Författare Ämne: 360 Isbil 2,5L Weber 48or  (läst 102959 gånger)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 10, 2011, 21:49:24 »
Hej

Tänkte lägga upp mitt långtidsprojekt på sidan. Blir lite sugen då jag har läst mycket om andras flit med sina byggen. Vill redan från början be om ursäkt för att det kan bli glest mellan uppdateringarna, då jag varken är en forumkille eller snabb verkstadskille :D Men jag tränar på bägge.



Projekt är som det låter en isbil som min bror och jag delar på. Bilen (eller det som är kvar av den) som sådan har varit i min brors ägor i minst 10år. En 360 GLT med 2,5l 230 motor som alltid har fungerat bra. Vi började använda den lite på isen för många år sedan, sen blev det mer av det samtidigt som den inte gick så många vanliga mil då rosten tittade fram lite här och där. Så för 3år sedan köpte vi in en ny nästan identisk bil och flyttade över motorn och lite andra saker.

 Förra året så bytte vi ut insprutningen till Webrar och satte in två lite bättre stolar plus lite annat smått o gott.

Till i år så tänkte vi titta över ännu lite mera saker. Vi får väl se hur mycket vi hinner göra innan isen lägger sig om den nu vill göra det i år.

Har en lång lista som jag vill göra men vi får se hur det slutar men detta är iallafall inköpt än så länge:
Större Webrar, 48.
530topp med 46/38 ventiler
Hydraulisk handbroms

Plus att drivlinan mm är nerplockat för lite uppfräschning.

Fortsättning följer...

Tommy
« Senast ändrad: december 11, 2011, 20:28:49 av Isåkarn »

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #1 skrivet: december 11, 2011, 20:43:36 »
Har blivit lite mekande i helgen iallafall.

Har gjort ett hål i "rambalken" för ett stag även på vänster sida bak.

Fick ett par vxl-kuddar av Peter (tackar) men även dom var trasiga i gummit, vet igentligen inte om det gör något då dom trycks upp mot balken men det är ju alltid roligt med fräscha saker. Är det någon som har sådana gummin eller har någon ide på något utbytes gummi? Hittar ingenstans att köpa nya iallafall.

Har rätat bladfjädrarna, körde förra året med distanser men det ser ju inte så roligt ut. Vill ha den lite lägre än förra året men då jag misstänker att bladen blir lite svagare nu så tog jag samma mått som jag hade på distanserna, 30mm.

Har varit lite emot infästningen för vxl-spaken då jag har tyckt att det har fjädrat så. Nu tog vi bort gummina och svetsade några plåtar istället så att man kan skruva fast den. Då såg vi ingen användning för det rör som gick framåt så det kapades bort helt enkelt. Ska även försöka höja hylsan lite för att få rum med en förlängd nedre länk på spaken, funderar på att förlänga den med 15mm. Vad har ni andra förlängt med?

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: december 11, 2011, 23:55:33 av Isåkarn »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #2 skrivet: december 11, 2011, 23:27:03 »
Ska även försöka höja hylsan lite för att få rum med en förlängd nedre länk på spaken, funderar på att förlänga den med 15mm. Vad har ni andra förlängt med?

Jag har förlängt med 20mm och tycker det funkar jättebra, har kört så på gatan nu i 3 år dagligt bruk.
Det enda jag är missnöjd med är glappet i sidled men det sitter förmodligen i länkaget eller ännu värre, inne i  lådan. Har inte undersökt det så noga. Bussningarna på spaken är nya.

Tänk på att förlänger du spaken måste du höja fästet lika mycket, annars tar spakens ände i transaxelröret.

