Författare Ämne: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI  (läst 176245 gånger)

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #40 skrivet: januari 03, 2018, 16:04:03 »
Så ja :) Då har det börjat komma in lite saker till bygget.

Fick hem adaptern idag.


Och sen har jag börjat lite smått med att fixa lite kablar o så till glödningen.


Glödningen kommer få sig ett pimpat kablage.
Original så går de ifrån glödningsreläet i säkringsboxen inne i bilen med en 6mm2 kabel ut till motorn genom en bladsäkring som brukar bli dålig me tiden o ärga.
Delas sen till 2st 4mm2 innan kontaktstycket på motorn sen 2 stumpar 4mm2 till glödstiften som är parallellkopplade med ett kopparbläck.
Det funkar men det blir ett bra spänningsfall.

Då ja måste ändå fixa ett eget glödkablage så tänkte ja göra de lite bättre än original :)
Kommer köra en 10mm2 från batteriet till ett 70A relä som styrs av glödningsreläet. 10mm2 till säkringsbox där det delas upp på 4st säkringar (ett till varje glödstift).
Ifrån säkringsboxen går det en 6mm2 till varje glödstift.

Detta kommer förhoppningsvis få bort de mesta spännningsfallet som original har och iom jag delar upp stiften på varsin säkring så blir det lättare och felsöka och se om ett stift blir dåligt.

Blir nog lite mekande i helgen. Skulle varigt kul och fått på adaptern, svänghjul och startmotorn. Men vi får se.
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:34:11 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #41 skrivet: januari 03, 2018, 21:51:36 »
Låter smart det där med uppgradering av glödstiftskablaget.
Men om en säkring går sen, märks det vid start av motorn?

(Kan ingenting om dieslar men alltid kul att lära sig.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #42 skrivet: januari 03, 2018, 23:15:00 »
Just förkammardiesel är ju lite segare och starta än nyare direktinsprutade.
tror den kan hoppa igång med ett glödstift mindre om de inte är allt för kallt :)

De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #43 skrivet: januari 04, 2018, 10:12:57 »
De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D

Japp låter mycket smart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #44 skrivet: januari 04, 2018, 10:16:31 »
De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D

Japp låter mycket smart!

Japp o varför inte göra de när man ändå måste fixa med kablarna till glödningen 😁
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #45 skrivet: januari 06, 2018, 18:09:49 »
Fick lite mekande gjort idag :)

Gick rätt bra efter allt man har läst att hitta svänghjul är svårt och hitta en startmotor som passar är jobbigt bla bla.
Tur så har man en hjärna o tänka me själv och kollar runt på nätet o samlar så mycket info man kan innan man börjar :)

Adaptern passade fint


Svänghjulet passade me :) och de va inte svårt och hitta satt på en Audi 80 1,8s från -91 eller nått och dom tycker ja de finns gott om. :/ kanske tur eller kollade man upp rikitgt innan så man visse vart man skulle leta :)


Startmotorn blev de lite pill med. Men inget svårt :) fick kapa lite för att muttern skulle få plats och köra pinbult o mutter istället för bult.
Får ta och göra om fästet mellan startmotorn o blocket men de är bara kapa o svetsa lite.
(Startmotorn är inte riktigt bultad därför den hänger :))



Sen fick sig adaptern lite färg :)


Så nu behövs de lite fler delar innan man kan meka in den i bilen :)
Blir ju en hel del saker som behövs lösas för de ska gå ihop.
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:36:42 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #46 skrivet: januari 09, 2018, 22:29:52 »
Fira framgång, på 300 power. Vi tackar för updaten  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #47 skrivet: januari 10, 2018, 19:44:27 »
Får ju lägga upp något nu när de har hänt nått ju :D
Nu får man vänta lite på lönen och att polaren som har garaget där jag mekar ska bli klar med sin 940 så lyften blir fri :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #48 skrivet: januari 12, 2018, 18:10:32 »
Det blev lite mekande ikväll men inte med 360 :(
"Lite Off topic"
Fick ta en titt på dailyn Hyundai i30 har fått upp felkoder och den går in i felläge. Kollade upp de och troligtvis skit i tanken som sätter igen tankfiltret.
Så va bara och börja. Tur så var det lätt och få väck baksätet och filteramaturen :)
Behövdes rengöras


