Författare Ämne: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina  (läst 74662 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #40 skrivet: november 14, 2007, 23:44:29 »
Nu har jag tittat in i kopplingshuset! Det man ser är en del av svänghjulet, urtrampningslagret, tryckplattans solfjäder samt pyttelite av splinesen på transaxeln innan de går in i lamellen (lamellen ser man inte).

Det jag konstaterade var att när jag rullade ett upphissat bakhjul fram & tillbaka så mycket det gick/glappade så rörde sig transaxeln lika mycket som en splines är bred, detta då utan att tryckplattan rörde sig.
Detta betyder att det antingen är glapp i splinesen i lamellcentrum eller att det är nåt annat med lamellcentrumet som är dåligt. Jag kan inte så mycket men gissar på antingen fjädrarna eller möjligtvis nitarna som håller centrum till resten av lamellen. Men fjädrarna känns misstänkta.

1 splines är 2.5mm bred & axeldiametern ~19.5mm (mätte på splinesen till ingående axel av växellådan men antar att det är samma mått på dem).

Jämför vi detta med måttet jag tidigare mätt på bakhjulet, alltså 65mm glapp där, så får vi fram följande:
2,5mm/19.5mm=12,8% glapp av total diameter på transaxeln.
65mm/622mm=10,5% glapp av total diameter på hjulet.

Vet inte om jag kan räkna/tänka så här men för mig känns det som att det ligger MYCKET glapp i just kopplingen, eftersom förhållandet säger att det är mer glapp där än på själva hjulet. Hur det nu kan bli det eftersom vi har glapp i växellåda, diff & drivknutar oxå som borde göra att det blir fyra gånger glappet på hjulet, alltså glapp1 (kopplingen) + glapp2 (växellådan) + glapp3 (diffen) + glapp4 (glapp i drivknutar) = Ett jätteglapp på hjulet.

Såga mig/hylla mig Kurre, Max eller nån annan med huvudet på skaft!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #41 skrivet: november 15, 2007, 01:45:10 »
Vilken växel hade du i? Det bästa är nog att mäta på fyran, då den växeln brukar glappa minst - inga drev som glappar å oftast minst använd (och 1:1). Utväxling i bakaxeln? Två saker som sitter ihop borde ju glappa lika många %, eller tänker jag helt fel nu.....

Det kan säkert vara ett litet glapp i splinesen i kopplingen men det lär inte va 2,5mm för då skulle det ju bara va ett runt hål om varje splines är 2.5mm. Samma med nitarna, 2.5mm inne vid axeln blir ju ännu mer ute vid nitarna å då skulle dom nog gått av för länge sen. Du kanske bara har ett lite lagom glapp överallt. Fast om transaxeln kan snurra så mycket utan att svänghjulet rör sig måste det nog va nå fel. Kanske fjädrarna?

Undrar hur det är att köra en bil med stumsvetsad originallamell, om man känner nån skillnad? Mer/mindre drivlinejuck? Kanske dax att nån provar  ;)...

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #42 skrivet: november 15, 2007, 02:49:05 »
Såga mig/hylla mig Kurre, Max eller nån annan med huvudet på skaft!!
Tack för förtroendet! ;)

Bra FREJ! Du träffade nästan rätt, vad det gäller måttenheten. Centriska rörelser (som en klockvisare) anges oftast i grader eller radianer. Radianer är rörelsen/(cirkelns radie), du angav rörelsen/diametern i %, bra. Låt oss för att inte förlora tråden i denna tråd, behålla din måttenhet och kalla den för "D%" (rörelse i förhållande till diameter i %). Din enhet är jämförbar, mellan delarna i hela d-linan, därför kan den användas! På detta forum vore det nog bäst med grader, då det används i bilsammanhang.

Glappet du uppmätt i kopplingslamellen (borde bero på fjädrarna). Detta glapp fortplantas genom drivlinan på samma sätt som "motorvarvet" och påverkas av utväxlingen! Som ex med 1-ans växel: 1/3,71(växellåda)x1/3,45(slutväxel "diff")x2/1(diffegenskaper, bilen på 1 hjul)=0,156 => ca: 16%. Dvs av kopplingsglappet på 12,8 D% återstår det endast 16% när det fortplantat sig till bakhjulet 12,8 D% x 16%=2,05 D%. Men vi har mer glapp, som kommer från andra delar av d-linan, summan blir 10,5 D% (som är uppmätt). Detta ger att 10,5 D% - 2,05 D%=8,45 D% (från andra glapp som mäts på bakhjulet).