Roligt projekt för övrigt!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #3 skrivet: december 12, 2011, 00:08:23 »
Hej Frej

Jag stod och vägde mellan 15 o 20mm så då kanske man ska ta 20mm ändå. Jo det har jag hajat att man måste göra, däremot så har jag inte kommit på ett klockrent sätt att göra det. Höja hela plattan vågar jag inte då jag tror att det tar i tunnelns ovansida men jag kanske har fel. Skulle kunna titta lite närmare i din tråd men 67sidor ;D, kanske kan övertala dig att visa en bild på hur du har gjort. ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #4 skrivet: december 12, 2011, 00:28:38 »
Hej Frej
Skulle kunna titta lite närmare i din tråd men 67sidor ;D,
Sid 24 och 25 bygger han och sid 34 mäter han slaget i spaken ;)
Frej har index på första sidan http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.0
borde alla ha.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #5 skrivet: december 12, 2011, 00:30:35 »
Hej Frej
Skulle kunna titta lite närmare i din tråd men 67sidor ;D,
Sid 24 och 25 bygger han och sid 34 mäter han slaget i spaken ;)
Frej har index på första sidan http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.0
borde alla ha.

Tack kullke  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #6 skrivet: december 12, 2011, 15:55:05 »
Jag kör med 35mm förlängd spak men höjde bara "röret" som spaken sitter fast i ;)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #7 skrivet: december 12, 2011, 23:52:27 »
Tack Kulke för tipset med indexsidan, var nog 2-3år sedan man var på Frejs förstasida :)

Grus ide med att höja röret tror jag det får bli, tänkte lite så från början. Kommer dock att köra med "moderata" 20mm till att börja med. Finns ju alltid en säsong nästa år.

Modiferade lite krängningshämmarstag på lunchen idag för att passa med dom nya bussningarna. Fick svarva lite brickor också då dom gamla var utom räddning.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #8 skrivet: december 13, 2011, 21:59:26 »
Idag körde vi ett målningspass, skrapa-blästra-måla. Sat-n va tråkigt det är att skrapa underredsmassa. Tycker ändå att det är bättre att skrapa kallt än att värma på det då det blir så kladdigt. Och det måste tyvärr bort innan blästern då den inte fixar det riktigt att få bort det om det är mycket. Fördelen med att den förra ägaren har vräkt på är att det inte är så rostigt. :)

Passade på att svetsa dit muttrar till vxl-fästena på balkens ovansida. Samt ta bort "krokarna" som håller handbromswiren.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #9 skrivet: december 13, 2011, 22:04:44 »
fräsch balk både före och särskilt efter!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #10 skrivet: december 15, 2011, 22:31:59 »
Idag blev det lite av varje, med betoning på lite tyvärr. Men fick några saker till målade, bla k-staget. Sen har vi gjort förlängningen av vxl-spaken, det fick bli "bara" 20mm. Kan tänkas bli för dåligt då jag även har tänkt att förlänga spaken på ovansidan, men vi får se hur det blir när allting blir lite mer stumt.

Har även inhandlat lite nya bromsslangar fram. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #11 skrivet: december 15, 2011, 23:04:52 »
Åh vilket fint jobb med spaken och höjningen av hållaren! Grämer mig över att inte jag gjorde så!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #12 skrivet: december 30, 2011, 00:17:15 »
Tillbaka efter julfirandet.

Har hänt lite olika saker, mestadels målningsjobb. Dock inte så roligt att visa. Har dock stått i blästern och förberett en massa små detaljer som ska på elförzinkning. Den firman hade dock tagit en lång julledighet så det får vänta en vecka till :(

Har fått tag på en slutväxel med utväxlingen 3:82 (tack Kurre) som jag tänkte prova. Har kört med 3:36 och den passade så där på isen tyckte jag. Ville tvätta rent den lite innan jag plockade med den, är nog den enskilt mest skitiga pryl hittils. Har även svetsat den , kanske inte helt optimalt men funkar bra på isen.

Har varit på Biltema och investerat i ett par (Ford ???) fjädrar Ø14mm som jag har läst att andra kör med. Kan vara roligt att se om det blir någon stor skillnad mot original.  67-504 heter dom och jag kapade dom 1,5varv, bör nog ta mer men jag börjar lite försiktigt. :)

Brorsan har tillverkat en ny platta för styrservofästet. Det gamla såg inte roligt ut men framför allt så linjerade inte remskivorna.

Har plockat fram en gammal låda som har stått ute, denna klump satt på förra versionen isbil och fungerade klanderfritt. Tänkte använde den vxl-lådan tillsammans med den nya slutväxeln. Tyckte att det var stundtals svårt att få i vissa växlar förra vintern så lika bra att passa på att byta när det är nere.

