Jag som tycker att ytrosten på min är mycket.

Men det är kul att höra att du tar tag i det! 10Poäng och + i kanten!  :)
Också får du ju övning med svetsen.

Btw. svetsar du med flusstråd eller med gas nu?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1444 skrivet: november 07, 2008, 00:14:26 »
Hjälp så mycket rost!
Jag som tycker att ytrosten på min är mycket.

Men det är kul att höra att du tar tag i det! 10Poäng och + i kanten!  :)
Också får du ju övning med svetsen.

Btw. svetsar du med flusstråd eller med gas nu?

Ytrost *fnys*, jag har bitvis hittat ytrost på ovansidan av hela tröskeln ikväll och det var ett rent nöje att slipa bort. Gillar biltemas svarta krull-skiva. Den tar bort färg och ytrost väldigt effektivt och lämnar en mjuk kant mot intilliggande lackytor även på yta med body!

Gravrost på 6 lager plåt i trånga skrymslen däremot  >:(  >:(  >:(
Det är bara att bita ihop och försöka komma åt att fixa så mycket man orkar. Eller balla ur och kapa sönder allt och lägga krutet på att bygga upp det nåt sånär som original igen med ny frisk plåt.

Det är längst bak mot hjulhuset där domkraftsfästet sitter, där är det många lager plåt som möts och som punktats ihop på frabriken. När det börjar rosta blir det inge kul, trångt som 17 att komma åt. Här skulle man tömma en flaska linolja varje år så rostangreppen minimeras...

Det första jag gjorde ikväll var att spilla ut en nyöppnad öl, det sista jag gjorde var att hitta ett dolt fel. Spricka/hål runt infästningen till bladfjädern vänster bak, får nog laga det kvickt innan det blir värre och innan besiktningen står för dörren. Undras just hur det går om hela fästet släpper när man ligger och kör i 90 blås på en lagom kurvig väg..

Lite bilder på eländet

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1445 skrivet: november 07, 2008, 00:39:12 »
Nu har jag varit ganska befriad från plåtarbete, men dom gånger jag har hållit på tycker jag att man tappar sugen ganska fort. Varför kan det inte rosta ett litet hål på en stor plan yta, typ något magiskt ställe i golvet där man inte har stolar och bara ett lager matta, med en massa frisk plåt runtom och inte ett jävla dugg med saker ivägen ::)

"Krullskivan" är det den som ser ut som en jättegrov Scotchbrite?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1446 skrivet: november 07, 2008, 10:58:44 »
Ojdå.

Jag tycker du ska försöka få det fixat så det är stabilt ooch hållbart! Skit i om det inte ser original ut innuti sparklådan bara det är lika stabilt!
Sen med fjäderfästet bak så ska du verkligen göra det stabilt. Vore inte roligt alls om det släppte när man kör  >:(

Diggar din upphängning på ljuddämparen med  :D

Lycka till!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #1447 skrivet: november 07, 2008, 16:53:38 »
undrar om jag läst någonstans att man ska slipa/blästra bort "grundfärgen" på nya ekonomiplåtar,
dom har en tendens att inte gå ihop med andra färger och börjar rosta fort har jag hört?!
Kanske är på gamla plåtar men kan vara värt att ha i baktanke..

Bra att du tar upp kampen mot rosten iallafall ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #1448 skrivet: november 07, 2008, 18:09:57 »
på min så slet ja ned hela bakvagnen. då de infästnignarna till bladfjädrarna hade rostat av.
sen hade även dedionaxeln ett rosthål.
360 Hybrid MKII

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1449 skrivet: november 07, 2008, 19:46:30 »
undrar om jag läst någonstans att man ska slipa/blästra bort "grundfärgen" på nya ekonomiplåtar,
dom har en tendens att inte gå ihop med andra färger och börjar rosta fort har jag hört?!

Bytte hela tröskeln på förra bilen och då lade jag dit en ekonomiplåt.

