Författare Ämne: Svårstartad 340 -85 utan tomgång  (läst 6731 gånger)

sensan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Svårstartad 340 -85 utan tomgång
« skrivet: februari 09, 2012, 09:38:13 »
Tjena!

Åkte dit rejält på besiktningen med ett CO på 7.0, och nu efter den kalla helgen som var (20-32 minusgrader), så har den blivit helskum. Har ingen tomgång alls, och när jag håller igång den med gasen lite lätt så går den riktigt illa på låga varv (misständer och har sig som tusan). Den är även riktigt svårstartad kall.

Även efter landsväg så märker man att den inte går rent vid lågt och jämnt gaspådrag, har dock inga direkta problem när man ger lite mer gas. Har även märkt att om man står och gasar på "tomgången", så fortsätter den att varva lite efter att man har släppt på gasen.

Är lite svårt att beskriva problemet såhär tycker jag, men ska försöka slänga upp ett filmklipp så kanske det blir en aning lättare. Hade inga direkta problem med tomgången innan besiktningen, trots det höga CO-värdet.

Nån som har nån aning om vad det kan vara för fel? Förgasarstrul? Tändproblem? Läckande vacuumslangar? Har B14-motorn.

Mvh,

Mattias
« Senast ändrad: februari 09, 2012, 21:15:33 av sensan »

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svårstartad 340 -85 utan tomgång
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2012, 16:33:33 »
Att den inte har tomgång, går illa och är svårstartad kall låter precis som det var för mig när min brytarspetsen var helt åt helvete sjusterad. Så testa sjustera in brytarspetsen (om du nu har brytarspets). Avståndet ska vara 0.4mm när brytaren är fullt öppen.

Kom ihåg att axeln som  brytarnocken glider mot ska smörjas in med ytters lite fett och filtbiten mitt i fördelaraxeln ska oljas in (någon droppe olja, bara lite grann får inte vara så det kan skvittra omkring).

Hoppas du förstår och lycka till med felsökningen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2012, 23:04:41 »
Du skulle kunna börja med att testa att koppla loss "tomgångs motorn" som sitter på insuget, koppla bort kabeln när motorn är igång och se om nått händer... motorn Borde Tvärdö. bara en kabel som är ansluten.

sitter ungefär mitt på insuget med en lös ganska tun kabel, inga slangar eller liknande kopplade till den. Hittar inga bra bilder tyvär..
Och bilen går bra? ;)

sensan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2012, 12:29:18 »
simlar: Är det ens brytarspetsar på B14? Tror att jag har en B14.4 S.

Lightfox: Du menar den där ventilen som sitter på förgasaren, med en blå/röd kabel till sig? Ska testa att koppla ur den såfort jag har slutat jobba.

Nu går bilen dock på tomgång, om än rätt illa. Och ifall jag trycker ner gasen och släpper så fortsätter den varva (ganska högt också dessutom) en rätt bra stund efter att man har släppt på gasen. Själva gasvajern går dock tillbaka fint. Kan det vara så att gasspjällen kärvar lite så att dom inte vill tillbaka riktigt på en gång?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2012, 13:46:11 »
Bra fråga, tänkte inte på att det kanske är brytarlöst.

Eftersom motorn inte sjunker i varv som den ska så kan det vara tjuvluft någonstans, prova spruta startgas vid alla skarvar och vakuumslangar. Ökar den i varv när du sprutar startgas så är det tjuvluft där.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 15, 2012, 16:54:34 »
Köp en repsats till förgasaren från Misab, ett lågfartmunstycke från Soft bildelar/Meca plus förgasarfotspackning/insugspackning och renovera hela skiten så du är säkrad, Själv så tycker jag det är billigare/roligare att montera i en B230 så det är mitt projekt för sommaren :)

//Soderqvist

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2012, 17:21:23 »
Dont fix it if it works..!

Kolla efter insugsläckage, samtliga slangar.. till 99% har tomgångsventilen gett upp. Finns på softbildelar för ca 240 spänn eller något..
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

sensan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 15, 2012, 19:32:48 »
Hallåja!

Är det någon som vet vad den här anslutningen ska fylla för funktion? Det satt ingen slang eller nåt sånt där nämligen, och eftersom jag aldrig har rört förgasaren tidigare, så har det nog inte suttit något där under tiden jag har haft bilen heller.

Hur som helst så har den här rackarns anslutningen dragit tjuvluft, så provade att plugga den med en slang i ena änden och en skruv i den andra, och vips så försvann problemet med rusande tomgång. Så, nu går bilen hyfsat bra igen iaf. Tomgångsventilen verkar också fungera, då bilen genast gick ner i varv/dog när man drog ur kabeln. Så nu får vi se hur bilen går på vägen till jobbet imorgon! :)

Förresten, är det någon som vet ifall den här skruven är den sk. blandskruven?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 15, 2012, 19:37:45 »
Den ska in i vevhus ventilationen är jag rätt säker på..ska finnas en "T" anslutning på ventilkåpan.

I övrigt så är det en blandskruv men tomgångsventilen reglerar också bränsle blandningen, kolla så den inte läcker. :>
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!