Efter


Fick man beställa nytt bränselfilter så passade man på och beställa lite saker till 360 me :) Blev lite saker ;)

Håller även på att fixa en platta till Glödreläen och säkringsboxen. Bilder kommer snart :)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:39:23 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #49 skrivet: januari 12, 2018, 20:13:46 »
Oj vilken sörja. Hoppas det funkar nu så du kan fokusera på den riktiga bilen ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #50 skrivet: januari 12, 2018, 20:48:34 »
Kul med 1.9TD i en 360 :D
Fina motorer som går både bra och billigt (åtminstone för en så pass uråldrig konstruktion med förkammare :P)

Bränsleförbrukning och prestanda blir intressant att få läsa om sen när du är färdig :)

Hur är vikten på motorn? Ganska lik en rödblockare skulle jag gissa på (ca 130kg komplett)?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #51 skrivet: januari 12, 2018, 21:41:28 »
Hoppas man kan börja med inflyttningen av den nya motorn snart :)

Japp de är trevliga små maskiner :P  Hade en Audi 80 -78 ja slängde i en 1,9TD i med lite små trim. Större turbo, värre LDA pin (den styr bränslemängden vid ladd) Intercooler. mycket rolig bil o gött ljud men tyvärr va den FWD så halva nöjet försvann ju där :)

Ja de ska bli kul och se hur den går och beter sig. Se om drivlinan vill hänga me eller inte:P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #52 skrivet: januari 13, 2018, 14:13:34 »
Jaha de blev lite gjort idag me :) Denna gången är de till 360.
Har börjat  med en plåt där jag ska ha säkringsbox och relä till glödningen.

Började med en CAD ritning (Cardboard Assisted Drawing)


Blev rätt bra.


Är dock inte hundra färdig med den. Ska svetsa lite och på med lite färg :)
Kan vi se om de är någon som ser vart den ska sitta :P

Nästa blir och ta me den till polarens garage och svetsa den då ja inte har någon svets hemma och på me lite färg.
Måste även ändra lite på reläsockeln då hålen och så inte stämmer riktigt med dom reläna ja ska använda.
Men de får bli när jag har dom reläna hemma.
De är lite återbruk här :) Men vill de ska se lite snyggt ut iaf att man har gjort ett försök :)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:41:00 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #53 skrivet: januari 13, 2018, 14:21:23 »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #54 skrivet: januari 13, 2018, 14:33:44 »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

Japp :) nära och bra till batteriet.
Blir dock att flytta eller ändra lite på fästat till servooljebehållaren.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #55 skrivet: januari 15, 2018, 20:18:42 »
Kul projekt med dieselkonvertering. Keep up the good work!  :)

/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #56 skrivet: januari 15, 2018, 22:22:33 »
Kul att folk gillar de :)
Nu väntar man bara på att lite delar ska komma  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #57 skrivet: januari 26, 2018, 20:35:28 »
Har man vatt och handlat lite saker idag så man kan göra lite på bilen ihelgen :D
Blev och fixa lite med "slav" reläet till glödningen och reläsocklen.

Bild på säkringsboxen och monteringsplattan som nu är svetsad o målad:)


"Slav"reläet med lite kablar :)


Nu väntar jag bara på leveransen av min beställning (tog lite längre tid då dom inte hade allt hemma) så ska jag få glödreläet och då får man fixa dit de me på socklen + en del annat :)

Man får fixa lite med sånt här smått nu tills jag kan börja med motorbytet :)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:42:07 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #58 skrivet: januari 27, 2018, 09:52:31 »
Man ska inte underskatta småfix. Det kan vara en skönt avbrott från större jobb och så ser man oftast resultat direkt. Det behöver man ibland när man är mitt uppe i ett projekt.

