Författare Ämne: Biltema Sportstolar 2013  (läst 20484 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Biltema Sportstolar 2013
« skrivet: september 28, 2013, 22:11:06 »
Hej alla, fick till min glädje se att Biltema nu säljer 3 olika modeller av sportstolar i nya katalogen!
Riktigt billigt också. Kring 1000-lappen!

Någon som provsuttit eller köpt en sådan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Biltema Sportstolar 2013
« Svar #1 skrivet: september 28, 2013, 23:00:05 »
Provsuttit alla tre på biltema söndag förra veckan 8)

Den fasta för 899kr var för smal för mig så den blev det inte så mycket till provsittning i.

De två justerbara kändes förvånansvärt stadiga för sitt pris. Man har ju hört mycket om att dessa kina-stolar ska vara livsfarligt klena, men jag tyckte dem kändes mer robusta än mina original-stolar iaf.
Man satt bra i dem och ordentligt med stöd för ryggen och åt sidorna. Eventuellt att dem skulle vara lite väl hårda på längre turer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 29, 2013, 00:14:47 »
Provsuttit alla tre på biltema söndag förra veckan 8)

Den fasta för 899kr var för smal för mig så den blev det inte så mycket till provsittning i.

De två justerbara kändes förvånansvärt stadiga för sitt pris. Man har ju hört mycket om att dessa kina-stolar ska vara livsfarligt klena, men jag tyckte dem kändes mer robusta än mina original-stolar iaf.
Man satt bra i dem och ordentligt med stöd för ryggen och åt sidorna. Eventuellt att dem skulle vara lite väl hårda på längre turer.

Blev ju inte mindre sugen nu.. får se när man kommer till Biltema och kan prova själv.  :P

Tack för utlåtandet, hade inte räknat med att någon hunnit prova än!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: september 29, 2013, 00:18:13 »
Ja bara att göra så :)

Ja du vet, biltema inte ens 10min bort och mycket fritid. Verkar som att stolarna kom in snabbt i butiken iaf, sportrattarna tog en bra tid från det att dem fanns på hemsidan tills dess att dem fanns i butik, har för mig jag fick vänta en månad eller två på att klämma på sportrattarna efter man först såg dem på hemsidan.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 29, 2013, 17:22:25 »
Låter spännande ju. Någon som vet vikten på sportstolarna jämfört med original? =)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 14, 2013, 15:17:07 »
Jag provsatt den för 2-dörrars och den kändes bra. Mätte den lite grovt och sittdelen är som bredast ca 55cm och ryggdelen har jag för mig var nästan 56cm. Får för mig att våra kära bilar är ganska smala pga en bred kardantunnel så vet inte om den ryms där. Har inte mätt orginalstolen.

4-dörrarsstolen mätte ca 50 och kan tänka mig att den fasta är ungefär lika bred. Mätte aldrig dom över ryggen..

Dock är det lite trist att dom är slut och kommer inte in förrän i mitten/slutet av februari nästa år. Ska nämna att dom är slut här i Umeå men kan tänka mig att det är ont om dom i hela Sverige.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 14, 2013, 19:06:49 »
Jag provsatt den för 2-dörrars och den kändes bra. Mätte den lite grovt och sittdelen är som bredast ca 55cm och ryggdelen har jag för mig var nästan 56cm. Får för mig att våra kära bilar är ganska smala pga en bred kardantunnel så vet inte om den ryms där. Har inte mätt orginalstolen.

4-dörrarsstolen mätte ca 50 och kan tänka mig att den fasta är ungefär lika bred. Mätte aldrig dom över ryggen..

Dock är det lite trist att dom är slut och kommer inte in förrän i mitten/slutet av februari nästa år. Ska nämna att dom är slut här i Umeå men kan tänka mig att det är ont om dom i hela Sverige.

Stort tack för ditt mätande!
Kan tänka mig att Biltema tar in en liten order och testar, sen när det är populärt så tar det slut :(

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 16, 2013, 02:03:57 »
Jag håller med, Biltema har börjat visa sig från sin rätta sida på sista tiden.
En av rattarna var ju fin, den med 3 hål som jag vet att någon här har,
och den fasta sportstolen verkade helt klart vettig för priset.
Frågade i butiken och har för mig den vägde 8.9kg eller dylikt.

Har varit besviken över biltillbehörsutbudet i många år,
och jag är nog inte ensam. Det vart mera hästgrejer och mindre bilgrejer för varje år, på BILtema.

När man tittar i gamla kataloger (20+ år) från biltema såldes där sportrattar, sportstötdämpare,
allt möjligt. Har de inte tillochmed haft trimdelar typ solexförgasare för längesen?

Får hoppas detta fortsätter. Sportstolarna med fast rygg kommer jag säkerligen köpa till något budgetbygge.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #8 skrivet: november 16, 2013, 02:26:34 »
Syftar du på den svarta ratten med tre hål på varje eker som jag har eller? Riktigt trevlig ratt :)

Och jag håller med om att Biltema har börjat visa sig på sin rätta sida, inte bara massa skit-tillbehör längre utan lite intressanta "tuning"-grejjer som intercooler, wastegates och annat vettigt. Däremot inte i närheten av utbudet dem verkade ha på 80-talet med sportstötdämpare, alufälgar och andra bilsport-grejjer.

Förvånansvärt lite bilgrejjer ändå för att vara en butik som heter Biltema, biltemat verkar ha försvunnit mer och mer under åren men förhoppningsvis på väg tillbaka.

Och kul att Danne tagit tid att mäta biltemas sportstolar :)

Jag måste få fråga var du mätte. För jag försökte få i 80-tals Ergonomiska Sparco-stolar som suttit i en Volvo 740-taxi men dem var för breda längst bak på sittdelen, alltså där ryggen går ihop med sitsen. Dem stolarna tog i mellan plasten på B-stolpen och mot växellådstunneln (alltså där kardantunneln breddar på sig för att rymma växellådan).
Mätte dock inte dem stolarna men jag har tänkt ta mig dit att mäta mina originalstolar någon dag och måttet mellan B-stolpens plast och växellådstunnel.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 17, 2013, 18:56:59 »
Mätte bara där dom är som bredast.. Dom är ganska mycket smalare vid basen för sätet och ryggen så att säga så bara man får in bredden för sitsen så får man nog in det andra med =)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: december 02, 2013, 22:24:37 »
Jag har nu mätt min original-förarstol.

Bredden på stolen där sitsen går ihop med ryggstödet:
ca 51-52cm.

Höjd från sitsen till toppen på nackstödet:
72cm.

Höjd från botten av stolsskenorna till toppen på sitsen:
ca 20cm.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 02, 2013, 22:27:25 »
Tack simlar!

kimpan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 07, 2014, 18:12:15 »
Ja skulle inte rekomendera dom fasta stolarna!  köp hällre dom billiga ifrån ridetech tex.
tar ca 20min per stol att montera och man sitter bra i dom och dom håller förvånandsvärt bra.
har sånna stolar i 2st bilar.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 07, 2014, 18:39:59 »
Varför skulle du inte rekommendera dom fasta stolarna? Dom ser ju ganska ok ut tycker jag =)

kimpan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2014, 23:58:17 »
Lättare att montera. snyggare. skönare  ;D och verkar va hyffsad kvalite på mina. har varit med flera år.