Författare Ämne: Bruno, 340DL -84  (läst 47716 gånger)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« skrivet: oktober 06, 2012, 21:29:19 »
Efter att ha läst runt i alla roliga projekttrådar här så blir man ju inspirerad. Vore roligt med rejälare motor, femväxlad låda, bränsleinsprutning och allt sånt. Fast med mina mekarkunskaper är det nog bara att inse att det aldrig kommer bli så, och B14-snurran och den fyrväxlade lådan får sitta kvar där de sitter.

Mitt projekt kommer därmed bestå av att hålla Bruno levande och i trafik så länge som möjligt. När jag köpte honom i september -12 så hade han gått 5900 mil och blivit väl omhändertagen av en gammal gubbe i över 25 år. Lite arbete fanns dock att göra:

Framvagnsinställning. Bilen drar ganska rejält åt höger och höger framdäck är för tillfället knappast lagligt, ännu mindre säkert. Håller på att leta runt bland verkstäder för att se var och hur det kan göras billigt och bra.

Avgassystemet. Det finns ett hål stort som en femkrona på röret mellan främre och bakre ljuddämparna. Ska försöka fixa till det medelst gungum och avgasbandage snarast, så fort jag får tillgång till en ordentlig ramp. Funkar det inte så blir det nytt avgassystem.

Rosten har börjar dyka upp lite här och var på karossen. Den ska slipas ner och lackas över. Detta blir dock antagligen inte förrens till våren.

Service. Motorn och drivlina ska få sig en genomgång med nya oljor, vätskor och i vissa fall packningar. Det läcker lite från ventilkåpan och tomgången är inte helt hundra. Det rasslar också lite oroväckande från drivlinan när motorn är kall.

Sparklådorna och plåten under bakre ljuddämparen ser inte speciellt snygga ut. Dom är inte speciellt rostiga, bara fula rent kosmetiskt. Dom ska lackas svarta med rostskyddsfärg.

Fälgar. De som sitter på nu är knappast snygga. När ekonomi och möjlighet att köpa billigt sammanstrålar ska det åtgärdas.

Utöver ovan nämnda så får vi se vad Svensk Bilprovning har att säga om Bruno när det är dags för ett besök i vår. Förhoppningsvis bara lovord. Tanken är att försöka bevara originalskicket och hålla Bruno i dugligt bruksskick så långt det är möjligt och ekonomiskt försvarbart. Vi får se hur det går...

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2012, 10:32:15 »
Under eftermiddagen blir det eventuellt en liten tur till Biltema för att införskaffa prylar att tillfälligt laga det läckande avgasröret med. Vad tror ni, räcker det med avgasbandage eller ska jag köra det i kombination med lagningspastan?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Standard/Ljuddamparbandage-36912/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/Lagningspasta-361723/

Mekonomen och Skruvat hade också något liknande klet (Permafix?) och GunGum har jag inte lyckats hitta någonstans. Detta ska bara bli en tillfällig lagning till jag hinner skramla ihop lite pengar till att byta ut hela avgassystemet.

super_motard

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2012, 12:21:45 »
Till att börja med jävligt välbehållen och fräsh bil du har :)

Min personliga erfarenhet av pasta och bandage är att det blir aldrig riktigt bra om det är läckage (specielt hål) blir bättre att ersätta röret som är hål på , men pastan är suverän när du monterar ihop nya rör.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2012, 12:33:00 »
Ja, jag är medveten om att det inte blir perfekt. Det är bara en tillfällig lagning tills jag får deg och möjlighet att byta ut hela systemet. Det behöver bara hålla en månad eller två.

super_motard

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2012, 12:48:34 »
jamen dåså

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2012, 14:47:32 »
ett tips angående tattarlagningar är att använda sig av en ölburk. Skär bort botten och lock och skär ett snitt längs med burken. Då har du något som går att använda som tätning för hålet. Sen använder du kanske lite tätningsmassa mellan burk och hela röret. Försök linda fast det med ståltråd och sen utanpå det kan du isåfall linda någon typ av tätningsbandage. Är röret fräscht i övrigt kan man ju kapa av röret och trä på en skarvhylsa. Är ju lite lyxigare =)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2012, 15:50:42 »
Kom ut till parkeringen nu precis och kan konstatera att något hänt med lacken under natten. Den är full av fläckar där lacken spruckit och börjat krackelera. Så såg den INTE ut igår! Vad fasen är det här? Vad har hänt med min fina lack?!