/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #59 skrivet: januari 27, 2018, 17:53:36 »
Man ska inte underskatta småfix. Det kan vara en skönt avbrott från större jobb och så ser man oftast resultat direkt. Det behöver man ibland när man är mitt uppe i ett projekt.

/M

Precis de är skönt och växla lite. Bra för hjärnan me så man inte blir allt för insnöad på en sak och inte kommer någon vart. :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #60 skrivet: januari 29, 2018, 17:43:22 »
Fick man ett litet paket idag då :D
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 11:46:53 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #61 skrivet: januari 31, 2018, 19:57:23 »
De har blitt lite fixande på kvällarna :)
Fixade det "sista" med glödreläsocklen. 3 kablar kvar Temp styrning,Lampan instrument (Kommer använda den ända lampan som var ledig i instrumentet Chokelampan som är rätt passande ändå :) )och trigger kabel från startmotorn men dom får ja vänta med att fixa tills motorn är i så jag vet hur långa kablar som behövs och så :)
Sen ska den snyggas till och målas svart så inte epoxyt syns.


Blev snygga med kabelstrumporna :)

Har även fixat dit 360 vattentempsensorn på VW vattenflänsen. Bara en blindplugg, hål och i med sensorn. Dock iom flänsen är av plast fick jag sätta en ringkabelsko som ska anslutas till jord :)
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 11:48:26 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #62 skrivet: februari 01, 2018, 21:41:04 »
Snyggt byggt! Får man gissa på att du jobbar som industrielektriker?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #63 skrivet: februari 01, 2018, 21:47:06 »
Snyggt byggt! Får man gissa på att du jobbar som industrielektriker?  :D

Man tackar :)
Du får gissa men de är inte rätt :P Varför den gissningen? bra eller dåligt? ;)
Gick EL på gymnasiet men jobbar inte som de.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #64 skrivet: februari 01, 2018, 21:50:15 »
Snyggt byggt! Får man gissa på att du jobbar som industrielektriker?  :D

Man tackar :)
Du får gissa men de är inte rätt :P Varför den gissningen? bra eller dåligt? ;)
Gick EL på gymnasiet men jobbar inte som de.

OK slut på gissningar men hade lite rätt då i allafall :)
Ser bra ut! Jobbar själv som industrielektriker och uppskattar din förmåga att få dit jordning av givaren direkt samt användandet av snygg kabelstrumpa med krympslang på  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #65 skrivet: februari 01, 2018, 21:54:53 »
Snyggt byggt! Får man gissa på att du jobbar som industrielektriker?  :D

Man tackar :)
Du får gissa men de är inte rätt :P Varför den gissningen? bra eller dåligt? ;)
Gick EL på gymnasiet men jobbar inte som de.

OK slut på gissningar men hade lite rätt då i allafall :)
Ser bra ut! Jobbar själv som industrielektriker och uppskattar din förmåga att få dit jordning av givaren direkt samt användandet av snygg kabelstrumpa med krympslang på  :-*

Okej. :) jo man har lite skada från skolan + lite släng av ocd"lite" :P
När man ändå håller på så kan man försöka göra de snyggt :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #66 skrivet: februari 01, 2018, 21:56:32 »
Keep up the good work som man brukar skriva  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #67 skrivet: februari 01, 2018, 22:00:24 »
Tackar :) vill bara börja med motorbytet men tyvärr finns inte platsen i polarens garage än. Några husbilar o husvagnar som väntar på värme >:( + att han håller på med sin 940.
Men de är kul att han me är sugen på att börja på mitt bygge :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #68 skrivet: februari 02, 2018, 13:42:13 »
Va ute i garaget och kollade igenom alla delar jag fick till 360 när ja köpte den. Tog lite bilder på de så man slipper leta igenom de för att komma ihåg vad man har :)
Hittade en brytare till bakluckan som saknades på bilen. Lampan i kofferten var ständigt på. kan bero på att någon plockat bort brytaren och jordat kablen :)
Va bara och skruva dit brytaren o vips så funkade de inte  :P Ne då räckte inte dämparen fram för att bryta så fick bli en fullösning :D