Dock lackade jag bara över originalfärgen på den och den verkar hålla ännu. Har inte sett att den börjat rosta, fast den har stått på gräs i över ett år. Vet dock inte hur den ser ut innuti.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1450 skrivet: november 07, 2008, 20:54:59 »
"Krullskivan" är det den som ser ut som en jättegrov Scotchbrite?
Japp

Ojdå.
Jag tycker du ska försöka få det fixat så det är stabilt ooch hållbart! Skit i om det inte ser original ut innuti sparklådan bara det är lika stabilt!
Sen med fjäderfästet bak så ska du verkligen göra det stabilt. Vore inte roligt alls om det släppte när man kör  >:(

Diggar din upphängning på ljuddämparen med  :D

Lycka till!

Tack Girder!
Jo upphängningen på ljuddämparen blev bra, kan flytta och vrida den lite hur som helst!

Angående plåtarna innuti sparklådan är det ju väldigt svårt att komma åt om man inte kapar sönder hela skiten och börjar om från början. Bäst är såklart att byta hela lådan på en gång och allt inuti som behövs. Men dels så finns väl inte de interna plåtarna att köpa och dels så är resten framåt delvis bytt och delvis fin så det skulle inte vara rimligt att byta hela.
Ska göra så gott jag kan med den dåliga biten där bak. Vill inte försvaga bilen mer då den redan är mjuk i tröskeln i framkant. (förardörren går inte öppna/stänga om man hissar upp bilen i golvet precis under framdörrens gångjärn.)

Fjäderfästet ska nog bli stabilt alla gånger, bara jag kommer åt att svetsa det. Dum konstruktion, hade hellre sett att det var bultat i karossen så man kunde tagit bort och fixat det.. hatar punktsvetsning för det rostar alltid mellan två punktsvetsade plåtytor  >:(

Rosten får inte övervinna min bil! Visst är den långt gången men den skall nog kunna räddas i allafall!
Angående färgen på ekonomiplåten så hade jag inga problem på högersidan fast jag lät färgen vara kvar under grundfärgen.
Men det går ju riva av den lätt om man vill, kanske ska göra det på denna sidan då! Nu har denna plåten legat ett tag med.

på min så slet ja ned hela bakvagnen. då de infästnignarna till bladfjädrarna hade rostat av.
sen hade även dedionaxeln ett rosthål.
Körde du med avrostade infästningar eller?
Min dedion har oxå rosthål.. måste rostskydda hela axeln, snart helst..

Dagens BAD (Volvo) NEWS: Min färgkod (227 Fulblå) går inte att köpa på sprayburk genom Volvo längre!  >:(  >:(  :'(

Vad göra? Be Mekonomen eller lokala färgfirman blanda eller köpa tvåkomponents +spruta och börja labba själv?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1451 skrivet: november 07, 2008, 23:14:36 »
Köper du två-komponent är det nog vattenbaserat som gäller, har fått höra att härdaren till den andra färgen är förbjuden från årsskiftet som var.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1452 skrivet: november 08, 2008, 01:29:01 »
Lokala färghandlaren kan nog blanda till åt dig både i sprayburk och för sprutan. Bara säga Volvo 227 (eller vad man ska ha för färg) så fixar dom det  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1453 skrivet: november 08, 2008, 13:28:37 »
Köper du två-komponent är det nog vattenbaserat som gäller, har fått höra att härdaren till den andra färgen är förbjuden från årsskiftet som var.

Japp.. fast om man köper "industrifärg" så är det fortfarande den gamla braiga färgen.. vattenbaserat är väl ingen hit har jag hört?!

Lokala färghandlaren kan nog blanda till åt dig både i sprayburk och för sprutan. Bara säga Volvo 227 (eller vad man ska ha för färg) så fixar dom det  :)
Japp får nog bli det, eller Mekonomen, om de är billigare och inte allt för dåliga på nyans etc..