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2012, 17:38:10 »
Det där såg inte kul ut  :'(
Är det över hela bilen eller på vilka områden är det?

Det enda jag kan komma på just nu är att någon skvätt något frätande på lacken (eller något annat som lacken inte gillar) under natten :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 07, 2012, 18:22:07 »
Det är över hela bilen, ca 100 såna där fläckar.

Jag har kollat runt på de andra bilarna på parkeringen och ingen har fått liknande fläckar. Igår var det iofs en oljebrand på det stora värmeverket i stan, och det rök ganska kraftigt därifrån. Har också fått några svarta, oljeliknande fläckar på bilen. Men värmeverket ligger över en mil bort, och det har inte varit rökigt här i området.

Jag funderade också på om träden på parkeringsplatsen kan ha något med saken att göra. Men det är ju inte säsong för varken pollen eller sav, det är bara löven som faller och jag har väldigt svårt att tro att några löv kan orsaka lackskador...

Jag fattar inte alls...  :-[

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: oktober 07, 2012, 18:31:43 »
Det är över hela bilen, ca 100 såna där fläckar.

Jag har kollat runt på de andra bilarna på parkeringen och ingen har fått liknande fläckar. Igår var det iofs en oljebrand på det stora värmeverket i stan, och det rök ganska kraftigt därifrån. Har också fått några svarta, oljeliknande fläckar på bilen. Men värmeverket ligger över en mil bort, och det har inte varit rökigt här i området.

Jag funderade också på om träden på parkeringsplatsen kan ha något med saken att göra. Men det är ju inte säsong för varken pollen eller sav, det är bara löven som faller och jag har väldigt svårt att tro att några löv kan orsaka lackskador...

Jag fattar inte alls...  :-[
Ja en mil tror jag inte det flyger iväg rester från oljebranden, inte så det är skadligt iaf.

Nä löv borde då inte kunna skada lacken, har då aldrig hört talas om någon som fått lacken förstörd av löv.

Enda jag kommer på är att någon j*vla idiot kastat bromsvätska >:( ,eller något annat som förstör lacken, på din bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2012, 18:54:12 »
Eftersom det var oljebrand så är det ju misstänkt!
Du borde nog dokumentera skadorna så väl du kan och genast kontakta ansvarig för branden och höra hur dom kan ersätta dig för skadorna på din bil.
OM det är oljebranden så lär det ju vara fler som är drabbade. Särskilt eftersom du var så långt ifrån så borde det finnas fler drabbade närmare branden.

Säger inte att det är branden men om det är det så är det nog bara att ligga på!

Verkligen skittråkigt med lackskador all over på en sån här fin gammal bil med originallack! Hade det varit min gubblåa, rostiga 87:a hade det ju inte varit samma sak..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2012, 19:06:22 »
Ja, oljebrand. Och som du säger, fler borde ha blivit drabbade. Men jag har inte hört något, och det stod inget i tidningen. Om röken orsakade sådana skador borde man gått ut och varnat lite mer. Bor ändå som sagt ganska långt ifrån, och ingen annan bil här verkat ha fått svarta pricka eller fula fläckar på sig.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1833828-abyverket-utslaget-reservpannor-igang

Jag funderar också på om jag har kört bakom någon annan bil som har läckt något frätande, typ bränsle eller nån vätska. Jag hade bilen ute en sväng kvällen innan.