Är det någon som är intresserad av framvagnsdetaljer? Har lite extra saker liggandes som frambalk, länkarmar, "tvärstagen, "hållarna för stagen och en vxl-balk liggandes i hyfsat skick.

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #13 skrivet: december 30, 2011, 00:22:04 »
En dum fråga, går inte klockan på "forat" en timma fel? ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #14 skrivet: december 30, 2011, 15:34:04 »
Du har snygg puts på grejjorna.

Min servopump linjerar inte helt 100% med remskivan på vevaxeln heller så jag har fått justera med brickor, borde nog göra nytt fäste som du har gjort.

Tidsinställningarna ändrar du här:
Profil -> Ändra i profil -> Utseende och layoutinställningar

 :)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #15 skrivet: december 31, 2011, 01:05:41 »
Du har snygg puts på grejjorna.

Min servopump linjerar inte helt 100% med remskivan på vevaxeln heller så jag har fått justera med brickor, borde nog göra nytt fäste som du har gjort.

Tidsinställningarna ändrar du här:
Profil -> Ändra i profil -> Utseende och layoutinställningar

 :)

Man får tacka, roligare att skruva om det är rent och fräscht.

Tack för tipset, har ändrat tiden till det normala.

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #16 skrivet: december 31, 2011, 01:15:40 »
Hej

Blev lite mek även idag, men det dröjer nog en stund innan nästa uppdatering tyvärr. :'( Ligger efter med lite bruksbilar tyvärr.

Fick ihop lådan med diffen, limmade i skarven då packningen var helt paj. Man får hoppas det tätar. Den fick lite färg (grundfärg) av min bror innan vi satte dit den. Har bara hängt upp den lite provisoriskt då jag saknar lite delar.

Passade på att byta startmotorn mot en lite modernare sak, skiljer ganska mycket i vikt samt så ser den roligare ut.

Gott Nytt År

Tommy

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #17 skrivet: januari 01, 2012, 16:37:21 »
Blir finemang det där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #18 skrivet: januari 05, 2012, 00:04:54 »
Nu har jag fått tillbaka lite prylar från ytbehandlingen ;D Så då kunde jag börja montera tillbaka lite saker.

Idag blev det framvagn. Har förstärkt lite på framvagnsbryggan, såg att raceputtarna brukade göra det. Vet inte om det gör någon skillnad men det ser starkare ut :)

Passade på att svetsa dit lite svetsmuttrar till styrservot.

Länkarmarna förstärkte vi förra året, la med en bild.

Dock så blev k-hämmarstagen lite för korta, styrdamaskerna går i k-hämmaren. :( Gör om, gör rätt.

Brorsan målade en skärmkant som han har lagat lite rost på, nästa projekt är ena bakdörren.

Tanken är att vara klar i januari (tur det inte finns någon sjöis ännu), kan nog bli tajt.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #19 skrivet: januari 05, 2012, 11:58:19 »
Fint ock fräscht ser bra ut :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #20 skrivet: januari 06, 2012, 01:34:17 »
Fint ock fräscht ser bra ut :)

Tänkte just skriva det samma, väldigt vackert och roligt att titta på. Inte det man först tänker när man läser rubriken isbil  :P

Angående kränghämmarstagen, när bilen står på hjulen lär det ju inte vara problem med frigång eller? Om du inte hoppar på isen?  :D

Svetsmuttrar till styrväxeln är en bra investering. Idiottrångt och dumt att hålla på med mutter där som det är original!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #21 skrivet: januari 06, 2012, 11:53:41 »
Din isbil blir nog fräschare än mångas sommarbil  ;D

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #22 skrivet: januari 06, 2012, 19:31:42 »
Din isbil blir nog fräschare än mångas sommarbil  ;D

Det vet jag inte men den är betydligt fräschare än farsans brukis ;D


Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #23 skrivet: januari 06, 2012, 19:34:05 »


Angående kränghämmarstagen, när bilen står på hjulen lär det ju inte vara problem med frigång eller? Om du inte hoppar på isen?  :D
[/quote]

Verkar som att rörelsen är ungefär densamma för styrstaget som länkarmen så tror nog att det får bli en förlängning.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #24 skrivet: januari 06, 2012, 21:29:30 »
Brorsan och jag körde ett litet pass idag, blev inte ens hälften gjort vad man hade hoppas på >:(

Har borrat den batterifästet och flyttat det till dom bakre regionerna, för viktens skull.

