Både roliga och tråkiga nyheter...
Idag har jag bytt generator igen; den här gången blev det den oljekladdiga med dåliga kol som rengjordes och fick de fina kolen från generatorn som inte fungerade igår. Efter det så fungerade laddningen och jag gav mig ut för att åka ett par kilometer och se att batteriet verkade ladda och att allt därikring hängde ihop. Det började bra, de först 3.5km... Därefter började bilen hacka och spotta när man gav gas, dock gick den fortfarande jättefint på tomgång och om man torrvarvade. Nåväl, jag vänder väl hemåt tänkte jag, varvid bilen tänkte annorlunda - nu började den spotta och hosta även på tomgång, full gas på friläge så pendlade motorn mellan 2500rpm och 4500rpm och så fort man petade i driven så dog bilen. Efter ett par fruktlösa försök att få i driven och kunna rulla hem så slutade bilen helt att starta varmed den roliga leken knuff med tung Volvo började...
Nu står alltså bilen vid sidan av vägen, 4 km hemifrån och jag har just joggat hela vägen hem... Förhoppningsvis har den bättrat sig till imorgon så att jag kan rulla hem med den, annars får jag ringa in någon kompis som kan dra hem mig... Suck, ibland blir man lite bitter!
Någon som har några förslag på vad som kan vara fel? När jag lämnade bilen tände den en gång när man drog igång startmotorn, utan att starta, för att sedan inte tända alls om man fortsatte snurra runt den. Jag misstänker att den kan ha surat ner sig av startförsöken nu, men frågan kvarstår ju varför den stannade...