Författare Ämne: Registrera med B23/230 om man samtidigt reggar med eftermarknadssprut och E85?  (läst 18631 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ja kom på en tanke att om det kanske skulle gå att regga in bilen med B23/230 om man samtidigt registrerar med eftermarknadssprut (t.ex MS) och E85?

Eftersom ifall man registrerar med eftermarknadssprut och E85 så behöver man inte ha någon avgascertifiering på motorn men man behöver ett bänkningspapper på motoreffekten och godkända E85-slangar.

Det jag tänkte då är att det borde väl då gå att regga in med B23/230 samtidigt om man har bänkningspapper på att motorn inte ger ut mer effekt och vrid än bilen är godkänd för.

T.ex man mappar B23an så man får ut runt 100hk och 170Nm så överstiger man varken max tillåten effektökning eller max tillåtet vridmoment, vad jag hittat så är 300-serien godkänd för 140HK och 170Nm.

Men då är frågan om det går att göra så, har bara hittat när jag googlat där dem reggat med utbytt och/eller turbokonverterad motor och E85 i samband med reggning som ombyggt fordon och har då gått på max 15kW/100kg. (inte 300-serien utan de flesta verkar vara 80-tals BMW)


Det jag vill göra är att endast regga in med B23, MS och E85 utan att behöva bygga om så det går att regga som ombyggt fordon.


Finns det någon här på forumet som har några erfarenheter om det här? Skulle ju vara riktigt kul om det går att regga in med B23/230 så man inte behöver oroa sig vid varje besikting ifall de märker att det sitter en motor med lite större motorvolym än original.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Om det går så hade det ju varit guld värt, då kan du börja köpa 360/340 och regga om och antagligen tjäna en slant:-D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Om det går så hade det ju varit guld värt, då kan du börja köpa 360/340 och regga om och antagligen tjäna en slant:-D
Jo skulle ju vara riktigt najs, kunna regga in bilen som den egentligen skulle varit utrustad från början ;D

Hehe, ja det vet jag då inte om man kan tjäna en slant. Måste ju stoppa i eftermarknadssprut, e85-slangar och bänka bilen och sen tillkommer såklart registreringskostnaderna på det ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag tror att det ska gå att regga som du vill simlar.

Den enda som jag vet testat är Kurre86 här på forumet.
Men då med sin "B15"-motor.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jag tror att det ska gå att regga som du vill simlar.

Den enda som jag vet testat är Kurre86 här på forumet.
Men då med sin "B15"-motor.
Det låter lovande det :D Vet du möjligtvis om det är bilprovningen eller SFRO man ska prata med för att få information om inreggning?

Ok får ta och läsa igenom hans projekttråd så kanske man får lite mera kött på benen så att säga :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag tror inte SFRO blandas in i detta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jag tror inte SFRO blandas in i detta.
Precis som jag misstänkte då :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Om du testar detta och det funkar så får du berätta hur och vad du gjorde för det hade ju varit en dröm att köra med b230 lagligt i 360
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Om du testar detta och det funkar så får du berätta hur och vad du gjorde för det hade ju varit en dröm att köra med b230 lagligt i 360
Har tänkt ringa eller maila bilprovningen och fråga om det skulle gå.
Om det går så blir det inte förrän på kanske ett år, först måste jag ju stoppa i MS och lära mig mappa ordentligt innan det ens är någon idé att försöka regga in.

Edit:
Jag har nu mailat bilprovningen, bara att vänta på svar. Kommer skriva svaret jag fick i ett inlägg i denna tråd.
« Senast ändrad: oktober 28, 2012, 15:16:07 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Om du testar detta och det funkar så får du berätta hur och vad du gjorde för det hade ju varit en dröm att köra med b230 lagligt i 360

Det blir ju nästan lagligt.. eller i allafall tills man reggat och efteråt laddar in rätta mappen så motorn går som den ska igen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Om du testar detta och det funkar så får du berätta hur och vad du gjorde för det hade ju varit en dröm att köra med b230 lagligt i 360

Det blir ju nästan lagligt.. eller i allafall tills man reggat och efteråt laddar in rätta mappen så motorn går som den ska igen  ;)
Jo och nästan lagligt räcker för mig ;D Sålänge komponenterna är lagliga så, hur ska en besiktningsman kunna bevisa att jag har mer effekt än på pappret? Bara för att han tycker den går lite väl bra för att ha 100hk så går det ju inte att bevisa utan att bänka bilen 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Nej det har du rätt i simlar, ville bara poängtera för alla andra.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
En månad (nästan) har gått och jag har ännu inte fått svar på mailet jag skickade till bilprovningen, får väl ta och ringa någon dag så man kanske får svar på sina frågor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Fick aldrig något svar från bilprovningen. Mailade SFRO också men fick inget svar där heller :(

Det jag däremot fått reda på är att om man reggar som ombyggt fordon så kan man samtidigt regga in motorbyte och turbokonverterad motor.
Och om SFRO anser att man dimensionerat bilen så den klarar 15kW/100kg tjänstevikt går det att regga in med den effekten.
Tjänstevikten räknas efter vikten vid invägning, men vikten lär hamna på 1100-1200kg.
Dvs att det är möjligt att regga in 340/360 med turbokonverterad motor på 165-180kW = 224,4hk-244,8hk och inget maxtak för vrid.