Monterat fast lådan ordentligt och fyllt på med olja.

Monterade dit växellänkaget, har satt dit bronsbussningar i gaffeln samt svarvat lite plastdistanser istället för gummibrickorna som ligger i sätet runt kulan på spaken. Nu när allt är lite mer stumt så blev det en sjysst känsla i spaken. Dock så fick jag inte i 5an :( Så det blev att plocka bort fästet och slipa upp det lite.

Skulle ha kunnat tagit lite mer förlängt än 20mm men tycker det blir så stora slag i sidledes, särskilt när vi har tänkt att höja spaken 150mm. Måste dock bocka spaken lite framåt då den hamnar rätt så långt bak på 2 o 4an. Bilder kommer när det är ihop igen.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #25 skrivet: januari 07, 2012, 23:23:58 »
Brorsan och jag körde ett litet pass idag, blev inte ens hälften gjort vad man hade hoppas på >:(

Har borrat den batterifästet och flyttat det till dom bakre regionerna, för viktens skull.

Monterat fast lådan ordentligt och fyllt på med olja.

Monterade dit växellänkaget, har satt dit bronsbussningar i gaffeln samt svarvat lite plastdistanser istället för gummibrickorna som ligger i sätet runt kulan på spaken. Nu när allt är lite mer stumt så blev det en sjysst känsla i spaken. Dock så fick jag inte i 5an :( Så det blev att plocka bort fästet och slipa upp det lite.

Skulle ha kunnat tagit lite mer förlängt än 20mm men tycker det blir så stora slag i sidledes, särskilt när vi har tänkt att höja spaken 150mm. Måste dock bocka spaken lite framåt då den hamnar rätt så långt bak på 2 o 4an. Bilder kommer när det är ihop igen.

Många sköna modifikationer ni gjort då!

Angående långt slag i sidled kan jag bara hålla med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #26 skrivet: januari 10, 2012, 23:37:44 »
Har varit och handlat lite roliga saker, tänkte att bränslesystemet ska få sig en översyn. Var inge jättefel på originaltanken men detta kan jag tycke ser häftigare ut och då räcker det för mig :) Finns nog en massa nackdelar men det får vi ta. Inhandlade även en bättre behållare för vevhusventilationen, har haft en plastflaska med blandat resultat förut.

Tog ett kort på den längre vxl-spaken, har monterat den typ 8ggr och testat men nu tycker vi att den känns bra (vet inte hur bra man kan få med originalprylar), sitter ganska nära ratten. Fina lägen, stummare känsla samt att det borde funka med en handbromsspak bredvid sig.

Fick tillbaka våra fälgar från pulverlackeringen, vi valde halvmatt. Måste säga att det blev grymt, kanske blir att sätta dit en stripe i ytterkant för att bryta av mot det svarta däcket. Har kört på silvriga plåtfälgar men hade en uppsättning alufälgar dock i bedrövligt skick. Tänkte att det kanske blir lite roligare med dessa trots att man förstod att det behövdes en massa jobb, när man hade sen vägt dom och jämfört med plåtisarna så var beslutet taget. Var ca ,5-1kg lättare per fälg än plåt, det trodde inte jag i alla fall.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #27 skrivet: januari 11, 2012, 01:40:39 »
Oj ni har fått till spaken till en ordentlig och välintrimmad pjäs! Och vilken muff sen  :D

Snygga fälgar! Men som du säger kanske en rand behövs
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #28 skrivet: januari 11, 2012, 23:22:02 »
Blev lite mekande även idag.