Blir nog lite pill på motorn i helgen. Får se vad man gör kanske hjälpa polaren så han blir klar me sin 940 :P
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:44:03 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #69 skrivet: februari 02, 2018, 22:24:44 »
Blev en runda till garaget ikväll :)
Ja skarvade ihop kablarna till solenoiderna på pumpen då den ena styrs av någon box i vanliga fall. har nått och göra me utsläpp på tomgång men den funktionen behövs inte och många som fimpar när man vill ha ut mer vid påställd pump :)
Så den ska gå på samma kabel som avstängningssolenoiden. Inget svårt jobb men skulle göras :)
+ nu får ja en kabel över i motorkabelpiskan till tex oljetryck el oljetemp-givare :D


Kollade även tryckplattan mot svänghjulet. Som vanligt så har VAG inte samma som andra och bulthålen passade inte men tur så passade styrpinnarna :) blir och borra o gänga nya hål.

Passade även på att snygga till svänghjulet me :D


Fick även hjälpa polaren me hans 940 lite små fix och downpipe bygge :)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:47:19 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #70 skrivet: februari 02, 2018, 22:54:05 »
Ne då räckte inte dämparen fram för att bryta så fick bli en fullösning :D

Fick göra samma på min GLT  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #71 skrivet: februari 02, 2018, 22:56:00 »
+ nu får ja en kabel över i motorkabelpiskan till tex oljetryck el oljetemp-givare :D
Det är ju trevligt  :D /Elektrikern

Citera
Kollade även tryckplattan mot svänghjulet. Som vanligt så har VAG inte samma som andra och bulthålen passade inte men tur så passade styrpinnarna :) blir och borra o gänga nya hål.
Det var ju skönt, svårt med passningen annars!
Tag det varligt så inte gängtappen går av i svänghjulet bara  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #72 skrivet: februari 02, 2018, 23:30:55 »
+ nu får ja en kabel över i motorkabelpiskan till tex oljetryck el oljetemp-givare :D
Det är ju trevligt  :D /Elektrikern

Citera
Kollade även tryckplattan mot svänghjulet. Som vanligt så har VAG inte samma som andra och bulthålen passade inte men tur så passade styrpinnarna :) blir och borra o gänga nya hål.
Det var ju skönt, svårt med passningen annars!
Tag det varligt så inte gängtappen går av i svänghjulet bara  :o

Kommer även få en kabel över i från en oljetrycksgivare(vw kör ju med en lågtrycksgivare i toppen och en högtrycksgivare i filterhuset :/ ) :) Så de passar bra då ja hade tänkte ha oljetemp o oljetrycks givare :)

Blir och lämna svänghjulet till borsan så får han fixa de på sitt jobb :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #73 skrivet: februari 03, 2018, 12:22:29 »
Va hos brosan idag och han fixade till svänghjulet när ja ändå va där :)
Lite skiljer de på bulthålen.


Då va men ett steg närmanre :)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:47:49 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #74 skrivet: februari 07, 2018, 23:04:11 »
Fixade lite med wiren till Cold Start Advance. Funkar som choken på förgasare fast istället för mer soppa så ändras insprutningstidpunkten och tomgången högs något.
På golf så sitter de wire men fanns även vaxfylld vakumklocka som på D24an som sitter i stor volvos.

