Författare Ämne: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.  (läst 36293 gånger)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« skrivet: mars 11, 2015, 18:43:39 »
Håller på att bygga iordning en ny raket inför kommande säsong.


men lite information om planen och en kort update om projektet så här långt kan jag bjuda på under tiden.


Lyckades komma över två st skönheter, den ena (en 3-dörr från -86) som var rejält rensad,kapad och lättad med ditlagd 240 axel och monterad 740-framvagn endast ytrostig och har en charm som gör att byggfingrarna ville sätta igång redan innan jag hade hämtat hem den. I den stod dessutom en norge-bur ( 45mm huvudbåge med 38mm kring-rör) ditpunktad och inmåttad. Dock endast tom kaross i övrigt.

Den andre var ett tilltänkt isbilsbygge som stannat av och hamnat bakom en verkstad i ett par år.
även denna urrensad och hålborrad till förbannelse, men med komplett med drivlina , hydraulisk handbroms ,short-shift och ett par flashiga fälgar.
Vad exakt som är gjort åt motorn är i skrivande stund inte känt annat än att kammen verkar bytt och att det sitter ett 2,5" avgas.
Rostmässigt verkar den ha klarat sig från värre angrepp, undertill finns dock stukningar i ramverket.

Den första som åkte in i garaget vart den sistnämnda, buren har plockats ur den förstnämna och är ditpassad i den andra....
har pysslat ett par dagar med att riva ur allt för att enbart sätta tillbaka det som kommer behövas för bygget. onödig vikt på fel ställen komplicerar viktförhållandet.

Vad som hittils är gjort är:
-tank borta
-instrumentpanel borta
-bromsar isär
-skoda fjäderben för högre framvagn inskaffat
-bmw e30 ventilerade bromsskivor installerade fram
-slutväxel/växellåda stum-monterat
-sidobakrutor urtagna
-kofångare bak och fram borta
-front bortmonterad.
-bur monterad och målad
-b230 sitter i, med tillfixade ventiler och mikuni 36 (kommer att bytas mot dellorto 40)
-instrumentpanel "optimerad"
-frontgrind och bakparti svetsat
-sidorutor bytta till plast

tilltänkt recept blir.

- framvagnen ska breddas 15mm per sida för bättre camber
- dubbla stötdämpare fram ska monteras
- viktning och lätt sänkning bak ska grejjas
- teamfärger ska målas
+ lite annat småplock som jag ska försöka uppdatera om.

« Senast ändrad: januari 22, 2016, 20:25:45 av Muggen »
Det som inte går att laga är trasigt

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2015, 15:34:12 »
Verkar som du har ett vinnande recept på en bra bil där =) Hur lätt är det att montera skodas fjäderben? Använder dom med nav och hela köret eller vars sätter du ihop det? E30-skivor och vilka ok?

Du skriver stummonterat låda och slutväxel. Blir även stummonterad motor så inget rör sig?

Ett litet tillägg. Tror att Frej har mandat att ändra din status så du får lägga upp bilder nu på en gång med.
« Senast ändrad: mars 12, 2015, 15:36:30 av Danne »

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2015, 20:41:30 »
Kul att du gillar det =)

Skoda fjäderben har samma ytterdiameter som orginal 360 dämpare har i innermått, sen filar man bort lilla hållaren till bromsröret på skodabenet och kapar av stötdämparen så att man får önskad längd, Jag vill ju få lite höjd på framänden så jag kommer att kapa c:a 70-90mm upp från spindeln sett.
Fjäderbenslagringarna kommer från nissan sunny, vilket medför att man får borra nya hål för lagringen.

Kan göra en liten bildserie när jag kommit så långt.