Men hur som helst, det är sjukt irriterande men ändå inte hela världen. Men jag hade bra gärna velat veta vad det är som har hänt.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2012, 19:12:29 »
För att tala om något annat så är det för övrigt servicedags. Ny motorolja plus oljefilter samt växellådsolja tänkte jag fixa. Vilken olja rekommenderas till en B14? Nån typ av mineralolja? Och hur går man till väga för att byta växellådsolja? Kräver det stora mekaniska övningar, eller är det lika smidigt som att byta motorolja?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #13 skrivet: oktober 07, 2012, 19:23:01 »
För att tala om något annat så är det för övrigt servicedags. Ny motorolja plus oljefilter samt växellådsolja tänkte jag fixa. Vilken olja rekommenderas till en B14? Nån typ av mineralolja? Och hur går man till väga för att byta växellådsolja? Kräver det stora mekaniska övningar, eller är det lika smidigt som att byta motorolja?
10W40 mineralolja brukar vara det som rekommenderas till 99% av alla gamla bilar. Jag kör Biltemas 10W40 havlsyntet i min B23.

Växellådsolja är enkelt, speciellt när du inte har en bränsletank i vägen som det är för oss med rödblockare.

Det du gör är att:
Krypa in under bilen (hissa upp den om du inte kommer under, jag måste hissa upp min bil för att komma under men man kan inte säga att jag är liten med 110kg på 185cm)
Lossa påfyllnadspluggen (Bäst att lossa påfyllninspluggen först så du vet att du kan få in ny olja i lådan sen + så rinner oljan ur fortare då det enklare kan komma in luft och fylla ut tomrummet som blir)
Sätt ett uppsamlingskärl under lådan.
Lossa urtappningspluggen
Tappa ur oljan
Skruva tillbaka urtappningspluggen
Fyll på olja, kan rekommendera 5W40 helsyntet i lådan. Funkat fint i ett år för mig och växlarna går i mjukt och lätt även i -20°C.

Jag kom på en smart lösning som funkar riktigt bra när jag bytte olja i min låda.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7183.msg94141#msg94141

Ska du byta olja i diffen också?
« Senast ändrad: oktober 07, 2012, 19:27:16 av simlar »

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 07, 2012, 19:30:04 »
Ja, kanske är smart med ny olja i diffen också när man ändå håller på. Jag utgår från att det är originalolja i både låda och diff och efter 28 kanske det kan vara dags för ny?  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #15 skrivet: oktober 07, 2012, 19:34:31 »
Ja, kanske är smart med ny olja i diffen också när man ändå håller på. Jag utgår från att det är originalolja i både låda och diff och efter 28 kanske det kan vara dags för ny?  :)
Ja det brukar vara originalolja, inte många som tänker på att olja i låda och diff kan behöva bytas någon gång också.

I min bil var det originaloljor i låda och diff. 30år gammalt men var fortfarande fräscht. Orsaken till att man byter är för att få bort eventuellt vatten som samlats i oljan men även metallspån som blivit av att dreven gnuggat mot varandra efter ett antal mil.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 07, 2012, 19:44:56 »
Ja, jag tänker att olja är en färskvara som ska bytas lite då och då. Bruno har ju inte gått så långt, men jag har en känsla av att det är dags ändå. Om det inte visar sig vara för krångligt att göra på parkeringsplatsen med hjälp av domkraft och hylsnycklar.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #17 skrivet: oktober 07, 2012, 19:52:03 »
Ja, jag tänker att olja är en färskvara som ska bytas lite då och då. Bruno har ju inte gått så långt, men jag har en känsla av att det är dags ändå. Om det inte visar sig vara för krångligt att göra på parkeringsplatsen med hjälp av domkraft och hylsnycklar.
Jo lite så tänkte jag också. Kändes som att det var lika bra att byta alla vätskor i bilen när man ändå håller på.
Men då är det är ju trots allt nästan bara drivlinan jag har kostat på på min bil, har tyvärr inte haft tid/ork att fixa rosten ännu :-[ Men på jullovet tänker jag spendera några dagar i garaget med svetsen så får jag väl se hur långt jag hinner innan jag måste tillbaka till skolan.

