Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832799 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Torsdagskväll = progressbilder!
« Svar #2480 skrivet: februari 25, 2011, 15:45:35 »
sedärja!
300power kliver ut i mobilrymden :P

Yäää! Men kunde varit bättre kamera.. skönt dock att frigöra sig från datorn vid behov. Funkar bra med Davids "autominskabilder"-funktion!

Fan Frej vet du inte att det finns sånna stora billiga spannar på bildelsfirmorna som det står SPACKEL på?? utmärkt att fylla igen diverse rosthål med  ;D ;)
Haha nu låter du som min lillebror. Och jag är inte som han!
Försöker använda så lite spackel som möjligt. Men med tanke på känslan för plåt så ser det ut att gå åt en del om skärmarna skall bli raka och fina i former och linjer  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2481 skrivet: mars 01, 2011, 23:02:50 »
Mer idiotibilder på framskärmslagningen.. har gett mig på att dela på själva skärmen och plåtvinkeln som håller den mot karossen.
Var såklart rostigt i mellan plåtarna så nu utrotar jag rosten och bygger bort dubbelplåten för bättre tur nästa gång  :P

Men känns inte bra att lägga så mycket tid på att laga lösa karossdelar. Även om jag är snål och inte sätter tillräcklig högt värde på min egen nedlagda tid  ::)

« Senast ändrad: mars 01, 2011, 23:07:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2482 skrivet: mars 01, 2011, 23:06:16 »
Jag tog med en plåt till jobbet idag och bockade till så den skulle matcha den runda vikta kanten som är original på skärmkanten där den möter dörrens lika runda fina kant.
Sen när jag kom hem och skulle lägga några slag med gummiklubban för den sista formen så behövde jag ett mellanlägg.
Hittade då ett skrotat barnskydd från spisen som hade samma form. Kunde lika gärna kapat bort från den och sparat lite arbete.. blev lite full i skratt när jag såg det!
« Senast ändrad: mars 01, 2011, 23:07:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2483 skrivet: mars 02, 2011, 12:01:38 »
Jösses va du kämpar!! :D men blir kanonfint!!

håll modet uppe nu så är du snart klar me all rostlagning ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2484 skrivet: mars 02, 2011, 17:48:17 »
Måste vara skönt att se när det går åt rätt håll till slut och veta att du har gjort det ordentligt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2485 skrivet: mars 02, 2011, 20:36:32 »
Tack till er båda!

Jo det är skönt att det går åt rätt håll!
Är så många gånger jag skulle vilja fuska men känns inte bra att blästra och lacka på gravrost  :-\

Ska bli såå skönt när skärmarna snart är klara för..  spackling och slipning. En annan rolig episod i en framskärms liv.
Annars längtar jag mest efter att få börja bredda mina fälgar som sommardäcken ska ligga på. Börjar känna av den årliga vårstressen redan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2486 skrivet: mars 02, 2011, 20:55:45 »
Tack till er båda!

Jo det är skönt att det går åt rätt håll!
Är så många gånger jag skulle vilja fuska men känns inte bra att blästra och lacka på gravrost  :-\

Ska bli såå skönt när skärmarna snart är klara för..  spackling och slipning. En annan rolig episod i en framskärms liv.
Annars längtar jag mest efter att få börja bredda mina fälgar som sommardäcken ska ligga på. Börjar känna av den årliga vårstressen redan.

Ser fint ut:D ska du bredda dina plåtisar själv?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya nördbilder!
« Svar #2487 skrivet: mars 02, 2011, 21:08:28 »
Ser fint ut:D ska du bredda dina plåtisar själv?

Tackar.. hur fint det är lär jag märka när det ska spacklas, slipas och lackas. Då kommer alla dolda sanningar fram..