Blev ingen fabriks look men de duger och sitter ju inte jätte snynligt :)

Tack för de finns epoxylim o lite annat :) fick lätt modifiera fästet för att den skulle passa.
Tog tyvärr inga bilder på den under jobbets gång. Va mitt uppe i de så glömde :P kan se om ja kan ta några foto på fästet utan all plast på.
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:48:44 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #75 skrivet: februari 10, 2018, 20:09:30 »
Då har man vatt och fixat lite med motorn.
Blev byte av packbox till veven bakom svänghjulet.
Fint med nya delar :) Bäst och byta när man ändå är där och pillar.



Sen blev det på med Svänghjul, adaptern och startmotorn :)



Blev inte mer idag då polaren skulle på bio och 19mm 12kantshylsan hade fått fötter så blir att försöka hitta en (biltema eller jula har inte) så man kan byta kamremen och göra pumpinställning.
Blir även att testa startmotorn så den inte måste fin justera så den inte tar i startkransen fel.
Ska fixa till ett fästa till startmotorn me imorgon.
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:50:20 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #76 skrivet: februari 11, 2018, 21:47:34 »
Blev inget kamrems byte idag. Då hylsan inte är upphittad och tiden hade ändå inte räckt till.
Blev lite pill med startmotorn.
Fick slipa lite på adaptern för att få ut startmotorn något så drevet löper fint mot startkransen.
Fick de bra men tyckte startmotorn va lite trött och tänkte "visst ja tog den ifrån 1,8 bensinare" o kollade upp den startmotorn ja hade och den levererar 1kW och när man kollar vad startmotorn till dieslarna levererar 1,8kW så kan man förstå varför den va lite slö :)
Men men fick ju typ den startmotorn på köpet när ja köpte svänghjulet :)
Blir och fixa en dieselstartmotor då. som tur är så är den lika dan bara motorhuset som är något längre.

Men vem har sagt att de ska vara lätt :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #77 skrivet: februari 17, 2018, 07:47:41 »
Så där då har de vatt en kväll i garaget och fixat lite.
Blev kamremmen och pumpinställning denna gången :)

Lite saker man behöver :)


De va lite skitigt då ventilkåpspackningen läckte. Men den är bytt nu :)


Nolla motorn och sätta in alla låsningar




Den fick sig en liten rengöring me :)


När man kollat så kamremmen va rätt va den dax för pumpinställningen.

Lite snabbt förklarat så
Sätter man dit indikatorklockan när motorn är på TDC
Backar motorn tills indikatorklockan slutar röra sig och nollar den
vrider fram motorn till TDC och kollar av värdet
Min låg på ~1,082mm och de ska va 0,8mm
så lite ifrån va den men när man trimmar skadar de inte ha lite högre så ja tänkte ~0,9mm
För att ändra så sätter man i stoppen/pluggen i remhjulet lossar 3 muttrar fram och en under/bak på pumpen sen kam man vrida hela pumpen till önskat värde :) Behöver bara vrida ytterst lite.
Spänna allt igen och köra runt motorn och kolla värdet så de stämmer :)

Blev byte av remhjul på generatorn me då det sitter ett fast hjul original och vill ha ett frihjul för att skona motorn lite. Blir lite mjukare gång.



Tog även bild på hur glödstiften och kopparbläcket ser ut

Jävla pill och få väck de. Tur att man ska fixa till så de blir bättre ;)
« Senast ändrad: maj 22, 2018, 21:55:51 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #78 skrivet: februari 17, 2018, 09:38:43 »
Diesel, det är en okänd värld för mig. Kul att du förklarar. ;)

/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #79 skrivet: februari 17, 2018, 13:50:15 »
Diesel, det är en okänd värld för mig. Kul att du förklarar. ;)

/M
Ja är själv inte en expert men man lär sig alltid något 😁

Har även vatt på en liten shoppingrunda idag :)
Lite gott o blandat. Skulle egentligen skulle ja inte ha allt men när bilen skulle till skroten va de bara ta de du ville för ett pris :P

Och kontakterna är till bygget då ja inte vill skarva och förstöra original kablarna.
Blir ju några kablar ja måste ändra från motorn till insturmentet.
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 11:39:49 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13