Författare Ämne: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!  (läst 33493 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #40 skrivet: augusti 17, 2012, 00:07:25 »
Finfint! Bara att fixa kylarproblemet nu då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #41 skrivet: augusti 17, 2012, 00:29:26 »
Finfint! Bara att fixa kylarproblemet nu då!

Det kom lite i skym undan nu .. tyvärr:( men har ju tid och lösa det tills jag hittat en ny bakaxelklump/diff till bilen. totalsprängde loss hjulen på min igår.. bara flis av 2 av kuggen i mitten samt stången emellan dem..

Så är det någon som har en extra liggandes så är det av väldigt stort intresse, om det nu inte går att svetsa ihop som det serut. Men troligen inte :( kan ta bild imorgon så får ni avgöra :p


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #42 skrivet: augusti 18, 2012, 13:24:50 »
Ajdå, så har jag med gjort en gång.
Jag börnade och fick hjulstuds och då small det, hur gick det till för dig?

Borde väl gå att svetsa fast kanske betydligt enklare när alla hjul och axlar sitter kvar och förbinder. Men går väl stoppa in nåt annat skrot och svetsa dit`?

Själv är jag hopplöst trött på att min bil bara spinner på ena eller andra hjulet men svetsdiffen jag svetsade sprack i svetsen och tvärlåste bakhjulen i 60 blås mitt i stan. Sen dess ingen svetsdiff.
Men jag svetsade med MIG och flusstråd så inte så konstigt att det inte höll. Gör man det ordentligt så funkar det ju.
Se till att få bort allt slagg och skit bara när du är färdig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #43 skrivet: augusti 20, 2012, 01:48:41 »
Ajdå, så har jag med gjort en gång.
Jag börnade och fick hjulstuds och då small det, hur gick det till för dig?

Borde väl gå att svetsa fast kanske betydligt enklare när alla hjul och axlar sitter kvar och förbinder. Men går väl stoppa in nåt annat skrot och svetsa dit`?

Själv är jag hopplöst trött på att min bil bara spinner på ena eller andra hjulet men svetsdiffen jag svetsade sprack i svetsen och tvärlåste bakhjulen i 60 blås mitt i stan. Sen dess ingen svetsdiff.
Men jag svetsade med MIG och flusstråd så inte så konstigt att det inte höll. Gör man det ordentligt så funkar det ju.
Se till att få bort allt slagg och skit bara när du är färdig!

Precis samma här! bara skrot i diffen..

Kapade till en tjock bult och satte mellan dreven till drivaxlarna, och körde på uta bara satan med pinnsvets, sen satte jag mer bult igenom för att låsa drivaxlarna med resten av diffen så nu jävlar äre tvärstumt! :D och det borde hålla iaf enligt en som svetsat 40+ bakaxlar så litar på honom ;)

mig blir för hårt så det spricker av spänningarna som blir, rekomenderar pinne.

Hur gick det när det låste sig då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #44 skrivet: augusti 29, 2012, 22:16:10 »
Hur gick det när det låste sig då?

Sladdade lite fram och tillbaka över vägen tills hastigheten blev 0  ;D
Men det var inte så farligt, körde bara 50km/h..

Sen gick det backa så att skräpet släppte och sen kunde jag köra igen. Men bytte diff sen då allt hade spruckit mitt itu så det kunde röra sig lite fram/tillbaka på båda sidor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #45 skrivet: augusti 29, 2012, 22:26:07 »
Hur gick det när det låste sig då?

Sladdade lite fram och tillbaka över vägen tills hastigheten blev 0  ;D
Men det var inte så farligt, körde bara 50km/h..
Det låter trevligt, gjorde något liknande med min -85as Kadett efter 1 vecka med körkort fast då gick det 90 på grusväg och väjde för en stor jävla grop och då jävlar sladdade det fram och tillbaka kanske 3-4a gånger innan jag åkte ner i diket, lyckades åtminstone få ner farten till runt 30 så det hände inget förutom att bilen stannade med bakhjulen hängades upp i luften, fick bogserat upp bilen och det var inte en skråma den blev bara smutsig 8)
Lite offtopic, men kan säga att det var en upplevelse ;D


Får hoppas diffarna håller för er allihopa som svetsat så ni inte voltar ner i diket pga att bakhjulen låser sig :-X

Du har inga bilder på den svetsade diffen m4kk1? Det låter som att det är svetsat ihop så det är mycket stadigare än vad folk normalt gör iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #46 skrivet: augusti 30, 2012, 11:11:28 »
Hur gick det när det låste sig då?

Sladdade lite fram och tillbaka över vägen tills hastigheten blev 0  ;D
Men det var inte så farligt, körde bara 50km/h..
Det låter trevligt, gjorde något liknande med min -85as Kadett efter 1 vecka med körkort fast då gick det 90 på grusväg och väjde för en stor jävla grop och då jävlar sladdade det fram och tillbaka kanske 3-4a gånger innan jag åkte ner i diket, lyckades åtminstone få ner farten till runt 30 så det hände inget förutom att bilen stannade med bakhjulen hängades upp i luften, fick bogserat upp bilen och det var inte en skråma den blev bara smutsig 8)
Lite offtopic, men kan säga att det var en upplevelse ;D


Får hoppas diffarna håller för er allihopa som svetsat så ni inte voltar ner i diket pga att bakhjulen låser sig :-X

Du har inga bilder på den svetsade diffen m4kk1? Det låter som att det är svetsat ihop så det är mycket stadigare än vad folk normalt gör iaf.