Angående bromsarna så var det redan monterat när jag införskaffade raketen, men jag kan även dokumentera detta om det är någon som är intresserad över hur man går till väga.

gällande motor och låda så blir hela drivlinan stum, jag är inte orolig för att det ska vibrera sönder då det bara ska hålla 3 varv i taget. =)
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2015, 22:25:01 »
Fick lite gjort ikväll, öl gör underverk.  :P

Fick åxå lite ogjort ikväll, dagen till ära...

började med att försöka få ordning och reda på bromsarna som låg på kraftigt i alla fyra hörn, misstanken låg kring den installerade hydrauliska handbromsen.
efter ett par infernaliska försök med att få fram bromsvätska sprack ett utan bromsrören fram istället.
kopplade ur handbromsen helt och hållet och provade att frå fram bromsvätska till bakbromsarna, tryckte till och så gick vänstra frambroms röret istället.
fortfarande ingen bromsvätska bakåt.

kopplade ur ingående bromsröret höger bak, ingen saft.
kopplade ur bromsröret innan slangen bak, ingen saft.
kopplade isär skrarvröret som monterades när handbromsen kopplades om, massa saft.

Bara att börja leta klämda ytor eller försöka rensa röret, alternativt byta skiten... surt med extra jobb.
hoppade över fortsättningen på bromsarna och monterade mikuniförgasare istället.

drack några öl till och avbröt fortsatt arbete i väntan på en bättre dag.

Skål!
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2015, 07:57:38 »
Eftersom Frej gav mig tillgång till att lägga upp bilder så kommer det en liten serie på projektets framskridning till dagens skede.
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2015, 08:01:30 »
Bonusbilen, tänkt från början som en "mini 240".. helt rensad men med norgebur, 240 bakaxel (endast ditlagd) uppkapad torped, 740 framvagn.
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2015, 08:07:35 »
Väldigt sportig inredning i den röde, kommer att behålla stora delar för syns skull.

Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2015, 08:11:53 »
Det efterfrågades bild på e30 bromsar monterade. så här kommer en sån med.
Vart lite sent igår, så jag ska ta isär och dokumentera om vidare intresse finns. =)
Det som inte går att laga är trasigt

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #8 skrivet: mars 15, 2015, 15:26:11 »
Kul tråd! Jävligt snygga dom där vita fälgarna måste jag säga! Är det nå 15" bmw-fälgar?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #9 skrivet: mars 15, 2015, 19:12:22 »
Det intressanta med bromsarna är ju att veta vad som är gjort för att få dit dom =) Lär ju knappast vara bolt on direkt =)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #10 skrivet: mars 15, 2015, 21:58:12 »
Angående fälgarna så vet jag ärligt talat inte vad det är för nått, men det är 15"x8" 4x100, ET nånstans runt 35-40 så det är lite tajt runt hjulhusen  :D
Hade de vart i bättre skick så hade jag nog hellre sett dem på en raket på gatan, men bromsarna har vart problem på den så det har hamrats friskt med hammare på dem för att få bromsarna att släppa, så det blir nog drivhjul på nån kul tävling. =)

Har grejjat bromsar hela dagen idag, av nån anledning gick det inte att lufta bakbromsarna.
Nu såg hela systemet ut som nått frankenstein skulle vart stolt över, och med tanke på hur det gick i fredags när jag höll på så blev det at renovera ALLT.
började med att ta isär slavcylindrarna bak, inspekterade loppen och hittade massa gojs, dock inte rost.
Blåste ur alla bromsrör med tryckluft och fick fram svarta "maskar" ur de bakre...misstänkte att det var gummi, och det besannades när jag försökte blåsa rent bromsslangen som det var tvärstopp i.
åkte på vinst och förlust upp till Biltema och handlade allt utom just bromsslang  :(...
hittade dock en flong ny slang i en låda i garaget, förvisso till en 740 frambroms, men det gick att lösa. ( se bild)
passade på att plocka isär reducerventilen och huvudcylindern och inspektera skick, men det såg bra ut så det fick sig en enkel rengörning.

mitt i allt kom jag på att jag vill ha massor med broms bak så jag kastade helt sonika bort reducerventilen och monterade direkt på huvudcylindern.