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #1454 skrivet: november 08, 2008, 23:14:03 »
Citera
Japp får nog bli det, eller Mekonomen, om de är billigare och inte allt för dåliga på nyans etc..
Oftast brukar ju nyansskillnader bero mer på att den gamla bilen är urskinen å stygg än på att den nya fina färgen är fel. Annars så brukar dom som säljer mycket färg ha en skitfrän pryl som tar ett kort på den färgen man vill ha (i ditt fall en plåtbit från bakskärmen) å sedan kommer det ut en färgburk med rätt nyans ur en annan skitfrän maskin. Vet inte riktigt hur det funkar, men det är nog nån dator inuti maskinen... ::). Jag har bara köpt en sån färgburk, men den vart iallafall bra.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1455 skrivet: november 09, 2008, 08:38:26 »
Citera
Oftast brukar ju nyansskillnader bero mer på att den gamla bilen är urskinen å stygg än på att den nya fina färgen är fel. Annars så brukar dom som säljer mycket färg ha en skitfrän pryl som tar ett kort på den färgen man vill ha (i ditt fall en plåtbit från bakskärmen) å sedan kommer det ut en färgburk med rätt nyans ur en annan skitfrän maskin. Vet inte riktigt hur det funkar, men det är nog nån dator inuti maskinen... ::). Jag har bara köpt en sån färgburk, men den vart iallafall bra.

Okej.. tror det kallas att "lysa" fram färgen. Fast det kanske är mer manuellt sätt än den fräna maskinen..
Jag får väl testa en burk från stora/braiga färgfirman och en från Mekonomen så får vi se vem jag väljer i framtiden..
Kör fortfarande med Biltemas nästan fulblåa de första lagrena och sen bara täcker med rätt färg i ett eller 2 lager överst för att få rätt nyans. Blir BILLIGARE så. Och har inte blivit nåt problem med blandade färger !

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1456 skrivet: november 09, 2008, 22:02:22 »
Går sakta framåt..
Igår började jag försöka få bort bultarna till bakre kofångaren. Har velat ha bort den länge för att kolla roststatus bakom (hugaligen, vågar knappt titta) och nu blir det smidigare att fixa runt bladfjäderns infästning om jag får bort kofångaren.
Men när jag skulle dra av skallen på första bulten så snurrade den runt, det hade jag inte planerat. Så istället för att försöka hålla på den upprostade muttern på andra sidan balken så försökte jag svetsa fast eller "svetsa av" muttern. Inget lyckades. Trångt nåt så in i det lilla blåa skåpet att ens få upp svetsmunstycket så man kan sikta på muttern.
Dock fick jag in vinkelslip med lagom liten kapskiva fast utan skydd och hantag så jag kunde köra spår i bultskallen. Får bli att köra bort alla på det viset om jag inte finner ut ett bättre sätt. Bort ska dom i allafall och ersättas med rostfria bult, mutter och ev. bricka!!

Var på jobbet och lånade en luftdriven liten borrmaskin (Se bild) som jag satte en liten kapskiva på med hjälp av en M10-bult, bricka och låsmutter. Först körde jag med vanlig mutter, då lossnade muttern direkt. Tänkte att då kör jag andra hållet på rotationen, då släppte chucken direkt. Satte dit låsmutter och körde första hållet igen. Då gick det ett bra tag mellan varven som chucken lossnade. Hade varit bra med låst chuck där men får väl inte plats på en sån söt liten maskin. Tur att jag fick fatt på den då det var det enda förutom dremeln som kom åt att kapa mellan tröskelns innersta plåt och längsgående balken. (Se bild)

För lite roligare news så har vi i familjen 300 växt i våra fina kläder vi fick tidigare i år! Se bilder  :)

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 481
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #1457 skrivet: november 10, 2008, 16:45:24 »
Tuffa grabbar de där :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1458 skrivet: november 10, 2008, 19:11:22 »
Tuffa grabbar de där :D

Vi är tuffast på våran gata i allafall  ;)