Byta olja gör du på parkeringsplatsen enkelt, jag har varit i garage och bytt oljor men endast haft tillgång till domkraft, pallbockar och en hylsnyckelsats Kom ihåg att palla upp bilen med t.ex reservhjulet eller en pallbock också. Vill inte att bilen ramlar ner på dig om domkraften får för sig att ge upp mitt i allt.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 07, 2012, 19:54:54 »
Ja, motorolja och oljefiltret är inga problem, det fixar jag lätt. Det är åtkomsten när det gäller växellåda och diff som är avgörande när det gäller oljebyte för dom.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #19 skrivet: oktober 07, 2012, 20:02:57 »
Ja, motorolja och oljefiltret är inga problem, det fixar jag lätt. Det är åtkomsten när det gäller växellåda och diff som är avgörande när det gäller oljebyte för dom.
Jo men det ska inte vara några problem, är mer utrymme i 300-serien med B14 än vad det är i min bil med B19 original.
Så kommer jag åt liggandes på marken med bilen upphissad kanske 1dm så bör du komma åt också ;)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 10, 2012, 20:46:20 »
Hmm, undrar just om man skulle kunna trycka in detta i Bruno utan allt för mycket modifikation. 800 spänn var inte farligt och Kristinehamn är inte så långt bort...

http://www.blocket.se/varmland/Inredning_Volvo_850_43071973.htm?ca=8&w=3

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #21 skrivet: oktober 10, 2012, 20:51:02 »
Framsätena tycker jag borde gå. Men baksätet måste nog kapas av så det blir lite smalare för nog är väl en 850 bredare än en 340?

Det blir ju lite jobb att få dit 850 inredning. Måste fixa 340-skenorna på framstolarna och sen få baksätet att passa och fixa fästen till det.

Men 800kr var riktigt billigt för 850 halvskinn :o
Har själv funderat på att sätta i 850 eller 940 halvskinn i min 345a men kostar alldeles för mycket pengar för mig just nu, originalsätena är ju fräscha.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 10, 2012, 20:59:49 »
Som jag har fattat det är bredden "typ" densamma. Iaf innermåtten. Framstolarna borde ju va hyffsat lätt att fixa, byta skenorna bara. Om baksätet passar på bredden så borde det ju gå att svetsa nya fästen på stommen till det. Men det är framstolarna som är mest intressanta.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #23 skrivet: oktober 10, 2012, 21:33:02 »
Som jag har fattat det är bredden "typ" densamma. Iaf innermåtten. Framstolarna borde ju va hyffsat lätt att fixa, byta skenorna bara. Om baksätet passar på bredden så borde det ju gå att svetsa nya fästen på stommen till det. Men det är framstolarna som är mest intressanta.
Ja så länge det inte skiljer 1dm+ på bredden så bör det gå utan att modda baksätet utan vara fixa fästen och eventuellt staga upp om det behövs.

Skenorna vet jag inte hur man vanligtvis gör för att byta till skenor. Möjligtvis att det bara går att flytta rakt över ifall bredden och fästena stämmer.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« Svar #24 skrivet: oktober 10, 2012, 21:34:31 »
Med vinkelslip och svets går nog det mesta att fixa :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #25 skrivet: oktober 10, 2012, 21:45:55 »
Med vinkelslip och svets går nog det mesta att fixa :)
Jo, det brukar lösa det mesta :)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 18, 2012, 16:42:03 »
Hmm, avgassystemet har blivit lite mer krassligt. Det kräver nog lite mer omgående översyn, och lite skarpare åtgärder än avgasbandage  ::)

På ett ställe har det gått av helt och hållet, på ett annat är det ett hål vid upphängningen. Som jag kan se så är det bara en rörsektion som har pajat, det kanske räcker med att byta bara den. Den främre ljuddämparen verkar vara utbytt tidigare, och grenröret innan det ser ut att vara i ok skick förutom ytrost. Vad tycker ni andra? Byta ut bara den trasiga biten eller köpa en halvsats och byta rubbet?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #27 skrivet: oktober 18, 2012, 16:47:07 »
Jag röstar på halvsats och byta rubbet. En halvsats brukar kosta ungefär lika mycket som en sektion, ibland är halvsatsen till och med billigare.
Röret som går upp ovanför bakaxeln ser jag är skarvat med ett skarvrör.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 18, 2012, 19:48:34 »
Ja, det lutar åt halvsats. Kostar typ 1300 på skruvat, så jag ska väl beställa ett sånt. Och hitta nån som kan hjälpa mig få dit det, alt. hyra in mig på nån GDS-verkstad och fixa det själv. Surt bara att jag ska köra styvt 80 mil med bilen nästa vecka, lär knappast hinna fixa innan dess. Nåja, det finns ju öronproppar  ;D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #29 skrivet: oktober 18, 2012, 19:51:51 »
Ja, det lutar åt halvsats. Kostar typ 1300 på skruvat, så jag ska väl beställa ett sånt. Och hitta nån som kan hjälpa mig få dit det, alt. hyra in mig på nån GDS-verkstad och fixa det själv. Surt bara att jag ska köra styvt 80 mil med bilen nästa vecka, lär knappast hinna fixa innan dess. Nåja, det finns ju öronproppar  ;D
Du kan ju fullaga det med t.ex en ölburk och två slangklammer så röret åtminstone håller ihop. Det är inte kul att köra med bilen när avgasröret slutar innan bilen slutar, dånar så j*vla mycket så man blir helt mör i skallen.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: oktober 19, 2012, 09:53:30 »
Antar att det är detta som menas med en halvsats.

