Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490085 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #720 skrivet: september 06, 2016, 21:27:56 »
Den som spar han har godiset kvar  8)

Vad är muiseebesiktning!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #721 skrivet: september 07, 2016, 11:08:16 »
Om jag museibesiktar bilen när den blivit 30år blir den skattebrefiad och besiktning vartannat år +att försäkringen blir nästan gratis. Men för att ändringsbesikta till det ska den först bli godkänd av någon veteranbilsorganisation = bilen skall vara i fint originalskick och ingen bruksbil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #722 skrivet: september 07, 2016, 20:52:07 »
Jasså! I Sverige blir alla bilar äldre än 30 år skattebefriade och får besiktning vart annat år. Nästa år har alla mina 340/360 blivit det  8)
Inte behöver de ha vinterdäck heĺler  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #723 skrivet: januari 22, 2017, 00:09:45 »
Har druckit för många öl för att göra fredagsuppdatering dessutom tror jag det hunnit bli lördag Skål😊

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #724 skrivet: januari 22, 2017, 13:51:32 »
Har druckit för många öl för att göra fredagsuppdatering dessutom tror jag det hunnit bli lördag Skål😊

Skål så här i efterhand. Nästa fredag kanske?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #725 skrivet: mars 11, 2017, 20:21:46 »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #726 skrivet: mars 11, 2017, 20:27:35 »
Fick dit styrservon också, men nu måste jag hitta ett nytt styrstag för ett var krokigt och det är inte samma stag som bilar utan servo  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #727 skrivet: mars 21, 2017, 21:18:27 »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.

Tror inte det är så många här som minns vad du stoppar i för diff  ;D
Hoppas du får i den till slut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #728 skrivet: mars 21, 2017, 22:16:35 »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.

Tror inte det är så många här som minns vad du stoppar i för diff  ;D
Hoppas du får i den till slut!

Finns bilder på sid 7 o 8, det är en 1031diffklump, jag svarvade bort flänsen med fästhålen där kronhjulet varit fastbultat på den och svarvade bort centrum från den delen av 360 diffen som är kronhjul och borrade och gängade nya hål på det som finns kvar av 1031 diffen så det går att bulta fast.
Kommer antagligen bli en aussilocker i den.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #729 skrivet: mars 21, 2017, 22:30:54 »
Hade tur fanns ett söndagsöppet varuhus nära mej som hade ett styrstag på lager, passande 300 med utvändig gänga så det var nog egentligen till 343 76->79, men gick att modifiera för att passa servostyrväxel 8) passar nog omodifierat också men då hade jag förlorat lite styrvinkel och så hade det inte gått att låsa med körnarslag.
Första bilden visar hur de är olika och andra bilden modifierat och monterat.
« Senast ändrad: mars 21, 2017, 22:34:51 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #730 skrivet: april 27, 2017, 22:40:08 »
Gick ju inte att köra med mina 20mm spacerplattor när skivorna flyttats till utsidan av navet, så jag körde utan men har haft problem med att bultarna var onödigt långa +att det ser jävligt ut om hjulen sitter för långt in, så jag testade först biltemas spacers (första bilden) men de har onödigt stor diameter så besiktningen skulle se dom (får inte ha spacers i finland). så jag gjorde nya av 10mm aluminiumplåt (andra bilden).
Den svarta är nybesiktigad utan anmärkning nu +att jag har 2andra bruksbilar nybesigtigade så nu kan jag fortsätta med den vita
 :)

Hm fungerar inte att ladda upp bilder nu  :(   Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #731 skrivet: maj 01, 2017, 22:21:47 »
Här kommer bilderna jag inte lyckades få med i förra inlägget

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #732 skrivet: oktober 18, 2017, 21:56:26 »
Besiktning imorgon☺
Har kört lite med den nu, ligger otroligt bra på vägen och mycket roligare att köra med powerflex bussningar i framvagnen och servo, har ju tidigare bytt olja i dämparna så nu skulle jag bara behöva hårdare krängningshämmare.
Noterade också när jag ställde på den att jag i augusti hade varit ägare i 20år ☺ alltså otroligt vad åren går känns ju som jag nyss köpt bilen och jag är fortfarande förälskad i min bil. I december blir bilen 30 år, så den vara 10 när jag köpte den, någon annan här som tagit banklån för att köpa sin 360?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #733 skrivet: oktober 18, 2017, 22:16:21 »
Besiktning imorgon☺
Har kört lite med den nu, ligger otroligt bra på vägen och mycket roligare att köra med powerflex bussningar i framvagnen och servo, har ju tidigare bytt olja i dämparna så nu skulle jag bara behöva hårdare krängningshämmare.
Noterade också när jag ställde på den att jag i augusti hade varit ägare i 20år ☺ alltså otroligt vad åren går känns ju som jag nyss köpt bilen och jag är fortfarande förälskad i min bil. I december blir bilen 30 år, så den vara 10 när jag köpte den, någon annan här som tagit banklån för att köpa sin 360?

