Sådär, nu har jag mera matnyttig information... och mer delar bytta!
Jag passade på att byta rotor, fördelarlock och tändkablar(från lock -> tändstift) när jag ändå var igång, den sista kabeln som följde med mellan spole -> fördelarlock var alldeles för kort men tydligen lagom enligt biltema...
Jag kikade nu när jag hade fin tändning (i hope) stiften blinkar iaf vad jag tror är tillräckligt om jag skruvar ur ett och lägger det på insuget. Jag har kopplat 1-3-4-2 och tror det är rätt, jag har satt 1an på den cylindern som är längst fram (mot fronten inte mot torpeden) och 1an har jag satt uppe till vänster (sett från förarsidan) och sen gått klockurs. (se bild nedan samt siffror på montering)

Efter detta insåg jag att tändningen är OK (om jag inte kopplat fel) så jag felsökte soppan och kopplade bort utgående på bränslefiltret (slangklämma) men det som kom ur filtret var bara det som låg i filtret och efter det runnit ur en 1dl så crankade jag och ser att det händer ingenting, jag inser då att förmodligen relät är trasigt, köper ett nytt och får det idag och byter och då hostar bilen till som den gjorde förut efter jag bytte stift men den startar inte.
Här är en film precis efter jag bytt bränslepumprelät
http://www.youtube.com/watch?v=QFOQDQTHkRoEfter detta står den bara och tuggar... testade då med startgas men det ger ingen effekt alls, händer ingeting.