Med 5-ans växel blir det totala utväxlingsförhållandet 70%, kopplingsglappet transformeras till bakhjulet enligt 12,8 D% x 70%=8,96 D%. Vi har nu 8,96 D% med oss till bakhjulet, att addera till 8,45 D% (från de andra glappen)=17,41 D% Glappet har ökat!
Från 65 mm till 108 mm! Stämmer det inte så är växellådan inte lika glappig på de olika växlarna!


Slutsats:
Lamellglappet nerväxlades på sin färd genom drivlinan. Under färden adderades andra glapp, som till slut blev det totala glappet som uppmättes på bakhjulet.

Det är värre om vi ser på det hela från motorns synvinkel. Den har hela lamellglappet plus glappen från diff, drivaxlar och delar i växellådan, gradvis uppväxlade. Inte konstigt att det glappar rejält och kommer i självsvängning, vid låga belastningar och låga motorvarv...


Hittar ni några fel i detta , skriv!

/Max  :)
« Senast ändrad: november 15, 2007, 04:00:47 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #43 skrivet: november 15, 2007, 03:10:13 »
Det bästa är nog att mäta på fyran, då den växeln brukar glappa minst - inga drev som glappar å oftast minst använd (och 1:1).

Minst använd, ja kanske. Vore bra, då kunde den användas för att utesluta växellådan och kartlägga de övriga glappen. Alla växlarna med undantag från backen, använder samma antal drev. All kraftöverföring går via mellanaxeln! :)

/Max


« Senast ändrad: november 16, 2007, 06:46:36 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #44 skrivet: november 15, 2007, 07:02:22 »
Alla växlarna med undantag från backen, använder samma antal drev. All kraftöverföring går via mellanaxeln! :)


nu är jag inte så haj på dethär, men 4an använder väll inga derv?;)

bild från en gammal labbraport, pil 8 visar kraften för 4ans växel
« Senast ändrad: november 15, 2007, 07:04:01 av lundh »
strajps går snabbast

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #45 skrivet: november 15, 2007, 07:46:34 »
Såga mig/hylla mig Kurre, Max eller nån annan med huvudet på skaft!!
Tack för förtroendet! ;)

Bra FREJ! Du träffade nästan rätt, vad det gäller måttenheten. Centriska rörelser (som en klockvisare) anges oftast i grader eller radianer. Radianer är rörelsen/(cirkelns radie), du angav rörelsen/diametern i %, bra. Låt oss för att inte förlora tråden i denna tråd, behålla din måttenhet och kalla den för "D%" (rörelse i förhållande till diameter i %). Din enhet är jämförbar, mellan delarna i hela d-linan, därför kan den användas! På detta forum vore det nog bäst med grader, då det används i bilsammanhang.

Glappet du uppmätt i kopplingslamellen (borde bero på fjädrarna). Detta glapp fortplantas genom drivlinan på samma sätt som "motorvarvet" och påverkas av utväxlingen! Som ex med 1-ans växel: 1/3,71(växellåda)x1/3,45(slutväxel "diff")x2/1(diffegenskaper, bilen på 1 hjul)=0,156 => ca: 16%. Dvs av kopplingsglappet på 12,8 D% återstår det endast 16% när det fortplantat sig till bakhjulet 12,8 D% x 16%=2,05 D%. Men vi har mer glapp, som kommer från andra delar av d-linan, summan blir 10,5 D% (som är uppmätt). Detta ger att 10,5 D% - 2,05 D%=8,45 D% (från andra glapp som mäts på bakhjulet).

Med 5-ans växel blir det totala utväxlingsförhållandet 70%, kopplingsglappet transformeras till bakhjulet enligt 12,8 D% x 70%=8,96 D%. Vi har nu 8,96 D% med oss till bakhjulet, att addera till 8,45 D% (från de andra glappen)=17,41 D% Glappet har ökat!
Från 65 mm till 108 mm! Stämmer det inte så är växellådan inte lika glappig på de olika växlarna!


Slutsats:
Lamellglappet nerväxlades på sin färd genom drivlinan. Under färden adderades andra glapp, som till slut blev det totala glappet som uppmättes på bakhjulet.

Det är värre om vi ser på det hela från motorns synvinkel. Den har hela lamellglappet plus glappen från diff, drivaxlar och delar i växellådan, gradvis uppväxlade. Inte konstigt att det glappar rejält och kommer i självsvängning, vid låga belastningar och låga motorvarv...


Hittar ni några fel i detta , skriv!

