Nu jäklar!
Nu kom så ett efterlängtat paket från England. Ett halvt år har jag väntat på denna TORSENDIFF efter beställning och förskottsbetalning! Skönt att den äntligen är här!Nu kom jag dock på att jag inte har något friskt hus att sätta den i så det får inhandlas. Tror inte jag vågar riskera diffen genom att montera den i ett diffhus som varit med om ett ras på de små dreven, körning med svetsdiff i två veckor samt en tvärlåsning när svetsen i diffen gick sönder och hamnade i mellan kuggarna. Alternativt ett diffhus som gått utan olja och "sjunger" kring 65km/h.
Sen så ska:
- Torsen monteras i nya diffhuset med nya lager och packboxar. Samt shimsas in till rätt ingrepp i mellan pinjong och krondrev, säger man så?)
- Hela bakaxeln ska bytas (röret). Men först måste den putsas, rostskyddas och lackas.
- Växellådsbalk ska bytas. Säkert bussningarna med.
- Ett extra reaktionsstag på bakaxeln ska monteras. (Svetsade fäste för detta i karossen för många år sedan. Nu bygger jag dito fäste på nya bakaxeln.)
- Lägre (nedsmidda) bladfjädrar ska monteras.
- Sportiga bakstötdämpare ska monteras. (Fram vagnen har redan sportiga fjädrar+dämpare)
- Bladfjädringens bakre fäste gick precis sönder (rostig rambalk ala kexchoklad). Det kräver några timmar svets och några kilo tjock stålplåt.
När jag ändå är igång är det nog ”lite” rost där under golvet som behöver ses över.
Bränsletanken jag har renoverat med ny rostskyddsfärg och lack behöver säkert ses över igen.
Någon bränsleslang att byta kanske.
Finns ”lite” att göra som synes.
Frågan är bara om jag först skall reparera min gröna Remjohan så att jag har något att köra med under renoveringen av den blåa.
I så fall krävs:
- Montage av sämre beg. torra drivremmar.
- Nya vakuummembran.
- Nytt tändningslås monteras ordentligt. Kör nu med två nycklar till att starta och låsa upp rattlås i bilen.

- Riva grenrör x2 för att kunna byta två bult till avgasgrenröret som gått av i topplocket.