Fälgarna ska delas, breddas och centrumvändas, i hittills okänd ordning. Ska göra så mycket jag kan, om inte allt själv!
6x15 ET43 Opel Vectra ska bli så breda som får plats innanför mina nya skärmkanter men troligtvis inte mycket mer än 8x15 ~ET17.
Aldrig breddat innan så det blir spännande! Får se om jag hinner med en breddning av en 13"-fälg först för att lära mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blästerbilder en fredagkväll!
« Svar #2488 skrivet: mars 05, 2011, 00:38:03 »
Ikväll har det blästrats så att jag är heelt tom i bollen. Blir hur trött som helst en fredagkväll av att stå och hänga på blästern och kisa genom det välblästrade glaset för att spana efter rostfläckar.
Fint blir det i allafall:


Före-bild:



Efter:
« Senast ändrad: mars 05, 2011, 00:46:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blästerbilder en fredagkväll!
« Svar #2489 skrivet: mars 05, 2011, 11:26:20 »
Bra jobbat ! jag kom på en sak du har ju ingen 360 längre  :'(  Den är ju en  replika på en volvo 360 nu när du bytt all plåt  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blästerbilder en fredagkväll!
« Svar #2490 skrivet: mars 05, 2011, 12:21:56 »
Bra jobbat ! jag kom på en sak du har ju ingen 360 längre  :'(  Den är ju en  replika på en volvo 360 nu när du bytt all plåt  ;D

Haha tack Peter.. Nej det är mer "Frejs bil" än nånting annat..
Men bygger ju så likt en 360 som möjligt så att man fortfarande ska få vara medlem i världens bästa bilklubb!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blästerbilder en fredagkväll!
« Svar #2491 skrivet: mars 05, 2011, 12:46:12 »
Ja vi får väl vara snälla och låta dej vara kvar i klubben då, men det är gränsfall  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blästerbilder en fredagkväll!
« Svar #2492 skrivet: mars 09, 2011, 22:41:08 »
Snart är första skärmen plåtklar.
Sista biten ska mallas ut och fixas dit. Sen så blir det hammarlack grund på insidan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2493 skrivet: mars 18, 2011, 00:03:30 »
Våren är här? Nej nu kom snön tillbaka som en käftsmäll!

Första (och sista?) vintersladdfilmen från mig för säsongen!
http://www.youtube.com/watch?v=jw0MGwnTMTk

Filmat med mobilen i handen så det blir därefter. 3ans växel ligger i.
« Senast ändrad: mars 19, 2011, 00:34:37 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2494 skrivet: mars 19, 2011, 00:37:52 »

Vänster framskärm är nu helt färdigsvetsad. ÄNTLIGEN!!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2495 skrivet: mars 19, 2011, 00:58:43 »
Nu ska det bli lite roligare arbete en stund.

Först breddning av 13" originalfälg. Troligtvis lägger jag till två tum till de fem som finns original så jag får sju tums bredd. Kan bli vinterfälgar och är ju dumt att stretcha vinterdäcken för mycket kanske. Och vill absolut inte ha bredare än nödvändigt, gillar inte snöplaning.

För att få några 13" att bredda fick jag leka däckkrängare hemma en stund  :P

När jag har bredd-övat mig på 13" ska det breddas 15" istället. Sommardäckstider är snart komna och det börjar kännas lite brådis att få klart fälgarna att lägga nya däck på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2496 skrivet: mars 19, 2011, 01:04:48 »
Biltemas nya leksak indikatorklockan kom precis i rättan tid! Fungerar över förväntan trots lågt pris.

Fälgarna slog en halv milimeter på alla utom en som slog 0,75mm radiellt på inre kanten.
Putsade fälgkanten med smärjelduk för att få en finare yta att mäta på. Var rostigt och ojämt där balanseringsvikterna suttit.

Tog ett gammalt fjäderben och svetsade på en yta att montera magnetfoten till indikatorklockan på.
Fiffig fot det där med av/på-magnet så den är jättesmidig att sätta dit/ta bort samt flytta lite.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2497 skrivet: mars 19, 2011, 01:11:07 »
Här kommer lite inspiration för er och mig inför breddningen.