/Max  :)


precis, för att få glappet som spelar någon roll måste man addera överallt... anledningen till att dte glappar mer på 5an borde väll va för att det är överväxel? då borde det glappa lika mkt på 1,2,3 och minst på 4an. Sen 5an blir ju som en fristående utväxling från 4an.

och snälla använd grader=)    X D% = 360*0,X grader
ex 25%=0,25varv=90grader

eller?????
« Senast ändrad: november 15, 2007, 15:49:41 av lundh »
strajps går snabbast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #46 skrivet: november 15, 2007, 14:45:17 »
nu är jag inte så haj på dethär, men 4an använder väll inga derv?;)

Trodde jag mig veta, är det så då att utgåendeaxel ansluter till ingående med, typ "splines" via synkringar, då 4-ans växel används? Hur som helst, det är inte en hel axel, det finns kuggar som glappar! :)


och snälla använd grader=)    X D% = 360*0,X grader
ex 25%=0,25varv=90grader, eller?????

"D%" är FREJs enhet för glapp i drivlinan på 300 bilarna. ;) Omvandlas till grader: ([D%]/100)x(360/Pi), där Pi=3,14. :)

Mvh /Max

Ps. tack lundh, för den informativa bilden.
« Senast ändrad: november 15, 2007, 15:56:25 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #47 skrivet: november 15, 2007, 15:12:29 »
Här kommer mina mätresultat (1-ans växel):

340 85 @10000 mil => 30 mm
340 88 @13000 mil => 35 mm
360 87 @21000 mil => 45 mm, hjuldiameter 580 mm, omkrets 1821 mm.

Mitt glapp blir då 45/580x100=7,8 D% => ca: 9 grader. :)

Att jämföra med FREJs på 8,45 D% (då avdrag gjorts för lamellglappet på hans bil)

/Max
« Senast ändrad: november 16, 2007, 01:57:16 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #48 skrivet: november 15, 2007, 16:05:41 »
nu är jag inte så haj på dethär, men 4an använder väll inga derv?;)

Trodde jag mig veta, är det så då att utgåendeaxel ansluter till ingående med, typ "splines" via synkringar, då 4-ans växel används? Hur som helst, det är inte en hel axel, det finns kuggar som glappar! :)


och snälla använd grader=)    X D% = 360*0,X grader
ex 25%=0,25varv=90grader, eller?????

"D%" är FREJs enhet för glapp i drivlinan på 300 bilarna. ;) Omvandlas till grader: ([D%]/100)x(360/Pi), där Pi=3,14. :)

Mvh /Max

Ps. tack lundh, för den informativa bilden.


hehe,, jo, det är klart det glappar i anslutningen där, men det borde glappa mer när kraften går genom dreven? kanske inte märkbart...

varför dividera med pi? =)

strajps går snabbast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #49 skrivet: november 15, 2007, 16:48:36 »
hehe,, jo, det är klart det glappar i anslutningen där, men det borde glappa mer när kraften går genom dreven? kanske inte märkbart...

4-an, är nog den glappfriaste växeln. ;D

varför dividera med pi? =)

Glappet relateras till hjuldiametern inte omkretsen. Omkretsen är diametern multiplicerat med Pi. Mao omkretsen (360 grader) är 3,14 gånger större än dimetern. Här har du fördelen med att räkna i radianer (radieenheter) i stället för grader vid tekniska tillämpningar, vi slipper en massa omvandlingar. Om det är lättare, att se resultatet i grader, kan vi avsluta beräkningen med en omvandling till grader! Vår enhet här på forumet är D% och är nära släkt med radianer.

Kuriosa: Varvtal (rpm) kan även mätas i radianer/sek, kallas vinkelfrekvens :)

Hoppas nu, att lite fler mätresultat, kommer under kvällen...

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #50 skrivet: november 15, 2007, 18:48:02 »
Ojojoj här rasslade det till  :D

Skönt att det finns de som verkligen kan räkna! Till skillnad från mig själv.. som bara försöker kunna. Men jag lär mig av er andra  :P

Jag kom på det när jag skulle sova igår att jag inte räknat med att diffen har en utväxling, växellådan han jag inte komma på innan jag somnade  :)

Om vi ska jämföra våra glapp måste vi alla veta utväxlingen på bakaxeln samt på respektive växel och VILKEN växel vi mäter på, dessutom hjuldiameter eller omkrets! Omkrets är lättast att mäta, ett måttband runt hjulet samtidigt som man hissar upp för att mäta glappet. Dela med 3.14 som Max skrev så har du diametern. Min hjuldiameter på ~622mm torde vara en av de större på forumet. Däcket håller dimensionen 185-65-R15. Större hjul = större glapp, därför är det bättre att räkna om till grader då, eller nån annan lämplig enhet när man ska jämföra.