Monterat dit vxl-länkaget för sista gången hoppas jag, gjorde några extra plåtkilar på hållaren så den skulle bli lite styvare nu när vi fick kapa lite i den. Själva spaken är inte riktigt färdig, ska dit en knopp för backspärren men monterade dit den då vi skulle passa in h-bromsen. Trodde vi skulle behöva modda spaken lite på den men är väldigt nöjda med placeringarna på dem bägge just nu, kan ju ändras vid provkörning.

Fick ett paket från KL Racing idag ;D

Har monterat den nya toppen, alltid lite småplock även om det är bolton >:( Lite hål som måste gängas för att kunna täta, kolla så insug/avgas matchar. Men troligtvis är det värt det då denna har större ventiler, bättre portad och en roligare kam. Fästet för gaswiren ska bytas ut om det är någon som undrar, sista minuten lösning inför förra säsongen.

Tycker det rullar på just nu men att bli klar i januari känns tyvärr avlägset. :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #29 skrivet: januari 12, 2012, 23:47:12 »
Fina jobb ni gör och kul med så hög noggrannhet!

Förstår nyttan med eran långa spak nu när jag ser hur smidigt det måste vara att snabbt flytta ned handen och rycka lite i kryckan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #30 skrivet: januari 13, 2012, 08:10:47 »
Fina jobb ni gör och kul med så hög noggrannhet!

Förstår nyttan med eran långa spak nu när jag ser hur smidigt det måste vara att snabbt flytta ned handen och rycka lite i kryckan!

Blev som sagt ganska nöjd med spakupplägget. Får väl se hur bra det funkar i verkligheten dock.

Vill ha en lite längre gaswire, då original är i kortaste laget. Ska finnas en 360 wire som är lite längre (förgasare), är det någon som vet vad den heter i volvos värld? 240 ska även ha en mkt längre wire har jag hört.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #31 skrivet: januari 19, 2012, 08:23:57 »
Händer lite av varje i garaget varje dag.

Har fått tillbaka "bakaxeln" från målning och monterat den.

Har börjat lite med bränslesystemet.

Dragit en strömkabeln i tröskeln, trångt >:(

Fixat så backspärren funkar.

Återkommer med lite bilder.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #32 skrivet: januari 28, 2012, 21:17:51 »
Hallå

Ber om ursäkt för dom uteblivna bilderna. Har varit  :P:'( den senaste tiden med bilen, inget har gått bra. Tror inte det har funnits en skruv som har gått bra. Till o med styrservon pajade utan att man gjorde något med den. Lossade en damask som var trasig, såg inget konstigt. Dagen efter är det värsta pölen i garaget. Kan man ha pajat den när man klippte loss ett buntband? Från att inte ha läckt en droppe till att släppa igenom hela burken ???

Jaja, det har hänt lite i alla fall men det går fruktansvärt långsamt.

Bakaxeln har varit på målning, blev bra. Smidigt att slippa penseln en liten stund. Brorsan har gjort ett nytt fäste till ett stag på vänstersida.

Så nu är nog allt färdigt där bak, fick tag i nya dämpare på tradera. Hoppas dom är bra, hade köpt ett par R-sport dämpare till 360 på blocket men det paketet har inte anlänt än. Är bara 1,5år sedan jag köpte dom ;D

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #33 skrivet: januari 28, 2012, 21:28:24 »
Det fick bli uniballs i änden mot karossen, originalbussningen var helt slut.

Bränslesystemet börjar likna något nu, har placerat ut dom största bitarna så man kan börja dra slang. Blir inte nytt alla detaljer till denna säsong då vi använder oss av så mycket av originalbitarna vi kan för att vinna tid.

Brorsan har fixat till spaken så att vi har en backspärr. Tänkte köra utan men det blir nog inte bra i stridens hetta :)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #34 skrivet: januari 28, 2012, 21:38:46 »
Nu börjar motorrummet likna något, är lite el o slangar som ska fixas samt lite målning där batterilådan satt en gång i tiden :)

Monterade en elfläkt inför förra säsongen, skönt att slippa propellern där framme.

Förgasarna är på plats, fick bli nya filter då filterboxen jag fick med tog i huvudcylindern. Insuget var lite annorlunda mot det jag hade förra året. Hade tänkt att flytta bak även bränslefiltret men det fick bli kvar ett år till.

