Författare Ämne: Startproblem trots soppa, tändning och luft!  (läst 12831 gånger)

Danjul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Startproblem trots soppa, tändning och luft!
« skrivet: oktober 26, 2011, 09:12:29 »
Hej folks!

Jag har en röd 360 med B200F maskin i den, den dog för ett tag sen och jag fick hjälp av detta underbara forum och felsöka mig fram, då var problemet att jag inte hade någon tändning och det löste sig med vevaxelgivaren. efter det gick den finfint!

Nu häromveckan så dog den igen... en tjejkompis körde och den hosta till och bara dog mitt under körning och startade inte efteråt.

Jag gängade ur alla stift och la dom på insuget och såg att det kom gnista, stiften såg ganska dåliga ut både skadade och luktade sjukt med bensin. när man "crankar" med ett stift ur så ser man att det kommer små "moln" ur tändstiftshålet så soppa verkar den få utan problem(?) tror jag iaf.

Jag bytte stiften och då hostade den till en gång nästan direkt när jag vred på nyckeln och sen stendött igen.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, vad kan det vara för fel? Jag vänder mig till er underbara vänner för att få liv i min stackars gamla Volvo!

Kablarna ser extremt dåliga ut men verkar ju bevisligen fungera och då gissar jag på att rotor samt fördelarlock fungerar, kan det vara så att gnistan är för klen för att orka tända och nya stift hjälpte till lite men inte alls tillräckligt?

Tack på förhand
Daniel

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Startproblem trots soppa, tändning och luft!
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2011, 19:10:32 »
Har du testat om den tänder på startgas? Tänder ju lättare på det även om du kanske redan har bränsle så det borde funka.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 13, 2011, 05:19:13 »
Har du testat om den tänder på startgas? Tänder ju lättare på det även om du kanske redan har bränsle så det borde funka.

Förlåt för gammal bump men har fortfarande problem :( blir så trött.

Har testat att byta stiften, hade gnista på alla fyra men passade på o byta dom för dom såg inte ett dugg fina ut, riktigt sletna och delvis trasiga när man tittade närmare på dom. Sitter alltså fyra nya stift i. Köpte mig även startgas och sprutade in i insuget (direkt mot spjället nästan) och bilen hostade till men startade inte.

Lägger man stiften på toppen så ser man att det slår gnista på samtliga så den får ju gnista och stiften luktar rejält med soppa så den bör få soppa. Tror nästa steg är tändkablar men även rotor och fördelare (kostar ju knappt något så lika bra) eller vad tror ni?

Tusen tack för all hjälp, ni är guld värda när man kliar skallen :)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 13, 2011, 06:38:52 »
Om det luktar rejält med soppa får den kanske för mycket? Sura tändstift brukar sällan vara särskilt bra ju. Har du prövat att starta bilen och hålla nere gasen i botten?

Hur låter den när du drar runt den på startmotorn då? Vill den tända till eller är den helt död?

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 13, 2011, 07:02:40 »
Om det luktar rejält med soppa får den kanske för mycket? Sura tändstift brukar sällan vara särskilt bra ju. Har du prövat att starta bilen och hålla nere gasen i botten?

Hur låter den när du drar runt den på startmotorn då? Vill den tända till eller är den helt död?

Jo kanske.. Men luft får den ju också.

Den är död även om jag håller full gas för att "rensa" den.

Det är en bra fråga, den hostade till första gången på startgas och efter det är den helt död... :(

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: december 13, 2011, 11:52:02 »
Det kan inte vara att kammen har kuggat över? Då blir den ju svårtstartad/omöjlig att starta för då står ventilerna i fel läge. Om nu inte tändningen har flyttat på sig, men det borde inte gå såvida inte tändningsboxen gått sönder elr fått fnatt.

Men du kan ju ta loss slangen som går in i fuelrailen, sen stoppar du in slangen i en flaska/behållare och drar till startmotorn (om det mu inte räcker med att bara slå på tändningen) isf ser du ju om det kommer nå soppa. Kmr det ingen soppa = trasigt bränslepumpsrelä eller trasig bränslepump.
En kompis med en 945a med b230fd hade felet att den hostade till en gång när han körde med den och sen vägrade starta helt, då var det glapp i relä-sockeln till bränslepumpsrelät.

Men eftersom din verkar få för mycket soppa så måste det antingen vara kammen som står fel eller tändningen som står fel, för man kan inte se med blotta ögat om tändningen står fel.