Däremot kostar en SFRO besiktning ca 5000kr och sedan en regbes inkl invägning för 2000kr.

Så endast registreringskostnader blir då:
ca5000kr SFRO'
ca2000kr regbes inkl invägning
ca2000kr bänkning

Tot ca 9000kr.

Och sen tillkommer alla andra komponenter som krävs för att kunna regga som ombyggt och som klarar effekten.

Det kostar pengar men det är möjligt att få reggat en 340/360 med t.ex turbokonverterad B23 med 220-240hk och E85 som bränsle :D


Däremot har jag inte hittat om det är möjligt att regga in endast motorbyte till B23/230 som man mappat ner till godkänd effekt/vridmoment :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Men när du tar upp kostnader för ombyggt fordon så måste man ju fundera hur det blir med resten. När fordonet är ombyggt. Räknas fortfarande skatten på samma vis och hur blir det med försäkring? Blir den dyrare?

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Men för att regga som ombyggt fordon finns det väl en hel drös med saker man måste egentligen ändra på? Man måste väl kunna påpeka att man har byggt om det, likt hjulbas eller byggt ram osv?
Eller är det något annat jag tänker på nu?
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Men när du tar upp kostnader för ombyggt fordon så måste man ju fundera hur det blir med resten. När fordonet är ombyggt. Räknas fortfarande skatten på samma vis och hur blir det med försäkring? Blir den dyrare?
Skatten räknas på nya tjänstevikten, har bilen samma tjänstevikt blir skatten samma.
Försäkring vet jag ej, lär ju bli dyrare om man registrerar in med högre effekt.
Årsmodellen däremot ändras inte så är bilen skattefri vid reggning som ombyggt är den fortfarande skattefri efteråt :)

Men för att regga som ombyggt fordon finns det väl en hel drös med saker man måste egentligen ändra på? Man måste väl kunna påpeka att man har byggt om det, likt hjulbas eller byggt ram osv?
Eller är det något annat jag tänker på nu?
För ombyggt räcker det att byta bromsar och drivlina (drivlina = motor, växellåda och diff).
Bygga ram och sånt det är amatörbyggt det och då blir det en helt ny bilmodell och märke och bilens årsmodell räknas som det årtalet man registrerade bygget så t.ex regga en brutalt ombyggd skattefri 340 så åker man på skatt i 30år till ifall man reggar som amatörbyggt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Fick aldrig något svar från bilprovningen. Mailade SFRO också men fick inget svar där heller :(

Det jag däremot fått reda på är att om man reggar som ombyggt fordon så kan man samtidigt regga in motorbyte och turbokonverterad motor.
Och om SFRO anser att man dimensionerat bilen så den klarar 15kW/100kg tjänstevikt går det att regga in med den effekten.
Tjänstevikten räknas efter vikten vid invägning, men vikten lär hamna på 1100-1200kg.
Dvs att det är möjligt att regga in 340/360 med turbokonverterad motor på 165-180kW = 224,4hk-244,8hk och inget maxtak för vrid.

Däremot kostar en SFRO besiktning ca 5000kr och sedan en regbes inkl invägning för 2000kr.

Så endast registreringskostnader blir då:
ca5000kr SFRO'
ca2000kr regbes inkl invägning
ca2000kr bänkning

Tot ca 9000kr.

Och sen tillkommer alla andra komponenter som krävs för att kunna regga som ombyggt och som klarar effekten.

Det kostar pengar men det är möjligt att få reggat en 340/360 med t.ex turbokonverterad B23 med 220-240hk och E85 som bränsle :D


Däremot har jag inte hittat om det är möjligt att regga in endast motorbyte till B23/230 som man mappat ner till godkänd effekt/vridmoment :-\

Tror du kan stryka kostnaden för bänkning i ovan exempel? Den blir ju bara aktuell om du ska regga som etanolbil hos bilprovningen. Vid ombyggt fordon går man väl på papper som säger vad motorn har för effekt original?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo men reggar man med turbokonverterad motor så måste man regga in med etanol för att slippa avgascertifiera motorn och då även uppvisa papper som intygar effekten med turbo ;)
Samma om man reggar med trimmad sugmotor eller på annat sätt modifierad motor så den ej är original längre.
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 22:50:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jo men reggar man med turbokonverterad motor så måste man regga in med etanol för att slippa avgascertifiera motorn och då även uppvisa papper som intygar effekten med turbo ;)
Samma om man reggar med trimmad sugmotor eller på annat sätt modifierad motor så den ej är original längre.

Ja just det.. undrar hur länge till det går? Känns som om etanolen bara används av oss racers och inte av så många med miljöbilar/riktiga etanolbilar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo det är det som bekymrar mig med tanke på att det var påväg att tas bort de friare reglerna vid reggning av E85 i höstas :-\
Får hoppas det går fram till dess att jag fått reggat in min bil med turbo och MS iaf.

Nä etanolen verkar nästan bara användas av oss som kör med det i syfte att ta ut mer effekt, vanliga svensson med flexifuel-bilar verkar ju bara köra på bensin för att slippa kallstartsproblemet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75