Mina data:

- Rullomkrets: 1952mm
- Diameter: 1952/3,14=621,5mm
- Glapp mätt på däck med ovanstående mått: 65mm
- Glapp i koppling: 1 splines ~ 2,5mm
- Diameter splines in i koppling ~19,5mm
- Utveckling i bakaxel: 3.64:1

Och  Zlobban, det är visst så mycket glapp vid kopplingen. Det har kommit på senare tid. Låter som det fjädrar där när man juckar med bilen.. men det räckte att röra på bakhjulen med tårna för att snurra axeln med en splines bredd (ja jag är lång, kunde snurra på bakhjulet och precis se splinesen i kopplingen samtidigt när jag låg raklång under bilen). Och tryckplattan rörde sig inte och kopplingen slirar aldrig när man inte vill så det är verkligen så mycket glapp nånstans i lamellen eller dess splines!
Ja köra med stum lamell vore en trevlig erfarenhet, nån som har testat på nån bil?
« Senast ändrad: november 15, 2007, 18:49:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #51 skrivet: november 15, 2007, 23:48:00 »
Frej, fjädrarna i lamellen är ganska mjuka och när du har ettans växel i är det ganska nerväxlat så det behövs inte mycket kraft vid hjulet för att fjädrarna ska bottna.
Min vita glappar ca 45mm, när jag första gången provkörde med Vemssprutet bara grundmappat så motorn gick ryckigt på lågvarv kändes glappet tydligt, men nu när det är färdigmappat märks inte glappet alls, så det beror nog mycket på motorkaraktären om man upplever glappet störande eller ej.
Om glappet märks vid högre hastigheter har man nog en ryckig motor som inte riktigt går som den ska.
Med bruksbilen (360-90) känner jag att det glappar lite när motorn är kall.
Nästan alla gamla och många nya bilar är glappa i drivlinan,i felhjulsdrivna bilar brukar man känna glappet som uppstår pga sluta motordynor.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #52 skrivet: november 16, 2007, 01:19:22 »
Frej, fjädrarna i lamellen är ganska mjuka och när du har ettans växel i är det ganska nerväxlat så det behövs inte mycket kraft vid hjulet för att fjädrarna ska bottna.

Hej kullke

Menar du inte, tvärt om. En liten rörelse på bakhjulet orsakar en stor på kardanen, med 1-ans växel... "Det man vinner i väg förlorar man i kraft"! :)

Börjar också tro, att det är dålig motorstyrning, i kombination med "glappet" som får våra bilar att "rycka".

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #53 skrivet: november 16, 2007, 01:49:19 »
Att mäta glappet i grader är lätt! :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilden:
O är omkretsen [mm], mättes med måttband eller snöre, då hjulet är "fritt"
G är glappet [mm], tidigare beskrivit
V är vinkeln [grader], som glappet utgör
r är radien, behövs ej
D är diametern, behövs ej
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Glappet i grader: V=G/O*360

Hoppas, vi får se lite mätresultat. Nu när det är grader som gäller!!! ;D

/Max
« Senast ändrad: november 16, 2007, 05:00:48 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #54 skrivet: november 16, 2007, 13:42:25 »
Frej, fjädrarna i lamellen är ganska mjuka och när du har ettans växel i är det ganska nerväxlat så det behövs inte mycket kraft vid hjulet för att fjädrarna ska bottna.

Hej kullke

Menar du inte, tvärt om. En liten rörelse på bakhjulet orsakar en stor på kardanen, med 1-ans växel... "Det man vinner i väg förlorar man i kraft"! :)

Börjar också tro, att det är dålig motorstyrning, i kombination med "glappet" som får våra bilar att "rycka".

Mvh /Max


Tack för den, då får jag ut och mappa då  ;)

Nej tvärtom så är fjädrarna i lamellen riktigt stumma, kände på dem i skruvstädet i morse på en lamell som gått +16 000mil och det var knappt jag orkade rubba centrumet i lamellen med en rörtång när jag tog i splineshylsan och drog. Så den lamellen hade nog inte glappat nåt om jag testat samma sak i bilen med den. När jag rörde på glappet så snurrade jag bara på bakhjulet med tårna! Knappt ingen kraft alls! Och på bilens lamell fanns ett solklart glapp! Ska bli MYCKET spännande att ta ut den lamellen och undersöka felorsaken.

