Författare Ämne: Problem med B200F i en 360 GL från 88  (läst 880 gånger)

Lelle

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Problem med B200F i en 360 GL från 88
« skrivet: juni 23, 2021, 16:35:32 »
Har införskaffat mig en Volvo 360 gl från 88, men motorn går extremt dåligt!! Det är B200F motorn och jag märkte att den gick lagom ruggigt så jag provade att byta bränslefilter, vilket inte fungerade alls, så då gav jag mig på att byta packningar så satte på de mesta från biltemas sotningssats vilket inte heller löste problemet!!!!

Problemet jag har är att motorn går riktigt ruggigt, ligger nere på 500 varv och hoppar extremt. Kör man på 1:an eller 2:an så hoppar bilen så rejält att jag känner mig som en cowboy när jag åker runt. Läst i andra trådar att det kan vara fel på kontaktstycket till renixmodulen men kan inte lista ut vart den sitter eller vilket kontaktstycke de då menar.

Hittade dessutom en lös kontakt som jag verkligen inte hittar vart den ska sitta. Den sticker ut från samma kabelhärva som kontakterna till insprutet och är röd/gul. Tror verkligen inte att den kontakten kan vara problemet, men jag har bytt nästan allting som jag kommer på, fast problemet kvartstår.

Sen om någon skulle kunna berätta vad bjälken vid krängninshämmaren fram gör (bifogad bild) och hur viktig den är då den på min bil sitter ihop med ca 2cm rostchips och 3/4 fästpunkter rostat sönder :))))

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2021, 16:37:50 »
lyckades inte få med bilagan, har ingen aning hur det fungerar hehe...

laddade upp bilden på imgur då istället:

https://imgur.com/a/mf5JH3u

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2021, 18:19:30 »
Polare nämde att det kan vara lambdasond problem då den beter sig likadant även om lambdasond kopplas ur, ska beställa om nån vecka så får jag uppdatera hur det går.

Fortfarande ingen som vet vad den rödbruna kontakten som sitter i samma kabel härva som spridarkontakterna ska gå till?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2409
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2021, 18:30:44 »
Nu har jag aldrig skruvat b200, men magkänslan säger att det sitter kallstarts-spridare och en eller ett par tempgivare och kanske en tomgångsregulator på den sidan av motorn som troligen har sina sladdar i samma kabelhärva... Det mesta sitter nog lite lagom dolt under inget, så ficklampa och inspektionsspegel kan nog hjälpa...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2021, 17:07:08 »
Går bilen lika dåligt oavsett om den är varm eller kall?
Lambdasonden används inte när motorn är kall.

Går den för fett eller för snålt?
Tecken på den går för fett är t.ex att det stinker bensin om avgaserna även vid varm motor eller ryker svart.

Om du slår med handflatan på katalysatorn skramlar det inuti den då?
Om det skramlar om katalysatorn är den trasig.

Kollat så kamremmen inte kuggat över?

Kollat skick på fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift?

Renix-modulen är den stora grejjen som tändspolen sitter inbyggd i, sitter monterad på vänster hjulhus.

Har du någon bild på den lösa kontakten?
Har för mig den enda bruna kontakten på motorn är den till kallstartstermokontakten som sitter längst bak på topplocket vid 4ans insugskanal.

Den rostiga balken som krängningshämmaren sitter på har endast som funktion att hålla fast krängningshämmaren
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2021, 23:13:36 »
Tack för alla tips, och ska prova allt som föreslagits. Dock lär jag inte uppdatera tråden på ett tag, är bortrest i ca 2 veckor för tillfället.

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2021, 23:29:42 »
Har du någon bild på den lösa kontakten?
Har för mig den enda bruna kontakten på motorn är den till kallstartstermokontakten som sitter längst bak på topplocket vid 4ans insugskanal.
Skrev fel, kabeln är röd/gul och går ur kabel härvan precis innan i suget, får kolla mer när jag kommer hem.

Den rostiga balken som krängningshämmaren sitter på har endast som funktion att hålla fast krängningshämmaren

Aha, då behöver jag inte oroa mig att hela fronten viker ihop på motorvägen iallafall.