Lättade lite passagerardör, sorgligt nog hade någon vart där före och plockat bort krockbalken, så jag får försöka hitta en ersättare till den senare.

la till en bild på den stummade växellådan när jag ändå höll på.
..må gött



Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2015, 21:43:31 »
Hände lite smågrejs i garaget idag. byggde en tank (som inte var värd att fota)
samt luftade bromsarna efter gårdagens totala bromsrörsdragning.

Samt att jag försökte fota i alla möjliga konstiga vinklar på de omtalade e30 bromsarna..

Lägger in en liten suddig update på hur mycket man kan stöka till det för sig i garaget. =)
Viss städning ägde rum efter att jag insåg att det var rörigt.
Det som inte går att laga är trasigt

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2015, 22:00:56 »
Dom där oken är lika mina ok. Är inte det 240-ok?

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #13 skrivet: mars 18, 2015, 22:14:19 »
Jag är ärlig och säger "vet inte" på den frågan, han jag köpte den av dillade om att samtliga komponenter var e30, jag är glad för att det funkar och att det är sprillans belägg =)
En hel del aha-upplevelser har förekommit då jag har vart lite för naiv vid inköpet och det är väldigt mycket som inte har stämt med vad som har sagts.
Så är det väl iofs med massor av påbörjade projekt, jag är dock glad att jag har plockat isär det mesta och börjat om från början.
en av anledningarna till att det går lite långsamt och är lite tyst för tillfället.

just nu pågår svetsning av rost i bärande detaljer, inget som väcker vidare intresse för massorna skulle jag tro. :-\




Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #14 skrivet: mars 22, 2015, 08:42:55 »
Så, nu fick jag en heldag till i garaget, den har mestadels gått till burmontering.
Eftersom man inte ska tumma på säkerheten så åker det i en 45mm huvudbåge med och 2,5mm gods samt självklart sömlösa rör.
övriga rör blir 38mm 2,5mm , buren var tilltänkt ett Grupp H rallybygge, så alla stag finns med, och det är en extremt bra passform på alltsammans.
Huvudbågen står på lådkonstruktion med extra förstärkningsplatta.

Men efter ett par öl så vart det provstart med mc-bryggan som ska användas, dock med blandat resultat eftersom den gick alldeles för snålt.
Testade en annan brygga som tidigare gått folkrace och den betedde sig bra mycket bättre men flödade kraftigt, så svetsandet fick lugna ner sig lite  ;D
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #15 skrivet: mars 22, 2015, 23:06:18 »
Produktiv dag, påbörjade motorbygget och såg till att skaffa mig det jag behövde.
plockade ur spisen ur donatorn och var inte överlycklig över väderläget, snö, snålblåst och fallande temperatur ligger inte mig i smaken.

men hur som helst, motorn ur, plockade ur mellanaxeln , fördelaren, oljepump och tråg, så 230:n passar i utrymmet.
arkiverade resten, om någon är sugen på en b200 som gått 12.000 mil så är det bara att skrika till =)


Sen var det dags för "stormotorn" att ta plats, plockade bort allt jox jag inte vill ha, samt tog väck de sakerna jag ska byta ut.
dessutom vill jag ha en överblick på skicket så man inte stoppar in nått som redan har gått ner sig.
Förvisso har jag ganska bra koll på maskin eftersom den agerade husbil i två år innan den fick somna in, och då gick den trevligt.
visserligen fick jag en otrevlig överraskning med en avdragen toppbult, men den gick att ryssmejsla ur och släppte snällt när spänningarna försvann.

nu börjar jag närma mig den punkten där alla grejjer är på väg att börja byggas istället för att rivas, och nu ska det bli lite roligare att uppdatera.

Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #16 skrivet: mars 25, 2015, 07:27:53 »
Har tvättat rent det nya blocket och insett att skicket på den är lite under kritik.
kolvarna glappar lite för mycket för att det ska vara en vettig motor att använda vid en större tävling med tanke på påfrestningrna som den ska utstå.
även lagerspelet är lite i överkant, när vi kommer till vevstakslagerna, däremot så är ramlagerna i ganska bra skick.

