HAMMARLACK.
"Om du redan gjort så mycket, varför sluta?"[/color]
Har provat hammarlack men tycker inte den är så bra. Funkar inte på utsatta detaljer som fjäderben i allafall.
Ja det är lite det som hindrar mig att sluta, jag har lagt alldeles för mycket tid på rostlagning redan

Jag röstar för olje alternativet. Vad kan hända, rosten borde stanna upp och plåten är väl inte så försvagad av denna rost. Du har nog värre bekymmer på andra ställen 
Nej du har väl rätt, att jag har grövre rost på andra ställen. Men om det trots rostolja fortsätter rosta så kommer jag få en del jobb med att bygga helt nya trösklar innifrån och ut om några år. En utmaning iofs.. Det svåra är ju att hitta en ersättare till den hålstansade och pressade mittenplåten som verkar vara ryggraden.
Vet inte vad det är som håller dig kvar på just denna kaross om det är pga förra ägaren? Jag skulle hitta ett en exakt likadan men så rostfri som möjligt och köra en rostskyddsbehandling. Dels slipper du laga rost år framöver och du kan njuta av att åka istället.
Men den lilla rost du hittat stoppas enkelt med lite linolja och kommer inte vara några problem om du ser till att göra om behandlingen vart 5 år. Låt inte rosten vinna över din hobby. Man kan inte ha ett roligare bilägande för mindre pengar och dessutom är den snart veteran med alla sina fördelar.
Det är inte förra ägaren som gör att jag vill behålla denna bil. Den har inte gått i arv eller så.
Det är väl lite prestige antar jag, samt att jag är envis och vägrar ge upp! Samt att för varje 340/360 som går till skrot gör att det finns en färre till eftervärlden och det gillar jag INTE!
Rosten vinner inte över hobbyn! Bara att skriva SKROTA? och till och med spotta ur mig att jag skulle byta bilmodell (vilket jag absolut inte överväger) gjorde att det med ens känns bra/bättre igen!
Samt alla svar här i tråden värmer och stärker gott!
Faktum är att jag aldrig velat ha ett exemplar i toppskick för att då kanske bli för rädd för att använda grejorna så som jag vill (full gas och fullt ställ när så önskas) sommar som vinter!
Från början tänkte jag att allt jag gjorde på bilen skulle vara återställningsbart till original men den tanken har jag fått släppa för länge sedan även om jag fortfarande strävar efter originalliknande former när jag återställer skadade karossdelar med ny hemknackad plåt.
Första eller största undantaget var väl plåten under bakkofångaren här i vintras.
Jag tycker du har så mycket rost att du kan börja fusklaga denna kaross bara så den går att köra med, medan du rostskyddar och fixar småfelen på en bättre kaross.
Kostar ju inte mycket att köpa en bättre kaross (bil) bara du hittar en bra (brukar ju dyka upp fina exemplar ibland).
Är ju betydligt roligare att fixa till en bra bil så den blir skitbra, än att fixa till en dålig rosthög så den nästan blir bra.
Blir ju också mer tid över till motor mm om du slipper rostsvetsandet.
Men gör som DU vill, det är det ända rätta 
Du har så rätt så, även min bror försöker få mig att inse det.
Men det är som att hälla vatten på en gås typ, jag VILL inte ge upp och börja på nåt nytt.
Jag skulle bytt direkt när den tuffa rosten kom, eller ännu hellre fixat det lilla som var när jag köpte bilen. Då hade det varit mycket enklare. Samt ordentligt rostskydd hade ju varit smart. Istället blev det Megasquirt och motorpill och så.
Nu lär det väl bli så att när jag tröttnat att laga återkommande rost så kommer jag tillslut ge med mig men även att jag själv säger det nu så vill jag inte inse det.
Hopplöst fall liksom.
Tack för alla svar och uppmuntran!Nu är det bara att greppa blästern och köra på i trösklen så att all lös originalfärg fladdrar bort och kanske även rosten ger sig iväg så att jag får en bra start på rostskyddet!
Har hittat en Amazonrenovering som ger en hel del inspiration! Bla. helt nedslipad kaross och svept i Epoxigrund!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2975864#p2975864Min största fundering just nu är om jag kan lacka med Epoxigrunden trots att det inte är helt plåtrent överallt. Om det händer konstigheter när Epoxin kommer i kontakt med gammal färg. Någon som har erfarenhet?