Det jag upplever med motorstyrningen är att om man får glappet att hamna i svängning så kommer man inte ur det utan att släppa gasen/gasa mera eller bromsa osv.. Dock på nya bilar är motorstyrningen sån att den slätar över allting, på min nya Opel Astra som gått <100mil så känner man bara glappet i drivlinan i vissa växlingar när man har lite för högt varv och släpper kopplingen. Ligger man och gasar>motorbromsar>gasar>motorbromsar>gasar så slätar motorstyrningen ut det och gör allting mjukt. Men detta funkar ju egentligen bara om man har elektroniskt styrt gasspjäll antar jag. Lite kan man ju göra med annan mappning men för att fullt ut få en mjuk gång med en glapp drivlina så behövs nog att datorn styr spjället åt dig med, eller att du själv gasar på mjukt och släpper mjukt.
Min V70 hade hemskt glapp och var hemsk att köra, jättesvårt att inte få ett jätteglapp/ryck i varje växling. Medans fars 850 med minst lika många mil på mätaren hade ett nästintill OBEFINTLIGT glapp som var jättesvårt att känna trots provocering med gaspedalen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #55 skrivet: november 16, 2007, 13:43:06 »
Att mäta glappet i grader är lätt! :)

Hoppas, vi får se lite mätresultat. Nu när det är grader som gäller!!! ;D

/Max


Tack Max! Föredömligt av dig att göra en glapputräckning for dummies!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #56 skrivet: november 16, 2007, 21:23:16 »
Frej, fjädrarna i lamellen är ganska mjuka och när du har ettans växel i är det ganska nerväxlat så det behövs inte mycket kraft vid hjulet för att fjädrarna ska bottna.

Hej kullke

Menar du inte, tvärt om. En liten rörelse på bakhjulet orsakar en stor på kardanen, med 1-ans växel... "Det man vinner i väg förlorar man i kraft"! :)

Börjar också tro, att det är dålig motorstyrning, i kombination med "glappet" som får våra bilar att "rycka".

Mvh /Max


Jo jag var nog lite trött och tänkte lite fel :-[

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #57 skrivet: november 16, 2007, 22:04:23 »
Frej, fjädrarna i lamellen är ganska mjuka och när du har ettans växel i är det ganska nerväxlat så det behövs inte mycket kraft vid hjulet för att fjädrarna ska bottna.

Hej kullke

Menar du inte, tvärt om. En liten rörelse på bakhjulet orsakar en stor på kardanen, med 1-ans växel... "Det man vinner i väg förlorar man i kraft"! :)

Börjar också tro, att det är dålig motorstyrning, i kombination med "glappet" som får våra bilar att "rycka".

Mvh /Max


Tack för den, då får jag ut och mappa då  ;)

Nej tvärtom så är fjädrarna i lamellen riktigt stumma, kände på dem i skruvstädet i morse på en lamell som gått +16 000mil och det var knappt jag orkade rubba centrumet i lamellen med en rörtång när jag tog i splineshylsan och drog. Så den lamellen hade nog inte glappat nåt om jag testat samma sak i bilen med den. När jag rörde på glappet så snurrade jag bara på bakhjulet med tårna! Knappt ingen kraft alls! Och på bilens lamell fanns ett solklart glapp! Ska bli MYCKET spännande att ta ut den lamellen och undersöka felorsaken.

Det jag upplever med motorstyrningen är att om man får glappet att hamna i svängning så kommer man inte ur det utan att släppa gasen/gasa mera eller bromsa osv.. Dock på nya bilar är motorstyrningen sån att den slätar över allting, på min nya Opel Astra som gått <100mil så känner man bara glappet i drivlinan i vissa växlingar när man har lite för högt varv och släpper kopplingen. Ligger man och gasar>motorbromsar>gasar>motorbromsar>gasar så slätar motorstyrningen ut det och gör allting mjukt. Men detta funkar ju egentligen bara om man har elektroniskt styrt gasspjäll antar jag. Lite kan man ju göra med annan mappning men för att fullt ut få en mjuk gång med en glapp drivlina så behövs nog att datorn styr spjället åt dig med, eller att du själv gasar på mjukt och släpper mjukt.
Min V70 hade hemskt glapp och var hemsk att köra, jättesvårt att inte få ett jätteglapp/ryck i varje växling. Medans fars 850 med minst lika många mil på mätaren hade ett nästintill OBEFINTLIGT glapp som var jättesvårt att känna trots provocering med gaspedalen.

