Jag var förbi min gamle team-chef för första gången på ett par år och lyckades lura ut honom i min gatregade 345a. Redan när han backade ut den kom första kommentaren "men vad är det här" följt av "vilken balans, man känner det ju redan nu!". När vi väl parkerade bilen igen så sa han "hur kan man ha missat den här bilen?", ni förstår redan nu att jag har frälst ännu en människa i 300-seriens charm

Två dagar senare ringer han: "Duu, den där 345an... visst hade du en till?", och här är vi idag! Vi tänkte bygga ihop en bil och köra i ERCup, eller iaf bygga den efter reglementet så att man kan köra en tävling! Det är här ni kommer in, ni som har varit med och modifierat dessa monster.
Bilen vi utgår från är en 1981 345 DLS. Motorn är kaputt och sitter inte längre i chassiet. Enligt reglementet är det 2000cc 16v eller 2500cc 8v som gäller och då skickade jag in och frågade ifall vi skulle få använda MC-motorer vilket verkade okej. Då sitter jag på två stycken 929cc-motorer så vi hamnar under 2000cc 16v och de kommer lämna nånstans mellan 240 och 300 hk utan överladd. Motorerna måste sitta längstmed under motorhuven så som orginalmotorn är monterad så det blir till att göra någon transfer-låda eller liknande för att få drivningen till bakhjulen.
Vi tillåts använda 330mm broms-skivor och 17" hjul. Vad är bästa lösningen för att byta ut bromsarna? Vad kan man ta från till rimlig kostnad?
7 cm breddning per sida är tillåtet, kan man göra det med spacer på axlarna eller krävs det större ombyggnationer?
Hela bygget går ut på att göra det så billigt och bra som möjligt, kan man göra saker själv så är det en klar fördel!
En liten to do list:Båge - Godkänd för den racingklass vi ska köra
Motor - CBR 929 x 2, behövs renoveringar + ett insprut och kabelhärva till båda
Katalysator - ett måste
Diffbroms - Vad finns det för alternativ? Byta hela huset?
Byta ut fönster-rutorna - Polykarbonat 5mm för vindruta och 3mm för övriga rutor, kommer nog använda standard framruta dock.
Bränsleledningar - Kommer krävas en returledning ifall man ska använda insprutning
Stolar - Två st, viktskillnaden är typ 5 kg men det är roligt att kunna skjutsa någon, bälten 6-punkts.
Flytta batteri bak - Säger sig självt

Stötdämpartorns-stag - Bättre vridstyvhet i chassiet, lättare att känna vad bilen gör
Bredda - Så bred som möjligt efter reglemente, gör att man får mindre viktförskjutning och således mer grepp. Ska man lix bredda kan man använda vilka bultmönster man vill också
Stötdämpare - Justerbara med möjlighet att byta fjäderkonstant, den måste vara hårdare fram än vad den är idag för att göra den mindre överstyrd in i kurvan
Krängningshämmare bak eller ta bort krängningshämmare fram - Med hårdare fjäder fram behöver vi lite hårdare krängninghämmareffekt bak så att den håller sig neutral mitt i kurvan och ger grepp i utgången
Bussningar etc - bytas eller uppgraderas
Bygga mcpherson strout eller 4-länk - Önskemål. Bättre lösning för bakvagnen
Racing-ratt med quick-release-fäste - Med racing-stolarna blir det svårt att snabbt byta chaufför annars.
Bättre bromsar fram - Har inte kollat in vilka komponenter man bör välja, men jag vet att standard inte kommer räcka långt på asfalt
Bromsvåg - Rent önskemål bara för att det blir enkelt att justera balansen på bilen i ingången i kurvan
Rensa chassiet på allt - Se över var det är rost och fixa rosten. Montera tillbaka instrumentpanelen efter bygge av båge
Lack - Svart och orange
Vinge - Ljusterbar
El - Allt onödigt bort
Fälgar däck - 17" 205 bredd
Hydraulisk handbroms - Önskemål för drifting
Här finns reglementet:http://www.ercup.se/download.asp?F=591Alla tips är välkomna!