Och gnistan är blå och fin? För är gnistan allt annat än blå så är det för klen gnista, har man tur går det att köra med klen gnista men bilen blir otroligt slö och drar mkt mer soppa än normalt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: december 15, 2011, 00:24:53 »
Den borde ju starta på startgas om gnistan är ok eller hur?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: december 15, 2011, 11:26:31 »
Jag vet inte, startgas borde ju vara lättare att förånga/lägre flampunkt vilket betyder att man inte behöver lika kraftig gnista. Bensin är ju inte i gas-stadiet vid rumstemperatur med det är dietyleter som startgas till mesta del består av (om det inte bara består av dietyleter). Och är den redan i gasform så är det lättare att antända det vilket leder till att klen gnista räcker.
Men startar bilen på startgas så kan vi utesluta att tändningen har förflyttat sig/kammen hoppat.

Dem vettiga förklaringarna är ingen soppa/otillräckligt med soppa (glapp i soppapumpsrelät?) eller dålig kompression. Ett tips är ju att göra ett komptest, för har man ingen komp är det inte konstigt att bilen inte startar fastän man har gnista, soppa och luft.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 21, 2011, 15:14:22 »
Sådär, nu har jag mera matnyttig information... och mer delar bytta!

Jag passade på att byta rotor, fördelarlock och tändkablar(från lock -> tändstift) när jag ändå var igång, den sista kabeln som följde med mellan spole -> fördelarlock var alldeles för kort men tydligen lagom enligt biltema...

Jag kikade nu när jag hade fin tändning (i hope) stiften blinkar iaf vad jag tror är tillräckligt om jag skruvar ur ett och lägger det på insuget. Jag har kopplat 1-3-4-2 och tror det är rätt, jag har satt 1an på den cylindern som är längst fram (mot fronten inte mot torpeden) och 1an har jag satt uppe till vänster (sett från förarsidan) och sen gått klockurs. (se bild nedan samt siffror på montering)

Efter detta insåg jag att tändningen är OK (om jag inte kopplat fel) så jag felsökte soppan och kopplade bort utgående på bränslefiltret (slangklämma) men det som kom ur filtret var bara det som låg i filtret och efter det runnit ur en 1dl så crankade jag och ser att det händer ingenting, jag inser då att förmodligen relät är trasigt, köper ett nytt och får det idag och byter och då hostar bilen till som den gjorde förut efter jag bytte stift men den startar inte.

Här är en film precis efter jag bytt bränslepumprelät
http://www.youtube.com/watch?v=QFOQDQTHkRo

Efter detta står den bara och tuggar... testade då med startgas men det ger ingen effekt alls, händer ingeting.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 21, 2011, 16:29:27 »
Det jag har "kvar" är igentligen bara att den inte får soppa som den ska. men jag behöver vara två för att se att den flödar lite sås.

För visst borde man se ett stabilt flöde ur filtrets retur om man crankar?

Edit: sökte runt lite här på forumet och hittade den här lilla tråden:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=737.msg7131#msg7131 jag ska nog kolla den säkringen så det inte bara är den som är död! om den nu är det så har ju iaf bilen fått sig en rejäl service hehe..
« Senast ändrad: december 21, 2011, 16:34:44 av Danjul »

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 21, 2011, 23:09:19 »
Nu har jag även fått det bekräftat att det flödar duktigt till fuelrailen...

Kan någon bekräfta att jag kopplat tändningen som man ska eller sitter det fel? :-/

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 21, 2011, 23:18:52 »
Kan någon bekräfta att jag kopplat tändningen som man ska eller sitter det fel? :-/
Tändkablarna sitter som de sitter original, men någon kan ju ha ändrat fördelaren så det är fel i allafall, nolla motorn och se hur rotorn står då.
Hur ser stiftena ut nu?

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 22, 2011, 20:12:49 »
Tändkablarna sitter som de sitter original, men någon kan ju ha ändrat fördelaren så det är fel i allafall, nolla motorn och se hur rotorn står då.
Hur ser stiftena ut nu?

hmm okej, det låter ju iaf bra.
Stiftena ser helt ut som nya (är nya) men luktar rejält med soppa så jag tror att spridarna skjuter in sås iaf.
Är det mycket meck, får man loss plastkåpan och kan nolla utan att lyfta ur kylare och skruva av fläktar o grejjer?