Helt klart starkt jobbat, det var inte lite plåt du bytte den här gången! Personligen hade jag ng föredragit om bakstammen vikt av in under bilen (typ följt formen på sidorna), men det kanske är svårt med reservhjulsbaljan på 360?
Tack för kommentar och beröm, har saknat arbetet med bilen, uppdateringarna ochj feedbacken det senaste. Men det är så det blir ibland efter för mycket i garaget följt av ett uppsamlingsheat på hemmafronten eller bara vila sig i soffan och glo på tv ett tag.
Just nu är det dock den mest hektiska tiden på året för en villaägare tycker jag. Det ska fixas gräsmatta, oljas altan och staket. Bära ut massa saker och in med diverse annat. Måla och tvätta och fixa mm.
Samtidigt skulle jag vilja hålla på med bilen och låta den stå och kapas ned vad det gäller rost för att kunna njuta av solen och cykeln ett tag på väg till/från jobbet.
Angående ditt förslag på design/konstruktion så är det både ja och nej. Reservhjulsbaljan och själva hjulets höjd sätter ju gränserna för hur högt upp man kan dra baken eller bygga diffusor

Ett sätt är ju att strunta i reservhjul och bygga slätt golv men jag är för praktisk för det och vill ha både reservhjul, bogserlina, startkablar och ett par handskar i baljan.
Ändå har jag skickat ned baken ännu ett snäpp vilket ni ser på bilderna under baken. Detta för att jag hellre har en låg rumplinje än ser på bladfjäderfästen och avgassystem. Att kunna få in avgasets utsläpp i plåten var också en morot även om det förstör sleeperutseendet lite.
En annan sak som styrde var att jag inte ville skapa en uppsamlingsficka i bak för snö och grus att fastna i så jag ville inte vinkla in någon del av plåten för mycket. Ville ha fall helt enkelt så att snusket från vägen spolas av istället för att samlas i bakplåten. Sen var min lösning enkel att tillverka och det gillade min tidsplan. Låter ju fånigt och dumt nu men så kändes det inte i vintras när jag någon helg låg och brottades med designproblem och tidspress på ett rostdammigt och kallt garagegolv och helst ville bli färdig.
Finns någon bild hur det ser ut på en 340 i bak? Alltså tagen från bakaxeln och bakåt?!