Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1748286 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
UPDATEN BÖRJAR PÅ FÖRRA SIDAN! FLER BILDER DÄR!

Tyckte först att höger innerskärm med tillhörande plåt såg mycket bättre ut än på vänster sida.
Men efter noggrann granskning med roterande stålborste och "svart krullskiva" kapades mycket plåt bort ändå som inte höll måttet dvs. var angripen av rost som inte gick att putsa bort.
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 23:31:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Tycker att jag fått till passformen ganska bra på den rostlagade ytterskärmen ihop med den custombyggda innerskärmen. Pga. tidsbrist fick jag besikta med de nya skärmarna svartlackade med sprayburk. Förra året besiktades det med endast zinkfärg på.. ska fylla ut håltimmarna mellan kväll och natt framöver med mer sprutspackel, slipande och sedemera blåsning i 227-blå så att nästa års besiktning görs i enhetlig färg!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
Rust nederst på døra på siste bilde der? Mine har begynt der nede også. Gruer meg til å måtte slipe rust igjen  >:(
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Rust nederst på døra på siste bilde der? Mine har begynt der nede også. Gruer meg til å måtte slipe rust igjen  >:(

Oh yeah! Alla dörrar behöver lagas förutom förardörren som jag bytt ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Det ser ju riktigt fint ut nu :D

Vad är det för rostskyddsmassa du använder till innerskärmarna? Och vad använder du till underredet? Undrar så jag vet vad jag behöver för olika sorts rostskyddsmedel när jag ska börja rostskydda min bil i början av april (på påsklovet).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Jag kan inget annat än älska din nördighet och kärlek till din bil... så vackert! :D
Och bilen går bra? ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Det ser ju riktigt fint ut nu :D

Vad är det för rostskyddsmassa du använder till innerskärmarna? Och vad använder du till underredet? Undrar så jag vet vad jag behöver för olika sorts rostskyddsmedel när jag ska börja rostskydda min bil i början av april (på påsklovet).

Jag körde med Mekonomens tjocka rostskyddsmassa som man penslar på. Grön burk av märket Corrostabil

http://webbutik.svenskabil.se/corrostabil-underredsmassa/208-0

Provade Biltemas för några år sedan men då var den TOTALT värdelös. Som grynig och hård gröt att bre på med smörkniv medan corrostabils är som len chokladsås typ så den går lätt att pensla på men inte droppar om man inte tar överdrivet mycket på penseln på en gång.

Längre upp på innerskärmen och på insidan av ytterskärmen ska jag köra (biltema eller jula) tunt rostskydd på sprayburk.
Sen något tunnflytande rostskydd inne i balkarna som sprutas in. Vet inte vilket som är bäst, petroleumbaserat eller linolja?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag kan inget annat än älska din nördighet och kärlek till din bil... så vackert! :D

Kärlek till dig med, det är så härligt att nörda ner sig på något för utomstående/oförstående så obegripligt som en Volvo 360  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
diesel blandad me spill olja vet jag en äldre herre som använder på sin 740 och de finns inte en rostfläck på den

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
diesel blandad me spill olja vet jag en äldre herre som använder på sin 740 och de finns inte en rostfläck på den

Jasså låter inte som om det skulle fastna med den blandningen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
han skickar in de i sparklådor osv alla hålrum där man inte kommer åt. Brukar själv använda hagmans tunnflytande rostskydd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
han skickar in de i sparklådor osv alla hålrum där man inte kommer åt. Brukar själv använda hagmans tunnflytande rostskydd

Aha på så vis. Det svåra tycker jag är i vindruteramen osv där medlet rinner ner i instrumentpanelen, bakom sparkpaneler osv.. Men man får väl göra det kontrollerat och ha uppsamling där man vet/anar att det riskerar att komma ut och kladda ned nåt väsentligt man vill skydda.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
I lördags fick jag åka till akuten efter magont.
Först var känslan hela magen men sen koncentrerade den sig nere till höger.. BLINDTARMEN!
Men smärtan var inte så farlig så jag fick åka hem och sova hemma natten till söndagen, dock med FASTA.
Sen in på ny undersökning och blev tillslut inlagd på kirurgen med dropp för att vänta ut vad som skulle komma.
Men det kom inget så nu är jag utskriven igen, tillsammans med min intakta blindtarm. Är bara lite öm nu och läkarna säger att ibland går en retad/inflammerad blindtarm tillbaka och självläker.

