Nu är motorn ihopsatt!

Stora delar av arbetet var rättframt rengöra - montera - inspektera; vissa delar var lite jobbigare...
Oljeskrapan justerades så att bulthålen stämde och ramlageröverfallen drogs med nya 12.9 bultar, kammen smordes upp och trycktes in i sitt hål, kamdrevet monterades. Det var här det började strula lite - tyvärr stämde inte diametern på veven där drevet och remskivan ska sitta riktigt, så det blev 30 minuters slit med smärgelduk för att få dem att vilja sitta ihop.

När väl det var avklarat monterades kamkedja och sträckare, fördelardrev och fördelare, oljepump och ventiltryckare - kam med kringutrustning avklarat. Dessutom kom de första nylackade delarna på plats, remskivan samt kamkedjekåpan!

Härnäst var det dags för oljetråget, till en början verkade allt bra, packningarna halkade på plats och tråget monterades. Tyvärr gick inte veven runt längre nu! Bara att slita bort det igen; vad var det som tog emot?
Det första som slog mig var att oljeskrapan gick i tråget i bakkant vilket gjorde att den trycktes mot veven när man skruvade fast tråget - lätt fixat, bara klippa bort en bit av skrapan. Nu gick motorn runt längre, den tog dock fortfarande i någonstans... Suck...

Den här gången var det vevlageröverfallsbultarna som tog i sidan på tråget! Bara att ta fram stora hammaren och börja banka på mitt nylackade tråg... En bra stund senare hade tråget sex prydliga bucklor på strategiska ställen, och veven gick fri. Tyvärr gick det knappt att få dit skruvarna till tråget längre, så det blev till att fila upp skruvhålen en smula. Sedan var det bara att kleta på nytt packningsklet och skruva ihop - lättnaden var stor när allt fortfarande snurrade fritt efter att tråget dragits fast...

Därefter hängde jag på en topp lite snabbt för att se till att fodren inte glider iväg och la på ventilkåpan - den riktiga toppen sitter ju i bilen fortfarande, så den åker ju inte på förrän gamla motorn är ur bilen... Nu känns det klart görbart att få i motorn i bilen under påsken - hoppas den funkar när den väl ska startas!
Fler bilder:

Alla plåtdelar, nyputsade och klara...

Ford kolv på B14 stake, vänd åt "fel" håll - pilen på kolvtoppen pekar mot remskivan när allt sitter i motorn...

För er som undrat hur man timar in fördelaren på en B14; såhär ska fördelardrevet stå när cylinder 1 (närmast svänghjulet) står i ÖD i kompressionsfasen. Vi får hoppas att det stämmer bara, Haynesmanualen var lagom hjälpsam, så jag blev tvungen att kika på reservdelsmotorn...
Massa fler bilder finns såklart på
min hemsida!