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 481
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #1459 skrivet: november 10, 2008, 19:18:44 »
Jasså. Men det är i alla fall något ;)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1460 skrivet: november 11, 2008, 19:39:52 »
Igår kväll fick jag näästan bort bakre kofångaren.
Kom åt med liten skiva på naken vinkelslip + lite dremel för att at bort de två bultarna på vänster sida.
Men på höger sida är det ju mycket mindre plats (pga. att det inte ska få plats en ljuddämpare där) så där borrade jag helt sonika hål genom reservdelsbaljan så jag kunde få på hylsa med förlängning tack vare lite bonk med hammaren. Dock snurrade muttrarna på andra sidan balken och jag kom inte åt att hålla på dem (hade funkat om de varit nya och hylsan gått på..).  >:(

Så nästa steg blev att borra från bagaget och in i bultskallarna, detta funkade bra på ena bulten där jag träffade pang på men andra kom lite snett så där fick jag inte loss bultskallen. Ska nog kunna ta den med vinkelslipen eller dremeln ikväll..  :P

Fantastiskt.. 2,5 kvällar för att få loss 4 bult som håller kofångaren... rostfritt nästa! (och massa kopparpasta).

Edit: Bilder kommer
« Senast ändrad: november 11, 2008, 20:28:55 av FREJ »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1461 skrivet: november 11, 2008, 21:04:27 »
Har du försökt med huggmejsel och slägga och mycket kraft? Kommer ihåg att när kent skulle ha bort sin bakkofångare nämnde han några svordomar också  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1462 skrivet: november 11, 2008, 21:19:31 »
Har du försökt med huggmejsel och slägga och mycket kraft? Kommer ihåg att när kent skulle ha bort sin bakkofångare nämnde han några svordomar också  ;D
Japp.. har varit och nosat med huggmejseln oxå men då gör jag bara (rost)hålen i balken mycket större  :'(

Nu är den i allafall loss! Vinkelslipen fixade det sista..  8)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #1463 skrivet: november 11, 2008, 21:28:32 »
min kofångare ramlade av sååå fint.. =)
360 Hybrid MKII

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1464 skrivet: november 11, 2008, 23:55:12 »
Det är ganska mycket som går så fint och lätt i huvudet, men som slutar med högt blodtryck och kapskivor ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1465 skrivet: november 13, 2008, 22:26:28 »
Japp favorit i repris.. den är inte handgjord. Hade en form som "liknade" en 360.

Tänkte gjort en handutskuren i år men hann inte med det vid årets bak   ;)
Får se om det blir en chans till under säsongen annars nästa år!

Nu ska det bli andra (lusse)bullar  ;)

Har suttit och rensat en bild från Fakta/Guider/Dimensioner på mått och pilar så det nu går att skriva ut i lagom storlek och använda som mall inför Avatarspepparkaka 2008  8)
Se bifogad bild nr 1.

Edit: För er som inte fattar vad jag snackar om så har jag haft denna bilden i min avatar innan (Vid mitt namn i alla inlägg) Se bifogad bild nr2:
« Senast ändrad: november 13, 2008, 22:30:17 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1466 skrivet: november 13, 2008, 23:01:14 »
Igår kväll blev det inget gjort i garaget, käkade Black n White och drack 2 liter öl på restaurang med kollega som fyllt 50.
Ikväll slickade jag såren efter igår, min taniga kropp återhämtar sig fortfarande  ::)

Passar på att lägga upp lite mer rostbilder.

Bild 1: Borrade två stora hål i reservhjulsbaljans högra vägg för att kunna komma åt att borra ur de rostiga bultarna till bakre kofångaren.

Bild 2: När jag väl fick bort kofångaren väntade ännu ett lass rost. Men den rostiga "bakstammen" går ganska lätt att byta ut om man inte bryr sig om att det ska se original ut bakom kofångaren!  ;D

Bild 3: Har här på nya skärmkanten markerat och kapat bort material som finns friskt på bilen och som jag därför inte vill byta ut. När rosten kommer nästa gång är det ju skönt att kunna byta ut lite mer material. Har man kapat ur och bytt hela skärmkanten så räcker ju en ny skärmkant kanske inte till ifall rosten vandrat ännu längre nästa gång.

