Författare Ämne: 345 racingbil för ERCup  (läst 9228 gånger)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
345 racingbil för ERCup
« skrivet: februari 06, 2012, 23:30:27 »
Jag var förbi min gamle team-chef för första gången på ett par år och lyckades lura ut honom i min gatregade 345a. Redan när han backade ut den kom första kommentaren "men vad är det här" följt av "vilken balans, man känner det ju redan nu!". När vi väl parkerade bilen igen så sa han "hur kan man ha missat den här bilen?", ni förstår redan nu att jag har frälst ännu en människa i 300-seriens charm ;)

Två dagar senare ringer han: "Duu, den där 345an... visst hade du en till?", och här är vi idag! Vi tänkte bygga ihop en bil och köra i ERCup, eller iaf bygga den efter reglementet så att man kan köra en tävling! Det är här ni kommer in, ni som har varit med och modifierat dessa monster.

Bilen vi utgår från är en 1981 345 DLS. Motorn är kaputt och sitter inte längre i chassiet. Enligt reglementet är det 2000cc 16v eller 2500cc 8v som gäller och då skickade jag in och frågade ifall vi skulle få använda MC-motorer vilket verkade okej. Då sitter jag på två stycken 929cc-motorer så vi hamnar under 2000cc 16v och de kommer lämna nånstans mellan 240 och 300 hk utan överladd. Motorerna måste sitta längstmed under motorhuven så som orginalmotorn är monterad så det blir till att göra någon transfer-låda eller liknande för att få drivningen till bakhjulen.

Vi tillåts använda 330mm broms-skivor och 17" hjul. Vad är bästa lösningen för att byta ut bromsarna? Vad kan man ta från till rimlig kostnad?

7 cm breddning per sida är tillåtet, kan man göra det med spacer på axlarna eller krävs det större ombyggnationer?

Hela bygget går ut på att göra det så billigt och bra som möjligt, kan man göra saker själv så är det en klar fördel!

En liten to do list:
Båge - Godkänd för den racingklass vi ska köra
Motor - CBR 929 x 2, behövs renoveringar + ett insprut och kabelhärva till båda
Katalysator - ett måste
Diffbroms - Vad finns det för alternativ? Byta hela huset?
Byta ut fönster-rutorna - Polykarbonat 5mm för vindruta och 3mm för övriga rutor, kommer nog använda standard framruta dock.
Bränsleledningar - Kommer krävas en returledning ifall man ska använda insprutning
Stolar - Två st, viktskillnaden är typ 5 kg men det är roligt att kunna skjutsa någon, bälten 6-punkts.
Flytta batteri bak - Säger sig självt ;)
Stötdämpartorns-stag - Bättre vridstyvhet i chassiet, lättare att känna vad bilen gör
Bredda - Så bred som möjligt efter reglemente, gör att man får mindre viktförskjutning och således mer grepp. Ska man lix bredda kan man använda vilka bultmönster man vill också
Stötdämpare - Justerbara med möjlighet att byta fjäderkonstant, den måste vara hårdare fram än vad den är idag för att göra den mindre överstyrd in i kurvan
Krängningshämmare bak eller ta bort krängningshämmare fram - Med hårdare fjäder fram behöver vi lite hårdare krängninghämmareffekt bak så att den håller sig neutral mitt i kurvan och ger grepp i utgången
Bussningar etc - bytas eller uppgraderas
Bygga mcpherson strout eller 4-länk - Önskemål. Bättre lösning för bakvagnen
Racing-ratt med quick-release-fäste - Med racing-stolarna blir det svårt att snabbt byta chaufför annars.
Bättre bromsar fram - Har inte kollat in vilka komponenter man bör välja, men jag vet att standard inte kommer räcka långt på asfalt
Bromsvåg - Rent önskemål bara för att det blir enkelt att justera balansen på bilen i ingången i kurvan
Rensa chassiet på allt - Se över var det är rost och fixa rosten. Montera tillbaka instrumentpanelen efter bygge av båge
Lack - Svart och orange
Vinge - Ljusterbar
El - Allt onödigt bort
Fälgar däck - 17" 205 bredd
Hydraulisk handbroms - Önskemål för drifting

Här finns reglementet:
http://www.ercup.se/download.asp?F=591

Alla tips är välkomna!