Oj vad häftigt kullke! Du och bilen är legender här  :D
Nej jag har inte lånat pengar  till någon 300 då den dyraste kostat mig 6500sek  ;D

På tal om krängningshämmare, har du någon plan?
Lycka till på besiktningen!
Ps
snyggt jobb med spacers, kul att du får användning för svarven.
Ds
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #734 skrivet: oktober 19, 2017, 18:08:33 »
Besiktad idag☺utan fel. Så nu får jag montera tillbaks spacerplattorna.
Jo Frej jag har en 20 år gammal plan att montera dubbla original, det har bara inte blivit av ännu😶
Har ju alltid haft problem med att bultarna mellan turbo och grenrör släpper, men har nu monterat 12.9 (svänhjulsbult) och Nordlock brickor och hittills ser det utt att fungera.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #735 skrivet: oktober 22, 2017, 21:34:56 »
Besiktad idag☺utan fel. Så nu får jag montera tillbaks spacerplattorna.
Jo Frej jag har en 20 år gammal plan att montera dubbla original, det har bara inte blivit av ännu😶
Har ju alltid haft problem med att bultarna mellan turbo och grenrör släpper, men har nu monterat 12.9 (svänhjulsbult) och Nordlock brickor och hittills ser det utt att fungera.

Grattis!

20 år är ingenting när man väntar på nåt gott  ;D

Nordlock är tuffa! Håller tummarna för att de orkar hålla i!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #736 skrivet: april 08, 2018, 21:01:55 »
2 st nytvättade GLT  :)
« Senast ändrad: april 08, 2018, 21:07:55 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #737 skrivet: april 15, 2018, 18:55:24 »
Vackert!  :D
Några planer denna säsong?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #738 skrivet: april 29, 2018, 22:35:54 »
Vackert!  :D
Några planer denna säsong?
Tack
Jo planer finns men om jag hinner 😶
Den svarta blev besiktigad igår.
Båda är nyvaxade och körbara, den svarta har blivit lite rostlagad och så har jag fixat lite småbucklor.
Har lite rost att fixa på den vita också.
Ska amputera bort original btr  för jag har en teori om att den flödar för lite för nya bränslepumpen, var ju tvungen att mappa om låglast pga pumpbytet. Och det känns fel att köra med ett bränsletryck som påverkas  av batterispänning. Går att pwm styra pumpen också men känns onödigt när jag bara har en 044 kopia.
Antagligen kommer jag börja köra på etanol nu när det nu finns en mack som har det  här nära .
Sätena i den svarta är lite slitna så söker lädersäten. Den svarta ska ju behållas original så är intresserad av alla originaltillbehör.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #739 skrivet: maj 01, 2018, 21:13:03 »
Fick ju problem med en insexhjulmutter i höstas, svårt att få tag på nya så kom på iden att göra en själv,men svårt att göra insex så det slutade med att jag gör alla nya.

Bild 1 från vänster, 1 en hel mutter, 2 en mutter gick av, 3 en prototyp som blev för kort, 4 en halvklar, 5 en nästan klar som ska slipas för 13mm hylsa.
Bild 2 som det ser ut nu.
Förslag på ytbehandling mottages tacksamt.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #740 skrivet: maj 02, 2018, 21:57:23 »
Snygga muttrar! Kul med personer som ger sig på att göra även detaljerna själv.

Denna typ finns att få tag i för vettiga pengar. Bult på bilden men finns även som mutter.
https://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=37%5c37-050026202%5c20.jpg&size=product
Nu har du ju de du gjort själv men det är ett tips till de som inte har möjlighet att göra egna.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #741 skrivet: maj 02, 2018, 23:00:45 »
Snygga muttrar! Kul med personer som ger sig på att göra även detaljerna själv.

Denna typ finns att få tag i för vettiga pengar. Bult på bilden men finns även som mutter.
https://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=37%5c37-050026202%5c20.jpg&size=product
Nu har du ju de du gjort själv men det är ett tips till de som inte har möjlighet att göra egna.

