Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 489353 gånger)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #920 skrivet: januari 01, 2007, 18:09:45 »
Du skulle hatt Tremec TKO600. :)

Japp, men jag skulle inte vilja betala för den  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #921 skrivet: januari 05, 2007, 12:37:37 »
Killen har för många bilar. Den innersta är RS:n.  :-\

Killen har för stort garage heter det! Eller för få inhyrda, beroende på hur man ser det.

Jag har ett tiotal båtar några husvagnar och ett 20-tal bilar står ivägen så när jag skulle lyfta toppen fick jag stå i ett enbilsgarage  >:(

Tur att jag hade Performance som bollplank ibland bara, hade lite småproblem då jag aldrig skruvat saab tidigare. Tack o bock för det!

Ser fram emot att följa ditt byggande i vår!

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #922 skrivet: januari 07, 2007, 22:46:40 »
Nu har vi äntligen tagit tag i det hela och lyft ut motorn. Gick förvånande snabbt och smidigt faktiskt, inte minsta lilla problemet förutom att motorstativet råkade tippa när vi hade hängt fast motorn där.
Nu kan vi lägga till ett generatorfäste på kraschkontot  :P

Har mätt och funderat lite och jag tror att nya motorplaceringen blir ungefär 20cm längre bak, då blir det ungefär 5cm topplock inne i kupén. Skulle gärna ta lite till men jag tror det blir svårt att bygga nya grenröret som jag vill ha det då eftersom turbon då skulle hamna i fjäderbenstornet.

Är det nån som har förslag på ett nytt namn till projektet? 360RS var ju rätt kul, RS MK2 kändes som en nödlösning och RS MK3 känns bara slitet tycker jag.
Alla förslag uppskattas!

Citera
Tur att jag hade Performance som bollplank ibland bara, hade lite småproblem då jag aldrig skruvat saab tidigare. Tack o bock för det!

Varsågod, vi är ju alla här för att hjälpa och stötta varandra  :)

Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #923 skrivet: januari 07, 2007, 22:53:08 »
Great! Kul att DU är igång igen!

Jag har ett tips på namn.. fast jag vågar knappt antyda det.

Ridskolebilen eller ponnyexpressen  :o

Men bara om du kör i din söta hjälm på strippen  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #924 skrivet: januari 07, 2007, 22:59:45 »
Kul att du har kommit igång :D
"don't buy it if you can build it!"

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #925 skrivet: januari 07, 2007, 23:12:56 »
360 v12-wannabe  :o Eller varför inte 360 T4?

Hade inte Peter haft sånt brutalt cylinderantal så hade han kunnat ha 360 CLK med tanke på kompressormatningen.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #926 skrivet: januari 08, 2007, 04:28:44 »
Fan vad gott att du är igång igen :D
mer insperation till överladdning och så slipper jag bry mig om att min bil läcker olja för då läser jag bra lite i din tråd ;) det hjälper föresten mot alla problem :P

lycka till med bilen och namnet!!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #927 skrivet: januari 08, 2007, 21:08:15 »
Great! Kul att DU är igång igen!

Jag har ett tips på namn.. fast jag vågar knappt antyda det.

Ridskolebilen eller ponnyexpressen  :o

Men bara om du kör i din söta hjälm på strippen  :-*

Du som svenske burde jo vite at Ridskolan er en vuxen-film! :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #928 skrivet: januari 08, 2007, 21:17:01 »
Ponnyexpressen känns faktiskt kul, mest bara för att det är så fult  ;D
Men tyvärr har jag redan blivit idiotförklarad när jag nämnde det namnet så jag bangar tyvärr.
Hur gör alla som kommer på tuffa namn? Grim Reaper, Whiplash-Camaro, Evil-chassie, Midnight Blower osv. Nåt sånt (fast inte redan upptaget) skulle man fått komma på.

Blev inte så mycket jobbat ikväll, rensade en gammal B21:a och lyfte i blocket för att mäta lite noggrannare var motorn sitter original. Ifall nån håller på med att rikta upp en krockad 360 kan jag meddela att från packningsytan för vattenpumpen till balken under kylaren är det 17cm original  ;)

Nästa etapp är att lyfta ur växellådan och sätta rondellen i torpedvägg och kardantunnel.