Jag bestämde mig för att skruva ihop motorn enligt det recept jag hade tänkt mig för att ha en möjlighet att ställa in förgasare,topp och avgas.
och eftersom att blocket är i det skick det är så vart det mycket biltema-packningsklister och återanvändande av befintliga packboxar.

Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #17 skrivet: mars 31, 2015, 22:00:47 »
tjopp!
Har inventerat lite och fått tag i lite smågrejs som det stod och föll med på motorbygget.
Ska i en ganska höglyftande kam, omslipad sådan, så jag var tvungen att beställa lite ventilförlängare.
och nu när de hamnade i brevlådan så fick jag en nytändning.

Toppen togs in i lill-garaget och blev isärplockad, och upptäckte det vidrigaste jag har sett i ventilväg (som fortfarande är helt dvs.)
förbränningsrummen snyggades till en aning för att få bort skägget från den 2,5mm planingen som utfördes tidigare.
samt att inloppen polerades för att slippa gjutskägget och matchportningen från fabrik.

Igår stod det lite svetsning på schemat, så jag gjorde bakdelen klar karossmässigt.
« Senast ändrad: mars 31, 2015, 22:03:27 av Muggen »
Det som inte går att laga är trasigt

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #18 skrivet: april 01, 2015, 18:03:52 »
Är det en bit av ventilen som lossnat eller bara beläggningen som blivit tjock och lossnat?

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #19 skrivet: april 01, 2015, 19:58:20 »
Det var en krispig yta på c:a 2-3mm och delar av den pillade jag bort för att för att få en mer förståelse för bilden.  :)

lustigt nog så såg kanalen fin ut, men jag misstänker att jag får byta styrningen på den vad det lider.
tänkte ändå ta en tripp ner til gamla jobbat och låna stickelslipen för att forma om ventlien en aning, brukar lägga en lätt  back-cut.
och fick reda på att grannen har en ultraljudstvätt, så det blir till att plocka ihop lite av prylarna och ta en sväng över imorgon.
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #20 skrivet: april 06, 2015, 09:40:49 »
Sakta men säkert går det lite framåt, bland annat gick nästan hela långfrdagen till att tvätta och schimsa in toppen.
Sitter numera en spm 56.56.104 kam med bl.a 14,4mm lyft och en saftig duration, vilket kommer medföra att jag behöver tänka om när det gäller förgasare, 34 i spjällstolek och behov av vacuum stämmer inte med det förutspådda varvtalet som bör ligga på ett arbetsvarv med start runt 3500rpm.

Var tvungen att plocka ut bilen i vårsolen en stund till förmån för andra folkracebilen, så jag passade på att ta ett sånt kort åxå.


Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #21 skrivet: april 13, 2015, 21:46:44 »
Folkracesäsongen har dragit igång och projektet har svalnat en aning i väntan på delar.
Svänghjul är inne för lättning och gamla 200 har tagit sig ur bilen och går till skrot....
Håller på att jaga rätt på ett par ordentliga förgasare då mcförgasarna inte kommer att räcka till i spjällarea.

men håll ut, inom någon vecka kommer uppdatering med lite bättre byggbilder
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #22 skrivet: december 29, 2015, 00:13:45 »
Det här var en skoj tråd med mycket bygge  :D
Blir det någon fortsättning?

Och ett par frågor, vad menas med norge-bur och ryss-mejsla?  ??? ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #23 skrivet: december 31, 2015, 07:21:13 »
Säsongen hann börja, vilket betydde att projektet hamnade vid sidan om...för att kunna laga upp de andra räsrarna =)
Men nu har den placerats i garaget igen så det kommer komma fler uppdateringar.
Ryssmejsla= ta en gammal flatskruvmejsel och hugga runt en bult (som förmodligen sitter fast)
Norge-bur =huvudbågen (b-stolpen) är 50mm och kravet på sömnlösa rör.