Tack, ett bilbygge blir aldrig klart om man gör alla små detaljer själv.
Tyvärr har inte Mekonomen, bulten du länkar till passar inte mina Kosei fälgar. Det är konan mitt på muttern som trycker mot fälgen, orsaken till att mina muttrar börjat gå av är att bultarna borde varit lite längre, har bytt spacerplattor fram och ska göra nya dit bak.
De nya muttrarna har jag svarvat ur 20mm 10.9 bultar.

Dessa hittade jag men osäker om de är rätt för måtten på bilden stämmer inte riktigt med mina muttrar
Det som på bilden är 16mm ska vara 16,5mm och det som är 15mm ska vara 18mm.
« Senast ändrad: maj 02, 2018, 23:16:10 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #742 skrivet: mars 10, 2019, 21:10:22 »
Nu har jag till slut hunnit fixa till batterifästet i den svarta. Någon hade lyckats svetsat dit ett fäste från en 343, men det värsta var rostskyddsmassan de kladdat dit.
Jag blev inspirerad av Frejs rostlagning så jag kapade bort alltihop, då inträffade något så jag har nästan ingen tid att vara i garaget längre , men till slut blev det klart, men pga tidsbrist blev det inte fullt så seriöst som det var tänkt från början.
Tvivlar på att den vita kommer ut på vägen i sommar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #743 skrivet: mars 14, 2019, 22:26:24 »
Snyggt jobbat kullke! Tycker det ser väldigt seriöst ut, särskilt som det inte var på den vita denna gång!
Och ärande att kunna bidraga med inspiration  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #744 skrivet: mars 19, 2020, 20:24:37 »
Liten uppdatering.
Sökte fram extraktorröret jag byggde till den vita 2002 och montera i den svarta nu, jag hade ju gjort det delbart för det var trångt att få dit det, men i den svarta fick jag konstigt nog dit det utan att dela på det .
Jag byggde nu ihop ett avgassystem av biltemas 63,5mm rör och böjar, monterade också två fullflödesdämpare från biltema, men som väntat blev bilen så högljudd att den blev okörbar, bytte den sista dämparen till biltemas rostfria (79-9022) och den dämpar ganska bra trots att den är liten.
Men bilen är fortfarande onödigt högljudd, så jag ska montera en tredje dämpare under bilen.
Den går faktiskt lite bättre med extraktor och grövre rör trots att allt annat är original, ska testa byta till en D-kam nu, mer trim än så vill jag inte ha i den svarta nu, bygger på en B230 som ska ner i den i framtiden, men det blir ingen monstermotor utan en motor med så brett register som möjligt.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #745 skrivet: mars 22, 2020, 21:09:03 »
Hann byta D-kam i den svarta idag, den blev överraskande mycket snabbare men känns som den skulle behöva lite tidigare tändning.
Modifierade bort lite av spänningsfallet till strålkastarna också.
Hade 1,6V spänningsfall från batteri till strålkastarna, men det är inte så konstigt när strömmen ska ta en omväg på >5meter, dessutom går strömmen till strålkastarna trots relän igenom belysningsreglaget, kanske det är medvetet volvo gjort så att det blir mycket spänningsfall så glödlamporna ska hålla längre.
Hur som drog jag en direkt+ från batteri till relän under instrumentbrädan och fick ned spänningsfallet till 0,5V, så det blev mycket ljusare framför bilen nu.
Som ni ser på bilden kommer både styrströmmen och matningen till relän från ljusreglaget, jag fick fundera en stund innan jag kom underfund med vad relän har för uppgift när det är kopplat så, kom fram till att det fungerar som backventil, skulle man ta bort det och bygla skulle det gå att köra med dimbakljuset på fast man inte har körljusen påslagna.
Man skulle få ännu mindre spänningsfall om man skulle ha ett relä som matade omkastarrelät i säkringsboxen.
Men ville ha en simpel lösning, petade bara ut stiftet ut kontakten och satte batteriplus (svarta på bilden) direkt i relän.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #746 skrivet: mars 23, 2020, 12:22:13 »
Hej och kul att höra av dig kullke!

Mysigt med lite avgasbygge och extraktortrim!