Snyggnavkapslarna agerar nya fälgbredden 8"

Pappmallen agerar 195-45 sportigt sommardäck.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2498 skrivet: mars 19, 2011, 02:30:24 »
Härligt Frej! Gött o se att du får lite annat än rost o pilla med  :)
Dokumentera ordentligt hur du breddar oxå så vi får se  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2499 skrivet: mars 19, 2011, 08:03:54 »
Härligt Frej! Gött o se att du får lite annat än rost o pilla med  :)
Dokumentera ordentligt hur du breddar oxå så vi får se  :D

Gött mos ja!  :D
Dokumentation är given!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2500 skrivet: mars 19, 2011, 09:03:46 »
Finurligt sätt att kränga däck, ska bli kul att följa fälgbreddning :)
Gott att förtränga rosten ett tag :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2501 skrivet: mars 19, 2011, 09:59:00 »
Finurligt sätt att kränga däck, ska bli kul att följa fälgbreddning :)
Gott att förtränga rosten ett tag :)

Hehe javisst! Gick jättebra bara man har en kloss under fälgen så att däcket inte ligger an mot golvet.

Ja man blir deprimerad om man inte avbryter rostarbetet sådär varannan månad ungefär ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2502 skrivet: mars 21, 2011, 00:24:03 »
Nu är fälgbreddningen i full gång!

Har byggt ihop jiggen för att dela fälgarna. Tog mycket längre tid än Steffens 30 minuter kan jag lova. Ändå ser den inte så avancerad ut  ???
Blev mycket pill med vinklar och så. Och att få det att lira med både 13" & 15". Samt att jag fick svetsa på lite förstärkningar för bara plattjärn blev för svajjigt för min smak.

Har tillgång till svarv men ville ändå testa "Redneck style" och köra med vinkelslip. Brorsan tyckte att jag skulle sätta fälgen på bilen och skära på frihand men jag ville ha mer vetenskaplig lösning trots allt.
Min jigg funkar så bra som jag hade tänkt mig från början. Kommer även svetsa fälgarna i den. Med plats för indikatorklockan blir det en kontrollerad process för att förhoppningsvis få fälgar som inte slår så mycket att de ej går balansera hos däckgubben senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2503 skrivet: mars 21, 2011, 00:28:13 »
Hur stor spalt ska jag ha när jag svetsar ihop sen igen?

Breddar med 3mm tjock plåt men fälgbanan håller bara ca 2.5mm.
Testade lite snabbt på en plåtbit med 1mm spalt och tyckte det blev rätt bra. Ska man fasa kanterna?
Vill få dessa svetsar så bra som möjligt ;)

Kan man ta bort ventilen och sätta dit den efter avslutat svetsning eller hur gör man ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2504 skrivet: mars 21, 2011, 01:00:08 »
najs! härligt med lite redneck! :)


jag har hört nånting om att man kör med lika bred spalt som man har tråd i svetsen. Men jag garanterar inte att jag har rätt ;)


ja ventilen skär du av på "baksidan" och drar ut så får du investera i en ny när däcken ska på, dom kostar ju inte många femmor så det är värt att få en ventil som kommer hålla tätt :)
« Senast ändrad: mars 21, 2011, 01:01:48 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2505 skrivet: mars 21, 2011, 20:10:53 »
Tack för svar Jyllskar!

Läste lite om spalten vid svetsning och fick bla. fram att man ska ha lika spalt som materialet är tjockt men det blir ju orimligt mycket på en 3mm-plåt  :o
Sen säger Tommy att jag inte behöver spalt, bara fasa av.
Och Jyllskar har hört lika spalt som tjockleken på tråden..

Inte lätt att veta vem som har rätt ;)

Fler bud?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2506 skrivet: mars 21, 2011, 21:33:04 »
Tack för svar Jyllskar!

Läste lite om spalten vid svetsning och fick bla. fram att man ska ha lika spalt som materialet är tjockt men det blir ju orimligt mycket på en 3mm-plåt  :o
Sen säger Tommy att jag inte behöver spalt, bara fasa av.
Och Jyllskar har hört lika spalt som tjockleken på tråden..