Ska försöka ta mig för att ladda batterierna till kameran så jag slipper ladda upp sunkiga foton knäppta med mobilen hela tiden  :-\
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #929 skrivet: januari 08, 2007, 21:24:22 »
vet inte om det bara är jag som missat det men varför ska du flytta in motorn i bilen? (förutom tänkbara anledningar som att du vill lättare kunna göra wheelies i din ridskolehjälm, blivit impad av Peters V12 eller vill dra nytta av motorvärmen utan att ha ett värmepaket  ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS MK2
« Svar #930 skrivet: januari 08, 2007, 21:33:23 »
Tufft namn: Ford GT40
Tuffare namn: Volvo GT340 leds sen till Volvo GT360

Tufft namn: Volvo s60r evolve
Tuffare namn: Volvo 360r revolver

Andra namn förslag:
Volvo 360 RS evo III
Volvo 360 SS
Volvo 360 GTT
Volvo 360 3PC (300powerclub)

Brown-fart (Brun speed) (Brun prutt) man väljer
Bromsrand
The sunrice bajs

freaky deaky dutch
The flyingdutch
The dusty dutch



« Senast ändrad: januari 08, 2007, 21:46:50 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #931 skrivet: januari 08, 2007, 21:43:37 »
Volvo 360Super SS Rally GT. (Øystein Sunde, norsk musiker.. :P "Super SS Rally GT", er en sang han har.) :D
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #932 skrivet: januari 08, 2007, 21:55:41 »
vet inte om det bara är jag som missat det men varför ska du flytta in motorn i bilen? (förutom tänkbara anledningar som att du vill lättare kunna göra wheelies i din ridskolehjälm, blivit impad av Peters V12 eller vill dra nytta av motorvärmen utan att ha ett värmepaket  ;) )

Hade tänkt jag skulle försöka mig på att köra på bakhjulen till sommaren, observera: försöka. Misstänker att det fattas lite effekt och dragdiagonaler för det  :(
Förare TEAM EGON RACING

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #933 skrivet: januari 09, 2007, 04:34:14 »
Höhö med tanke på tidigare inslag får den heta håttdågg äkspress

fan vad trött jag är på att jobba morgon >:(
Lycklig igen i min 360gl sedan

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #934 skrivet: januari 09, 2007, 10:30:14 »
Enkla 360R kanske vore nåt?  :P

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #935 skrivet: januari 09, 2007, 12:18:31 »
vet inte om det bara är jag som missat det men varför ska du flytta in motorn i bilen? (förutom tänkbara anledningar som att du vill lättare kunna göra wheelies i din ridskolehjälm, blivit impad av Peters V12 eller vill dra nytta av motorvärmen utan att ha ett värmepaket  ;) )

Hade tänkt jag skulle försöka mig på att köra på bakhjulen till sommaren, observera: försöka. Misstänker att det fattas lite effekt och dragdiagonaler för det  :(

360 Aero  ;D

Whipping 360?

/Anders

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #936 skrivet: januari 09, 2007, 16:52:17 »
Jag har det! "Egon's 3-sissy"  ;D
För lite effekt, för dålig väghållning..

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #937 skrivet: januari 13, 2007, 19:05:03 »
360 orginal*
skriv nånstans på bilen
*lätt modifierad

kanske.
360 Hybrid MKII

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #938 skrivet: januari 14, 2007, 22:16:28 »
Men titta här, konstigt vad man kan hitta bara man leter bakom några kabelhärvor. Undertecknad i egen hög person  :)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #939 skrivet: januari 14, 2007, 22:16:58 »
Bilen på pallbockar igen, precis som vi är vana att se den.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #940 skrivet: januari 14, 2007, 22:17:31 »
Rivit ut elen i motorrummet och börjat plocka ut inredning och andra smågrejjer.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #941 skrivet: januari 14, 2007, 22:18:22 »
Bakluckan bortplockad, finns tid över så ska den få sig en moddning eller två. Hoppas på att kunna få lite färg invändigt i bilen också.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #942 skrivet: januari 14, 2007, 22:19:20 »
"Rätta" motorn uppsatt i motorstativet igen. Skulle behöva lacka om blocket igen, tro det eller ej men Biltemas motorfärg gillar inte etanol...  :o
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #943 skrivet: januari 14, 2007, 22:20:10 »
Skrot motorn fastbultad temporärt. Ska rita litegrann på torpeden innan det skärs ut lite större hål där.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #944 skrivet: januari 14, 2007, 22:22:02 »
Mindes inte att vi lyckades såhär bra med kardanvinklarna i våras. Står här uppallad i racehöjd så förmodligen skulle man fått höja vevaxeln i bakkant 1-2 grader för att få det perfekt när fjädringen sätter ihop sig.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #945 skrivet: januari 15, 2007, 20:11:55 »
Men titta här, konstigt vad man kan hitta bara man leter bakom några kabelhärvor. Undertecknad i egen hög person  :)

Haha, lätt att följa vid ev. felsökning i allafall  ;)

Skönt att du är igång och pillar på bilen igen!! Saknat din aktivitet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #946 skrivet: januari 16, 2007, 23:38:19 »
Men titta här, konstigt vad man kan hitta bara man leter bakom några kabelhärvor. Undertecknad i egen hög person  :)

Haha, lätt att följa vid ev. felsökning i allafall  ;)

Skönt att du är igång och pillar på bilen igen!! Saknat din aktivitet!