Kan greja en bild åt dig ikväll när jag kommer hem:D har svetsat på alla ställen jag kommer åt och det är inga luftfickor så det ska nog inte va nåra problem alls att det håller:p

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #47 skrivet: september 17, 2012, 00:12:29 »
Hej igen alla människor!

Nu har jag varit väldigt frånvarande här på sistonde så det är dags att uppdatera lite, för har ju hänt en hel del i garaget senaste veckorna..  ;D

Bestämde mig för att plocka ur motorn och fräscha upp lite i samband med byte av koppling, kommer bli en 4-puckad Sinter  ::)

Så för att kunna ladda på lite mer så flög toppen iväg på fräsning och svänghjulet på banting  , och blocket fick lite ny schysst färg .

Sen frågar jag er här ; V eller A - KAM ? har båda liggandes på hyllan.. hihi


Köpte även en turbo från en T5a av en polare för en hunka så har plockat isär den och kollat upp den och kommer stoppas i när motorn sitter i igen!

Takvinge har jag även fått av en polare så den fick ta plats den med!

Nu kommer de lite bilder här med till er !  :D


Tomt och äckligt ..:(



Äcklig och grisig motor :(



Ren och fin motor :D



En sopslut originalkoppling :D



En styck 360 med takvinge från en mazda 323 :D



Efter lite arbete med vinkelslip så passade intercoolern utmärkt där reglåten egentligen ska sitta.. hoppas på lite mer plats i motorutrymmet nu när tryckrören får andra vägar att gå, sen mår nog kylaren bättre om det inte sitter nått stort ivägen :P



Bakifrån ser det ut såhär



Svängde även förbi biltema och köpte mig ett par lite schysstare mätare, en Ladd mätare och en Enkel Lambda mätare så man ser soppablandningen på ett ungefär iaf ;)

Mer uppdateringar kommer komma såfort jag får lön så jag kan handla en sinter :D
« Senast ändrad: september 17, 2012, 00:26:37 av m4kk1 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #48 skrivet: september 17, 2012, 00:41:42 »
Kul med ombyggnationer och motor i finkostym  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ozzi

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #49 skrivet: september 17, 2012, 20:25:42 »
JÄKLAR!! va fet den blev med vingen och takräckena! saknas bara en liten sänkning ;)

Annars väldigt inspirerande bygge :D

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #50 skrivet: september 17, 2012, 20:55:55 »
Vinge, takräcke och sänkning? Bara jag som tycker att man kan leka "finn ett fel"? :P

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #51 skrivet: september 18, 2012, 00:38:26 »
JÄKLAR!! va fet den blev med vingen och takräckena! saknas bara en liten sänkning ;)

Annars väldigt inspirerande bygge :D

Tackar tackar! :D

Takräckena kasta jag åt helvete efter att ha slagit upp och spräckt skallen i dem ett par gånger så nu ligger de en välförtjänt död i en container nånstans i sverige ;)

Ska sänkas ca 40mm bak snart, ska bara ha i motorn först sen får det bli karossens tur ;) jävligt ont om stålar som arbetslös men man försöker så gott man kan iaf ju ..

Iallafall, kommer lite mer uppdateringar nu typ senare ikväll när jag fått datorn att vilja samarbeta så jag kan lägga upp bilder ..  >:(


m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #52 skrivet: september 18, 2012, 01:09:49 »
Odär fungerade det !

Nu ska ni få lite bilder på den nyplanade och frästa toppen samt lite egenbyggnation av grenrör och så vidare :D







Va trött på och ha turbon med millimeteranpassning så byggde en adapter/förflyttare :D Nån som vill ha ritning eller info om den så äre bara och höra av sig! :) (ursäkta den äckliga turbon men den ska snyggas till, jag lovar!)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #53 skrivet: september 18, 2012, 22:43:53 »
Fina bilder på fina jobb!
På tal om jobb kan vi ju bara hålla tummarna för att du får tag på ett så du kan få ekonomin att gå ihop trots bilintresset på rätta stället  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #54 skrivet: september 19, 2012, 02:29:57 »
Fina bilder på fina jobb!
På tal om jobb kan vi ju bara hålla tummarna för att du får tag på ett så du kan få ekonomin att gå ihop trots bilintresset på rätta stället  :)

Tackar Frej!

Ja eller hur! Man får försöka så gott man kan ju ? haha

Imorgon åker toppen på med ny frisk packning och ny Slang för olja till turbon, och vaska av den lite samt montering av de sista och nu väntar jag bara på att lönen ska trilla in så jag kan köpa en koppling och kunna hänga i motorn igen ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #55 skrivet: september 29, 2012, 23:31:24 »
Jag måste bara fråga, hur tight är det med TD04H-13C turbo mot motorfästet med 940-grenrör? Funderade ifall man skulle fixa en uppvinkling som du gjort. Vill ju inte att turbon (elr det är väl egentligen wastegateklockan som är lite väl nära) ligger och slår mot motorfästet.

Sen har jag en fråga till, har du kopplat in vattenkylningen på turbon eller kör du med endast oljekylning?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Ozzi

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #56 skrivet: september 30, 2012, 18:29:33 »
Vart lämnade du in toppen för fräsning och vad kostade det ? eller gjorde du det själv på nått sätt ?

Motorn ser ut att bli riktigt fin :)

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!
« Svar #57 skrivet: september 30, 2012, 21:25:34 »
Vart lämnade du in toppen för fräsning och vad kostade det ? eller gjorde du det själv på nått sätt ?

Motorn ser ut att bli riktigt fin :)


Toppen lämnade jag till en som har fräs och legotillverkning i garaget brevid ;) är du intresserad av bearbetning så hör av dig så kan vi säkert lösa det. han är riktigt duktig!