Inte lätt att veta vem som har rätt ;)

Fler bud?
Oj 3mm spalt låter galet mycket! Jag vill nästan påstå att det inte är någon riktig svetsare som skrivit det faktiskt.
En spalt som är tjock som tråden kan jag köpa men det tråkiga är ju att på andra sidan mot va man svetsar så kan det ser lite tråkigt ut just eftersom det inte finns någon skyddsgas där.
Jag har fasat av och svetsat fälgar jag breddat. Har man ordentligt kräm på svetsen så behöver man ingen spalt på så tunnt som 3mm :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2507 skrivet: mars 21, 2011, 21:47:28 »
Precis som tommy säger så behöver du ingen spalt på så tunn plåt om du har bra med kräm på svetsen.. fasa bara av kanterna lite med en flapdisk så blir de kanoners =)

riktigt härlig kapanordning :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2508 skrivet: mars 21, 2011, 21:55:14 »
Oj 3mm spalt låter galet mycket! Jag vill nästan påstå att det inte är någon riktig svetsare som skrivit det faktiskt.
En spalt som är tjock som tråden kan jag köpa men det tråkiga är ju att på andra sidan mot va man svetsar så kan det ser lite tråkigt ut just eftersom det inte finns någon skyddsgas där.
Jag har fasat av och svetsat fälgar jag breddat. Har man ordentligt kräm på svetsen så behöver man ingen spalt på så tunnt som 3mm :)
Precis som tommy säger så behöver du ingen spalt på så tunn plåt om du har bra med kräm på svetsen.. fasa bara av kanterna lite med en flapdisk så blir de kanoners =)

Det var en artikel på Classic motor som jag hittade påståendet att upp till 3mm ska man ha spalt som är tjock som materialet. Grövre så fasar man av och har mindre spalt istället.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100609/svetsa-battre/?page=1

Jag tror jag kommer fasa av och köra helt utan spalt. Alternativt att jag testar en liten spalt om mitt svetsprov före fälgsvetsningen visar att det behövs.
Som vanligt handlar det om att få känsla för det man håller på med. Tips på vägen är ju guld värt men utan att testa själv kan man inte mycket!


riktigt härlig kapanordning :D

Haha nu var du snäll ;)
Själv kallar jag det för skrot som fått en funktion!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2509 skrivet: mars 21, 2011, 22:20:41 »
2mm spalt, låg ström. gör bryttest :) då blir det som bra :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2510 skrivet: mars 21, 2011, 22:24:24 »
2mm spalt, låg ström. gör bryttest :) då blir det som bra :)

Jag tror på dig och ska såklart testa! Men 2mm känns läskigt mycket. Tycker det bränner igenom så himla lätt när det börjar bli lite spalt. Men inte ofta jag svetsar så "grovt" som 2mm tunnplåt  :P
Sen att jag inte är licensierad svetsare kanske spelar in  ;)

Vänta nu, låg ström?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Usch, psykologisk deadline = 1 april.. om 10 dagar.

För mycket på jobbet, även på kvällar.

Mycket att svetsa, se bilder.

Ikväll blev en kväll att jobba över, slicka sår och hämta kraft. Hoppas på 100% garagetid i morgon kväll!

Ny svetsfråga:
Ska jag dubbelfasa och svetsa från båda håll på den yttre svetsen som syns på bild ett nedan?
« Senast ändrad: mars 21, 2011, 22:56:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2512 skrivet: mars 21, 2011, 22:59:58 »
2mm spalt, låg ström. gör bryttest :) då blir det som bra :)

Jag tror på dig och ska såklart testa! Men 2mm känns läskigt mycket. Tycker det bränner igenom så himla lätt när det börjar bli lite spalt. Men inte ofta jag svetsar så "grovt" som 2mm tunnplåt  :P
Sen att jag inte är licensierad svetsare kanske spelar in  ;)

Vänta nu, låg ström?
Ja kör du inte låg ström med så mycket spalt så kommer du bara smälta kanterna och du får punkta som en tok eller så kommer smälta bort