Jo det tycks variera lite på styvhet i lamellfjädrarna.
Jag tror du har glapp i lamellcentrum, svårt att beskriva utan bilder men det finns ju olika lameller till 360 men en modell har ett löst centrum med ett kuggmönster på utsidan som passar i ett hål med samma mönster i plattan som ligger an mot samt drivs av fjädrarna (alltså den plattan som rörs inne i lamellen) så jag tror det är i denna extra skarv som inte finns i alla lamellcentrum du har glappet. Denna skarv ser man först när man delar lamellcentrumet, jag skrotade två olika 360 lameller när jag skulle ha ett centrum till 940 lamellen.
Om du tar ut lamellen kan tu ju ta lite bilder, jag ska titta i garaget i morgon om jag har kvar de skrotade lamellerna så kan jag ta lite bilder.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #58 skrivet: november 16, 2007, 22:15:37 »
Var inte gummibussningen i det övre motorfästet dåligt på din V70 Frej?
Brukar kännas jävligt när motorkuddarna är dåliga på en felhjulsdiven bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #59 skrivet: november 16, 2007, 22:19:16 »
Var inte gummibussningen i det övre motorfästet dåligt på din V70 Frej?
Brukar kännas jävligt när motorkuddarna är dåliga på en felhjulsdiven bil.

Nej jag kände och bände på den nån gång och då verkade den som ny faktiskt. Men hissade jag upp ett framhjul och vred på det med växel i så hade jag gissningsvis 40-50mm rent glapp i drivlinan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #60 skrivet: november 17, 2007, 19:01:43 »
Jag hittade och tog bild på två lamellcentrum delar nu, det är 'samma' del från två 360 lameller av olika fabrikat vilka mins jag inte.
På den till höger i bild är plattan och splinesen i ett stycke medan den vänstra har det delat, splines delen till den är inte med på bild för den är fastsvetsad i 940 lamellen i min vita 360 (jag kör den ofjädrad och hittils har det fungerat).
Om man tittar på hålet i den vänstra så ser man att det är två luckor som är bredare, om jag inte mins fel så satt det små fjädrar där, för det var glappt i denna extra skarv.
Det är här jag tror det glappar i Frejs lamell.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #61 skrivet: november 17, 2007, 22:03:47 »
Jag hittade och tog bild på två lamellcentrum delar nu, det är 'samma' del från två 360 lameller av olika fabrikat vilka mins jag inte.
På den till höger i bild är plattan och splinesen i ett stycke medan den vänstra har det delat, splines delen till den är inte med på bild för den är fastsvetsad i 940 lamellen i min vita 360 (jag kör den ofjädrad och hittils har det fungerat).
Om man tittar på hålet i den vänstra så ser man att det är två luckor som är bredare, om jag inte mins fel så satt det små fjädrar där, för det var glappt i denna extra skarv.
Det är här jag tror det glappar i Frejs lamell.

Okej Kullke! Tack för att du tog dig tid att visa oss!
Små fjädrar? Tyckter de som sitter i lamellen jag har lös (från en 360GL) är ganska stora.. 10mm i diameter kanske och 20mm längd gissningsvis utan att mäta.  Verkar det stämma?

Jag får väl snabba på med mitt motorbyte så vi får svar i frågan  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #62 skrivet: november 18, 2007, 12:44:54 »
Jag hittade och tog bild på två lamellcentrum delar nu, det är 'samma' del från två 360 lameller av olika fabrikat vilka mins jag inte.

Är det dessa två [se bild] modeller , utförande du har fotograferat "lamellcentrum" på? Den med 6 fjädrar har den 150% "kraftigare ryckutjämning" eller är fjädrarna svagare?

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #63 skrivet: november 18, 2007, 15:49:15 »
Jag hittade och tog bild på två lamellcentrum delar nu, det är 'samma' del från två 360 lameller av olika fabrikat vilka mins jag inte.
På den till höger i bild är plattan och splinesen i ett stycke medan den vänstra har det delat, splines delen till den är inte med på bild för den är fastsvetsad i 940 lamellen i min vita 360 (jag kör den ofjädrad och hittils har det fungerat).
Om man tittar på hålet i den vänstra så ser man att det är två luckor som är bredare, om jag inte mins fel så satt det små fjädrar där, för det var glappt i denna extra skarv.
Det är här jag tror det glappar i Frejs lamell.

Okej Kullke! Tack för att du tog dig tid att visa oss!
Små fjädrar? Tyckter de som sitter i lamellen jag har lös (från en 360GL) är ganska stora.. 10mm i diameter kanske och 20mm längd gissningsvis utan att mäta.  Verkar det stämma?