Nästa gång vi hörs hoppas jag att jag har fått igång maskinen.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #35 skrivet: januari 29, 2012, 01:18:51 »
åhh... sugtrims porr... ruggit fina fuggar! ;D
Och bilen går bra? ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #36 skrivet: januari 30, 2012, 10:51:26 »
Ber om ursäkt för dom uteblivna bilderna. Har varit  :P:'( den senaste tiden med bilen, inget har gått bra. Tror inte det har funnits en skruv som har gått bra.
Jaja, det har hänt lite i alla fall men det går fruktansvärt långsamt.

Hör vad du säger men bilderna säger något annat, ser inte ut att gå långsamt så mycket som ni pillat ihop och lackat och monterat snyggt och fint som vanligt!  :D

Extraktorgrenröret är läckert, hemmabygge, rostfritt, eller?
« Senast ändrad: januari 30, 2012, 11:02:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #37 skrivet: januari 30, 2012, 11:59:10 »
Köpte det av Knotan, för ett par år sedan. Var nog min första kontakt med detta forum. Han byggde det till en kompressormatad motor men tyckte den gick skit så det fick bli en turbo istället, tur för mig.

Rostfritt ;D Har svarvat ner pluggen till lambdauttaget lite till i år. Fick skäll av Peter S. Dock så är inte kollektorrören lika långa, ska det väl helst vara på ett extraktorgrenrör, vet inte hur stor skillnad det gör. Får se om man gör ett eget till nästa år.

Vet inte om det går så fort (vi är ju två), lägger ner all tillgänglig tid just nu. Samvetet börjar göra sig påmind om att det finns andra saker/personer som man bör lägga lite tid på ;) Men nu ska vi inte deppa ihop. Isen håller på att lägga sig och borde kunna få till en uppstart till nästa helg.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #38 skrivet: februari 01, 2012, 22:16:37 »
It´s alive :)

Dock så läcker bensinpumpen,soppaslangar,styrservot, elen är lite felkopplad och den hostar o nyser :D Men det ska nog fixa sig inom kort.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #39 skrivet: februari 05, 2012, 00:59:12 »
Sådär ja, nu har vi äntligen tagit oskulden på årets is. Har mekat hela dagen (och alla dagar innan det :) ) i dag för att få ordning på alla småsaker. Tog ut den nu ikväll för att testa lite på isen, den har precis blivit tillräckligt tjock. Verkar som att det mesta funkar, finns allt en massa småsaker kvar men det går att köra med den i alla fall.

J-vlar va mycke starkare den är än förra året, trots att motorn bara är grundinställd. Blir nog go att köra med. Utväxlingen verkar också göra sitt till. Ska bli roligt att få testa den lite mer på sjön dom närmaste dagarna.

En sak som inte blev helt perfekt var fjädringen fram eller rättare sagt. HÖJDEN, skulle nog ha kapat betydligt mer än vad vi gjorde. Ville ta lite först då man inte visste alls hur det skulle bli. Skiljer 9cm fram o bak just nu, fint rallystuk ;D

Bränslesystemet verkar funka fint efter lite strul. En pump ville inte sluta läcka, tror att den läcker i själva ytterhöljet. Så jag fick låna en nu så länge för att få igång bilen, tack Peter.

Har gjort om staget till krängningshämmaren. Förlängt det, större diameter och fixat bättre brickor. Så nu ska det funka hoppas jag. En tråkig sak var att vi har fått slipa bort lite av förstärkningen på framvagnsbryggan, styrväxeln tog i där och slet sönder bägge damaskerna. Kan ha varit det som fick den att börja läcka lite olja. >:( Gör om gör rätt.

Fixat till lite invändigt också. Handbromsen inkopplad, damaskerna monterade till växelspaken och lite knappar till elen monterade. Inget märkvärdigt men ville ha bort tändningslåset då det bara har strulat med rattlåset när det har varit kallt. Har testat två olika men det har blivit samma sak så nu rev jag bort det.

Så nu borde det inte bli fler byggbilder på ett tag, kan bli lite åkbilder om vi har tur.