http://www.skruvat.se/Standardavgassystem-halvsats-P13700.aspx

Fast prylarna på bilden skiljer sig ju från hur det ser ut i verkligheten. Ser ut som om det saknas en rörbit som finns mellan ljuddämparna på den här bilden från Mekonomens hemsida?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #31 skrivet: oktober 19, 2012, 11:18:27 »
Japp halvsats är allt bakom främreröret (allt bakom katalysator på bilar med katalysator). dvs första ljuddämparen och bakåt inkl upphängingar och klammer = halvsats.

Vilken rörbit är det som fattas?
För mig ser det ut som att på avgasröret som sitter nu på din bil har en lös rörbit mellan främre ljuddämpare och bakre ljuddämpare, men denna sats så är det röret avkapat på mitten och ena halvan sitter fast i främre ljuddämparen och andra halvan sitter fast i bakre juddämparen.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: oktober 19, 2012, 11:26:54 »
Så vitt jag kan se fattas den långa svängda rörbiten mellan främre och bakre ljuddämparen på skruvats bild, den som ska sättas ihop med klammer 82321 på Mekonomens bild. Men det kanske bara är annorlunda utformat på skruvats bild. Så länge det passar och alla delar som behövs följer med så skiter jag i vilket  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #33 skrivet: oktober 19, 2012, 11:36:14 »
Så vitt jag kan se fattas den långa svängda rörbiten mellan främre och bakre ljuddämparen på skruvats bild, den som ska sättas ihop med klammer 82321 på Mekonomens bild. Men det kanske bara är annorlunda utformat på skruvats bild. Så länge det passar och alla delar som behövs följer med så skiter jag i vilket  :)
Jaha, kollade nu på länken till halvsatsen och den ser väldigt konstig ut. Varför är det två st rör på ena ljuddämparen? För främre röret går ju ihop till ett rör så behövs ju ingen ljuddämpare med 2st ingångar.

Sen fattas slutröret och röret mellan främre och bakre ljuddämpare. Antingen så har dem fel bild eller så har halvsatsen hamnat på fel ställe ???
Bäst du mailar till skruvats kundservice och frågar och bifogar bilder och sånt för bilden på halvsatsen ser helt fel ut.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: oktober 22, 2012, 16:01:47 »
Har inte fått svar från Skruvat.se ang. deras system, jag tröttnade på att vänta och beställde från Mekonomen istället. Det kostade iofs 300 kr mer, men nu vet jag att det blev rätt. En arbetskamrats man har erbjudit sig att montera klabbet åt mig också, i utbyte mot en flaska drickbart. Det kan man ju inte tacka nej till  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #35 skrivet: oktober 22, 2012, 16:10:24 »
Har inte fått svar från Skruvat.se ang. deras system, jag tröttnade på att vänta och beställde från Mekonomen istället. Det kostade iofs 300 kr mer, men nu vet jag att det blev rätt. En arbetskamrats man har erbjudit sig att montera klabbet åt mig också, i utbyte mot en flaska drickbart. Det kan man ju inte tacka nej till  :)
Ja skiljer det bara 300kr så skulle jag inte ens fundera på att köpa från skruvat, blir väl frakt från skruvat också? (eller kanske är gratis frakt om man beställer för en viss summa).

