Jaha då har jag fått rackla idag igen. Gick inte att starta bilen då jag skulle till skolan, startmotorn drog runt hur fint som helst men motorn var stendöd inte ens en hostning. Gick inte ens med startgas.
Kollade allt som hade med gnistan att göra, tändstift, tändkablar, tändspole, fördelarlock, rotor, brytare men allt verkade vara i fungerande skick. Men kunde inte kolla gnistan då det är lite svårt att göra själv.
Testade med att byta till mitt fulladdade backup-batteri, men nej.
Till slut kom jag på tanken att det kanske är förgasaren som jävlas med mig igen. Tog loss trottellocket och såg då att membranet hade glidit iväg pyttelite (inte ens 1mm). Tog loss trotteln och gick in i garaget där jag demonterade membrandet och rengjorde allt jag tagit lös. Sen monterade jag tillbaka allt och stoppade i mitt ordinarie batteri som legat på laddning i 5h.
Och se på fan, då börjar den hosta igång. Fick gnugga på i närmare 30sek och pumpa med gasen innan den kom igång (något sur kanske efter alla startförsök jag gjort under dagen).
Och den här gången kom jag ihåg att ta bilder på förgasaren.
Allt som jag tagit loss och rengjort.
Den trasiga plastgrejjen som ska hålla fast membranet.
Rengjorde här också.
Trotteln monterad igen.
Fyllde på förgasarolja upp till gängorna enligt anvisningar från Lindeholms.
Allt monterat igen.
Något less jag blir på den där jävla plastgrejjen, varför ska det vara plast i en förgasare? Plast blir ju så skör av att vara bland bensinångor hela dagarna + att det vibrerar när motorn är igång. Man blir ju inte förvånad att plastgrejjen gått sönder efter 31år i bensinångor.