Ska se om det finns en 360 på skroten med den delen på sig.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2021, 21:19:18 »
Röf/gul kabeln ska inte vara ansluten till något.
Vet inte varför den finns men troligen för att volvo kunde mäta något där.

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2021, 23:02:13 »
Går bilen lika dåligt oavsett om den är varm eller kall?
Lambdasonden används inte när motorn är kall.

Nja, den går lika dåligt oavsett varm/kall.

Går den för fett eller för snålt?
Tecken på den går för fett är t.ex att det stinker bensin om avgaserna även vid varm motor eller ryker svart.
Inte undersökt detta än, ska ta bort tändstiften imorgon och kolla.

Om du slår med handflatan på katalysatorn skramlar det inuti den då?
Om det skramlar om katalysatorn är den trasig.

Katalysatorn verkar vara hel, så den får leva kvar ett tag till  ;D

Kollat så kamremmen inte kuggat över?
Ganska säker på att det inte är problemet. Jag var otydlig i min frågeställning, mitt problem är liknande http://www.300power.com/forum/index.php?topic=12727.0 då motorn på tomgång kan svaja mellan 200-1000 rpm och vilja dö när jag kopplar. Problemet är inte heller konstant utan det kommer och går, vilket får mig att vilja slita ut håret!!! Inte kommer och går som att det varierar från dag till dag utan det kan gå ca 20 min mellan att problemet uppstår och löser sig, och varierar mellan de två lägena  ??? ??? ???

Tror iallafall att problemet skulle vara mindre varierande om kamremmen kuggat över.

Kollat skick på fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift?
Ursäkta frågan, är inte så påläst om motorer och mekanik, detta är min första bil hehe. Hur kollar jag på lättast sätt skicket på dessa delar?

Pratade med en polare jag känner som har ägt ett stort antal äldre bilar genom tiderna och han nämde att det kanske är ett problem med ECUn, och att skicket på den kan försämras under en längre tid. Bilen är ju då från -88, men gått ca 15k mil. Kamrem, fördelarlock, tändstift byttes innan jag köpte bilen och den gick klockrent ända fram tills för någon månad sen...

Tack så hemskt mycket för alla svaren som jag fått hittils, jag försöker lösa problemet asap då bilen behövs till en längre trip om ett tag...

Lelle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2021, 23:04:46 »
Har även lagt märke till att soppapumpen inte går igång när jag vrider på tändningen, men drar jag direktström så låter den frisk. Den börjar först gå igång när jag vrider på startmotorn. Ska pumpen gå igång även när jag vrider på tändningen, och om den ska det vad kan vara poblemet?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2021, 17:17:03 »
Fördelarlock och rotor kollar du genom att ta loss fördelarlocket från fördelaren och kollar efter ärg på kontakterna. Man kollar även efter svarta spår i locket som kan vara tecken på överslag.
Fördelarlocket sitter bara med 2st klämmor.
Vid återmontering så ser du till att fördelarlocket sitter rätt, det är en skåra i fördelaren och en plastklack i fördelarlocket som ska passa mot varandra så fördelarlocket inte vrider sig.

Om kamremmem kuggat över så går motorn konstant dåligt så det kan du nog utesluta (skadar ju inte att kolla däremot).

Finns många lödningar i motorstyrdonet så att nån lödning glappar är ju inte helt omöjligt.

Hmm, minns inte om bränslepumpen ska gå när man vrider på tändning på dessa. Men eftersom bilen startar och går så har den förmodligen inte någon priming-funktion. Så länge pumpen går så länge motorn går så bör det inte påverka.
Bränslepumpsäkringen sitter i säkringshållaren bakom batteriet, du kan putsa rent där och byta säkring.
Gör även det i bilens  säkringshållare vid höger fjäderbenstorn. Dessa såkallade "fordonssäkringar" blir det alltid dåligt kontakt i med åren då stiften och säkringarna ärgar.

Du kan prova dra en tillfällig direkström till pumpen och provköra för att utesluta pumpens strömmatning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75