Låter som ett bra pris för att byta avgassystem ;D Och om han inte specifierat vad för drickbart så kan du ge han en flaska vatten ;)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: oktober 28, 2012, 11:42:16 »
Har precis förtagit min första långresa i Bruno, Örebro/Växjö tur/retur, med ett par avstickare på vägen. Totalt runt 80 mil. På vägen stannade jag hos mor och far strax söder om Linköping och passade på att företa lite reparationer och service, eftersom dom har tillgång till ett bra garage vilket jag saknar. Dom farligt slitna sommardäcken kasserades och byttes mot dubbdäck. Avgassystemet fulfixades med hjälp av avgaspasta, slangklämmor och några bitar tunn plåt. Det gjorde underverk! Nu slipper man använda öronproppar vid hastigheter som överstiger 60 km/h. Sist men inte minst så byttes olja och den trasiga bakrutevärmaren fixades. Konstaterade också att ventilkåpspackningen läcker som ett såll, men jag har hittills inte lyckats hitta någon ny packning att köpa så det får vänta så länge.

Nu är jag hemma igen och kan konstatera att Bruno uppförde sig riktigt fint under resan. Man sitter skönt och klarar många mil innan man måste sträcka på benen. Soppaförbrukningen kröp neråt 0,6l/mil, vilket jag blev ganska förvånad över. Speciellt eftersom större delen av vägen var 90-sträcka och Bruno bara har fyrväxlad låda.

Någon gång under veckan så ska det nya avgassystemet på, och jag har bokat tid för framvagnsinställning. Sen ska nog Bruno vara redo för vintern.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #37 skrivet: oktober 28, 2012, 11:54:24 »
Det var en riktigt trevlig bränsleförbrukning :)
Men trodde faktiskt B14 skulle gå snålare än så eftersom min 345a snittade 0,65 långkörning med en snitthastighet på 90km/h och det med fyrväxlad låda, B19A och mycket last (4st sommardäck på fälg, 1veckas packning, två datorer, datorhögtalare och min lillebror som då var 10år)

Låter bra med nytt avgassystem och framvagnsinställning :D Kommer kännas som en ny bil ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #38 skrivet: oktober 29, 2012, 19:38:02 »
Har precis förtagit min första långresa i Bruno, Örebro/Växjö tur/retur, med ett par avstickare på vägen. Totalt runt 80 mil. På vägen stannade jag hos mor och far strax söder om Linköping och passade på att företa lite reparationer och service, eftersom dom har tillgång till ett bra garage vilket jag saknar. Dom farligt slitna sommardäcken kasserades och byttes mot dubbdäck. Avgassystemet fulfixades med hjälp av avgaspasta, slangklämmor och några bitar tunn plåt. Det gjorde underverk! Nu slipper man använda öronproppar vid hastigheter som överstiger 60 km/h. Sist men inte minst så byttes olja och den trasiga bakrutevärmaren fixades. Konstaterade också att ventilkåpspackningen läcker som ett såll, men jag har hittills inte lyckats hitta någon ny packning att köpa så det får vänta så länge.

Nu är jag hemma igen och kan konstatera att Bruno uppförde sig riktigt fint under resan. Man sitter skönt och klarar många mil innan man måste sträcka på benen. Soppaförbrukningen kröp neråt 0,6l/mil, vilket jag blev ganska förvånad över. Speciellt eftersom större delen av vägen var 90-sträcka och Bruno bara har fyrväxlad låda.

Någon gång under veckan så ska det nya avgassystemet på, och jag har bokat tid för framvagnsinställning. Sen ska nog Bruno vara redo för vintern.

Låter som en trevlig färd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: oktober 31, 2012, 21:09:52 »
Nu är nya avgassystemet på plats, efter ett par timmars svärande, svetsande och vinkelslipande. Att få loss det gamla möget var lättare sagt än gjort, men till slut gick det vägen. Att sedan få på det nya tog inte lång stund.

På lördag har jag bokat tid på verkstad för en framvagnsinställning. Sen ska jag byta den läckande ventilkåpspackningen som borde komma med posten vilken dag som helst.