Jag får väl snabba på med mitt motorbyte så vi får svar i frågan  :)

Nej jag menade inte lamellfjädrarna, i den extra skarven mellan splinesbiten och plattan satt det pyttesmå spiralfjädrar imellan kuggarna.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #64 skrivet: november 19, 2007, 21:11:11 »
mitt glapp ter sig ju när jag sträcker drivlinan sakta och aven när jag kör i tex 100 med drivlinan "slak" alltså ligger å myser i samma hastighet.

ska ta ner allt i drivlinan, kan man kolla glappet i typ växellådan å transaxeln å koppling var för sig? så man vet vad som är dålig ? den har ju bara gått 8000 mil så tvekar på att allt är kasst, tror att jag fått nån måndagskomponent nånstans..


mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #65 skrivet: november 20, 2007, 17:10:46 »
mitt glapp ter sig ju när jag sträcker drivlinan sakta och aven när jag kör i tex 100 med drivlinan "slak" alltså ligger å myser i samma hastighet.

ska ta ner allt i drivlinan, kan man kolla glappet i typ växellådan å transaxeln å koppling var för sig? så man vet vad som är dålig ? den har ju bara gått 8000 mil så tvekar på att allt är kasst, tror att jag fått nån måndagskomponent nånstans..

Ja kopplingen kollar du ju genom att titta in på splinesen i tittluckan och sen be nån snurra på ett bakhjul (som är upphissat) om du inte är så lång som jag så du kan snurra på hjulet samtidigt som du tittar in i kopplingen  :)

Öppnar du luckan på diffen kan du ju se hur pass glappt det är mellan pinjon och krondrev och i de små diffdreven jag inte minns namnet på. Och drivknutarna har du väl redan kollat. De kan man ju känna på utan att skruva.
Växellådan är svårast att kolla utan att ta bort den/ta bort diffen eller spärra pinjongen i diffen och sen be nån frikoppla samtidigt som du pillar på transaxeln i de små hålen vid skarvhylsan innan växellådan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #66 skrivet: november 20, 2007, 19:19:22 »
Jag tror nog det mesta glapp som har någon betydelse vid körning sitter i diffen.
Min glt glappar 8,5grader på ett hjul /2 = 4,25 på båda, x 3,64 = 15,5 grader vid piniongen, så jag TROR inte glappen sitter i växellådan, för då skulle det vara betydligt mindre glapp i fjärde växeln än i dom andra.
Skulle det vara glapp i transaxeln så skulle det ju va betydligt mindre glapp vid hjulet i ettans växel än femmans växel, och ett litet glapp i transaxeln är ju ännu mindre vid hjulet.
Öppnar man diffluckan ser man ju hur många grader piniongen roterar när man snurrar på hjulet.
Tror jag ska öppna min difflucka, inte för jag lider av glappet utan bara av intresse för vetenskapens skull ;)

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #67 skrivet: november 21, 2007, 09:57:58 »
de knepiga är ju att mina problem med glapp kommer och går?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #68 skrivet: november 22, 2007, 12:33:15 »
de knepiga är ju att mina problem med glapp kommer och går?

De mekaniska glappen, kan nog inte komma och gå. Det måste vara motorstyrningen som krånglar, som tillsammans med glappet blir ett "helvete"... Jag har också märkt att "glappet" känns värre vissa dagar. :(

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #69 skrivet: november 22, 2007, 14:05:24 »
Jag tror nog det mesta glapp som har någon betydelse vid körning sitter i diffen.

Tror jag också! Kanske även drivknutarna, kan vara boven (har ej hunnit kolla). Slutväxeln går att justera map "glapp" med mellanlägg sk chimsbrickor. Kanske kan de köpas här (vågar inte ens hoppas på att Volvo, har dessa): sternhammar-pk.jetshop.se/ListProductsWithImage.aspx?cat=1130

Dokumentet som jag länkade till under Fakta: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3463.0 Innehåller många godbitar om detta (sidan 90 och framåt) [se bild]. Har för övrigt, genom att "lusläsa" nämnda dokument, funnit att det tillåtna 4 mm-ers glappet ej gäller hela d-lina, utan endast drivknutarna på en sida. Man skall låsa utgående från diffen med en skruvtving, då man mäter. :)

/Max
« Senast ändrad: november 22, 2007, 14:21:15 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #70 skrivet: november 22, 2007, 20:44:12 »
Jag tror nog det mesta glapp som har någon betydelse vid körning sitter i diffen.