Det har införskaffats lite småpyssel till den, kommer en bilduppdatering vad det lider.
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #24 skrivet: januari 22, 2016, 20:44:11 »
Det händer lite grann i garaget.

först en pausbild från i höstas  :P (visserligen från i höstas och med 16v raketen, men det ar en ball bild som jag var tvungen att dela med mig av)

Sen lite byggbilder på fronten, det var ganska rostigt överallt  för övrigt, så jag var tvungen att lägga en hel del tid på rostlagning, behöver ju kunna stå emot lite småsmällar.

Sist lite framsteg på inredningsfronten, huvudbrytare och manöverknappar för torkare,spolning,fläktbränslepump samt en del aluminiuminslag som piggar upp. =)
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #25 skrivet: januari 22, 2016, 21:18:24 »
Snyggt byggt! Och cool 16valve som gasar upp på bakhjulen  :o ;D

Men varför ser det så lätt ut att komma över buren på passagerarsidan men är ett extra stag på förarsidan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #26 skrivet: januari 23, 2016, 09:51:51 »
Ang. buren så handlar det om att att skydda föraren lite extra ´med ett kryss istället för en enkel stötta., dörrhålet är ganska stort på en 3dr, har man lite otur så är det ganska mycket som blir intryckt vid en sidokollision.
på passagerarsidan behövs egentligen inte det staget överhuvudtaget (enligt reglerna) men det ger en bra vridstyvhet till chassiet. och anledningen till att det inte är kryss är för att det ska vara lätt att lasta in däck/verktyg etc. när man ska på tävling.=)
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #27 skrivet: januari 23, 2016, 18:34:47 »
Aha, då misstänkte jag rätt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #28 skrivet: januari 24, 2016, 08:33:38 »
Höll på en heldag i garaget igår och fick lite smått och gott avklarat från listan.
Avgassystemet är nu komplett med 2,5" hela ägen bak, inpassat med flexrör och ljuddämpare. får bara hoppas att ljudnivån håller sig under 95dBA vilket är lite i det kärvaste laget, men det borde gå.
byggde klart lådan som omsluter tank och batteri , krävs att dessa är brandsäkra ifall olyckan skulle vara framme.

Sista bilden är jag lite förbryllad över, var tänkt att jag skulle renovera upp ett par fjäderben med höjda fjäderskålar och fann till min förvåning att det satt insatsdämpare montera, komplett med gänga å allt.
Nån som har koll på om det någonsin satt insatsdämpare orginal på någon modell eller om det är hemmapulat?...
Det som inte går att laga är trasigt

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #29 skrivet: januari 24, 2016, 09:19:35 »
Vet tyvärr inte om några modeller hade insatsdämpare original men vid stötdämparbyte så tar man ut originalstötdämparen, tömmer fjäderbenet på olja och stoppar i en insatsdämpare.
Känns ju inte omöjligt att stötdämparen blivit bytt någon gång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #30 skrivet: januari 24, 2016, 11:37:55 »
Modellerna med gasstötdämpare original måste ju haft insatsdämpare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #31 skrivet: januari 24, 2016, 11:44:08 »
Vet tyvärr inte om några modeller hade insatsdämpare original men vid stötdämparbyte så tar man ut originalstötdämparen, tömmer fjäderbenet på olja och stoppar i en insatsdämpare.
Känns ju inte omöjligt att stötdämparen blivit bytt någon gång.