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Film..
« Svar #2513 skrivet: mars 21, 2011, 23:10:15 »
Ska försöka göra mig förstådd ;D
Spalt ska man alltid ha, om du lägger plåtar ihop och höjer värmen måste man veta precis vad man gör eller ha en svets med pulser
kostar ca 70tusen så det antar jag att du inte har :P ( Hz gör att man kan hålla nere värmen )
Anledningen till att man fasar av plåtar är att man ska kunna hålla nere värmen för att inte förstöra matrialet(man får oxå mer yta att svetsa i men det är inte det mest visentliga)
Med rätt inställningar på svetsen och spalt blir det betydligt enklare att svetsa, hoppas inte jag rör till allt ;D
En gammal fin skröna är att pinna svetsning (MMA) är mest hållbart, stor del av anledningen är att man oftast strängar upp svetsen.. alltså inga stora temperatur förändringar, Ett matrial som hettas upp fort och svalnar fort blir skört.
Lycka till :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däcken?
« Svar #2514 skrivet: mars 25, 2011, 21:19:39 »
Håller på och svetsar fälg just nu. Går rätt bra men jag går försiktigt fram för jag hoppas kunna använda även "övningsfälgarna" 7x13 till vintern sen  :P

Däck till mina kommande 8x15 skulle kunna bli dessa budgetdäck:


Star Performer UHP 195/45 R15 78V (däckonline) 465kr/st

Kör ju inte bana, mycket sällan landsväg osv.. så har inte behov av bästa och dyraste däcken. Däremot kommer väl det slitas lite bakhjul och ytterkanter genom rondellerna osv. så då är det ju bra om man har råd att byta oftare  :P

Gissar att ingen har provat dessa däck?
Skulle kunna be om råd här och nu men får då 10 svar av 10 personer som rekommenderar just deras däck=10 olika sorter.
Har läst många däckväljartrådar nu och inte blivit mycket klokare. Dyrast är bäst typ. Men billigast är ju runda och inte fyrkantiga dom med så det får gå  ;)
 
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck?
« Svar #2515 skrivet: mars 26, 2011, 00:27:27 »
Jag körde med dom däcken på min 300 dom funkade bra men jag hade 100 på Laxå vägen (väldigt snäva kurvor) då hade jag fyrhjuls släpp ut ur kurvorna men annars riktigt bra däck för pengen. :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck?
« Svar #2516 skrivet: mars 26, 2011, 12:43:02 »
Jag körde med dom däcken på min 300 dom funkade bra men jag hade 100 på Laxå vägen (väldigt snäva kurvor) då hade jag fyrhjuls släpp ut ur kurvorna men annars riktigt bra däck för pengen. :)

Haha okej, 4-hjulssläpp kan jag leva med. Trodde du skulle säga att slitbanan flugit all världens eller något  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Däck?
« Svar #2517 skrivet: mars 26, 2011, 15:04:47 »
Haha nej då dom funkade fint ;)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2518 skrivet: mars 27, 2011, 00:44:47 »
Nu har jag äntligen fått ihop första fälgen och helsvetsat!

Är mycket nöjd med att fälgen inte slår mer än 0,7mm ut/in på den breddade kanten samt 0,2mm upp/ned!
Original var det ca 0,5-0,7mm överallt så försöker att inte göra sämre än det åtminstone.

Testade lite olika inställningar på svetsen innan jag helsvetsade. Hade man riktigt mycket ström såg fogen ut som en slät plåt på baksidan men jag kompromissade lite eftersom Topfuel säger att man ska hålla ned strömmen(värmen).
Körde med 2mm spalt + fasning av kanterna. Sen när jag svetsade så höll jag svetsen i 45° vinkel för att minska risk för genombränning eller att svetsen rinner ifatt.
Svetsade med pendlande rörelser från kant till kant på spalten.

Kommentera gärna om ni ser nånting bra/dåligt med mina svetsar.
Tycker själv att de blev lite väl bulliga/höga. Särskilt vid start/stopp. (Svetsade bara ca 3-4cm i taget och flyttade sen till en annan del av fälgen och höll på så tills hela skarven var svetsad runt om.)

Hade tänkt svetsa från två håll på yttre skarven men fick nog tillräcklig genombränning så att det inte behövs. Eller vad säger ni? (se bilder)
« Senast ändrad: mars 27, 2011, 00:49:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Svetsfogar - kommentarer?
« Svar #2519 skrivet: mars 27, 2011, 00:46:05 »
Bilderna på genombränningen:
« Senast ändrad: mars 30, 2011, 19:25:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.