Den som lever får se, ville bara berätta detta och göra ett timestamp i projekttråden.  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Uschdå. Tur att den verkar ha läkt sig själv.  :)

Ontopic: Kan rekommendera hålrumsskydd på sprayburk. Det rinner in överallt när man sprutar det i balkar och sparklådor  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Uschdå. Tur att den verkar ha läkt sig själv.  :)

Ontopic: Kan rekommendera hålrumsskydd på sprayburk. Det rinner in överallt när man sprutar det i balkar och sparklådor  :)

Japp den funkade hela dagen i dag med så känns bra att man lurat skalpellen denna gång ;)

Jag gillar också hålrumsskydd på sprayburk men svårt att komma in i långa balkar, testade med kompressorn för nåt år sedan men fick inte till det med pistolen, den sög inte som den skulle ur flaskan. Ska rostskydda mer till våren, får se om det går bättre då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
Jag är imponerad frej!!! att du envisas med rosten även om det gått så där långt :o


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag är imponerad frej!!! att du envisas med rosten även om det gått så där långt :o

Jo envisas var väl just ordet..

Hoppas jag får till en update snart så du får se vad din (bils) rumpa har inspirerat till på min bil Munken :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Börjar rumpan bli klar snart?  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Börjar rumpan bli klar snart?  ;D

Vågar inte skriva när den blev klar.. har bara släppt allt efter ombesiktningen, luften gick ur. Som vanligt efter en större insats som denna.
Säger som många gånger tidigare.. bilder kommer  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2739 skrivet: maj 02, 2012, 00:53:55 »
Här kommer så äntligen en update på vad jag gjorde i februari för att få årets besiktningsrost genom en ombesiktning!

Fick nedslag på rostig bakstam trots att den "alltid" varit så här rostig. Bildbevis nedan!

I framtiden ska även bakre upphängningen till bladfjädrarna lagas/bytas samt lite golv i anslutning till detta. Baljan är jag heller ej färdig med.

Bild 1: Bild från November 2008 så som rumpan såg ut redan då!
Bild 2-4: Så här såg rosten ut innan jag började kapa över 4 år senare!
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 00:58:12 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2740 skrivet: maj 02, 2012, 00:57:02 »
Fler bilder på rosten före min attack..
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:03 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2741 skrivet: maj 02, 2012, 01:01:52 »
Börjar så smått klä av bit för bit för att leta efter gränsen där jag kan sätta stopp för rivandet och börja återuppbygga, men än är det långt kvar..
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2742 skrivet: maj 02, 2012, 01:03:14 »
Före och efter-bilder på dold rost
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2743 skrivet: maj 02, 2012, 01:06:27 »
Insåg här att demonterbar bakstam vore något bra när avgas och bladfjädrar ska fixas med. Den idén spar vi till senare  ;)

Bild 3 & 4 visar dålig reservhjulsbalja utifrån och inifrån..
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:38 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2744 skrivet: maj 02, 2012, 01:20:22 »
Bild 1: Tigersågen blev min vän när inte vinkelslipen kom åt längre!
Bild 2: Framme vid början/slutet på vänster rambalk.
Bild 3: Rostigt även inne i rambalken, kommer byggas nytt här framöver.
Bild 4: Återuppbyggnaden har startat! Inte exakt som original men med mötespunkter/fästpunkter som original.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2745 skrivet: maj 02, 2012, 01:22:09 »
Mer återuppbyggnad och mer rost, tog bort en bit i taget och lagade. Hade jag kapat bort allt direkt hade jag tappat bort mig och inte fått till formerna sedan.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:00:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2746 skrivet: maj 02, 2012, 01:23:23 »
En finfin balja..
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:08 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2747 skrivet: maj 02, 2012, 01:30:45 »
Bild 1: Stort hål!
Bild 2: Trippelplåt? Blä! Tror ni denna dropplist gör någon nytta eller kan man skippa den när man ersätter allt med slät plåt?
Bild 3 & 4: Återuppbyggnad.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2748 skrivet: maj 02, 2012, 01:41:30 »
Bild 1 & 2: Ny design med inspiration av Munkens (bils) fina rumpa!
Bild 3 & 4: Insida med fästen.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2749 skrivet: maj 02, 2012, 01:45:14 »
Detaljstudie utvändigt på nya demonterbara bakstammen med inbyggt "kjolpaket"

