Författare Ämne: Bilen startar inte??  (läst 5686 gånger)

mewdig

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Nybliven ägare till en 343!
    • Visa profil
Bilen startar inte??
« skrivet: januari 15, 2014, 19:51:48 »
Tjena, har en volvo 343 från -89 som det sitter en b19 med insprut i. Tanklocket hade någon rolig jäkel lossat så att det hade flugit bort så tror det kan ha kommit i vatten i tanken. Bilen började gå dåligt och dog på tomgång och gick knappt på gas. Väl på gas varvade den jättelågt och det kom några knallar ifrån den sen lät jag den stå någon timme innan jag slog i lite k-sprit och då startade den och gick dåligt, men efter en kort stund så gick den som vanligt igen. Senare på kvällen gjorde den likadant och sen till sist så dog den helt. Provade att starta den idag igen och då tände det till 1 gång sen helt död igen..
Är det någon som har en hum om vad problemet kan vara? Bränsle finns i filtret och pumpen går.
Tack på förhand Mvh
Volvo 343 -89

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bilen startar inte??
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2014, 21:07:57 »
Det kan inte vara så enkelt att någon slangat bilen för dig och du har då för lite soppa för att motorn ska gå?

Annars så häll i mer soppa och k-sprit (eller några liter E85 istället eftersom etanol löser sig med både bensin och vatten).

Sen måste jag påpeka att det bör vara en B200F du har då det är en -89a. B19 fanns bara till och med -84 om jag inte minns galet.
Bör ju även vara en 360 (men karosskod 343) då det är rödblockare, även där har jag för mig det var upp till och med -84 som bilarna hette 340 oavsett om det var B14 eller B19.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mewdig

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2014, 22:20:22 »
Nä för slog i bensin för en hundring å mer k-sprit. Ah kanske det är har precis köpt den typ så är inte så påläst om allt i den än :) min första 300 så
Volvo 343 -89

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2014, 22:24:52 »
Ok. Men vrid av och på tändningen några gånger för att cirkulera och blanda vätskorna som befinner sig i bränsletanken (för pumpen går väl några sekunder när man drar på nyckeln? Har själv aldrig hållt på med en 300-serie med originalinsprutning).

Sen kanske den startar. Om inte så kolla hur stiften ser ut.

Man kan aldrig veta allt, speciellt inte då man är ny inom området, har själv lärt mig väldigt mycket sedan jag skaffade min bil för just över två år sedan :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mewdig

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2014, 23:09:24 »
Haha ja jag får titta lite påt :)
Volvo 343 -89

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2014, 17:48:19 »
För att felsöka om det är bränslebekymmer kan startgas vara ett enkelt tips. Be hjälp av någon som sprayar in startgas vid luftfiltret och starta bilen. Går bilen så länge du sprayar men slutar att gå när du slutar spraya så får den ingen bensin. Startar den inte med hjälp av startgas är det något fel på tändningen. Kolla stiften så att det slår gnista.. Börja enkelt och utgå därifrån.
Viktigast när man felsöker är att man gör det grundligt =)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2014, 21:47:08 »
Om du misstänker vatten i soppan, kör på starten i cr 10 sekunder, lossa ett tändstift och kolla om det är blött. Är det inte det = ingen soppa alls, är det blött ta en tändare och håll lågan emot stiftet. Tar det eld så har du någon form av bränsle/K-sprit, tar det inte eld så är det vatten i tanken! Men var försiktig så du inte fjuttar eld på bilen!

Sen kan du ju på samma gång kolla om du får en gnista, Sätt i tändstiftet i kabeln och håll mot blocket, be en kompis vrida på nyckeln. Men akta så du inte får en stöt :)

Ett bra sätt att utesluta vatten i alla fall!
Och bilen går bra? ;)

mewdig

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2014, 16:42:21 »
Tack för tipsen! Ska titta på de i morgon! Uppdaterar sen när jag lokaliserat felet :)
Volvo 343 -89

mewdig

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2014, 21:23:21 »
K-spriten gjorde nog sitt och en snöhög över bilen å. Skottade fram bilen å den startade utan problem :)
Volvo 343 -89