Igår blev det en sväng till Peter för att meka lite samt ta en sväng till Örebro och käka och snacka lite skit.
Här är resultatet:

R5 svänghjulet hade några millimeter större diameter än B14 original dito, så sprängkåpan fick fräsas till en smula.

Snygg oljereturanslutning svetsad i tråget med lite vinkel så att det blir självfall hela vägen. Dessutom lätt att plugga vid besiktning...

Vevhusventilationsanslutning borrad och gängad i blocket; dubbelt så mycket vevhusventilation som i original borde ju hjälpa till att hålla ner vevhustrycket...

Min nya koppling; tyvärr fick svänghjulet och urtrampningslagret stanna hos Peter för några sista småjusteringar. Koppling + svänghjul väger strax över 9kg nu; original vägde runt 18kg totalt - dessutom lär den här kopplingen hålla för lite mer effekt... Undrar hur trögtrampad den blir bara!

Min oljeskrapa, ihopsvetsad. Bara att fila upp bulthålen en smula så ska den sitta som gjuten sedan!
Utöver det ni sett på bilderna pressade vi loss kolvarna från två vevstakar och brotschade upp dem, så nu har jag 5 vevstakar för Fordkolv i B14. Vi upptäckte dessutom att B14 har bättre kolvar än R5 (åtminstone mina exemplar var inte genomskurna i oljeringsspåret som R5 kolvarna var), inte för att det hade gjort någon skillnad i mitt fall då komphöjden är den samma. Bra att veta hur som helst...
Nu ska allt lackas och byggas ihop!
Ni som kikat lite noggrannare på bilderna har kanske sett en liten kompressor i bakgrunden - hetsa inte upp er i onödan, den är inte min... En av Knotans kompisars har köpt den av Peter, och jag fick agera bud...