samt nya stummare bakre upphängningen för avgassystemet. Varför? Stay tuned ;)
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:38 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2750 skrivet: maj 02, 2012, 01:52:30 »
Bild 1: Nya bakgaveln på reservhjulsbaljan, för övrigt den enda plåten i bakstammen (under golvninvå) som inte blir demonterbar.
Bild 2: På med svart body, här syns infästningen med rostfri M4 tydligt.
Bild 3: Anledningen till styvare avgasupphängning som jag skrev tidigare: Röret måste pricka hålet i nya bakstammen! Bilen blev mycket tystare invändigt med utdragen pipa jämfört med min tidigare "dieselkrök"
Bild 4: Ser ut som en armerad stridsvagn men blir inte så tokigt när kofångaren åker på.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2751 skrivet: maj 02, 2012, 01:54:50 »
Mera bilder på bakstam och nya dragningen av avgaset.

Vid besiktningen stod kontrollanten länge och spanade in lösningen på bakstam. Men jag fick ingen kommentar på vad som snurrade i hans huvud.
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:01:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2752 skrivet: maj 02, 2012, 02:04:01 »
Bild 1: Nytt och fint bak i baljan.

Bild 2-4: Kofångare på, ursäkta skitig bil, bättre vårbilder kommer när jag tvättat och fotat!
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 02:14:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2753 skrivet: maj 02, 2012, 02:13:47 »
Som sagt, ursäkta skitig bil!

Men vad tycker ni om designen? Bra eller brunkål?  ;D

Själv gillar jag att man inte ser bladfjäderfästena eller avgassystem annat än utblåset. Utblåset genom plåten tycker jag blev bra också.
Och att det nu är en symmetrisk och slät design på den synliga delen av bakstammen. Original kan man ju se baljan bukta ut tex.

Sen kanske jag inte hade behövt dra ned bakstammen så långt, gillar när intrycket av hela bilens rumpa är lite högt.
Övergången på sidorna designades under tidspress och kanske går att göra annorlunda så den möter bilens sida bakom hjulhuset på ett bättre sätt.
Fast jag tycker att min nya bakstam speglar bakluckans bakre plåt på ett bra sätt som det ser ut nu.

Summa summarum är jag ganska nöjd i allafall. Långt ifrån perfekt design, symmetri och finish men bättre än den gamla rost som hängde där innan det hoppas jag alla instämmer i. Sen känns det bra att kunna komma åt och mecka där bak i fortsättningen genom att bulta bort de lösa delarna av bakstammen!

Kommentarer?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2754 skrivet: maj 02, 2012, 11:45:49 »
Härligt med fet bildupdate :D

Jag tycker det blev snyggt med nya rumpan, men övergången på sidorna hade gärna varit diskretare för en mer enhetligt look.

Smart med löstagbara service-luckor i bakstammen så man kommer åt ljuddämpare och bladfjädrar :) Får sno den idén om jag någonsin kommer behöva bygga om bakstammen på min bil, men förhoppningsvis kommer jag slippa det.

Men, J*VLAR vad rost :o Skulle bli deprimerad om jag hade så mycket rost :'(
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:49:45 av FREJ »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2755 skrivet: maj 02, 2012, 18:06:16 »
Helt klart starkt jobbat, det var inte lite plåt du bytte den här gången! Personligen hade jag ng föredragit om bakstammen vikt av in under bilen (typ följt formen på sidorna), men det kanske är svårt med reservhjulsbaljan på 360?
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:50:06 av FREJ »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2756 skrivet: maj 02, 2012, 19:37:10 »
Snyggt jobbat!

Personligen så tycker jag att det skulle varit snyggare om det var så här:

Men det kan ju förstås vara pilligt att fixa, så som det ser ut nu är också en förbättring mot original anser jag.

Jävla jobb du lägger ned på din, gäller bara för mig att ta tag i rosthelvetet också. ;)
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:50:27 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2757 skrivet: maj 02, 2012, 21:26:19 »
Härligt med fet bildupdate :D
Jag bantade den.. men den blev ändå för fet  ;)

Citera
Jag tycker det blev snyggt med nya rumpan, men övergången på sidorna hade gärna varit diskretare för en mer enhetligt look.
Håller med dig.. får se om jag fixar designen innan det är dags att byta plåten nästa gång  ;)

Citera
Smart med löstagbara service-luckor i bakstammen så man kommer åt ljuddämpare och bladfjädrar :) Får sno den idén om jag någonsin kommer behöva bygga om bakstammen på min bil, men förhoppningsvis kommer jag slippa det.
Ja nu har du fått skrämselpropaganda så det räcker för att hålla din egen bil rostfri i rumpan i minst 10 år  ;D
Serviceluckorna gjorde jobbet mycket roligare. Gillar att kunna förändra och förbättra och skapa funktion av något som tidigare varit en helt passiv plåtbit med enda funktion att hålla ihop diverse andra karossplåtar.