Hrmpf.. Han får faktiskt bra hjälp.  ;)

Även kvinnlig ibland.  :-*
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #947 skrivet: januari 16, 2007, 23:44:00 »
Killen har köpt nya delar!

Vad kostade detta hål måntro?
« Senast ändrad: januari 16, 2007, 23:45:23 av Nille »
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #948 skrivet: januari 16, 2007, 23:45:54 »
Här är det igen..
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #949 skrivet: januari 16, 2007, 23:46:41 »
Och så var det dags att slänga in ett block för att fylla ut.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #950 skrivet: januari 16, 2007, 23:49:53 »
Grabben som inte behöver jobba ihjäl sig.. tydligen!  :P
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #951 skrivet: januari 17, 2007, 17:06:23 »
Klart man får bra hjälp, annars hade det ju inte blivit mycket gjort  :)

Det var kul med en "lärling" i garaget, hennes lugn när etanolen började brinna av rondellsprutet och lågorna stod höga från reservhjusbaljan imponerade iaf på mig, för jag blev allt annat än lugn  :D

Citera
Vad kostade detta hål måntro?


Ja, vad blev det? Två-tre kapskivor om jag inte minns helt fel?  ;)

Citera
Skönt att du är igång och pillar på bilen igen!! Saknat din aktivitet!

Jag tycker också det är skönt att äntligen ha tid att fortsätta bygga, fast fram tills nu har det ju mest bara rivits.

Tanken är att vi ikväll ska hinna måtta lite oljetråg + ev. oljepickup och motorfästen. Har nämnligen en nybliven licens-svetsare som ska komma förbi och göra det vi knappt duger till: svetsa.
Vi får se om han reggar sig här på forumet och presenterar sig, vet att han har varit inne här ibland och smygläst.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #952 skrivet: januari 17, 2007, 22:36:16 »
Citera
Vad kostade detta hål måntro?


Ja, vad blev det? Två-tre kapskivor om jag inte minns helt fel?  ;)

Billigt, för ett så stort hål  :o
Ser ut att få plats en V12a där  ;)
I allafall tills man fyller ut med en R4..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rebell82

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • Alcizar
Re:360 RS MK2
« Svar #953 skrivet: januari 21, 2007, 20:12:24 »
Så, nu är jag här också...  8)

Obducerade din gamla turbo ikväll, och tror jag kommit på varför du hade så sent ladd. Avgashuset var rätt så sprucket och halva turbinen saknades...  ;D

Har hittat en del svart material till motorfästena i en mörk gömma  också. Stannar nog kvar efter jobbet på mån el. tis och försöker få nån ordning på dom.  :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #954 skrivet: januari 24, 2007, 19:47:51 »
Friskt kapat hälften klart  ;) Kul att det skruvas igen.Kommer du
att flytta tillbaka motorn så mycket det går eller?
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #955 skrivet: februari 05, 2007, 13:42:43 »
Nej nu tror jag bestämt att det smyg byggs här ;)
Fram med bilder bara :D
"don't buy it if you can build it!"

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #956 skrivet: februari 06, 2007, 00:10:49 »
Det byggs inte fruktansvärt intensivt, men lite åt gången. ;)

Det saknas dock delar som ska komma från ett land i väster, samt motorfästen.

Så här ser det ut för tillfället.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #957 skrivet: februari 06, 2007, 00:13:13 »
Vi bestämde oss för att det var lättare att rikta in motorn mot bakaxel på det här sättet än att försöka titta och jämföra mot vevlagren.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #958 skrivet: februari 06, 2007, 00:14:03 »
Ännu en bild. Överblivet rör från fjolårets båge-byggande.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #959 skrivet: mars 03, 2007, 19:54:01 »
Motorfästena är så gott som färdigbyggt, är bara att bygga nånting som ersätter växellådsbalken så motorn blir temporärt fastsatt i bakkant.
Delarna från USA kommer på ca 2 veckor, då kan man börja bygga framvagn.


Vi bestämde oss för att det var lättare att rikta in motorn mot bakaxel på det här sättet än att försöka titta och jämföra mot vevlagren.

Vevlager? Nu ska vi inte märka ord men det känns svårt att hitta vevlager i ett tomt block  ;)
Förare TEAM EGON RACING