Jo, så kan det ju vara, men jag har inte sprungit på modellen med gängor tidigare, de andr ajag har orginal är ju avsmalnade upptill...därför vart jag lite konfunderad.. men då kanske det åker i ett par bilsteinben när jag ändå håller på. =)
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #32 skrivet: januari 24, 2016, 23:32:26 »
Avsmalnande? Och ingen gänga till en mutter?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #33 skrivet: februari 08, 2016, 22:28:55 »
Nä, har kollat lite, och av de jag har på gården verkar det vara typ 50/50 som har mutter och inte,

Vart lite tyst på tråden efter att jag fick ett infall att göra klart brorsans gamla folkracehäck. ( var urbrunnen och saknade motor, plus att den var allmänt dåligt byggd från början)

Blev ett snabb-projekt som var meningen att ta ut på en sprint den 20:e februari, men nu verkar det som att den inte blir av eftersom snön försvann.
Men, den fick en folkrace-kittad b230 (3mm planad topp med försiktigt portade inlopp, back-cut ventiler, lätt omgjorda förbränningsrum och en FS300 kam)
-fronten var kass så jag fick bygga en ny.
-ena bladfjädern var krokig så den riktades
-fjäderskålarna var vissna på fjäderbenen i fram så det vart riktade och förstärkta
-passade på att bygga om så jag fick plats med 740-kylare med elfläkt
-drog om all el (inte fasligt mycket på den)
-blev ett lh 2.2 tändsystem och ett moddat 360-sprut  (saker somm låg på hyllan)
-tog upp hjulhusen bak så att de inte ska innebära en massa problem om det blir batalj.
-nu ska det bara målas, sen ska andra bilen in och göras klart den med.
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #34 skrivet: februari 16, 2016, 22:01:51 »
Vad var moddat på 360-sprutet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #35 skrivet: februari 17, 2016, 08:01:14 »
Vad var moddat på 360-sprutet?

Boxen var lödd med motstånd (som enligt uppgift ska innebära möjlighet till högre varvtal, dvs uppflyttad bränslemapp) (inte jag som gjort)
Luftvågen justerad för snabbare gasrespons
soppatrycket är numera 3bar.
spridarna tagna från 16v som enligt uppgift kan fläska på lite mer sås.
Allt detta för att kunna köra med högre tändning och slippa spikningar.
Toppen är planad 3mm med omgjorda förbränningsrum och har ett teoretisk kompförhållande på 13:1
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #36 skrivet: februari 19, 2016, 21:48:46 »
Eftersom jag lyckades åka på infuensan och blivit husbunden har jag fått pilla lite inne i värmen i lill-garaget med mitt projekt att bygga 8v block med 16v topp.

Nu är det ju ingen direkt skönhet, men jag har prioriterat att få allt att lajna upp och kontrollera att allt  är tätt och rengjort invändigt istället.
Ska se till att få lite färg på det när jag vet att det lirar, mycket berende på vad jag får för resultat och om jag blir så nöjd att jag vågar åka med den i gatbilen eller om det får förbli en testmotor som kommer hamna i nån av fr-bilarna, för att senare göra en mer genomgången till gatbilen.
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #37 skrivet: mars 01, 2016, 23:53:43 »
Inte kul å va sjuk men tur att du kunde fördriva tiden på ett bra sätt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #38 skrivet: mars 03, 2016, 17:11:27 »
Nu är projektet tillbaka in i garaget igen, skaffat mig lite insug och håller nu på med att justera in ett par dellorto som ska få tjänstgöra som energidrycksdistrubtion.
För det så behöver man munstycken i rätt dimension, och munstycken är dyrt, så jag har jagat rätt på borrar istället. från 0,6-1,9m
Inte det lättaste, men nu är de hemma, så nu ska jag labba fram en bra bestyckning.
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« Svar #39 skrivet: mars 14, 2016, 21:45:32 »
Nu är projektet tillbaka in i garaget igen, skaffat mig lite insug och håller nu på med att justera in ett par dellorto som ska få tjänstgöra som energidrycksdistrubtion.
För det så behöver man munstycken i rätt dimension, och munstycken är dyrt, så jag har jagat rätt på borrar istället. från 0,6-1,9m
Inte det lättaste, men nu är de hemma, så nu ska jag labba fram en bra bestyckning.

Får hoppas du har gott om energidryck till bilen med 1,9 meters munstycken  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.