Bild 4: Har lagt på den nya bantade skärmkanten från bild 3 på bilen och ritat av noga med tuschpenna för att kunna kapa ur precis det som ska bort. Kapar med finfin tunntunn kapskiva på vinkelslipen. Bra ljussättning och noggrannhet så slipper man få glipor eller slipa ner material för att få det på plats sen.

Innan jag svetsar dit nya skärmkanten så kommer jag att få laga upp innerskärmen och rostbekämpa och måla allt jag inte kommer komma åt efter montering av den nya.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1467 skrivet: november 14, 2008, 11:09:53 »
Ära och beröm åt dig som tar tag i såpass mycket rost!!  :)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1468 skrivet: november 14, 2008, 14:10:22 »
Hur sitter bakre kofångaren fast egentligen? Min är ju tilltryckt så jag ser inte särskilt mycket upp under den...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1469 skrivet: november 14, 2008, 19:41:14 »
Ära och beröm åt dig som tar tag i såpass mycket rost!!  :)

Tackar tackar, alternativet är att sälja/skrota bilen och börja om på ny kula och det tilltalar mig inte alls. Finge jag fatt i ett näst intill rostfritt exemplar så hade jag kanske inte vågat busa med den och dessutom hade projekt "håll rosten borta" startat.
Ska hålla min bil vid liv så länge jag kan!!

Hur sitter bakre kofångaren fast egentligen? Min är ju tilltryckt så jag ser inte särskilt mycket upp under den...
Den sitter med 4 bult totalt. Två "armar" som sticker in och bultas i balkarna jag visade hålen på i bilden ovan. Ska ta en bild på kofångare+armar så ska du få se

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1470 skrivet: november 16, 2008, 00:37:53 »
Den sitter med 4 bult totalt. Två "armar" som sticker in och bultas i balkarna jag visade hålen på i bilden ovan. Ska ta en bild på kofångare+armar så ska du få se

Här kommer bilder.

Förutom armarna som sticker in genom bakstammen och bultas i längsgående balkarna under bilen så finns det upphängningar i plast på sidorna av bakskärmarna. Men dem behöver man inte tänka på så länge de är hela. Är bara att dra bak och av kofångaren när man fått loss de bökiga bultarna under bilen.

Lägger upp en bild på statusen för ikväll.
Har svetsat upp innerskärmen med spillbitar för att få styrka i den och få fästpunkter för skärmkanten.
Har målat med rostätare där av den lustiga färgen/färgerna.
Observera att jag inte lagt så mycket energi på att svetsning osv ska se perfekt ut på innerskärmen. Bara den håller hyfsad passform och den rostiga plåten är utbytt mot rostfri så är jag nöjd.
På yttre skärmkanten sen läggs mer energi på att få det snyggt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1471 skrivet: november 18, 2008, 00:14:04 »
Idag har jag blivit mallig och fixat till en plåt för att laga igen hålet efter domkraftsfästet.

Här kommer "före"-bild...

...och bifogat kommer bild på mall+plåt. Svetsar dit den i morgon för i natt blev det för mycket snack och för lite verkstad. Dags att växa upp...... eller näe.  ::)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1472 skrivet: november 18, 2008, 15:00:44 »
Hehe, sjön speglades ju fint.
Inte mycket dålig plåt kvar nu snart då eller? Bra att bilen får ny och frisk plåt  :)

Man får akta lite med ölen när man grejjar i garaget. Annars brukar man få fundera dagen efter vad fan man hållit på med..  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1473 skrivet: november 18, 2008, 18:05:44 »
Hehe, sjön speglades ju fint.
Inte mycket dålig plåt kvar nu snart då eller? Bra att bilen får ny och frisk plåt  :)

Man får akta lite med ölen när man grejjar i garaget. Annars brukar man få fundera dagen efter vad fan man hållit på med..  ;)

Nej nu blir det än mindre rostig plåt.. doch lämnade jag två lager plåt som inte var dags att bytas.. dock var dom lite ytrost på men körde på med rostätare och zinkfärg. Får spraya i rejält med linolja eller liknande sen med när allt är klart. Ju mer man kapar bort detso svårare är det att komma ihåg/mäta/bygga upp originalformen!