steffstd

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: 345 racingbil för ERCup
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2012, 12:24:36 »
Hej. min vita 360 som jag har som profilbild, byggde jag för EFR, föregångaren till er cup.
Jag känner en del folk där nu oxå.
Du behöver läsa reglementet mer noga innan du frågar!
För det mesta står där ang motor osv.
Skall du få bilen att gå tillräckligt fort för att inte bli ett rundningsmärke, bör du göra större hjulhus fram och bak och höja fjädertornen fram.
Bladfjädrar är inte heller någon hitt. Du kommer att behöva prova dig fram innan du hittar rätt.
Annars så är det en grym bil  ;)
Lycka till

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2012, 13:00:58 »
Jag skickade in och frågade ledningen och de verkade tycka att det fungerade med reglementet så det är go på det! Torde vara första 345an med dubbla motorer iaf ;)

Utväxlingen blir inga problem då vi kan välja utväxling beroende på vilken växellåda man väljer att använda under racet (standard 345 eller de sekvensiella lådorna i hojmotorerna) samt att man kan bestämma utväxlingen när man går över från mc-motorerna till std drivlinan. Sen så varvar mc-motorerna runt 11000 varv så rent teoretiskt så borde den på 6ans växel gå ungefär dubbelt så fort som en standard 345a gör förutsatt att man har 1-1 i överföringen

Ser fram emot att få börja på bygget, min teamkamrat är dock iväg på jobb nu så det blir först om några veckor :)

steffstd

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2012, 15:27:49 »
Jag skickade in och frågade ledningen och de verkade tycka att det fungerade med reglementet så det är go på det! Torde vara första 345an med dubbla motorer iaf ;)

Utväxlingen blir inga problem då vi kan välja utväxling beroende på vilken växellåda man väljer att använda under racet (standard 345 eller de sekvensiella lådorna i hojmotorerna) samt att man kan bestämma utväxlingen när man går över från mc-motorerna till std drivlinan. Sen så varvar mc-motorerna runt 11000 varv så rent teoretiskt så borde den på 6ans växel gå ungefär dubbelt så fort som en standard 345a gör förutsatt att man har 1-1 i överföringen

Ser fram emot att få börja på bygget, min teamkamrat är dock iväg på jobb nu så det blir först om några veckor :)
Lite coolt är det, förut så skulle motor vara serieproducerad i bil. Nu skall det vara serieproducerat fordon  ;D
Kör så det ryker  ;)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2012, 16:50:43 »
En tanke jag kom på när är att du kan ju köra med dubbla växellådor. Du har mc-motorns växellåda, utgående axel på lådan kopplar du på transaxeln och behåller 340 orignal växellåda och diff. Dvs att du har 6växlat sekventiell-låda från mc-motorn och originallådan har du för att snabbt kunna ändra utväxling (epa-style). Så vill du backa lägger du i backen i m45an och sen har du 6st växlar bakåt :P Och framåt har du 4st olika slutväxlar att välja mellan. Bara en teori, men det borde vara ganska bekvämt att kunna ändra utväxlingen på bara några sekunder.

Kommer nog bli bra det här bygget, lycka till!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2012, 23:15:02 »
Lite coolt är det, förut så skulle motor vara serieproducerad i bil. Nu skall det vara serieproducerat fordon  ;D
Kör så det ryker  ;)

Det var det jag tänkte när jag läste reglementet, står egentligen bara att den ska vara serieproducerad, inte vilket fordon den sitter i :P

En tanke jag kom på när är att du kan ju köra med dubbla växellådor. Du har mc-motorns växellåda, utgående axel på lådan kopplar du på transaxeln och behåller 340 orignal växellåda och diff. Dvs att du har 6växlat sekventiell-låda från mc-motorn och originallådan har du för att snabbt kunna ändra utväxling (epa-style). Så vill du backa lägger du i backen i m45an och sen har du 6st växlar bakåt :P Och framåt har du 4st olika slutväxlar att välja mellan. Bara en teori, men det borde vara ganska bekvämt att kunna ändra utväxlingen på bara några sekunder.

Kommer nog bli bra det här bygget, lycka till!

Ja det var tanken att göra så men vi får se hur det slutar! Det skulle spara en hel del pengar jämfört med att ha olika diffar med olika utväxlingar så som jag antar att man gör på en vanlig race-bil?

