Ojojoj här rasslade det till
Skönt att det finns de som verkligen kan räkna! Till skillnad från mig själv.. som bara försöker kunna. Men jag lär mig av er andra
Jag kom på det när jag skulle sova igår att jag inte räknat med att diffen har en utväxling, växellådan han jag inte komma på innan jag somnade
Om vi ska jämföra våra glapp måste vi alla veta utväxlingen på bakaxeln samt på respektive växel och VILKEN växel vi mäter på, dessutom hjuldiameter eller omkrets! Omkrets är lättast att mäta, ett måttband runt hjulet samtidigt som man hissar upp för att mäta glappet. Dela med 3.14 som Max skrev så har du diametern. Min hjuldiameter på ~622mm torde vara en av de större på forumet. Däcket håller dimensionen 185-65-R15. Större hjul = större glapp, därför är det bättre att räkna om till grader då, eller nån annan lämplig enhet när man ska jämföra.
Mina data:
- Rullomkrets: 1952mm
- Diameter: 1952/3,14=621,5mm
- Glapp mätt på däck med ovanstående mått: 65mm
- Glapp i koppling: 1 splines ~ 2,5mm
- Diameter splines in i koppling ~19,5mm
- Utveckling i bakaxel: 3.64:1
Och Zlobban, det är visst så mycket glapp vid kopplingen. Det har kommit på senare tid. Låter som det fjädrar där när man juckar med bilen.. men det räckte att röra på bakhjulen med tårna för att snurra axeln med en splines bredd (ja jag är lång, kunde snurra på bakhjulet och precis se splinesen i kopplingen samtidigt när jag låg raklång under bilen). Och tryckplattan rörde sig inte och kopplingen slirar aldrig när man inte vill så det är verkligen så mycket glapp nånstans i lamellen eller dess splines!
Ja köra med stum lamell vore en trevlig erfarenhet, nån som har testat på nån bil?