Citera
Men, J*VLAR vad rost :o Skulle bli deprimerad om jag hade så mycket rost :'(
Haha tur att du inte har det då, och tur att jag blir deprimerad av andra saker än lite plåt som är brun i kanten  ;D

Tack för kommentar!
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:50:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2758 skrivet: maj 02, 2012, 21:41:59 »
Helt klart starkt jobbat, det var inte lite plåt du bytte den här gången! Personligen hade jag ng föredragit om bakstammen vikt av in under bilen (typ följt formen på sidorna), men det kanske är svårt med reservhjulsbaljan på 360?

Tack för kommentar och beröm, har saknat arbetet med bilen, uppdateringarna ochj feedbacken det senaste. Men det är så det blir ibland efter för mycket i garaget följt av ett uppsamlingsheat på hemmafronten eller bara vila sig i soffan och glo på tv ett tag.
Just nu är det dock den mest hektiska tiden på året för en villaägare tycker jag. Det ska fixas gräsmatta, oljas altan och staket. Bära ut massa saker och in med diverse annat. Måla och tvätta och fixa mm.
Samtidigt skulle jag vilja hålla på med bilen och låta den stå och kapas ned vad det gäller rost för att kunna njuta av solen och cykeln ett tag på väg till/från jobbet.

Angående ditt förslag på design/konstruktion så är det både ja och nej. Reservhjulsbaljan och själva hjulets höjd sätter ju gränserna för hur högt upp man kan dra baken eller bygga diffusor ;)
Ett sätt är ju att strunta i reservhjul och bygga slätt golv men jag är för praktisk för det och vill ha både reservhjul, bogserlina, startkablar och ett par handskar i baljan.

Ändå har jag skickat ned baken ännu ett snäpp vilket ni ser på bilderna under baken. Detta för att jag hellre har en låg rumplinje än ser på bladfjäderfästen och avgassystem. Att kunna få in avgasets utsläpp i plåten var också en morot även om det förstör sleeperutseendet lite.

En annan sak som styrde var att jag inte ville skapa en uppsamlingsficka i bak för snö och grus att fastna i så jag ville inte vinkla in någon del av plåten för mycket. Ville ha fall helt enkelt så att snusket från vägen spolas av istället för att samlas i bakplåten. Sen var min lösning enkel att tillverka och det gillade min tidsplan. Låter ju fånigt och dumt nu men så kändes det inte i vintras när jag någon helg låg och brottades med designproblem och tidspress på ett rostdammigt och kallt garagegolv och helst ville bli färdig.

Finns någon bild hur det ser ut på en 340 i bak? Alltså tagen från bakaxeln och bakåt?!
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:51:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Enorm update på bilens rumpa!
« Svar #2759 skrivet: maj 02, 2012, 22:35:33 »
Snyggt jobbat!

Personligen så tycker jag att det skulle varit snyggare om det var så här:
http://i223.photobucket.com/albums/dd292/stoffe_bucket/editerad.jpg
Men det kan ju förstås vara pilligt att fixa, så som det ser ut nu är också en förbättring mot original anser jag.

Jävla jobb du lägger ned på din, gäller bara för mig att ta tag i rosthelvetet också. ;)

Tack för kommentaren och tack för att du tog dig tid att visa din vision!
Som jag svarat ovan i tidigare svar så hade jag som du en vision av en lite jämnare eller rättare sagt helt jämn övergång från bakstycke till sidostycke men tiden räckte inte till att utforska hur det skulle se ut och jag ville inte ta för stort steg på en gång heller, för att senare eventuellt ångra det. Det jag nu lyckats åstadkomma har inte förstört något som inte tidigare varit halvt bort-rostat. Sedan så ville jag ju kunna bulta av och komma åt i bak också och det blir ju svårare att gömma skarven ju jämnare och rundare design man har.

Nu får jag sluta babbla om en gammal plåt bakom och under en gammal rostig och smutsig bil värd några få tusen kronor
och önska dig lycka till med din rost Kentta  :D
Du har väl inte så mycket grov synlig rost Kentta så att du behöver ligga sömnlös över designen?
Passar vidare till din projekttråd  ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7110.msg93314#msg93314
« Senast ändrad: maj 02, 2012, 22:51:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.