Ikväll rensade jag motorrummet lite och provade hinka ner en motor, kommer måsta maila in och fråga ifall man får kapa och dra om ramen lite, annars kommer det bli liiite jobbigare att få ner dem båda:

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2012, 19:59:01 »
Har rensat bilen ikväll och sen hängde jag den i en tryckmätare som visade 22 MPa fram och 32 MPa bak med en motor i bagaget. Det som saknas då är allt kring motorn, huv, båge och stolar. OM det går mäta så så innebär det 224 kg fram och 326 kg bak, dvs 550 kg totalt, men det lät hemskt orimligt :) Är det någon som har provat väga en 345 som är strippad på allt onödigt?

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2012, 15:55:43 »
Nu har jag vägt bilarna på rätt sätt och såhär ser det ut:

Rallybil (isbil) 360: Färdig - bur, org motor, racestolar, rallydäck (väger minst 40 kg), 20 liter i tanken - 610 kg fram, 410 kg bak = 1020 kg totalt

ERCup 345: Strippad, inget avgassystem, inga stolar (2 stolar väger runt 18 kg), ingen bur, 1 mc motor (70 kg) - 720 kg totalt

Det finns fortfarande mycket vikt att spara genom att skära bort fästen som inte används, strippa dörrarna och byta rutorna, rensa upp i drivlinan, rensa bort de ljuddämpningsmattor som e kvar osv. Vi borde kunna hamna nånstans runt 900 kg med andra ord, så 900 kg och 300hk utan överladd borde kunna vara konkurrenskraftigt :)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2012, 17:42:25 »
Nu har jag vägt bilarna på rätt sätt och såhär ser det ut:

Rallybil (isbil) 360: Färdig - bur, org motor, racestolar, rallydäck (väger minst 40 kg), 20 liter i tanken - 610 kg fram, 410 kg bak = 1020 kg totalt

ERCup 345: Strippad, inget avgassystem, inga stolar (2 stolar väger runt 18 kg), ingen bur, 1 mc motor (70 kg) - 720 kg totalt

Det finns fortfarande mycket vikt att spara genom att skära bort fästen som inte används, strippa dörrarna och byta rutorna, rensa upp i drivlinan, rensa bort de ljuddämpningsmattor som e kvar osv. Vi borde kunna hamna nånstans runt 900 kg med andra ord, så 900 kg och 300hk utan överladd borde kunna vara konkurrenskraftigt :)

Konkurrens kraftig var det ja....  ::) för mig låter det Mums! ;D kommer nog gå riktigt fint tror jag! Keep it up!
Och bilen går bra? ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2012, 02:30:22 »
Vilket galet bygge!  :D

Verkar bli mycket jobb!

Angående breddning så kan du inte köra original bakaxel utan att bredda den plus drivaxlarna. 7cm spacer känns sådääär och förmodligen inte tillåtet enligt reglementet?!
Kör på 740-axel och rätt fälgar för att få till bredden. Då kan du välja och vraka bland diffbromsar/spärrar med.

Varför måste du köra så stora hjul som 17"?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2012, 19:27:09 »
Vilket galet bygge!  :D

Verkar bli mycket jobb!

Angående breddning så kan du inte köra original bakaxel utan att bredda den plus drivaxlarna. 7cm spacer känns sådääär och förmodligen inte tillåtet enligt reglementet?!
Kör på 740-axel och rätt fälgar för att få till bredden. Då kan du välja och vraka bland diffbromsar/spärrar med.

Varför måste du köra så stora hjul som 17"?

Haha jaa det blir nog mycket jobb men så är det nog alltid när man bygger en racebil! Rallybilen var bara tvärhafsad ihop och den funkar ju å går me rätt bra balans så det känns inte som att det blir så jobbigt, men fråga mig igen om ett halvår :P

Jag vet inte hur det är med spacer och hur mycket man får ta ut dem men annars får man väl köra fälgar med schysst ET :P Vi vill ha kvar den här typen av diff men det kan bli så att man väljer att sätta in en sierra-diff. Du har helt rätt i att det vore vettigast att byta dock! 740-axel känns som en nergradering bara, vi gillar låg ofjädrad vikt :P

17" är max vad man får köra enligt reglementet och ett 17" med 205 bredd har mer kontaktyta än ett 16" med 205 i bredd och således högre kurvhastighet!

Nån som har någon idé på hur man styr bromsarna på bästa sätt?