Mm det är ju farligt i garaget med. Ej att förglömma då man vänjer sig vid farorna.
I veckorna blir det sällan ölande och inte mer än en.

Ikväll ska plåten svetsas dit + lite på tröskeln om jag hinner. SEN är det dags att punkta dit den nya skärmkanten  :D

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #1474 skrivet: november 18, 2008, 19:44:47 »
frej. hur är det med rostätaren, du verkar ju ganska hemma på den :P
penslar du på den först INNAN du slipar bort det värsta eller slipa först och pensla sen?
Ska väl börja själv med det där roliga bruna snart...

Keep up!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1475 skrivet: november 18, 2008, 22:36:09 »
frej. hur är det med rostätaren, du verkar ju ganska hemma på den :P
penslar du på den först INNAN du slipar bort det värsta eller slipa först och pensla sen?
Ska väl börja själv med det där roliga bruna snart...

Keep up!
/Johan

Jag tar bort lös rost och eventuell smuts och färg. Sen lägger jag på rostätaren.
Hela ideen är ju att rostätaren ska omvandla rost till nåt som liknar färg och bildar ett sorts skal!
Har nu även använt den på ren metall som inte är rostig.. får se hur det går. Annars får man ju dutta på rostätare precis bara där rostfläcken är och sen ta zinkfärg eller vanlig grundfärg på den renslipade metallen mellan själva rostfläcken och omliggande färgpartier.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1476 skrivet: november 18, 2008, 23:51:09 »
Går sakta framåt.. hittat mer rost.. deppigt.. hata dubbelplåt.. bara samlar skit och fukt och rostar i lönndom.. mobilisera er mot rosten innan det är för sent!!

Har i allafall svetsad dit plåten jag tjatat om i ett antal dygn nu. Men där jag trodde jag mötte frisk plåt där fanns det mer rost.. verkar som att hela tröskeln är infekterad i underkant. Skinnet eller yttre plåten på tröskeln är fin och resten ser fin ut oxå under bodyn men börjar man pilla/slipa fram plåten så är det murken rost man hittar istället för den inre plåten. Usch och fy. Se bilder.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1477 skrivet: november 18, 2008, 23:53:25 »
Ett typexempel på dubbelplåt som rostar i mellan och sen när man upptäcker det är det för sent att göra nåt annat än att byta skärmkant.

Visst ser den hyffsat ok ut på utsidan, med undantag för området där det suttit en punktsvets där har det rostat igenom.
På insidan ser man skit och rost som gullat sig mellan yttre skärmkant och inre skärmkant......

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1478 skrivet: november 21, 2008, 06:21:47 »
Igår kväll fick jag dit lite handbockad plåt under tröskeln som håller ihop den och ger rätt profil att ansluta yttre skärmkant mot sedan.
Ovanpå tröskeln pågår plåtpussel för att fylla hålen jag kapat upp. Blev riktigt nöjd med den vänstra bruna pusselbiten som jag kapade ur från överbliven plåt av yttre skärmen. Passade perfekt och blev efter svets+slip en jämn och fin tröskel igen.
Mer pussel ikväll + en bit i främre kanten av hjulhuset sen så ska ytterskärmen på! Vill ha bilen klar till på måndag nu. Inatt kom det snö!

To be continued..

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1479 skrivet: november 21, 2008, 11:26:50 »
Det tar sig! Snart klart hörru!  :)