Tror jag också! Kanske även drivknutarna, kan vara boven (har ej hunnit kolla). Slutväxeln går att justera map "glapp" med mellanlägg sk chimsbrickor. Kanske kan de köpas här (vågar inte ens hoppas på att Volvo, har dessa): sternhammar-pk.jetshop.se/ListProductsWithImage.aspx?cat=1130

Dokumentet som jag länkade till under Fakta: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3463.0 Innehåller många godbitar om detta (sidan 90 och framåt) [se bild]. Har för övrigt, genom att "lusläsa" nämnda dokument, funnit att det tillåtna 4 mm-ers glappet ej gäller hela d-lina, utan endast drivknutarna på en sida. Man skall låsa utgående från diffen med en skruvtving, då man mäter. :)

/Max


I mina knutar är det glapp i allafall!

Intressant i fall man kan schimsa upp glappet. I allafall om man kan göra det själv?  :P

Angående det tillåtna glappet:

Visst var det 40 mm och inte 4 mm som du skrev här ovan?
Skall man mäta glappet i inre och yttre knut tillsammans då alltså?
Edit: Nej jag komihåg fel, 4mm är korrekt.
« Senast ändrad: november 22, 2007, 21:41:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #71 skrivet: november 22, 2007, 21:28:06 »
Visst var det 40 mm och inte 4 mm som du skrev här ovan?
Skall man mäta glappet i inre och yttre knut tillsammans då alltså?

Vet inte om vi talar om samma sak. 4 mm är tillåtet glapp i drivknutarna på ena sidan (inre+yttre). Ej som jag (vi) trodde tidigare för hela d-linan. Hittade detta då jag läste hela nämnda dokument.

Diffen justerar vi med chimsbrickor, när vi får lite tid över... ;)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #72 skrivet: november 22, 2007, 21:42:33 »
Visst var det 40 mm och inte 4 mm som du skrev här ovan?
Skall man mäta glappet i inre och yttre knut tillsammans då alltså?

Vet inte om vi talar om samma sak. 4 mm är tillåtet glapp i drivknutarna på ena sidan (inre+yttre). Ej som jag (vi) trodde tidigare för hela d-linan. Hittade detta då jag läste hela nämnda dokument.


Ok jag fick för mig att det var gräns på 40mm.  Då får jag mäta upp drivknutarnas glapp med..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #73 skrivet: november 22, 2007, 22:55:07 »
4mm skulle nog ha varit lite om det gällt hela drivlinan, tror inte en ny bil skulle ha klarat dett.
Kanske Frej kan lyfta ett framhjul och kolla glappet på sin Opel så vi har något att jämföra med.
Kanske alla här skulle ta en donkraft i handen och fara runt och kolla glappen på parkerade bilar, så kunde vi göra en lista över glappen på olika bilmodeller bara för att ha att jämföra med ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #74 skrivet: november 22, 2007, 22:59:35 »
4mm skulle nog ha varit lite om det gällt hela drivlinan, tror inte en ny bil skulle ha klarat dett.
Kanske Frej kan lyfta ett framhjul och kolla glappet på sin Opel så vi har något att jämföra med.
Kanske alla här skulle ta en donkraft i handen och fara runt och kolla glappen på parkerade bilar, så kunde vi göra en lista över glappen på olika bilmodeller bara för att ha att jämföra med ;D

Bra ideé!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Persson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #75 skrivet: november 30, 2007, 12:15:07 »
Jag har ett mycket irriterande klonkande från bakvagnen, jag har en bakvagn från en 340 dl 82 som står och jag undrar om det är samma drivknutar bak på den som på min 360 gls från 85?
« Senast ändrad: november 30, 2007, 12:23:27 av Persson »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #76 skrivet: november 30, 2007, 18:10:27 »
Jag har ett mycket irriterande klonkande från bakvagnen, jag har en bakvagn från en 340 dl 82 som står och jag undrar om det är samma drivknutar bak på den som på min 360 gls från 85?

Finns säkert att läsa om på forumet, jag har ingen koll.
Men har du konstaterat att det är knutarna? Kan ju vara så mycket annat som klonkar, beskriv gärna hur och när det klonkar.
« Senast ändrad: december 02, 2007, 09:37:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Persson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #77 skrivet: december 01, 2007, 10:28:44 »
Att det bara är drivknutarna vet jag inte, men att dom står för en del av glappet det vet jag, det har jag kollat upp.
Om det är nån som har koll på hur bra resten av delarna passar skulle jag vara glad för den informationen också.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #78 skrivet: december 01, 2007, 16:06:41 »
Hur och när "klonkar" det? Låter det metalliskt eller dovt? Vi får nog, snart be forumet om möjligheten att bifoga ljudfiler! ;) Det går att länka till externa ljudfiler, antar jag. :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #79 skrivet: december 01, 2007, 20:28:07 »
Har du kollat "verkstadshandboken"? Fina bilder på hur d-linan ser ut! :) /Max
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3463.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.