Kul att du modifierat belysningen, jag fick sug efter samma sak när jag läste om det både här i din tråd och i någon annans här på forumet (Simlar)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #747 skrivet: mars 23, 2020, 19:36:44 »
Det här med el kan vara en mardröm, men du verkar vet vad du gör. Vad är det för spec på en D-kam?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #748 skrivet: mars 23, 2020, 22:21:59 »
Modifierar bort spänningsfallet i den vita nu samtidigt, den var inte riktigt likadant kopplad som den svarta fast båda är 87or. Men den hade lika stort spänningsfall.
Polsvängde svänghjulsgivaren och det lilla det flyttade tändningen blev nog en förbättring.
En D-kam har bara lite mer duration och lite mer lyft än en A-kam.
Lite info om originalkammarna finns på forumet http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9577.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #749 skrivet: mars 24, 2020, 14:02:55 »
Modifierar bort spänningsfallet i den vita nu samtidigt, den var inte riktigt likadant kopplad som den svarta fast båda är 87or. Men den hade lika stort spänningsfall.

"Spännande"  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #750 skrivet: april 22, 2020, 18:48:52 »
Hej kullke, det var ett tag sen!

Kul att se lite uppdateringar.  :) Dom där batterihållarna är nog alltid sönderrostade.
På tal om ljusomkopplaren så undrar jag om ens volvo visste hur dom ska kopplas, jag hade också en svart -87 med förgasare ett kort tag. På den om man vred omkopplaren mellan läge 0 och 1 så dog hela bilen...

Jag borde ha en hög med elhissar, elspeglar och centrallås i okänt skick någonstans om du vill ha till din svarta.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #751 skrivet: april 22, 2020, 23:49:36 »
Jo de vill jag ha :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #752 skrivet: januari 26, 2022, 21:56:09 »
Så ingen tror att jag slutat köra 360 är det kanske bäst att uppdatera lite.
Har inte mycket tid att vara i garaget nuförtiden men hann i allafall göra den svarta klar för besiktning.
Blir förhoppningsvis mer tid i garaget snart.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #753 skrivet: januari 27, 2022, 06:32:09 »
Fint att höra av dig och fint att se!

Måste vara skönt att ha ett så bra garage när det väl är dags för lite insatser på bilarna!

Hur skulle det vara att köra lite vit till sommaren och vad är statusen på den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #754 skrivet: februari 05, 2022, 21:21:13 »
Ja du Frej statusen på den vita är att den är körbar, men original btr ska demonteras den flödar för dåligt efter att jag bytte till större bränslepump så jag fick mappa om låglast och jag vill inte köra mappat för ett bränsletryck som varierar med batterispänning, bblambdasonden ska bytas, servostyrväxeln har börjat läcka olja när bilen stått i garaget några år, tänkte besikta den till sommaren och köra lite, men nästa vinter ska motorn nog öppnas och ses över.
Och nej jag har inte gjort något mer med diffen (du glömde fråga det  ;) )
Jag känns som jag har jobbat mer än heltid x 2 nu så jag har inte mycket tid att vara i garaget men jag ska sluta med det snart, förutom att jag kör grävmaskin på dagarna driver jag tillsammans med min bror som bisyssla en webbutik med verkstadsutrustning https://toolhouse.fi/ som nästan började gå lite för bra så den tar all min fritid, sovtid mm, men jag släpper grävmaskinsspakarna snart och blir företagare på heltid så då ska jag få lite mer tid i garaget också  :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #755 skrivet: februari 12, 2022, 12:08:35 »
Oj! Kul att höra att du har att göra i allafall! Och grattis till framgångarna med toolhouse. Riktigt fin hemsida!

Haha diffen ja. Inte gett upp än?

Ok, du får köpa dig en fin fuelrail att montera då. Som flödar som du önskar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #756 skrivet: februari 13, 2022, 22:48:32 »
Tack.
Nej diffen ger jag inte upp med, men har varit ganska lång paus.
Hade tänkt svarva till en aluminium adapter att ha istället för original btr men hittade färdiga på klracing så då spar jag lite tid.

Blir nog en sånhär https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/01794_1.jpg?m=1345644937

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #757 skrivet: februari 13, 2022, 23:14:40 »
Tack.
Nej diffen ger jag inte upp med, men har varit ganska lång paus.
Hade tänkt svarva till en aluminium adapter att ha istället för original btr men hittade färdiga på klracing så då spar jag lite tid.

Blir nog en sånhär https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/01794_1.jpg?m=1345644937

Bra att du inte ger upp.

Ja den såg ju smidig ut. Skönt att ta lite genvägar ibland även om det är kul att göra själv.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #758 skrivet: november 09, 2023, 23:45:53 »
Inte konstigt att min svarta varit tungstyrd  >:(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #759 skrivet: november 09, 2023, 23:56:34 »
Den vita startade med minst 5år gammal bensin.